آیا درمانی برای خیانت وجود دارد؟

خیانت یکی از آسیب رسان ترین اتفاقاتی است که می تواند در زندگی یک زوج رخ دهد و با بسیاری از صدمات روحی و عاطفی برای فرد مورد خیانت همراه است. از این رو بسیاری از روانشناسان متخصص خیانت در این موارد ورود می کنند و تمامی تلاش شان معطوف به بهبود وضعیت رابطه عاطفی و رابطه زناشویی میان زن و مرد است. در این مطلب برآنیم بسیاری از مطالبی که در حوزه خیانت وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم و به معرفی درمان آن توسط بهترین روانشناس خیانت بپردازیم.
کد خبر: ۱۲۵۷۰۸۲
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶ 01 September 2024
|
1265 بازدید

آیا درمانی برای خیانت وجود دارد؟

 

خیانت چیست؟

هرگاه یکی از دو طرفین قرارداد ازدواج وارد روابط خارج زناشویی شود و با شخص سومی ارتباط جنسی، عاطفی و کلامی داشته باشد، خیانت رخ داده است. در واقع ازدواج همچون تمامی قرارداد های دیگر است که در آن ضوابط و تعهداتی وجود دارد و هر دو نفر مکلف به رعایت آن هستند. اما گاهی مردان و زنان به طور یک طرفه از این قرارداد بیرون می آیند و نفر سومی را وارد رابطه شان می کنند. در گذشته آمار خیانت بیشتر به مردان باز می گشت اما این روز ها آمار خیانت زنان نیز افزایش پیدا کرده و بسیاری از متخصصین این حوزه را نگران ساخته است.

  • خیانت به این معنی است شما کاری را انجام دهد که بر خلاف رضایت شرک زندگی یا همسرتان است و می توند از یک پیام ساده شروع شود تا روابط جنسی.
 

 

انواع خیانت کدام است؟

خیانت جنسی

خیانت جنسی به خیانتی گفته می شود که در آن مرد یا زن با یک زن یا مرد دیگر روابط جنسی داشته باشد.

خیانت عاطفی

این خیانت به نوعی اشاره دارد ک در طی آن یکی از زوجین نسبت به شخصی احساسات عاطفی نیرومندی پیدا کند و وارد یک رابطه عاشقانه شود. این رابطه لزوما به رابطه جنسی نمی انجامد اما همچنان یکی از انواع خیانت است.

 

خیانت کلامی

هرگاه یکی از دوطرفین رابطه با شخص دیگری وارد ارتباط شود و ارتباطات کلامی بین آن ها برقرار شود به طوری که از صحبت های آنان همسرشان اطلاع نداشته باشد می توان گفت خیانت کلامی شکل گرفته است.

خیانت عاطفی_جنسی

این نوع خیانت درواقع جمع بین خیانت عاطفی و خیانت جنسی است. به بیانی دیگر زن یا مرد علاوه بر اینکه به دیگری علاقه مند شده است با او وارد رابطه جنسی نیز می شود.

خیانت توافقی

پیش از آنکه وارد توضیح این نوع خیانت شویم بهتر است که بگوییم پیشتر ها خیانت نوعی رابطه پنهانی خارج زناشویی محسوب می شد. اما این روز ها بسیاری از زنان و مردان با تکیه بر آموزه های روشنفکرانه (به ظاهر روشنفکرانه) می دانند که شریک جنسی شان با کس دیگری در ارتباط است ولی با این مساله هیچ مشکلی ندارند. در واقع این نوع خیانت را نوعی خیانت توافقی نامیده اند. به طوری که هر دو طرف ازدواج از این خیانت اطلاع دارند بدون اینکه برای رفع آن کاری کنند. از این رو پنهانی بودن خیانت در این نوع خیانت منتفی می شود.

* البته مهم ترین نکته این است که در اغلب موارد خیانت پنهانی است و بعد ها زن و یا مردی که به او خیانت شده از این موضوع آگاه می شود.

آیا درمانی برای خیانت وجود دارد؟

خیانت و علت های مختلف آن

متاسفانه در برخی از موارد روابط بین زوجین سرد می شود و حالت یکنواختی بر نحوه زندگی آن ها غالب شده است؛ بنابراین حرفی برای گفتن با یگدیگر نخواهند داشت و فرد مقابل مجبور است که برای پر کردن خلا خود نسیت به دیده شدن و احساس شدن و درک شدن به سمت روابط فرا زناشویی رود گاهی اوقات نیز بر خلاف این مورد، فرد برای لجبازی با شریک زندگی خود شخص سعی می کند با این کار خشم خود را ابراز کند در برخی از موارد هم مشکلات روانپزشکی باعث می شود تا فرد بعه تعدد افراد روی بیاورد. برای همین اختلالاتی مانند اختلالات دو قطبی که شخص باعث این می شود که خلق او بالال و پایین شود و نمی تواند با یک نفر در رابطه باشد.

به طور کلی دلایل مختلفی برای این مشکل از سوی یکی از طرفین رابطه متعهدانه وجود دارد. از جمله مهمترین عواملی که ریشه های خیانت را تشکیل می دهند از این قرار است:

  • عدم رضایت از زندگی زناشویی: زمانی که فرد از زندگی اش رضایت کافی را نداشته باشد احتمال اینکه وارد رابطه های دیگر شود و خیانت کند افزایش پیدا می کند. همانطور که در اظهارات آمار قابل توجهی از افراد مشاهده کرده ایم این گفته را تاکید کردند که از زندگی راضی نبوده و به رابطه با دیگری به نوعی پناه برده اند.
  • انتقام
  • تنوع طلبی و هیجان طلبی

چرا همسرم دست به خیانت می زند؟

خیانت ابعاد مختلفی دارد که از میان آن ها باید به موراد زیر اشاره کرد:

علل روانشناختی
  • سبک دلبستگی
  • اختلالت خلقی و شخصیتی
  • نیازهای برآورده نشده
  • تعارضات حل نشده
  • عزت نفس پایین
  • عوامل شخصیتی روانی
  • خود شیفتگی
  • اعتماد به نفس شکننده
  • احساس مسئولیت پایین
  • روان پریشی
  • دمدمی بودن
 

علل اجتماعی

  • نگرانی والدین و اطرافیان به مسئله خیانت
  • داشتن والدین خیانت کار
  • داشتن دوستان خیانت کار
  • داشتن سابقه دوستی های متعدد با جنس مخالف و روابط جنسی قبل از ازدواج
  • تماشای فیلم های مستهجن
  • داشتن سابقه طلاق
  • پایین بودن سن ازدواج
  • وضعیت شغلی و محیط شغلی
  • درآمد: افراد دارای درآمد بالا نسبت به افرادی که درآمد پایین دارند احتمال بیشتری دارد که به همسر خود بی وفا باشند.
  • تحصیلات: افراد دارای تحصیلات بالا نیز بیشتر از سایر افراد در معرض بی وفایی قرار دارند.
  • فقدان عقاید مذهبی

 

چرا مردان بیش از زنان خیانت می کنند؟

یکی از سوالات شایع این است که چرا مردان به سراغ خیانت می روند ؟ زمانی که صحبت از مردان می شود مقصود این نیست که زنان این کار انجام نمی دهند بلکه این عمل در مردان بیشتر صورت می گیرد . طبق تحقیقات انجام شده تقریبا ۲۵ درصد از مردان در زندگی مشترک خود این کار را انجام می دهند و به سراغ این کار می روند .

زمانی که از خیانت صحبت می کنیم این سوال پیش می آید که چرا مردان خیانت می کنند به نظر شما علت خیانت مردان چی می باشد؟

 

علل عمده خیانت مردان

متاسفانه خیلی از افراد دلیل خیانت مردان را تنوع طلبی و یا ارضا نیاز جنسی می دانند بلکه طبق تحقیقات انجام شده عدم ارضا نیازهای عاطفی مردان بدین معنا که آن ارزشمندی و احترامی که مرد در زندگی زوجین می خواهد دریافت نمی کند و ناچارا یک شخص سوم را وارد این رابطه می کند .

زمانی که مردان این کار را انجام می دهند دلیل بر احساس رضایت آن ها نیست بلکه تحقیقات نشان داده شده که خیلی از مردان بعد از این عمل احساس گناه می کنند و هیچ گونه رضایتی از این کار ندارند.ولی متاسفانه به قدری این احساس ارزشمندی و احساس تایید و تحسین شده برای مردان مهم است که حاضرند این خطر را بپذیرند و این عمل را انجام دهند 

اگر شما هم جز زوجینی هستید که رابطه شما دچار پیمان شکنی و خیانت شده است، بهترین روانشناس خیانت می تواند به شما کمک کند تا آن فرد خاطی به عمل خود پی ببرد و در عین حال یاد بگیرد که چطور بیان احساس و نیاز داشته باشد و از فرد سوم کمک نگیرد . همچنین آن شخص که قربانی شده است آموزش داده شود که از طریق مدل های مختلف بخشش، بتواند فرد را ببخشید و کمک به ترمیم رابطه نمایند تا آن عشق و رابطه را به روزهای اول برگردانند.

از کجا بفهمم که همسرم به من خیانت می کند؟

در صورتی که به شریک زندگی خود مشکوک هستید نباید سریع نتیجه گیری و اقدام نمایید اما اگر به انجام این عمل مطمئن هستید برای تصمیم گیری بهتر کمی صبر کنید . در صورت مردد بودن بهتر است برای تصمیم گیری به یک روانشناس خیانت مراجعه نمایید .

 

عدم صمیمیت

یکی از نشانه های هشدار دهنده عدم صمیمیت، رابطه جنسی و عاطفی به مدت طولانی است با به عبارت دیگر دور بودن از همسر نشانه خوبی نیست . تخلیه ی صمیمیت جسمی و عاطفی در جای دیگر یکی از مهم ترین دلایل می باشد .

 

افسردگی

دلایل متعددی همچون افسردگی و استرس برای این مشکل وجود دارد .

 

برنامه ی تازه و عجیب

بدون هماهنگی به صورت شتاب زده خانه را ترک نماید در صورتی که هیچ دلیل منطقی وجود نداشته باشد می تواند از نشانه های هشدار دهنده خیانت باشد.

 

تلفن های مرموز

در این گونه مواقع فرد احساس ناراحتی و دستپاچگی می کند اما هرزگاهی افراد تماس تلفنی اشتباه دارند که طبیعی هم است اما اگر مدام تکرار شود قضیه صورت دیگر به خود می گیرد و برقراری تماس های بی موقع و پاسخ ندادن به تماس ها در کنار شما می تواند از علائم خیانت باشد که در این مواقع حق دارید مشکوک شوید .

 

دروغ

دروغ گفتن حتی در خصوص مواردی که اهمیت ندارد یکی از علل های فریب دادن شخص مقابل می باشد اما در صورتی که فرد دروغ گو نبوده است و یکباره شروع به دروغ گفتن های بزرگ می کند می توانند از نشانه های خیانت باشد .

 

ناراحتی اجتماعی

اگر با همسر خود خارج می روید و او راحت نیست علامت دیگر بر فریب می باشد . اگر قبلا دوستان و همکاران همسرتان با شما گرم بودند و یک مرتبه از شما دوری می کنند شاید سعی دارند از مشکل شما فاصله بگیرند، یا اگر با دوستان و همکاران همسرتان در فعالیت های گروهی شرکت می کردید اما الان شما را طرد می کنند علت این است که آنها رازی را می دانند و از افشای آن می ترسند.

 

آیا درمانی برای خیانت می توان یافت

خوش بختانه می توان این نوید را به بسیاری از زوجین داد که آمار قابل توجهی از افرادی که خیانت کرده اند و خیانت دیده اند زمانی که برای درمان و بهبودی رابطه شان به روانشناسان و متخصصین این حوزه رجوع کرده اند توانسته اند رابطه را تا حد زیادی ترمیم کنند.راهکارهای درمانی بسیار گسترده است و در جلسات مشاوره با افراد متخصص درمان انجام می شود اما آن کسی که خیانت می کند باید یک سری تکنیک ها را انجام دهد که به یکی از آن ها می پردازیم .

در ابتدا فرد باید تا یک مدت طولانی سعی نماید تا اعتماد طرف مقابل که ویران کرده است را برگرداند . افراد فکر می کنند تلفن همراه یک وسیله شخصی است اما زوج ها باید بدانند برای زوج ها تلفن همراه یک وسیله شخصی نیست و باید همیشه در دسترس فرد مقابل باشد . خیانت قطعا و قطعا ترمیم می شود اما ممکن است دو سال زمان ببرد .حواستان به احساس همدیگر باشد تا دیوار اعتماد خود را با رفتار های نادرست تخریب نکنید .

 

راه های جلوگیری از خیانت

شاید شما هم در اطراف خود افراد را دیده باشید که ضربه روحی زیادی از خیانت همسر خود خورده اند و به این فکر کرده اید که به هیچ عنوان نمی خواهید شما نیز به این وضعیت دچار شوید. در ادامه به برخی از مهم ترین موارد که با رعایت کردن آن ها می توانید از خیانت همسر خود جلوگیری کنید& اشاره می کنیم.

سعی کند به دنیای ذهنی همسر خود نزدیک شوید، ممکن است این سوال برای شما پیش آید چگونه می توانید اینکار را انجام دهید؟

  • با درک کردن احساسات و عواطفی که دارد، خلا های یکدیگر را بشناسید و سعی کنید که گوش دادن فعال خود را بالا ببرید. به نیاز های جنسی یکدیگر را بشناسید و به آن احترام بگذارید.در خیلی از موارد خیانت ها به دلایل موفق نبودن رابطه جنسی است زیرا هنگام رابطه جنسی و سکس هورمون عشق ترشح می شود و این هورمون به نزدیکی بیشتر و صمیمیت کمک بسیاری می کند.
  • سعی کنید از دلزدگی های زناشویی جلوگیری کنید و اگر دچار روزمرگی هستید برای این مورد پلن خاصی را برنامه ریزی کنید.
  • اگر دچار ترس یا تابو هستید و افکار منفی دارید به این موارد نیز توجه داشته باشید و فضاهای شخص و خصوصی خود را بیشتر کنید.
  • همه جوره مراقب زندگی خود باشید تا با طلاق عاطفی روبه رو نشوید. همانطور که می دانید این طلاق ها ابتدا با همین دلزدگی ها شروع می شوند و پس از آن به یک عمر جدایی و طلاق های دائمی خواهند رسید.
 

 

چرا باید به بهترین روانشناس خیانت مراجعه کنم؟

مهم ترین توصیه مان این است که برای انجام مشاوره های لازم و دریافت راهنمایی هایی در زمینه مشکلات خود از جمله خیانت به بهترین روانشناس متخصص خیانت رجوع کرده تا بتوانید با کمک آنها به رابطه گذشته تان برگردید.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...