کمیسیون تلفیق، رو در روی دو خودروساز زیان ده/بساط گران فروشی ایران خودرو و سایپا جمع می‌شود؟

خروجی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴، افزایش یک میلیارد دلاری به بسته ارزی واردات خودرو در لایحه پیشنهادی دولت و همچنین کاهش ۲۰ واحد درصدی از سقف تعرفه پیشنهادی تیم اقتصادی دولت است.
کد خبر: ۱۲۷۲۷۲۰
|
۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴ 19 November 2024
|
2802 بازدید
|

کاهش تعرفه واردات خودرو در کمیسیون تلفیق/ انحصار ایران خودرو و سایپا شکسته می‌شود؟

در روز‌های اخیر، ایران خودرو و سایپا مسرور از مجوز افزایش قیمت سر از پا نمی‌شناسند و خیال شان راحت است که در بازار انحصاری که دارند، تولیدات کم کیفیت شان را به هر شکل ممکن می‌فروشند، اما به نظر می‌رسد با حمایت مجلس، سال آینده شاهد واردات گسترده خودرو‌های خارجی در راستای شکست انحصار دو خودروساز زیان ده کشور باشیم، اقدامی که با استقبال عموم مردم مواجه می‌شود.

به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ در واکنش به مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در فضای مجازی نوشته است: هر چقدر دولت و خودروسازان داخلی قیمت خودرو را بالا ببرند، مجلس تعرفه واردات خودرو را پایین خواهد آورد تا رقابت به نفع مردم شود.

این صحبت از سوی تاجگردون نشان می‌دهد که رویکرد مجلس شورای اسلامی در راستای شکست انحصار خودروسازان دولتی و حمایت از مردم و به زیان دلالان خودروست.

خودروسازانی که طی این سال‌ها تحت مدیریت دولتی، نگاه انحصاری و مدیرانی که تخصصی از صنعت خودرو نداشته اند، از یک سو محصولات بی‌کیفیت را تولید و عرضه کردند و از سوی دیگر، روزبه‌روز بر زیان انباشته خود، افزودند.

کاهش تعرفه واردات خودرو در کمیسیون تلفیق

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ گفته است: دولت پیش بینی کرده است در سال آینده، از منابع ارزی کشور، ۲ میلیارد دلار به واردات خودرو اختصاص دهد و تعرفه واردات خودرو نیز ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شود، اما کمیسیون تلفیق این میزان تعرفه را به ۸۰ درصد تقلیل داد و سهمیه ارزی واردات را هم به ۳ میلیارد دلار افزایش داد. وی تاکید کرده است: جهت گیری ما به سمت کاهش تعرفه است تا در نهایت یک فضای رقابتی برای بازار خودرو در داخل کشور شکل بگیرد. 

تاجگردون معتقد است با کاهش تعرفه و بالارفتن قیمت خودروی داخلی، در نهایت به ضرر خودروسازان داخلی خواهد بود، چراکه مجلس به دنبال کاهش تدریجی فاصله تعرفه است. 

واکنش مجلس به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا

اقدام اخیر کمیسیون تلفیق نشان می‌دهد که تداوم لابی خودروسازان برای دریافت مجوز گران‌فروشی در ماه‌های آتی، با واکنش مجلس در جهت کاهش تعرفه واردات خودرو روبرو می‌شود. تعرفه‌ای که فعلاً روی ۸۰ درصد در کمیسیون تلفیق به جمع‌بندی رسیده است و آن گونه که رئیس این کمیسیون گفته است، در صورت ادامه رویه گران‌فروشی خودروسازان داخلی، تعرفه واردات خودرو بازهم کمتر می‌شود و ممکن است به تعرفه ۵۰ درصدی واردات خودرو نیز برسیم. نرخی که مسلماً به زیان خودروسازان گران‌فروش است و در عوض، قیمت‌ها در بازار رقابتی خودرو نیز تعدیل می‌شود. 

بنابراین، خروجی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴، افزایش یک میلیارد دلاری به بسته ارزی واردات خودرو در لایحه پیشنهادی دولت و همچنین کاهش ۲۰ واحد درصدی از سقف تعرفه پیشنهادی تیم اقتصادی دولت یعنی تعرفه ۸۰ درصدی است. رویکردی که مثبت و قابل دفاع برای تسهیل گری در مسیر برچیدن انحصار ایران خودرو و سایپا در بازار خودرو و تعدیل قیمت هاست.

 

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
احسن تصمیم خوبی است. مردم مشکلات دارند ولی یه عده که دور خودروسازان داخلی هستند فقط به فکر افزایش منافع خودشانند و خودرو را چند برابر به مردمی که تحت فشار مضاعف اقتصادی هستند می فروشند و یک عمر مقروضشان می کنند. خواهشا" تعرفه واردات کمتر هم بکنند. هر کدام از مردمان این سرزمین حداقل حق دارا بودن یک خودرو را دارند.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
تنها راه نجات مردم از دست خودرو سازان داخلی و باز کردن راه برای پیشرفت در صنعت خودرو:

1 تغییر مدیریت دولتی خودروسازان و واگذاری مدیریت به بخش خصوصی وسهانداران
2 خروج قیمت گذاری خودرو به صورت دستوری و تعیین کامل قیمت خودرو توسط خودروسازان
3 برداشتن تعرفه واردات و حذف ممنوعیت واردات خودروهای خارجی
اینها مقدمات پیشرفت صنعت خودرو سازی و رقابتی شدن و به به تعادل رسیدن قیمت خودرو هست ولاغیر.
گویا مافیای خودرو از رییس جمهور و مجلسیان بسیار بسیار قویتر و دارای نفوذ هست. بعید می دانم صنعت خودرو تا زمان قطع دست انها بتواند حرکتی در جهت کمک به مردم بزند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
اخی عزیزم خسته نشن یه وقت. این همه لطف به مردم واقعن جای تشکر داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
فقط سوال این است که چرا مجلس در دوره دولت سید محرومان چنین اقداماتی نمیکرد؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
آقای تاجگردون، مردم از نمایندگان خانه ملت انتظاردارند که تعرفه واردات خودت نهایتا ۳۰درصدشود، آخه به چه علتی باید تعرفه واردات خودرو ۸۰درصدباشه؟ پایین ترین هزینه دستمزد درجهان متعلق به ایران هست ولی خودروسازان به دروغ میگن زیان ده هستند، درصورت های مالی خودشان دست می برند و آمارسازی دروغین می کنند.
چرا باید ده ها سال خودروسازان مجلس و مردم رو فریب بدهند تا خودروهای تولیدی اشان به چندبرابر قیمت تمام شده واقعی بفروشند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
اگر تعرفه را 50 درصد بیاورید پایین بهتر است
ناشناس
|
Latvia
|
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
اینا همش دعوای زرگریه. در بحث خودرو دست همشون توو جیب مردمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
3 عضو شورای رقابت نماینده مجلس هستند و اکثریت شورای رقابت نماینده دولت و جالبه باید حکم ریاست جمهور را هم داشته باشند
حالا این قصه ها که اینها تعریف می کنند چی هست ؟
علی
|
Canada
|
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
اصلا واردات خودرو محقق نمی‌شود چون ارز ندارند
اما خواهی دید همان تعداد محدود به قیمت دستوری به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد یا قیمت بازار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
در این دوتا خراب شده را ببندید
از محل صرفه جویی در مصرف سوخت حقوق پرسنل را پرداخت و ماشین باکیفیت با ارائه مشوق های مختلف و تعرفه های منفی وارد کنید
اونوقت بین فروشنده های بین المللی رقابت راشاهد خواهید بود
مسیح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
بنده با رقابتی شدن موافقم
اقا بذارین هر قیمت میخوان بدن
تعرفه واردات رو هم پایین بیارین
مردم معلوم میکنن طرف کدوم میرن
قبلا هم قیمت دستوری نبود وارداتم ازاد بود
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟