تابناک بررسی می کند

فساد گسترده با حواله خودروهای وارداتی جانبازان!/ ۲ میلیارد تومان فروش حواله یامعاوضه با آپارتمانی در پردیس؟

پس از اطلاعیه جدید سازمان توسعه تجارت مبنی بر تکمیل فراخوان واردات خودرو جانبازان، در سایت های فروش اینترنتی، این حواله ها چالش زا شدند.
کد خبر: ۱۲۶۵۲۴۹
|
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷ 13 October 2024
|
1654 بازدید
|

فساد گسترده باعنوان حواله جانبازی/ از ۲ میلیارد فروش حواله جانبازی تا معاوضه با آپارتمانی در پردیس

به گزارش گروه اقتصادی «تابناک»، ۳۰ هزار جانباز مشمول طرح واردات خودرو شده اند که همین مسئله بازار را وسوسه کرده و فروش حواله‌های جانبازان از سوی دلالان و هم خود دارندگان حواله ها داغ شده است و مبلغ های میلیاردی برای خرید و فروش این حواله ها جا به جا می شود و حتی در برخی موارد کار به تهاتر با آپارتمان های لاکچری در اطراف تهران هم می رسد.

بهمن ماه سال ۱۴۰۲بود که موضوع واردات خودرو با شرایط ویژه به جانبازان مطرح و نخستین مرحله ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی برای این گروه، از تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ آغاز شد و در چند مرحله ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی جانبازان در سه گروه مختلف شامل گروه ۵۰ تا ۶۹ درصد، گروه ۷۰ درصد معمولی و همچنین گروه ۷۰ درصد امکان‌پذیر شد.

به طوری که در لیست خودرو‌های وارداتی، برای جانبازان ۵۰ درصد سقف قیمتی ۲۵ هزار یورو، جانبازان ۷۰ درصد عادی سقف قیمتی ۳۰ هزار یورو و همچنین خودرو‌های وارداتی برای جانبازان ۷۰ درصد سقف قیمتی ۳۵هزار یورو در نظر گرفته شد.

جانبازان چگونه خودرو وارد می کنند؟

 آن طور که در اطلاعیه‌ها اعلام شده است جانبازان می‌توانند به روش‌های مختلف واردات را انجام دهند برای مثال یا گزینه واردات شخصی را انتخاب کنند یا گزینه واردات شرکتی را فعال کنند که البته اگر جانبازان به‌ صورت شخصی اقدام به واردات کنند برای انتخاب شرکت و ثبت‌نام در سامانه با مشکلات بسیاری مواجه هستند. بنابراین اکثر جانبازان گزینه واردات شرکتی را انتخاب می‌کنند که معمولا با پرداخت مبلغ توافقی به شرکت‌های واردکننده توسط متقاضی فرآیند ثبت نام واردات خودرو انجام می‌گیرد.

ازسوی دیگر طبق اطلاعیه سازمان توسعه تجارت، شرکت‌های مورد تایید این سازمان، جهت واردات خودرو‌های جانبازان، از دیروز امکان فراخوان تدریجی آنها را برای عقد قرارداد پیدا کرده اند همچنین سازمان توسعه تجارت نیز در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد که شرکت‌های منتخب این سازمان از روز گذشته به صورت تدریجی نسبت به انجام فراخوان جانبازان مشمول جهت عقد قرارداد اقدام کنند.
 

در سایت های فروش اینترنتی، دلالان بسیاری اقدام به خرید این حواله ها می کنند تا در بازار آزاد آن را با قیمت چند برابری به مردم بفروشند البته برخی دیگر از دارندگان حواله ها نیز خود اقدام به فروش حواله های خود به طور مستقیم می کنند چراکه توانایی تامین مبلغ این خودروها را ندارند اما می خواهند سهمیه خود را یا به شرکت های واردکننده که کار ثبت نام واردات خودرو را انجام می دهند بفروشند و یا به افراد عادی که توانایی تامین مبلغ این خودروهای لوکس را دارند بفروشند. 

حواله جانبازان / درحال تکمیل

 

حواله جانبازان / درحال تکمیل

در آگهی های فروش حواله خودرو جانبازان حتی معاوضه هم به چشم می خورد و دلالان حاضرند حواله های جانبازان را با آپارتمان ۱۲۱ متری در فاز ۸ پردیس معاوضه کنند.

حواله جانبازان / درحال تکمیل

برخی از دارندگان حواله ها نیز خود مستقیم اقدام به درج آگهی کرده اند و حواله خود را به مبلغ ۲ میلیارد تومان به فروش می رساند و برای خریداران حواله ۳۰ درصد سود  و ۷۰ درصد نیز برای دارنده حواله درنظر می گیرند و با این روش تا ۲ میلیارد تومان پول نصیب جانبازانی که خود قصد استفاده از خودروهای وارداتی را ندارند می شود.

 

حواله جانبازان / درحال تکمیل

حال جانبازانی که توانایی تأمین هزینه خودرو‌ها را ندارند و از طرف دیگر با شرکت‌ها و دلال‌هایی روبه‌رو هستند که می‌خواهند حواله خودرو‌های ثبت‌نامی را از آنها بخرند از اساس ماهیت کمک به این قشر زیر سوال می رود که بهتر بود شرایط سنجیده تری با توجه به سطح درآمدی آنان درنظر گرفته می شد. از طرفی به نظر می‌رسد در آینده نزدیک، شاهد سرگردانی جانبازان و خریداران حواله‌ها در مراکز نیروی قضایی باشیم جرا که هنوز خودرویی که هنوز وجود خارجی ندارد به افراد دیگر فروخته شده و می تواند مشکلات زیادی از جهت مالی برای آنها ایجاد کند. 

مسئله دیگر این است که مشخص نیست دولت با کدام ارز می‌خواهد خودرو وارد کشور کند و احتمال اینکه این طرح در ادامه به مشکل بخورد نیز وجود دارد و از سوی دیگر مسئولان پاسخ دهند جانبازانی که توانایی تأمین هزینه‌های درمان خود را ندارند چگونه می‌توانند خودرو‌های خارجی به کشور وارد کنند و چرا باید درگیر کار‌های دلال‌بازی برای فروش حواله‌ها باشند؟

این دست از اقدامات که منشا دولتی دارد، بیش از پیش به سرمایه ای شدن کالای خودرو دامن می زند، در حالی که خودرو در تمام دنیا یک کالای مصرفی است و به چشم سرمایه به آن نگاه نمی شود. نگاه سرمایه ای به خودرو، این کالا را وارد چالش های بازار و دلالی می کند. 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
پویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
خوب الان ما باید چیکار کنیم؟! :|
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
آقا یه کسی رفته برای این کشور جنگیده دستش درد نکنه و اجرش با خدا
دولت محترم شما به این افراد میخوای هدیه بدی پول بزن بحسابشون چرا حق منو بهشون میدی و رانت ایجاد میکنید در خودرو
چرا بچه های این عزیزان باید حق بچه منو تو دانشگاه ضایع کنن شما میدونی یه جوان ۳ سال خودشو حبس کنه تو خونه و درس بخونه و آخر سر یه سهمیه ای راحت بیاد جاشو تو دانشگاه بگیره چه افسردگی هایی رو پشت سر میزاره،سر خورده و نامید میشه
مهاجرت هم کنه همین سهمیه ای ها مسخرش میکنن که چرا نموندی و نجنگید!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
اصلا از اول هم برنامه همین بوده. مافیا و آقازاده ها بتونن از طریق این عزیزان خودروهای مورد علاقه شون رو وارد کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
دقیقا دوستان میشینن سناریو مینویسن برای واردات خودرو و بعد جانبازان رو ابزار میکنن جهت اسفاده از امتیاز اخه تو که محوز میدی جانبارز خودرو وارد کنه با کدوم پول میخواد این کا رو بکنه شما بگید مگر جانبازان جنگ چقدر دریافتی دارن که
مسوول به جانباز
|
Germany
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
حواله ها یکی تو یکی من یکی من یکی من یکی من یکی تو عادلانه مگر نه
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
در همه جای کشور رانت و بی عدالتی حاکم است. بیچاره کلمه "عدالت" که تازگی ها از "پیوست عدالت" هم در تصمیم گیری یاد می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
فساد همه جا هست
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
مملکت اسلامی همه اش باید اسلامی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
من یک رزمنده و صدمه دیده در جنگ با رژیم بعثی هستم. تا امروز از تنها چیزی که بخاطر آن بهرمند شده ام سهمیه رزمندگان در کنکور بود که بدون آن هم رشته ای را که در یکی از دانشگاه های برتر تهران قبول شدم در دانشگاه دیگری در تهران که آنهم دانشگاه خوبی است و جزو 10 دانشگاه برتر کشور است قبول می شدم. بعد که وارد دانشگاه شدم آنقدر مورد دشمنی و بی مهری قرار گرفتم که از آن سهمیه تا به امروز پشیمانم. از سال 67 که جنگ تمام شده سه یا 4 بار به سپاه(بسیج) منطقه اعزامی ام رفته ام که هر بار با کاهش سابق حضورم در جبه مواجه شده ام. از بنیاد که اصلا حرف نباید زد....
حالا من تو این مونده ام که این دار و دسته و حزبی که از مزایا و رانت جانبازی استفاده می کند، از جمع شدن چه افرادی شکل گرفته است...........؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
معلوم بود که فسادآور و فسادزاست! کدوم جانباز 30-40 هزار یورو داره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
آقا می خواهید به جانبازان عزیز خدمت کنید، یه جور دیگر خدمت کنید. این راه و روشش نیست.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟