به بهانه نمایش جدید و جذاب ایلان ماسک در هالیوود؛

آغاز فروش رویای آینده در «تسلا» با چاشنی روبوتاکسی و ون چندکاره!

در حالی که همه چیز واقعی به نظر می‌رسد، اما پیداکردن مرز بین واقعیت و رویا به شدت دشوار است؛ درست مثل بسیاری از فیلم‌های سینمایی که در همان خیابان محل نمایش ساخته شده است.
کد خبر: ۱۲۶۵۲۹۲
|
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹ 13 October 2024
|
673 بازدید
تعداد بازدید : 105

به گزارش «تابناک»، یکی از خیابان‌نما‌های ساخته شده در استودیوی برادران وارنر در کارخانه رویاسازی جهان، هالیوود، میزبان رویدادی بود که خبرش به سرعت در جهان پیچید و توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ تصویری از آینده‌ای که به سرعت در حال نزدیک شدن به آن هستیم.

درباره رویداد اخیر شرکت مشهور تسلا سخن می‌گویم که مثل بسیاری از دیگر رویداد‌های مرتبط با مالک این شرکت، ایلان ماسک در کانون آن قرار داشت. یکی از ثروتمندترین، مشهورترین و البته از جنجالی‌ترین چهره‌های جهان که تصویر خروجش از صحنه سوار بر خودروی متعلق به آینده، از تصاویر سنجاق شده به تاریخ خواهد بود.

البته این رویداد از آنچه کارشناسان و حتی سهامداران تسلا تصور می‌کردند، کم دستاوردتر بود چراکه ماسک جزییات چندانی از آینده پروژه‌هایی که همگان از مدت‌ها پیشتر منتظر رونمایی از آنها و برنامه توسعه شان بودند، ارائه نکرد و بیشتر تلاش داشت تصویری رویایی از آینده‌ای ترسیم کند که با تسلا رقم می‌خورد.

شعار «تبدیل پارکینگ‌ها به پارک» (بوستان)، یکی از این تصاویر است که مالک تسلا از آینده به کارگیری خودرو‌های خودران این شرکت ترسیم کرد. خودرو‌هایی که نمونه از آنها را در پس زمینه نمایش داده بود و وقتی سخنانش تمام شد، درهایش را گشود، سوار بر آن شد و صحنه را ترک کرد؛ با خودروی دو در نقره‌ای و خاصی که نه راننده داشت و نه فرمان و ابزار کنترل.

سایبرکاب (Cybercab) که چندماه بعد از عرضه سایبرتراک به بازار، قیافه کمتر تعجب برانگیزی برای مردم دارد، خودروی دو دری است که تنها دو صندلی دارد و، چون خودران و تمام اتوماتیک است، می‌تواند دو سرنشین را جابجا کند و در نتیجه پلتفرمی بسیار جذاب برای تبدیل شدن به تاکسی محسوب می‌شود.

این ایده بنیادین عرضه این پلتفرم کوچک و خودران است؛ روبوتاکسی یا تاکسی رباتیک (robotaxi) که قرار است از سال ۲۰۲۶ میلادی و با قیمت کمتر از ۳۰ هزار دلار به بازار عرضه شود و در کنار آن یک طرح جذاب و پروتوتایپ از خودروی ون چندکاره (robovan) هم عرضه شده که می‌تواند ۲۰ سرنشین را جابجا کرده و یا به کار امور دیگری مانند تعمیرات سیار هم بیاید.

نقطه اوج این نمایش هالیوودی، ربات‌های انسان نمایی بودند که با آهنگ حرکات موزون می‌کردند و پذیرایی از حضار را عهده دار بودند و قرار است یکی از کارکردهایشان، به کارگیری در سرویس دادن به مسافران ون‌ها مثل جابجایی بار ایشان یا حتی استفاده از آنها به عنوان تعمیرکار در ون‌هایی باشد که ارائه سرویس به شبکه این خودرو‌های خودران را عهده دار است.

نمایش تمام عیاری از آینده که البته نتوانسته انتظار‌ها را برآورده کند؛ این را کاهش ارزش سهام تسلا نشان می‌دهد که مدتی است ادامه دارد و جالب اینکه در این مدت، ارزش سهام امثال تاکسی اینترنتی «اوبر» (Uber) و «لیفت» (Lyft) افزایش یافته است. افزایشی که معنادار است و نشان می‌دهد که وعده‌های تسلا برای بسیاری از مردم معنادار نیست و انتظار ندارند که تاکسی ربات‌ها بتواند سهمی از بازار تاکسی اینترنتی را به خود اختصاص داده و به سهم دیگر شرکت‌ها ضربه بزند.

البته تغییرات رقم خورده در سهام این بازار رقابتی، بی دلیل هم نیست به ویژه اگر بدانیم ایلان ماسک برخلاف انتظار‌ها حرفی از اپلیکیشنی که گفته می‌شد بر پایه هوش مصنوعی کار خواهد کرد و قرار است این تاکسی‌های خودران را شبکه کند و به کار بگیرد، نزد و همچنین تاکید کرد که تنها امکان به کارگیری از این خودرو‌های نسل آینده تنها در دو ایالت کالیفرنیا و تگزاس فراهم است.

سایبرکاب و روبوون در کنار هم

سایبرکاب و روبوون در کنار هم

علاوه بر این موارد که نشان می‌دهد آینده ترسیم شده فعلا امکان ارائه به شمار محدودی از شهروندان ساکن آمریکا دارد، مساله قیمت این خودرو‌ها هم مطرح است که تا همینجا هم از وعده‌های قبلی بالاتر رفته و با توجه به تجربه سایبرتراک که در نهایت گران‌تر از قیمت‌های اعلام شده به مشتریان عرضه شد، دور از انتظار نیست که بار دیگر افزایش پیدا کند و از ۳۰ هزار دلار فراتر برود.

به همه این موارد، نقش آفرینی گسترده چین در عرضه خودرو‌های برقی در جهان با قیمت بسیار نازل‌تر را هم باید افزود که مقامات آمریکا را برآشفته کرده تا جایی که با وضع تعرفه‌های بالا، به مقابله با آن برخاسته اند و این دورنما را ترسیم می‌کند که بتوانند با ورود به عرصه خودرو‌های خودران، بازار این محصول تازه را به شکل دیگری رقم بزنند.

با لحاظ کردن همه این موارد، عجیب نیست اگر بشنویم برخی سهامداران عمده تسلا از این نمایش چندان خوششان نیامده و تاکید کرده‌اند که بایستی تمرکز ماسک و شرکت تسلا بر تولید و فروش خودرو‌های برقی در ۲۴ ماه آینده، یعنی تا پیش از تولید سایبرکاب باشد. تمرکز بر عرصه‌ای که به نظر می‌رسد چین با قدرت زیاد در آن زمینه‌ها متمرکز شده است و پیش می‌رود.

ون رباتیک

روبوون یا ون رباتیک قرار است جز در جابجایی مسافر، در امور جانبی مانند سرویس و تعمیر خودروهای تسلا در محل هم به کار گرفته شود و البته تعمیرکار آن، ربات انسان نمای تسلا خواهد بود.

اینجاست که نمایش خاص ماسک و محصولات جدیدش در کارخانه رویاسازی هالیوود، نمایشی شکننده به نظر می‌رسد که ممکن است در انتهای صف پروژه‌های پرزرق و برقی قرار گیرد که در آنها رویای آینده به فروش رسید و در نهایت بی فرجام بودند. پایانی که ممکن است لقبی که برخی رسانه‌ها به ایلان ماسک داده اند را برای همیشه تثبیت کند: کارآفرینی که به طور مداوم با وعده‌های ناتمام دست و پنجه نرم می‌کند!

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟