فیلم: یوزپلنگ مهشاد و ۴ توله‌اش دوباره رخ‌نمایی کردند

تصاویری از یوزپلنگ مهشاد و ۴ توله‌اش را ببینید.
کد خبر: ۱۲۶۳۶۲۷
|
۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱ 04 October 2024
|
919 بازدید
تعداد بازدید : 365
 

ثبت تصویر مهشاد، ماده یوز تورانی به همراه چهار توله یک ساله‌اش، اتفاق مبارکی بود که توسط یکی از محیط‌بانان پارک ملی توران به ثبت رسید.

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، درست است که یوزپلنگ‌ها در هر زایمان خود صاحب توله‌های چندقلو می‌شوند، اما نکته اینجاست که بیشتر توله‌های یوز‌ها در یکی دو سال نخست حیات خود، توسط عوامل تهدید کننده مانند گرگ‌ها و سگ‌های گله یا به علت نبود آب و غذای کافی کشته می‌شوند و اتفاقاً همین عوامل تهدید کننده سبب شده تا امروز کشور با موضوع انقراض یوزپلنگ‌ها مواجه باشد.

اما هر از گاهی اخباری امیدبخش سبب می‌شود تا اندکی از دل نگرانی‌های دوست‌داران حیات وحش در این زمینه کاسته شود.

برای مثال همین دیروز، یکی از محیط‌بانان پاسگاه محیط بانی دلبر تصویری از "مهشاد" یوزپلنگ ماده شناسنامه‌دار توران به همراه چهار توله یک ساله‌اش شکار کرد.

اهمیت این تصویر کوتاه آنجایی مشخص می‌شود که بدانید صحت و سلامتی چهار توله یک ساله مهشاد با وجود همه تهدیداتی که برای یوز‌ها در منطقه وجود دارد، بسیار جالب توجه بوده و نشان می‌دهد که مهشاد توانسته از هر چهار توله‌اش در برابر همه مخاطرات موجود محافظت کند.

علی‌اکبر قربانلو، رئیس پارک ملی توران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در میامی مبنی بر علت دیده شدن مجدد مهشاد و فرزندانش با وجود همه مخاطرات موجود، گفت: اقدامات مثبتی که در توران توسط محیط‌بانان صورت گرفته علت اصلی این موضوع است.

وی با تأکید بر اینکه اکنون مانند گذشته‌ها خاطر چندانی یوزپلنگ‌های توران را تهدید نمی‌کند، گفت: امنیت بسیار شدید در منطقه و تأمین منابع آبی و همچنین طعمه که برای یوزپلنگ‌ها تهیه کردیم و نگذاشتیم به‌علت بی‌آبی از بین بروند و مجبور به مهاجرت شوند.

رئیس پارک ملی توران بیان کرد: در منطقه و در بحث حفاظت نیز تدابیری شدیدی اتخاذ شد و می‌توان گفت که شکارچی جرأت شکار طعمه یوپلنگ‌ها را در منطقه توران به خود نمی‌دهد.

قربانلو در مجموع وضعیت پارک توران با توجه به اینکه مجموع اقدامات صورت گرفته را مناسب دانست و تصریح کرد: امنیت طعمه‌های پارک ملی توران علت دیگر امنیت مهشاد و توله‌هایش در کنار انجام اقدامات برای رفتن گله‌های گوسفند از منطقه است که با الطبع آن گرگ‌ها و سگ‌های گله هم که از دشمنان اصلی یوز پلنگ هستند نیز از منطقه بیرون رفته‌اند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟