ادعای واردات بنزین پس از اعلام خودکفایی

برهمین اساس در حال حاضر روزانه 48 میلیون لیتر بنزین در داخل تولید می شود و برای تامین نیاز فعلی کشور که حدود 60 میلیون لیتر در روز اعلام می شود روزانه به واردات 12 میلیون لیتر بنزین نیازمندیم.
کد خبر: ۱۸۳۴۱۸
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۸ 13 August 2011
|
8277 بازدید
|
افزایش مصرف بنزین، دولت را ناگزیر از واردات کرد.

از اردیبهشت ماه امسال واردات بنزین با تاکید مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی بر خودکفایی در تولید بنزین متوقف شده و نتیجه آن امروز پس از گذشت سه تا چهارماه از آن، کاهش ذخایر استراتژیک کشور و دستوری جدید برای واردات روزانه حدود 14 میلیون لیتر بنزین( بنزین سوپر) بوده است.

به گزارش خبرآنلاین طی هفته های گذشته یکی از بحث های اساسی مسوولان نفتی آغاز مجدد وارادت بنزین بوده است در حالیکه ضیغمی ، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، بارها در گفت وگوهای خود با رسانه ها از خودکفایی در تولید بنزین خبرداده است.البته درست است که ما تا پایان امسال با وارد مدار شدن تولید بنزین پالایشگاه ابادان و اراک در تولید این فراورده خودکفا می شویم اما در شرایط فعلی ما همچنان نیازمند واردات این فراورده هستیم.

برهمین اساس در حال حاضر روزانه 48 میلیون لیتر بنزین در داخل تولید می شود و برای تامین نیاز فعلی کشور که حدود 60 میلیون لیتر در روز اعلام می شود روزانه به واردات 12 میلیون لیتر بنزین نیازمندیم.

این درحالی است که بنزین وارداتی که با عنوان فراورده اکتان افزا از آن یاد می شود با اکتان 95 وارد می شود تا با مخلوط شدن با بنزین اکتان 82 تا 84 ما به بنزینی با اکتان 87 تبدیل شود و بتوان در خودروهای کشور مصرف کرد.

البته بنزین سوپر در پتروشیمی های کشور نیز تولید می شود که البته توان فعلی تولید 2 تا 3 میلیون لیتر در روز است که با مخلوط شدن با بنزین معمولی کشور بنزین با اکتان 87 بدست می آید.در این شرایط در صورتیکه بنزین سوپر تولیدی پتروشیمی ها در بهترین شرایط به 7 تا 8 میلیون لیتر می رسد بازهم ایران ناچار به واردات خواهدبود.البته راهی دیگر نیز هست اینکه بخش پایین دست پتروشیمی ها تعطیل شود و تولید این بنزین را به 12 تا 13 میلیون لیتردر روز برسانیم که این امر ضررهای زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

بنابراین در شرایطی که پیش بینی می شود مصرف بنزین در اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه به دلیل بازگشایی مدارس و افزایش تردد خانواده ها به 68 تا 70 میلیون لیتر افزایش یابد شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی باید به فکر تامین حدود 20 میلیون لیتر بنزین در هر روز باشد.چرا که در حال حاضر روزانه 48 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود و مابقی آن باید از راهی دیگر تامین شود.

برهمین اساس مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در 10 مرداد ماه امسال با ارسال نامه ای به شماره 62234-1/90 به مدیریت امور بین الملل خواستار واردات 320 هزار تن فراورده اکتان افزا با اکتان 90(بنزین سوپر) به کشور شده است.

در این نامه که نسخه ای از آن در اختیار خبرآنلاین قرار گرفته، آمده است: احتراما پیرو مکاتبات قبلی مبنی بر افزایش واردات فرآورده اکتان افزا به استحضار می رساند،موجودی پایین بنزین موتور کشور و مصرف بالای این فراورده ایجاب می نماید تمامی راهکارهای ممکن شناسایی و جهت تامین مطلوب بنزین موتور و داشتن پشتوانه تدارکاتی کافی جهت تامین بنزین مورد نیاز در شهریورماه که مسافرهای تابستانی به اوج خود خواهد رسید بکار گرفته شود.لذا ضروری است دستور فرمایید علاوه بر واردات فرآورده اکتان افزا با اکتان 95، به میزان 320 هزار تن برای مرداد ماه، به هر میزان ممکن فراورده اکتان افزا با اکتان 90 و 92 نیز بازاریابی و وارد گردد.لطفا موضوع را فوری تلقی فرمایید.

درحالی این نامه از سوی ضیغمی برای قمصری، معاون امور بین الملل شرکت ملی نفت، ارسال شده است که از ماه ها پیش معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی با تاکید بر خودکفا شدن در تولید بنزین از خرید بنزین جلوگیری کرده است و این امر صدمات جبران ناپذیری را به ذخایر استراتژیک کشور وارد آورده است.

 اما همچنان مدیران مربوطه در رسانه ها گفت وگو می کنند و از پیوستن ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین دنیا خبر می دهند.به گفته ضیغمی در حال حاضر ایران در حال حاضر به کشورهایی چون عراق و افغانستان بنزین صادر می کند.

شاید بگوییم اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و چخش فراورده های نفتی در خصوص خودکفایی در تولید بنزین در جهت حفظ منافع ملی بوده اما در شرایطی که ارسال کوچکترین محموله به ایران زیر ذره بین قراردارد قطعا با ارسال اولین محموله این خبر رسانه ای می شد.بنابراین نمی توان این مساله را مربوط به حفط منافع ملی دانست آنهم در شرایطی که به گفته وزیر سابق نفت از زمانیکه ایران واردات بنزین را قطع کرد شرکت های صادرکننده این فراورده حاضر شده بودند که بنزین را با قیمت بسیار کمتر از نرخ روز به ایران بفروشند چرا که بازار آنها با خروج ایران از خرید این فراورده بسیار کساد شده بود.این اظهارات میرکاظمی در مصاحبه اردیبشت ماه وی با خبرنگاران است. زمانیکه مسوولان نفتی از خودکفایی در تولید بنزین گفتند اما در عین حال کمبود نیاز کشور از ذخایر استراتژیک تامین شد. براین اساس ایران تا پایان امسال نیاز به واردات بنزین خواهد داشت مگر آنکه پالایشگاه ابادان و اراک هر چه زودتر در مدار تولید قرار بگیرند که این امر نیز در خوشبینانه ترین حالت در آخر پاییز محقق خواهد شد.

بنابراین در این شرایط باید از مسوولان نفتی پرسید، اگر پیش بینی آنها افزایش مصرف درنیمه دوم امسال به مرز 70 میلیون لیتر بوده چرا پیش از این به فکر واردات این فراورده نیفتاده اند و در شرایطی حرف از واردات زده می شود که این استنباط ایجاد شده که ما نیاز به واردات نداریم و همه چیز آرام است.

تهیه و تنظیم: آذر جزایری
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
علی- گرگان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
یکی نیست خبر درست بده؟ این موارد عدم اعتماد رو پیش میاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
مگر اعتمادي هم بوده؟!
نجفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
خانم جزایری مثلا این خبر بودویااطلاع رسانی کردین ؟شرایط سیاسی جهان و کشورمان وتحریم کنندگان هستند که باعث این کارهاست. شکر خدا نه بنزین کم امده تا حالا و نه کم خواهد امد.به خدا همه اینها را میدانند نیاز به اطلاع رسانی ندارد!!!!!!!!!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
چرا اینقدر از اطلاع رسانی واهمه دارید. حالا منو شما و او این را خواندیم اسمان که بزمین نیامد؟ امد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
بابا بی خیال!!
کی گفته دولت دروغ می گه؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
اصل قضیه تغییری نکرده ایران عند اللزوم توان تولید بنزین داخلی را دارد ولی تولید سایر مشتقات نفتی برای ما بصرفه تر است
محمد-اصفهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
تا زمانیکه برای مردم وسیله نقلیه عمومی با سه ویژگی: سرعت . در همه زمان شبانه روز. و با قیمت نازل فراهم نشود تا قیامت همین هست که هست... البته میترسم دولت به همین بهانه استفاده از وسایل عمومی بلایی سر مردم بیاره و چنان قیمت بنزین و .... بالاببره که ..... . خدا عاقبتمون را بخیر کنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
ماشین های عراقی هر روز در مسیر ایران زحمت می کشن و بنزین میارن. میگید نه بیاید و ببینید
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
متاسفانه وزير ومعاونيني كه امار غلط ودروغ بدهند بجاي توبيخ هر رور پست ومقامهاي جورواجور هديه ميگيرند واقاي ضيغمي هم ماشاالله در دادن امار غلط استادن براي نمونه فقط ببين چند بار پالايشگاه اراك را افتتاح خواهند كرد ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
بابا مگه نديدين دكتر تو ابادان افتتاح كرد و ما بي نياز شديم
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
واقعاً
ن-پ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
بنزین های فعلی معلوم نیست چگونه است که اصلا" کیفیت ندارد . کجای دنیا بنزین زرد است .
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟