تابناک گزارش می دهد

نشست شورای امنیت درباره تجاوز اسرائیل به حریم ایران/روسیه: آمریکا در حمله اسرائیل مشارکت داشت/ آمریکا:نقش نداشتیم/ انگلیس: ایران نباید پاسخ دهد

جلسه شورای امنیت به درخواست تهران برای رسیدگی به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به حریم ایران برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۶۸۵۲۳
|
۰۸ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۸ 29 October 2024
|
1941 بازدید

به گزارش سرویس بین الملل تابناک، جلسه شورای امنیت بامداد امروز دوشنبه به وقت ایران، به درخواست ایران برای رسیدگی به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به حریم ایران برگزار شد.

به دنبال این تعدی رژیم صهیونیستی، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران این اقدامات عمدی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را به شدیدترین وجه محکوم می‌کند. حملات غیرقانونی رژیم اسرائیل اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد، به‌ویژه ماده ۲ بند ۴ آن را که به‌صراحت استفاده از زور علیه حاکمیت و تمامیت ارضی هر کشور را ممنوع می‌سازد، نقض می‌کند. اقدامات رژیم صهیونیستی تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود و بی‌ثباتی را در منطقه‌ای که به‌طور طبیعی نیز شکننده است، تشدید می‌کند.»

از طرفی «کاظم غریب‌آبادی» معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه خبر داد که «به دنبال نامه وزیر امور خارجه کشورمان به دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت و درخواست برگزاری جلسه شورا جهت بررسی اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، چین و روسیه و الجزایر به عنوان اعضای شورا رسما تقاضا کردند که این جلسه برای روز دوشنبه برگزار گردد».

در همین راستا، شامگاه دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل نشست فوری خود پیرامون حمله رژیم صهیونیستی به ایران را برگزار کرد.

بسیاری از موشک‌های اسرائیل توسط پدافند هوایی ایران منهدم شدند

«خالد محمد الخیاری» دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه در ابتدای این نشست گفت: «خاورمیانه مجددا شاهد یک اقدام تنش‌زای جدید بود. در ساعات اولیه ۲۶ اکتبر ارتش اسرائیل مدعی حمله دقیق به تأسیسات نظامی ایران شد.»

او افزود: «این اولین مرتبه است که ارتش اسرائیل، مسئولیت حمله مستقیم به ایران را بر عهده گرفته است. به ادعای اسرائیل، این اقدام در واکنش به حمله موشکی ایران صورت گرفته است. بسیاری از موشک‌های اسرائیل توسط پدافند هوایی ایران منهدم شدند.»

دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور منطقه تصریح کرد: «ایران تأیید کرده است که حملات اسرائیل به فوت (شهادت) چهار فرد نظامی و یک فرد غیرنظامی انجامیده است. حملات اسرائیل صدمات اندکی به تاسیسات ایرانی وارد کرده است.»

او تصریح کرد: «در زمانی که به آتش‌بس و تنش‌زدایی در همه جبهه‌ها نیاز داریم، اقدام اسرائیل و تبادل آتش این کشور با ایران، تشدید تنش‌ها به حد بی‌سابقه‌ای را به‌دنبال دارد.»

الخیاری افزود: «همچون بیانیه دبیرکل سازمان ملل، هرگونه اقدام تنش‌آمیز را محکوم می‌کنم. این اقدامات باید متوقف شوند. اظهارات تهدیدآمیز و اقدامات طرفین برای آزمودن خویشتنداری طرف مقابل باید متوقف و برای ثبات در منطقه تلاش شود.»

او در ادامه به دیگر تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته، مردم خاورمیانه زجر بسیاری را متحمل شده‌اند. فردا گزارشی دقیق درباره تحولات اخیر در فلسطین اشغالی و اسرائیل منتشر می‌شود. روز گذشته، دبیرکل سازمان ملل درباره گرفتار شدن شهروندان غیرنظامی فلسطینی در شمال غزه هشدار داد.»

الخیاری تصریح کرد: «میزان خرابی و مرگ در شمال غزه غیرقابل باور است. غیرنظامیان زیر آوار مدفون شده‌اند. غذا و آبی وجود ندارد. خانواده‌ها از یکدیگر جدا و بسیاری دستگیر شده‌اند.»

او در ادامه به لبنان پرداخت و گفت: «حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل همچنان به درگیری‌های خود در جنوب لبنان ادامه داده‌اند. فقط در ۲ روز گذشته بیش از ۲۸ غیرنظامی لبنانی کشته شده‌اند. همزمان با بمباران بیروت و دیگر نقاط لبنان توسط اسرائیل، حزب‌الله برای اولین بار دستور تخلیه شهرک‌های اسرائیلی را صادر کرد.»

الخیاری در آخر، خواستار توقف همه اقدامات نظامی از سوی همه طرفین و آتش‌بس شد.

باید نیرو‌های اشغالگر رژیم صهیونیستی نسبت به اعمالشان مجازات و بازخواست شوند

«عمار بن جامع» سفیر و نماینده الجزایر در سازمان ملل متحد در این جلسه گفت: صلح واقعی نیازمند این است که همه اصول سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل رعایت شود.

وی افزود: باید نیرو‌های اشغالگر رژیم صهیونیستی نسبت به اعمالشان مجازات و بازخواست شوند.

دیپلمات ارشد الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرد: امروز با یک جنگ منطقه‌ای روبه رو هستیم که پیامد‌های خطرناکی در سطح جهان دارد.

وی از همه اعضای شورای امنیت خواست که توقف جنگ و آتش‌بس دائم در غزه و لبنان را تصویب کنند.

چین از عدم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه شوکه است

«فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل در اظهارات خود گفت: «در ۲۶ اکتبر، اسرائیل با حمله هوایی علیه ایران خسارات مادی و جانی به ایران وارد کرد. چین اقدام اسرائیل را محکوم می‌کند. این اقدام ناقض تمامیت ارضی ایران و تهدیدی علیه ثبات در خاورمیانه است.»

او افزود: «اکنون روابط ایران و اسرائیل و ثبات خاورمیانه بر لبه پرتگاه است. چین نگران تشدید تنش‌ها در پی اقدامات اسرائیل است و از اسرائیل می‌خواهیم تا همه اقدامات تنش‌آمیز و تحریک‌آمیز خود را متوقف کند. از همه طرفین نیز خواستار خویشتنداری براساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل هستیم.»

نماینده دائم چین در سازمان ملل تصریح کرد: «با توجه به ادامه یافتن جنگ در غزه، وقوع جنگی تازه بین لبنان و اسرائیل و ادامه یافتن حملات هوایی اسرائیل علیه سوریه و شرایط در دریای سرخ، می‌توان گفت که شرایط در خاورمیانه بحرانی است. در این لحظه حیاتی، همه طرفین باید به خواست جامعه بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها گوش فرا دهند.»

فو تسونگ در ادامه گفت: «در همین راستا، همه طرفین باید به‌دنبال تنش‌زدایی و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت شوند تا صلح به خاورمیانه بازگردد. هرگونه اقدام نظامی تنش‌آمیز برای گسترش جنگ غیراخلاقی و غیرمسئولانه است که می‌تواند شرایط را از کنترل خارج کند. عامل اصلی بحران کنونی در خاورمیانه عدم دستیابی به آتش‌بس در غزه است.»

او افزود: «چین از عدم اجرای هیچ‌یک از قطعنامه‌های شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه شوکه است و این مسئله توانمندی شورای امنیت را زیرسوال برده است. به باور چین، شورای امنیت هم راستا با منشور سازمان ملل باید از اجرای قطعنامه‌ها اطمینان حاصل کند.»

نماینده دائم چین در سازمان ملل، در ادامه بدون اشاره مستقیم به آمریکا تصریح کرد: «ما از کشور‌های پرنفوذ بر اسرائیل می‌خواهیم تا به جان غیرنظامیان و جلوگیری از گسترش جنگ اهمیت دهند و این مسائل را اولویت خود بدانند. این کشور‌ها باید هرگونه محاسبه سیاسی دیگر خود را رها کنند و از شورای امنیت برای اتخاذ اقدامات دیپلماتیک در جهت توقف درگیری‌ها، آتش‌بس در غزه حمایت کنند.»

روسیه: ایالات متحده در حمله اسرائیل به ایران مشارکت داشته است

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل نیز در این جلسه فاش کرد که ایالات متحده در حمله اسرائیل به ایران، در زمینه اطلاعاتی مشارکت داشته است.

وی افزود: هیچ جایگزینی برای آتش بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی و دریافت کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه وجود ندارد.

نماینده روسیه بار دیگر با انتقاد از آمریکا برای مشارکت اطلاعاتی در حمله اسرائیل به ایران از این اقدام به یک اقدام ناقضانه حقوق بین الملل یاد کرد.

وی در بخش دیگری از نطق خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد از رژیم صهیونیستی خواست که اقدامات نظامی خود را متوقف کند که به گفته این دیپلمات منجر به پیامد‌های خطرناک در خاورمیانه می‌شود.

فرانسه از همه طرفین خواست خویشتنداری کنند

«نیکلاس دی ریویر» نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل، در نشست ویژه شورای امنیت اظهار داشت: «اسرائیل در ۲۶ام اکتبر به تأسیسات نظامی ایران حمله کرد. این اقدام واکنش به حمله موشکی ایران صورت گرفت. همه طرفین باید ضمن خویشتنداری از هرگونه اقدام تنش‌آمیز جلوگیری کنند.»

او مدعی شد: «اکنون زمان تنش‌زدایی از منطقه به کمک نهاد‌های بین‌المللی و جامعه جهانی فرا رسیده است. شورای امنیت موظف است. در همین راستا، فرانسه به‌دنبال آتش‌بس در لبنان با استفاده از اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ در این کشور است. هرگونه اقدام دیگری به تشدید تنش‌ها دامن خواهد شد. تمامیت ارضی لبنان باید محترم شمرده شود.»

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل تصریح کرد: «اسرائیل می‌داند که موفقیت نظامی به معنای پیروزی در لبنان نیست. با این وجود، فرانسه به امنیت اسرائیل متعهد است و حزب‌الله باید از حملات خود دست بکشد. جنگ نباید به پیروزی طرفین خواستار بی‌ثباتی در منطقه منجر شود. در غزه، همه اسرا باید آزاد شوند و آتش‌بس دائمی اجرا شود. تنها راهچاره برای پایان دادن به بحران انسانی در غزه، اجرای قطعنامه ۲۷۳۵ است.»

او افزود: «فرانسه همچنین خواستار احترام به قوانین بین‌المللی است. خطر تشدید خشونت‌ها جدی است و هیچ‌کس خواستار از کنترل خارج شدن شرایط نیست. این مسئله به نفع هیچ‌کس نخواهد بود. عواقب هرگونه بی‌ثباتی برای مردم، اقتصاد منطقه و جامعه جهانی غیرقابل محاسبه خواهد بود. در همین راستا، فرانسه از همه طرفین خواستار خویشتنداری است.»

انگلیس: ایران نباید به حمله اسرائیل پاسخ دهد

«باربارا وودوارد» سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست ویژه شورای امنیت با بیان اینکه «در روز‌های اخیر، اسرائیل به تأسیسات نظامی در ایران حمله کرد و اسرائیل و ایران حملات مستقیم علیه یکدیگر انجام داده‌اند»، مدعی شد: «اما ایران یک قربانی نیست. با این وجود، ایران نباید به حمله اسرائیل پاسخ دهد. همه طرفین باید از خود خویشتنداری نشان دهند. تشدید تنش‌ها هیچ سودی نخواهد داشت.»

او در اظهاراتی خصمانه علیه ایران مدعی شد: «حمله موشکی ایران علیه اسرائیل در اوایل ماه جاری که اقدامی تنش‌آمیز بود، تازه‌ترین اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه بود. دیگر اقدامات بی‌ثبات کننده ایران حمایت نظامی، اقتصادی و سیاسی از گروه‌های شبه‌نظامی همچون حزب‌الله و حماس را شامل می‌شود.»

وودوارد در ادامه اظهارات خود، بدون اشاره به حمایت آمریکا و دولت انگلیس از اقدامات رژیم صهیونیستی یا حملات خود علیه یمن که به اذعان شورای امنیت سازمان ملل، به تشدید بحران انسانی در این کشور دامن زده است، مدعی شد: «ایران باید به اقدامات خود خاتمه دهد. همه تلاش‌های ما باید به شکستن چرخه خشونت‌ها متمرکز شود.»

او با اشاره به تماس اخیر «دیوید لمی» وزیر امور خارجه انگلیس با «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران و «اسرائیل کاتص» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «اخیرا وزیر امور خارجه انگلیس در تماس با همتایان ایرانی و اسرائیلی خود بر نیاز فوری به تنش‌زدایی و خویشتنداری طرفین تأکید کرده است. فقط راهکار‌های سیاسی می‌توانند صلح و امنیت را به منطقه بازگردانند.»

نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل همچنین مدعی شد: «دولت انگلیس همواره خواستار آتش‌بس فوری در غزه و لبنان است. در لبنان، راهکاری سیاسی همراستا با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت تنها راهکار برای حفظ امنیت طرفین خط آبی است. در غزه نیز، به آتش‌بس دائمی و آزادی اسرا نیاز داریم. میزان کشتار و خرابی‌ها در غزه غیرقابل تحمل است و از اسرائیل و حماس می‌خواهیم تا با آتش‌بس موافقت کنند.»

او افزود: «شرایط انسانی در شمال غزه بحرانی است. انگلیس اقدامات محدودکننده اسرائیل علیه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را محکوم می‌کند. جلوگیری از دسترسی غیرنظامیان به اقلام حیاتی و بشردوستانه هیچ توجیهی ندارد. ما همچنین نگران تصمیم پارلمان اسرائیل برای توقف فعالیت‌های آنروا هستیم.»

وودوارد تصریح کرد: «اسرائیل باید از تعهدات بین‌المللی خود پیروی و از ادامه یافتن فعالیت‌های آنروا برای کمک به فلسطینیان در غزه و کرانه باختری اطمینان حاصل کند. اکنون زمان خویشتنداری همه طرفین فرا رسیده است. باید از طریق گفتگو، امنیت درازمدت خاورمیانه تأمین شود.»

آمریکا: در حملات به ایران نقش نداشتیم

نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد مدعی شد: اسرائیل دست به حملات نظامی خارج از مناطق مسکونی ایران زد.

با وجود اظهارات نماینده روسیه مبنی مشارکت اطلاعاتی آمریکا در حمله اسرائیل به ایران، نماینده آمریکا ادعا کرد: در حملات تل آویو به ایران شرکت نداشتیم.

وی در عین حال افزود: همیشه در دفاع از ساکنان اسرائیل و اراضی آن در کنار تل آویو خواهیم بود.

نماینده آمریکا بدون اشاره به جنگ افروزی رژیم صهیونیستی که مورد حمایت همه جانبه واشنگتن است، مدعی شد: هرگز اجازه نخواهیم داد که ایران و گروه‌های مورد حمایت آن بخواهند چیزی را در منطقه دیکته کنند.

نماینده اسرائیل: اسرائیل تنها پایگاه‌های نظامی را هدف قرار داد

نماینده رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد به اشاره به ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران و حمله به کنسولگری ایران در دمشق که به نوعی خاک ایران به شمار می‌رود، مدعی شد: این ایران بود که حمله به اسرائیل را برگزید و ما به آن پاسخ دادیم.

«دنی دانون» با تحریف واقعیت‌ها مدعی شد: ایران به مناطق مسکونی در اسرائیل موشک‌های خود را روانه کرد، اما اسرائیل تنها پایگاه‌های نظامی را هدف قرار داد.

این دروغ دانون درحالی است که بار‌ها و بار‌ها مقامات نظامی و سیاسی ایران اعلام کردند که عملیات وعده صادق ۲ تنها به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی انجام گرفت.

نماینده رژیم صهیونیستی بدون اشاره به جنگ افروزی رژیم تل آویو در حمله به کشور‌های مختلف در خاورمیانه با ادعای نخ نما و تکراری مقامات صهیونیست ادعا کرد: ایران به دنبال سلطه بر منطقه است.

دانون با تجاهل نسبت به تهدیدات مکرر رژیم صهیونیستی علیه ملل منطقه بار دیگر مدعی شد: جهان نمی‌تواند تهدید ایران را نادیده بگیرد.

ایران: حمایت آمریکا از اسرائیل، این رژیم را وقیح تر کرده است

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نشست عصر دوشنبه به وقت محلی شورای امنیت درباره تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران افزود: تجاوزات رژیم اسرائیل علیه ایران آشکار و مکرر است. این حمله تهاجمی بخشی از الگوی گسترده‌تر و مستمر تجاوز و مصونیت بی‌حدی است که رژیم اسرائیل برای بی‌ثبات کردن منطقه ادامه می‌دهد، به‌ویژه از طریق تجاوزات مداوم، پاکسازی قومی و جنایات جنگی علیه مردم فلسطین و لبنان.

ایروانی تاکید کرد: ما تجاوزات رژیم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. اقدامات خصمانه رژیم اسرائیل نقضی آشکار و خطرناک از حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد است، به‌ویژه اصل حاکمیت و تمامیت ارضی و ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور علیه حاکمیت کشورها. این اصول صرفاً ایده‌های انتزاعی نیستند؛ بلکه پایه‌های اساسی هستند که صلح و ثبات بین‌المللی بر آن‌ها استوار است.

متن کامل سخنان امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از شرارت رژیم صهیونیستی علیه کشورمان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خانم رئیس،

ابتدا، اجازه می‌خواهم مراتب قدردانی خود را از شما به‌خاطر برگزاری این نشست حیاتی بنا به درخواست ما ابراز نمایم. از همکاران خود در الجزایر، چین و روسیه به‌خاطر حمایت مستمرشان در درخواست برای این جلسه صمیمانه سپاسگزاریم.

همچنین از اعضایی که تجاوزات رژیم اسرائیل را محکوم کرده و همدردی و همبستگی خود را با مردم و دولت ایران اعلام نمودند، قدردانی می‌کنیم. ما به دقت دیدگاه‌های مطرح‌شده توسط آقای خالد خیاری، معاون دبیرکل، را بررسی کرده‌ایم.

خانم رئیس،

اعضای محترم شورای امنیت،

این جلسه به‌موقع و ضروری است تا به اقدام تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، که نقضی فاحش و شدید از حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد است، رسیدگی شود.

همان‌طور که در نامه وزیر امور خارجه ایران به رئیس شورا و دبیرکل مطرح شد، رژیم جنایتکار اسرائیل با ارتکاب اقدام تجاوزکارانه عمدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران، به‌طور آشکار حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

در ساعات اولیه صبح روز شنبه، ۲۶ اکتبر، جنگنده‌های رژیم اسرائیل موشک‌های دوربرد و هواپرتاب را از حدود ۱۰۰ کیلومتری خارج از مرزهای ایران و با استفاده از حریم هوایی که توسط نیروهای نظامی آمریکا در عراق فراهم شده بود، شلیک کردند. این موشک‌ها چندین رادار دفاع مرزی ایران را در استان‌های ایلام، خوزستان و تهران و همچنین سایت‌های نظامی هدف قرار دادند.

پدافند هوایی ایران به‌سرعت عمل کرده و اکثر موشک‌ها را رهگیری و از وارد آمدن خسارات عمده جلوگیری کرد. با این حال، چهار افسر نظامی ایرانی به همراه یک غیرنظامی در حین دفاع قهرمانانه از میهن خود به شهادت رسیدند.

هم‌زمان با تجاوز رژیم اسرائیل، ۱۰ مأمور انتظامی ایران به‌دست گروه تروریستی و تحت حمایت خارجیِ جیش‌العدل در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.

خانم رئیس،

تجاوزات رژیم اسرائیل علیه ایران آشکار و مکرر است. این حمله تهاجمی بخشی از الگوی گسترده‌تر و مستمر تجاوز و مصونیت بی‌حدی است که رژیم اسرائیل برای بی‌ثبات کردن منطقه ادامه می‌دهد، به‌ویژه از طریق تجاوزات مداوم، پاکسازی قومی و جنایات جنگی علیه مردم فلسطین و لبنان.

ما تجاوزات رژیم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. اقدامات خصمانه رژیم اسرائیل نقضی آشکار و خطرناک از حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد است، به‌ویژه اصل حاکمیت و تمامیت ارضی و ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور علیه حاکمیت کشورها. این اصول صرفاً ایده‌های انتزاعی نیستند؛ بلکه پایه‌های اساسی هستند که صلح و ثبات بین‌المللی بر آن‌ها استوار است.

متأسفانه، حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده از رژیم اسرائیل، همراه با مانع‌تراشی آن در انجام وظایف شورای امنیت به‌عنوان یکی از اعضای دائم، این رژیم را وقیح‌تر کرده تا به جنایات و تجاوزات خود در غزه و لبنان، و اکنون علیه ایران، ادامه دهد و به‌طور جدی صلح و امنیت منطقه‌ای را تضعیف نماید.

خانم رئیس، اعضای محترم شورای امنیت،

منشور سازمان ملل این شورا را موظف کرده است تا هرگونه تهدید علیه صلح، نقض صلح یا اقدام تجاوزکارانه را تعیین کند و اقدامات قاطعی برای بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی انجام دهد. تحت فصل هفتم، شورا اختیار و وظیفه دارد تا به‌طور قوی به تهدیدات علیه صلح جهانی و اقدامات تجاوزکارانه واکنش نشان دهد. این مسئولیت بیش از کلمات یا توصیه‌ها را می‌طلبد؛ بلکه نیازمند اقدام قاطع و مصمم است.

تخلفات مستمر و نظام‌مند رژیم اسرائیل از حقوق بین‌الملل—تجاوز آن به ایران و جنایات مستمر آن در فلسطین و لبنان و همچنین در سوریه و یمن—تهدیدی مستقیم برای صلح و امنیت بین‌المللی است و نیازمند محکومیت صریح و اقدام قاطع از سوی این شورا است. نادیده گرفتن این تخلفات، اعتبار شورا و تعهد آن به اصول اساسی منشور سازمان ملل را تضعیف می‌کند.

خانم رئیس،

با وجود نقض‌های آشکار رژیم اسرائیل، امروز بار دیگر شاهد استانداردهای دوگانه‌ای هستیم که توسط برخی اعضای شورای امنیت، از جمله ایالات متحده، به نمایش گذاشته می‌شود. این کشورها از محکوم کردن اقدامات غیرقانونی رژیم اسرائیل که مستقیماً در نقض منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل قرار دارد، خودداری کرده و به‌جای آن، این تخلفات و جنایات را با نام «دفاع از خود» توجیه می‌کنند، خواه این اقدامات علیه ایران باشد یا علیه مردم فلسطین و لبنان که تحت خشونت و سرکوب نظام‌مند رژیم اسرائیل رنج می‌برند.

این استانداردهای دوگانه برای جامعه بین‌المللی آشکار است. ادعاهای آن‌ها درباره صلح و ثبات، سخنانی تهی از معنا است، هنگامی که بیش از یک سال است به رژیم اسرائیل حمایت‌های کامل سیاسی، مالی، لجستیکی و تسلیحاتی ارائه کرده‌اند و آن را در ادامه جنایات، اعمال نسل‌کشی و جنایات جنگی علیه فلسطینیان، و اکنون علیه مردم لبنان، وقیح‌تر کرده‌اند.

خانم رئیس،

جامعه بین‌المللی نمی‌تواند و نباید در برابر چنین تخلفات سکوت کند. هزینه این سکوت در فلسطین و لبنان مشهود است، جایی که مصونیت رژیم اسرائیل چرخه‌ای از خشونت و بی‌ثباتی در سراسر منطقه را پایدار می‌سازد.

ما از شورا می‌خواهیم که اقدامات رژیم اسرائیل را به‌طور قاطعانه محکوم و آن را برای نقض‌های مکرر و نظام‌مند حقوق بین‌الملل و برای آنچه که واقعاً هست: کارزار تجاوزات و جنایات فجیع محاسبه‌شده و مداوم که نه تنها منطقه را بی‌ثبات می‌کند، بلکه امنیت جهانی را به‌شدت تهدید می‌سازد، پاسخگو نماید.

مردم ایران، فلسطین و لبنان و در واقع، کل جامعه بین‌المللی—از این شورا انتظار دارند که عدالت را برپا دارد، از اصول سازمان ملل پاسداری کند و اطمینان حاصل نماید که حاکمیت قانون پیروز می‌شود.

ما از تمامی کشورها، به‌ویژه کشورهای منطقه، می‌خواهیم که مسئولیت‌های فردی و جمعی خود را در حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای درک کنند. از کشورهای صلح‌دوست، چه در منطقه و چه فراتر از آن، که تجاوزات رژیم اسرائیل را محکوم کرده و به اهمیت این اقدامات و تهدیداتی که برای همگان به همراه دارد پی برده‌اند، قدردانی می‌کنیم.

مسئولیت این تشدید خطرناک به‌طور کامل بر عهده رژیم اسرائیل و به‌ویژه بر دوش کسانی است که آن را حمایت می‌کنند—در رأس آنان ایالات متحده که به‌عنوان حامی اصلی و پایدار رژیم اسرائیل در ارتکاب این جنایات فجیع عمل می‌کند و این نهاد معتبر را از انجام وظایف اصلی خود بازمی‌دارد.

ایفای نقش ایالات متحده در تجاوزات رژیم اسرائیل از طریق ارائه تخصص فنی و سیستم‌های پیشرفته نظامی به این رژیم، صهیونیست‌ها را بیشتر تحریک و وقیح کرده تا حملات تجاوزکارانه خود را علیه ایران انجام دهد. بنابراین، دولت ایالات متحده در تجاوزات رژیم اسرائیل «شریک جرم» است و عواقب آن را نیز متحمل خواهد شد.

علاوه بر این، ایالات متحده پیش از این نیز در جنایات جنگی و کارزار نسل‌کشی جاری این رژیم علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در غزه و لبنان شریک جرم بوده است. اکثر بمب‌هایی که رژیم اسرائیل بر سر غزه و لبنان می‌ریزد، ساخت آمریکا هستند.

در پایان، خانم رئیس،

جمهوری اسلامی ایران همواره دیپلماسی را به‌عنوان مسیر حل چالش‌های منطقه‌ای و تقویت صلح و ثبات دنبال کرده است. با این حال، به‌عنوان یک کشور دارای حاکمیت، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود را برای پاسخگویی در زمان مقتضی به این اقدام تجاوزکارانه، که طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل مورد تأیید است، محفوظ می‌دارد. پاسخ ما قانونی و کاملاً منطبق با حقوق بین‌الملل خواهد بود.

سپاسگزارم.

نماینده عراق: رژیم صهیونیستی حریم هوایی عراق را نقض کرده است

نماینده عراق در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: عراق اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند. دولت عراق در نهادهای بین المللی شکایت خود را پیگیری خواهد کرد. ما اجازه نخواهیم داد که از حریم هوایی عراق برای حمله به کشورهای دیگر استفاده شود.

وی افزود: اقدام رژیم صهیونیستی نقض حاکمیت عراق بود. کشور ایران دوست و همکار ما است.

ترکیه: ایران از خود به اندازه کافی در مسئله حملات خویشتنداری نشان داده است

نماینده ترکیه نیز در این نشست گفت: ایران از خود به اندازه کافی در مسئله حملات خویشتنداری نشان داده است و حالا نوبت جامعه جهانی برای محکومیت وحشی‌گری های اسرائیل است، در غیر این صورت ایران حق جواب مستقیم را دارد.

سوریه: جنایتکاران اسراییلی باید تحت تعقیب باشند نه اینکه در سازمان ملل حرف بزنند

نماینده سوریه نیز در این نشست تصریح کرد: جنایتکاران اسراییلی باید تحت تعقیب باشند نه اینکه در سازمان ملل حرف بزنند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟