خزایی، حجت الاسلام فیتنس کار، ضمن انتشار کلیپی که در آن سگی را لمس میکند، حدیث نه چندان مستندِ منتسب به حضرت علی (ع) را نیز برای توجیه کار خود روایت کرده است: «خوشا به حال کسی که زندگی اش، چون زندگی سگ باشد».
به گزارش خبرنگارفرهنگی تابناک، حجت الاسلامِ جوانی که با کلیپهای متعدد از فیگورهای ورزشی با شرایط فیتنس کاران، در کنار تصاویری در لباس روحانیت، دنبال کنندههای زیادی را برای خود در فضای مجازی تدارک دیده است، این بار فیلمی را با یک سگ منتشر کرده که ضمن دست زدن و نوازش سگ، توجیهاتی را برای تطهیر سگ از نجاست و نیز در راستای تطهیر اقدام خودش ارائه میدهد.
او در واقع در بخشهای متعدد کلیپ با نوازش کردن سگ، به همراه متنی که نوشته است، به دنبال ایجاد سئوال و تردید در ذهن دنبال کننده هایش است.
سپس این روحانی جوان، برای پاسخ به سئوال ایجاد شده احتمالی، دست به کار میشود. البته درباره نگهداری سگ در منزل هم توضیحاتی ارائه میکند.
نکته ریز و مهمتر ماجرا حکم نهایی است که او به طعنه و طنز آمیخته و صادر میکند: اصلا اگر نجس هم باشد، نهایتا دستت را میشوری و این حرص خوردن نداره!
توضیحات عجیب!
در بدنه متنی صفحه، وی درباره این اقدامش نوشته است:
«درست نجسه اما وقتی دست شما و یا سگ خیس نباشه با نوازش نجاست منتقل نمیشه و پاک هستید
در ضمن اگر هم خیس باشه نهایت دستتو میشوری دگ این همه حرص خوردن نداره که😂👌
در اینکه نگهداری سگ در منزل خوب نیست روایات زیادی داریم ولی شرایط خاصی داره که بشه با محیط کاملا بهداشتی جدا از محل زندگی خودتون نگه داری کنید و آموزش بدید برای شکار حتی👌».
درسته نجسه، اما اگر دست شما یا سگ خیس نباشد، نجاست انتقال نمی یابد. اما در ادامه، او که از واکنش احتمالی مخاطبان در سطوح و ابعاد متعدد آگاه است، و حرف خود را اقناع کننده نمیداند، از نجاست فراتر رفته و نوشته است؛
او سپس ادامه حدیث را که ۱۰خصوصیت سگ را متعلق به زاهدان، ور ضمن اگر هم خیس باشه، نهایت دستتو میخوری. این که حرص خوردن نداره.
وی در اغاز نوشته اش به حدیثی منتسب به حضرت علی (ع) درباره 10 ویژگی خوب سگ ها اشاره می کند، که به گفته علما، حدیثی بدون اعتبار و سندیت خاص است و اولین بار در مکتوبات یکی دو سده های اخیر نقل شده است.
او این حدیث نه چندان معتبر را نیز روایت کرده است.
« حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در اوصاف «سگ» فرموده است:
خوشا به حال کسی که زندگیش چون زندگی سگ باشد. در این حیوان، ده خصلت است که مؤمن، به داشتن آن ها سزاوار است.
الاول: لیس له مقدار بین الخلق و هو حال المساکین؛
اول: آن که سگ را در میان مردمان قدری نیست و این حال مسکینان است.
الثانی: ان یکون فقیرا لیس له مال و لا ملک و هو صفة المجردین؛ دوم: آن که مالی و ملکی ندارد و این همان صفت مجردین است مجردین، یعنی کسانی که به مقام تجرد نائل شده اند و از همه چیز و همه کس حتی خود، فارغ شده اند.
الثالث: لیس له مأوی معلوم و الارض کلها له بساط و هو من علامات المتوکلین؛
سوم: آن که او را خانه و لانه ای معین نیست و همه زمین، بساط او است و این علامت متوکلان است.
الرابع: ان یکون اکثر اوقاته جائعا و هم من دأب الصالحین؛
چهارم: آن که اغلب اوقات گرسنه است و این عادت صالحان است.
الخامس: إن ضربه صاحبه مأة جلدة لا یترک بابه و هو من علامات المریدین؛
پنجم: آن که اگر صد تازیانه از صاحب خود بخورد در خانه او را رها نمی کند و این صفت مریدان است.
السادس: لا ینام من الیل الا الیسیر و ذلک من اوصاف المحبین؛ ششم: آن که شب هنگام به جز اندکی نمی خوابد و این از اوصاف محبین است.
السابع: انه یطرد و یجفی فیجیب و لا یحقد و ذلک من علامات الخاشعین؛
هفتم: آن که رانده می شود و جفا می بیند لکن چون بخوانندش، بدون دلگیری، باز می گردد و این از علامات خاشعین است.
الثامن: رضی بما یدفع صاحبه من الاطعمة و هو حال القانعین؛ هشتم: آن که به اضافه طعام صاحبش راضی است و این حال قانعین است.
التاسع: اکثر عمله السکوت و ذلک من علامات الخائفین؛
نهم: آن که بیشتر اوقاتش خاموش است و این از علامات خائفین است.
العاشر: اذا مات لم یبق منه المیراث و هو حال الزاهدین؛
دهم: آن که چون بمیرد میراثی به جای نگذارد و این حال زاهدان است.»
انتشار چنین کلیپی و نیز توجیهات وی برای تطهیر کارش، دربین مخاطبان - با افکار و گرایش متعدد- انواع واکنش ها را در پی داشته است. عمده کامنت ها از زاویه نگاه مذهبی و به دلیل بی احترامی به یک توصیه دینی آن هم مبتنی بر روایات غیر متقن و نظر شخصی، از وی انتقاد کرده اند، برخی دیگر از این که وی از هر موضوعی برای شوآف خود استفاده می کند، خوششان نیامده . عده ای اقدام وی را جالب و خاص توصیف کرده اند.