تابناک گزارش می دهد

رویکرد چین به کریدور زنگزور؛ قطعه ای از پازل «کمربند-جاده»

رویکرد چین به کریدور موسوم به زنگزور از منظر کلان پروژه «یک کمربند-یک جاده» قابل فهم است.
کد خبر: ۱۲۵۸۵۸۶
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸ 09 September 2024
|
54344 بازدید
|

بین الملل تابناک: علیرغم مخالفت شدید ایران با ایجاد کریدور موسوم به زنگزور و اعلام «خط قرمز بودن» آن، قدرتهای برون منطقه ای منافعی برای خود در خصوص این کریدور متصور هستند.

اگرچه موضع گیری در خصوص این کریدور گاهی از زبان مقامات کشورهای برون منطقه ای کمتر شنیده شده است ولی محافل آکادمیک و رسانه ای این کشورها در خصوص آن موضع گیری شفاف و صریح داشته و دارند.

با این توضیح، باید توجه داشت که چین به صلح در قفقاز جنوبی و آزادسازی کامل مسیرهای تجاری علاقه مند است. کریدور زنگزور از منظر اتصال «کمربند-جاده» به قفقاز و اروپا برای پکن حائز اهمیت است.

این کریدور کوتاه ترین مسیر خشکی از چین به جنوب اروپا را فراهم می کند. کریدور میانی و زنگزور مسیر تجاری مهمی برای چین است. مسیر مواصلاتی که از چین شروع می شود و از آسیای مرکزی، دریای خزر، قفقاز جنوبی و ترکیه به اروپا می گذرد، یکی از کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیرهای ارتباط شرق و غرب است.

حجم کالاهای مبادله شده بین چین و اتحادیه اروپا با تریلیون ها دلار اندازه گیری می شود. در حال حاضر کالاهای چینی از آسیای میانه عبور می کنند، در کشتی ها بارگیری می شوند و از دریای خزر به بندر آلات (Alat) منتقل می شوند. سپس کالاها از طریق راه آهن باکو - تفلیس - قارص به ترکیه و از آنجا به اروپا منتقل می شوند. این فرآیند 2 هفته طول می کشد. البته کالاهای اروپایی نیز در جهت مخالف به چین ارسال می شود.

کریدور زنگزور کوتاه ترین مسیر اتصال اتحادیه اروپا به چین است. این مسیر با توجه به روابط بین مسکو و تفلیس نسبت به مسیری که از قلمرو گرجستان می گذرد برای پکن قابل اعتمادتر است. در بحبوحه محاصره مسیرهای عرضه جهانی توسط روسیه، راه حل های معدودی برای حمل کالا از شرق به غرب وجود دارد و کریدور زنگزور به عنوان بهینه ترین راه حل در میان آنها مطرح است.

ایده مسیر زمینی از چین به اروپا یکی از موضوعاتی بود که پس از فروپاشی شوروی در دستور کار قرار گرفت. در ابتدا بازگشایی مسیر به دلیل موانع بوروکراتیک و مراحل پیچیده مرزی مسدود شد. بعدها، ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی بزرگ به این روند انگیزه داد.

در سال 2015، تقریباً 423 میلیارد دلار از صادرات 2.37 تریلیون دلاری چین به اروپا و 12.1 میلیارد دلار به کشورهای آسیای مرکزی (قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان) ارسال شد که بر اهمیت منطقه مسیر فرا اوراسیا برای چین تأکید می کند.

مسیر شمالی از طریق روسیه (با دور زدن آسیای مرکزی) حدود 13000 کیلومتر طول دارد و زمان کل مسیر حدود 16 روز است. بنابراین کوتاه ترین مسیر ارتباطی چین به اروپا از قلمرو قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، دریای خزر، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می گذرد و مسافت کل را حداقل 3000 کیلومتر کاهش می دهد.

جدای از این، ابتکار چین «یک کمربند، یک جاده» برای منطقه قفقاز جنوبی از نظر تحقق پتانسیل های این منطقه در زمینه حمل و نقل ترانزیتی از اهمیت بالایی برای پکن برخوردار است. جمهوری آذربایجان یکی از اولین کشورهایی است که از این پروژه حمایت می کند. جمهوری آذربایجان نقش مهمی در حمل و نقل کالا از چین به اروپا و بالعکس دارد و مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر که از آذربایجان می گذرد با ابتکار چین «یک کمربند، یک جاده» سازگار است و طرف چینی به این کریدور از نظر حمل و نقل کانتینری علاقه زیادی نشان می دهد.

اگرچه از نظر تئوری، آسان‌ترین مسیر از طریق ایران است، اما به اعتقاد پکن تحریم‌های جاری و عدم تمایل آشکار به سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ایران، اعتبار این گزینه را تضعیف می‌کند.

کریدور میانی یک سیستم حمل و نقل ریلی و کشتی است که از چین شروع می شود، از قزاقستان (ترکمنستان نیز می تواند قلمرو خود را ارائه دهد)، دریای خزر، قفقاز جنوبی (آذربایجان و گرجستان) و ترکیه می گذرد و تا کشورهای اتحادیه اروپا گسترش می یابد. این پروژه ای است که دولت ترکیه به دنبال آن است و کوتاهترین مسیر اتصال چین به اروپاست.

در صورت استفاده از کریدور زنگزور، مسیر جدید حتی کوتاهتر می شود. به همین منظور، ترکیه در سال 2015 یادداشت تفاهمی با چین امضا کرد تا پیوندی بین ابتکار «کریدور میانی» و طرح «یک کمربند یک جاده» ایجاد کند. ترکیه می‌تواند به بازارهای صادراتی دسترسی پیدا کند و به یک مرکز لجستیکی برای تجارت اتحادیه اروپا و چین تبدیل شود، در حالی که با مسائل بی‌ثباتی منطقه‌ای در مناطق شرقی سروکار دارد. حمایت ترکیه از حل مناقشه قره باغ کوهستانی نیز یکی از عناصر این سیاست است. ترکیه یک شریک تجاری مهم برای کشورهای آسیای مرکزی محسوب می شود.

دلیل اصلی ترجیح ترکیه به این پروژه، افزایش گردش مالی با کشورهای قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی و همچنین با چین است. در این راستا مسیر جنوب از ایران دیگر از منظر آنکارا مساعد تلقی نمی شود.

زمانی که سفیر چین در باکو در سال 2021 با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان دیدار کرد برخی رسانه ها اظهارات منتسب به سفر چین در خصوص کریدور زنگزور را زیر سوال بردند.

این در حالی بود که برخی رسانه های جمهوری آذربایجان و غربی از جمله آسوشیتدپرس عنوان کرده بودند که سفیر چین در دیدار با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفته است که کریدور زنگزور به پروژه حمل و نقل «یک کمربند، یک جاده» چین کمک خواهد کرد.

با این وجود تکذیبی هم از طرف چین در این خصوص صورت نگرفته بود.

با وجود مزیت تجاری و اقتصادی، این کریدور می تواند ناتو را به مرزهای غرب چین گسترش دهد.

اما رسانه های رسمی چین از جمله «چاینا دیلی» بر مزایای اقتصادی و تجاری کریدور زنگزور متمرکز هستند. این روزنامه در گزارش در خصوص این کریدور می نویسد: «راه‌اندازی یک کریدور حمل‌ونقل جدید (زنگزور) می‌تواند مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر را به یک اولویت برای حمل و نقل کالاهای چین به اروپا در چارچوب طرح کمربند و جاده تبدیل کند و مسیر دوم قفقاز جنوبی به اروپا را برای پکن فراهم کند: از طریق جنوب. و از آنجایی که کنترل ارتباطات حمل و نقل توسط گاردهای مرزی روسیه انجام خواهد شد، این امر به عنوان حفاظت بیشتر برای کالاهای چینی به مقصد اروپا عمل می کند.»

به اعتقاد این روزنامه افتتاح این کریدور نه تنها می تواند به نفع آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، روسیه، ایران، بلکه در وهله اول کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه - چین باشد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶۰
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
با احرایی شدن این کریدور فاتحه اقتصاد ایران خونده است
پاسخ ها
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
روسیه کم بود چین هم بهش اضافه شد آخرش دو دستی مملکت تحویل روسیه وچین میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
ساخت کریدور زنگزور پای چین و ترکیه را به دریای خزر و کشورهای آسیای میانه باز می کند.
روسیه هم از طریق این کریدور به ترکیه متصل می شود.
چین و روسیه و ترکیه و آذربایجان از آن نفع می برند. اما ایران تنها بازنده این پروژه است. چون راه ارتباطیش به اروپا ار طریق ارمنستان قطع می شود.
طول این کریدور 100 کیلومتر و عرض آن 4 کیلومتر است. یعنی نواری به عرض 4 کیلومتر که خاک آذربایجان خواهد بود حائلی بین ایران و ارمنستان می شود.
لازم به ذکر است که آذربایجان هم اکنون در حال ساخت این کریدور بوده و به ارمنستان اطلاع داده است که این کریدور بدون یا با موافقت ارمنستان ولو با استفاده از نیروی قهریه ساخته خواهد شد.
ف. صفوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
تا زمانی که سیاست نسبت به اقتصاد دست بالا را داشته باشد همه درها بر روی همین پاشنه می چرخند.
حسن
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
ارتباط زمینی نخجوان با سرزمین مادر، آذربایجان همیشه در طول تاریخ از طریق زنگه زور بوده است که در جریان جنگ متجاوزانه ارمنیها در سی و چند سال اخیر قطع شده بود. حالابا پیروزی نظامی آذربایجان این ارتباطات مثل سابق بایستی بر پا شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
کریدور شمال به جنوب هم از بندره بصره و از خاک عراق عبور میکند و ایران را دور زده اند!
در مورد زنگزور هم پیشنهاد همکاری شش جانبه در برقرای صلح و مبادلات تجاری با شرکت روسیه و ایران و ترکیه بعلاوه ارمنستان و آذربایجان و گرجستان که در روز رژه پیروزی آذربایجان در جنگ 44 روزه مطرح شد، متاسفانه شنیده نشد و مسیولان اصحاب رسانه به شعرخوانی اردوغان پرداختند! و بازهم به اصلاح ایران پرستان دو آتشه باعث فرصت سوزی شدند.
پاسخ ها
ف. صفوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
خودکرده را تدبیر نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
????????:????????????:??????????
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
بهترین کار ایجاد گذرگاه زنگزور به همراه تونلی از زیر آن برای ارتباط ایران با ارمنستان است. مانند تونل مانش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
زیر زمین هم جزو قلمرو کشورها محسوب می‌گردد
و ارمنستان اجازه نخواهد داد
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
بهترین راه کار اینکه از ایران هم رد بشه یه راهی بدیم از پایین زنکزور که از خاک ایران به نخجوان رد بشه تا ماهم بی نسیب نمانیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
چه آمریکا چه روس ها و چینی ها و دیگران همه به فکر منافع خودشان هستند، ایران هم نباید از منافع ملی خود کوتاه بیاد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
با این تفاوت که امریکا تا حالا به ایران خیانت نکرده ولی روس و انگلیس و فرانسه وچین و .... بارها به این مملکت خیانت کردند!؟!>!؟
اهورامزدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
ایران در طول تاریخ همیشه از روسیه صدمه خورده روس ها هرگز با کسی دوست نخواهند بود بهتره تجدید نظر کنیم در روبطمون ب خوبی میتونسم هم از شرق هم از غرب ب نفع منافع ملی استفاده کنیم و اونها رو تبدیل ب کارت بازی خودمون کنیم نه اینکه کارت بازی شرق باشیم
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
چین، آمریکا، روسیه، ترکیه و همه و همه از این کریدور زنگزور استقبال می‌کنند. پس معلومه مقاومت ایران غیر منطقی هست . ایران به شرط حفظ مرز که می تواند با احداث پل و یا زیرگذر به ارمنستان باشد از مزایای این کریدور بهره‌مند خواهد شد. و اصلی ترین راه اتصال ایران به اروپا ترکیه هست. که ایران خیلی وابسته به آن است چون مسیر گرجستان فعلا وجود ندارد و در آینده هم نخواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
آمریکا اتفاقا در طرف ارمنستان ایستاده و در این زمینه طرف
ما است و ما باید با آمریکا وارد مذاکرات مستقیم بشویم
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
این کریدور هرگز ایجاد نخواهد شد، یعنی ایران اجازه این کار را نخواهد داد. چون اگر ایجاد شود با توجه به مواضع جمهوری آذربایجان نسبت به ایران، ارتباط ایران با اروپا از این مسیر به مشکل بر می‌خورد.
بجای آن می‌توان یک مسیر از داخل خاک ایران به موازات کریدور زنگزور در نظر گرفت که هم مسیر ایران به ارمنستان و از آنجا به اروپا مسدود نشود و هم درآمد گمرکی حاصل از این مسیر (قسمتی که داخل ایران است) برای ایران باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
مگه ایران چقدر با اروپا مبادلات اقتصادی داره؟ ایران تحریم هست و در خیلی از توافقات بین المللی حضور ندارد مثل اف ای تی اف، که باعث عدم تمایل استفاده کشورها از مسیر ایران میشد
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
برادر مسیر موازی ؟نقشه ایرانو کتاب تاریخ یه دید بنداز .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
باید این شکلی باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
این چین و روسیه هم ما رو گیر آوردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
مسأله چین و روسیه نیست. هر مملکتی سیاست داخلی و خارجی خود و اختیاراتش را مطابق میل و خواسته کشورهای دیگر تنظیم کند، آخرش همین است. حالا چه چین باشد، چه روسیه یا آمریکا و هر مملکت دیگر
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
اگر امكان مبادله اراضي نخجوان و ارمنستان وجود داشت شايد مشكل همه حل ميشد ، آذربايجان بهانه اي نداشت.مرز بين ايران و ارمنستان هم مسدود نمي شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
وجود دارد از دو راه: هم می‌توانند از خاک ارمنستان عبور کنند
و هم می‌توانند از خاک ایران عبور کنند

ولی روسیه و آذربایجان و ترکیه و چین کمونیست می‌خواهند به ایران زور بگویند و ما را تحقیر کنند
منوچهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
از دیدگاه روابط امور بین‌الملل هر کشوری به دنبال منافع خودش است در این کریدور هم کشورهایی که منافعشان حفظ می شود از این پروژه حمایت می کنند و ایران باید ضمن شکایت و کاهش روابط با روسیه و چین و نزدیکی به غرب باید به دنبال حداکثر سازی منافع خودش باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
نزدیکی به غرب؟؟؟؟
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
کریدور باید مسیر جاده ای و راه اهن با عبور از داخل ارمنستان باشد که هم منافع ایران تامین شود و هم منافع دوگانه ارمنستان زیدا اولادر مرز با ایران تغییری رخ نمیدهد ثانیا ارمنستان حق ترانزیت دریافت خواهد کرد بجز این باشد ایران هرگز اجازه کریدور در مرز خود را نخواهد داد حتی با قدرت نطامی.
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
اینکه ارمنستان حق گمرکی بگیرد یانگیرد چی به جیب ما می رود برای ارامنه دایه عززز تر ازمادر شدن نتیجه ای ندارد.اونهاهمین الانش هم امریکارو آوردند تالب مرز ما.
بنده خدا
| Spain |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
همین الانش هم از داخل خاک ارمنستان میگذره و ربطی به ایران نداره
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟