کابین‌های نجات می‌توانست جان معدن کاران را نجات دهد، اما .../ خطرناک‌ترین معادن ایران کدامند؟

سرنوشت بسیاری از معادن کشور ممکن است شبیه معدن طبس شود اگر به سیستم‌های ایمنی تجهیز نشوند این درحالی است که آمار‌های تکان‌دهنده مرکز آمار نشان می‌دهد تنها ۲۳ درصد کل معادن کشور مجهز به واحد ایمنی و بهداشت یا HSE هستند و این یعنی هر روز بیش از یک حادثه!
کد خبر: ۱۲۶۱۸۹۴
|
۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۵ 27 September 2024
|
417 بازدید

به گزارش خبرنگار تابناک، سال گذشته به دستور وزارت صمت قرار بود واحد‌های تولیدی و صنعتی برای بهینه‌سازی محیط کار خود و جلوگیری از بروز سوانح و بهبود مسائل بهداشتی در محیط کار، اقدام به راه‌اندازی واحد HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) کنند، اما این مسئله مهم نیز به فراموشی سپرده و موجب شد تا بزرگترین معدن زغال سنگ ایران به دلیل بی توجهی به ایمن‌سازی و در سایه عدم نظارت مستمر، جان بسیاری از کارگران گرفته شده و بزرگترین معدن زغال سنگ هم با خاک یکسان شود. 
 
مهم ترین معادن زغال سنگ ایران کدامند؟
 
بررسی ها نشان می دهد بزرگترین معادن زغال سنگ ایران شامل طبس با ظرفیت تولید بیش از ۷۵ درصد، کرمان با ظرفیت ۸ درصد، البرز شرقی با ظرفیت ۳ درصد و البرز مرکزی با ظرفیت ۱۳ درصد است این درحالی است که این معادن و دیگر معادن کشور از عدم ایمن‌سازی، نبود نظارت‌های مستمر، فقدان سیستم‌های ایمنی، نبود فناوری‌های مدرن دچار مشکلات زیادی است. 
 
کیوان جعفری تهرانی، کارشناس حوزه فولاد، معادن و سنگ آهن درمورد الزامات معادن برای جلوگیری از سانحه به خبرنگار تابناک گفت: انفجار در معادن زغال سنگ کم و بیش در بسیاری از کشور‌های دنیا تاقبل از ۲۰ سال اخیر اتفاق افتاده است، اما در ۱۰ سال اخیر کمتر شاهد حوادث این چنینی بوده ایم برای مثال ترکیه به عنوان تولیدکننده و مصرف کننده زغال سنگ احتمال رخ دادن چنین حوادثی را بسیار انگشت شمار کرده است که دلیل آن ساخت کابین‌های نجات داخل معادن است که باعث نجات جان کارگران در صورت بروز حوادث می‌شود. 
 
کابین های نجات می توانست جان معدن کاران را نجات دهد
 
وی افزود: سقف کابین‌های نجات که در داخل معادن تعبیه می شود به شکل ذوزنقه ای ساخته شده تا در صورت ریزش و حوادث احتمالی بتوانند آوار‌ها را از خود عبور دهند همچنین داخل هر کابین نجات، وسایلی مهیا شده تا از جان ۶ کارگر که در هر کابین جای می گیرند محافظت کند و به آنها کمک می کند تا بتوانند به  مدت یک تا دو هفته زنده بمانند برای مثال مولد تولید برق همراه باطری، سیستم هوای مطبوع، غذای کنسرو شده و آب آشامیدنی تعبیه شده که این سیستم در بسیاری از معادن زغال سنگ ترکیه وجود دارد. 
 
این کارشناس معدن اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما عزمی برای واردات و ساخت کابین‌های نجات در معادن تاکنون وجود نداشته درحالیکه ضروری است. باتوجه به تعداد و نوع فعالیت کارگران باید در فواصل مشخصی در داخل تونل کابین‌های نجات نصب شود تا در صورت بروز حادثه، امکان فرار کارگران و وارد شدن آنها به اتاقک‌های نجات میسر باشد بنابراین برای افزایش ایمنی معادن به ویژه معادن زغال سنگ لازم است این کابین‌ها خریداری و نصب شود و حتی در زمان تحریم و مشکلات مربوط به واردات ماشین آلات هم می‌توان از کشور‌های اروپایی و به ویژه ترکیه که روابط اقتصادی خوبی با کشور ما دارد اقدام به تهیه این کابین ها کرد. 
 
راه های افزایش سطح ایمنی معادن چیست؟
 
جعفری تهرانی در خصوص راه‌های افزایش سطح ایمنی معادن گفت: برای افزایش سطح ایمنی معادن ضروری است علاوه بر اینکه دستگاه‌های ایمنی شامل نصب هشدار نشت گاز و سیستم‌های تخلیه گاز و ...  نصب شود نسبت به واردات تجهیزات حفاظت معدنی نوین و نصب آن ها در معدن مانند کابین‌های نجات نیز اقدامات لازم انجام شود. 
 
وی همچنین با تاکید بر الزام افزایش بازرسی در معادن، تصریح کرد: بازرسی‌ها باید به نحوی دقیق باشد که معدن داران مجبور شوند تجهیزات  لازم را نصب کنند تا تهدیدی برای جان کارگران وجود نداشته باشد.
 
به گفته این کارشناس حوزه معدن، خطرناک‌ترین معادن ایران و حتی دنیا معادن زغال سنگ هستند. چراکه وقتی زغال در حال استخراج شدن است گاز متان محبوس شده در آن آزاد شده و خطر انفجارتولید می‌کند از طرف دیگر در معادن فلزی و سایر معادن این خطر بزرگ را نداریم که نیاز است نظارت دقیق‌تر برای عمل به واحد ایمنی و بهداشت انجام گیرد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات