تابناک بررسی کرد

هشدار برای ورود خودروی «آواتار ۱۱» به ایران/جاسوسی چین از مسیر خودرو؟

اتحادیه اروپا و حتی آمریکا در حال سختیگری جهت تردد خودرو‌های برقی چینی هستند، در چنین شرایطی، جای پرسش است که چگونه خودروی آواتار ۱۱ توانسته مجوز استاندارد‌های لازم برای ورود به کشور را دریافت کند؟
کد خبر: ۱۲۷۸۱۰۴
|
۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵ 16 December 2024
|
15489 بازدید
|

هشدار رسانه‌ای درباره ورود خودروی «آواتار ۱۱» به ایران/جاسوسی چین از مسیر خودرو؟

اخبار منتشر شده در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، از دریافت مجوز استاندارد برای ورود خودروی برقی آواتار ۱۱ به کشور حکایت دارد. این خودرو که حاصل همکاری شرکت‌های «چانگان»، «هوآوی» و «CATL» است، به واسطه طراحی نادر فقیه‌زاده، طراح برجسته ایرانی که سابقه همکاری با گروه خودروسازی ب‌ام‌و را در کارنامه دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، تنوع واردات خودرو‌های برقی به کشور، در حالی که زیرساخت‌های صنعتی و خدماتی کافی فراهم نشده‌اند، نشان‌دهنده فقدان سیاست‌گذاری منسجم و کلان در این حوزه است. از سوی دیگر، طی دو ماه گذشته تابناک هشدار‌هایی درباره احتمال جاسوسی از طریق خودرو‌های برقی منتشر کرد.

هشدار‌های بین‌المللی در خصوص خودرو‌های برقی چینی

رسانه‌های اروپایی و آمریکایی، در همراهی با تغییر سیاست‌های دولتمردان خود، بار‌ها نسبت به خطرات امنیتی ناشی از جاسوسی خودرو‌های برقی ساخت چین هشدار داده و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای تردد این خودرو‌ها وضع کرده‌اند. جالب توجه این‌که حتی چین نیز نسبت به این خطرات آگاه بوده و محدودیت‌هایی برای تردد خودرو‌های برقی تسلا در خاک خود اعمال کرده است.

 آواتار ۱۱ چگونه مجوز ورود گرفت؟

در حالی که کشور‌های غربی به دلیل نگرانی‌های امنیتی، در تلاش برای اعمال محدودیت‌های بیشتر بر خودرو‌های برقی چینی هستند، ظاهراً این موضوع در کشور ما یا مورد غفلت قرار گرفته یا کم‌اهمیت تلقی می‌شود. براساس گزارش رسانه‌های اروپایی، قوانینی در این قاره در حال تصویب است که حتی استفاده مقامات دولتی از خودرو‌های برقی ساخت چین را محدود می‌کند. در چنین شرایطی، جای پرسش است که چگونه خودروی آواتار ۱۱ توانسته مجوز استاندارد‌های لازم برای ورود به کشور را دریافت کند؟

نبود زیرساخت‌های نظارتی در حوزه خودرو‌های برقی
با توجه به نوظهور بودن فناوری خودرو‌های برقی و هوشمند در بازار و صنعت خودروی کشور، این سوال مطرح است که آیا زیرساخت‌های امنیت سایبری و نظارت بر این خودرو‌ها در ایران فراهم شده است؟ همچنین آیا سازمان ملی استاندارد یا دیگر مراجع ذی‌صلاح، استاندارد‌های لازم در خصوص حفاظت از داده‌ها و کنترل امنیت سایبری این خودرو‌ها را تدوین کرده‌اند؟

در شرایطی که تحریم‌های بین‌المللی، تعاملات با خودروسازان مطرح چینی را دشوار کرده است، همکاری این شرکت‌ها در زمینه تأمین امنیت سایبری یا ارائه دسترسی به داده‌های خودرو‌های وارداتی و به‌روزرسانی نرم‌افزار آنها به شدت زیر سوال است.

لزوم اقدام پیشگیرانه

به نظر می‌رسد که در کشور، مرجع مشخص و توانمندی برای ارزیابی صلاحیت امنیتی و سایبری خودرو‌های برقی ایجاد نشده یا اگر چنین نهادی وجود دارد، تاکنون اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه انجام نشده است؛ بنابراین ضروری است که پیش از ورود خودروی آواتار ۱۱ به کشور، نهاد‌های نظارتی و وزارت صمت با بررسی دقیق امنیت سایبری این محصول، اقداماتی پیشگیرانه برای کاهش خطرات احتمالی جاسوسی در حمل و نقل کشور انجام دهند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۶
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
آیا این حساسیت جاسوسی در مورد خودروهای برقی اروپا و احیانا امریکا هم وجود دارد؟ یا فقط اروپایی ها و آمریکا با این ترفند می‌خوان رقیب رو از بازار خودروهای برقی حذف کنند . و تحمل رقیب رو ندارند
man
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
به نظرم این خبر به پیشنهاد وارد کنندگان معظم خودروهای چینی اماده شده تا خودروهای با کیفیت وارد نشوند
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
بسیار مقاله سطحی است شما نخر از دم قسط بدین خودم 2 تا می خرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
بخاطر موارد "امنیتی" یا "ایمنی"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
،،????
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
کارشناسان می گویند تولید هر خودروی برقی به اندازه 10 خودروی بنزینی به محیط زیست آسیب می زند و اگرچه دود زا نیست ولی برای تولید باطری های آن ترکیبات بسیار مضر فلزی وارد آب وخاک می شود و آلودگی آن صدها برابر بیشتر از خودرو معمولی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkiye |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
کدوم کارشناسا ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۷
با توجه به زیرساخت برق کشور و نحوه بازیافت باتریها در ایران، این صحبت کاملا صحیح است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
همیشه برام مافیا خودرو سازی مبهم بود
حالا که تعرفه خودوری برقی صفره شروع کردند

گزارش کلی و مبهم...؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
تو ایران کدوم کارمند یا مدیر یا رییس سازمان و اداره و ارگان میتونه با حقوق ناچیز سر برج این ماشین رو بخره که رفت وامدش لو بره ؟ دلال ها و مشاغل دلالی میتونن پول کافی داشته باشند که مهم نیست یک دلال کجا میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
کله پز سر خیابون ما .. الان پورشه ماکان داره حالا بیاد این رو بخره .. چینی‌ها متوجه میشن از کجا کله گوسفند می گیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
توش بمب هم جاساز کنن من خریدارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۷
توش بمب هم جاساز نکنند، من نمیتونم بخرم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
امنیت جای خودش، با کدام زیر ساخت آدم عاقل برقی میخره؟ بهترین خودرو خودروی هیبریدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
سالهاست گوشی های موبایل همین کار را انجام میدن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟