بازدید 15610

در بزرگترين شركت سرمايه‌گذاري دارويي كشور چه مي‌گذرد؟!

اشراف نداشتن به حوزه کسب و کار دارو، استفاده از مشاورین غیرمتخصص، تغییرات ناپخته در سطح کارخانجات، نبود پویایی لازم، عدم ورود تکنولوژی‌های جدید و... آسیب جدی بر مجموعه بازار دارو و کیفیت آن وارد آورد/ با تغییرات مدیریتی، ترکیب هیأت مدیره به سه پزشک و تنها یک عضو متخصص داروساز تغییر یافت! و...
کد خبر: ۱۸۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۱ 23 August 2011
سرویس اقتصادی ـ دارو کالایی استراتژیک و سودآور است كه همواره زیر نظارت دولت‌ها تهیه و پخش می‌شود.

به گزارش «تابناک»، در حالي كه بازار جهاني دارو، هزار مليارد دلار برآورد مي‌شود، بازار دارویی ایران، نزدیک 3.5 میلیارد دلار ارزش اقتصادی دارد و درصد چشمگیری از آن در اختیار هولدینگ دارویی صندوق تأمين اجتماعي است که زیر نظر شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ـ شستا ـ اداره می‌شود.

بنا بر این گزارش، این هولدینگ حضور جدی در بازار بورس داشته و شركت‌هاي وابسته به آن مورد اقبال و اعتماد سهامداران بخش خصوصي قرار گرفته است.

از سویی، این هولدینگ تغییرات مدیریتی بسیاری را در ساليان اخير تجربه کرده که مروری بر اسناد و مدارک، پیگیری سیاستی ناموفق در این عرصه را به تصویر می‌کشد. اشراف نداشتن به حوزه کسب و کار دارو، استفاده از مشاورین غیرمتخصص، تغییرات ناپخته در سطح کارخانجات، نبود پویایی لازم، عدم ورود تکنولوژی‌های جدید و... ویژگی‌های مدیریت مجموعه در سال‌های اخیر بوده و آسیب جدی بر مجموعه بازار دارو و کیفیت آن وارد نموده است.

از سوی دیگر، متأسفانه در ماه‌های اخیر، ضربات مدیریتی بسیاری بر این هولدینگ وارد شده و مدیریت جدید صندوق تأمین اجتماعی و انتصابات ناشی از آن، باعث گماردن افرادی کم تجربه در این هولدینگ شد و حتی تلاش‌های شستا نیز مانع رخداد پیامدهای نامطلوب این انتصابات نشد و متأسفانه به دلیل ناپختگی مديريت عامل منصوب شده و حمایت‌های مدیریت صندوق از ایشان، تلاش هیأت مدیره نیز بی حاصل ماند و سرانجام با تجربه كوتاهترين دوره مديريت عامل هولدينگ، پس از نزدیک به شش ماه سكون و تنش و بي‌برنامگي، مدير عامل هولدينگ با تلاش بعضي سازمان‌هاي نظارتي تغيير يافت.

اکنون اما این مجموعه با پدیده غیر قابل تصور دیگری روبه‌رو شده و با تغییرات در سطح وزارتخانه و اختلافات موجود بین مدیران عامل صندوق تأمین اجتماعی و شستا، مدير عامل ناموفق پیشین با یک پزشک عمومی جایگزین شده كه در تاريخ صنعت داروسازي كشور كم نظير است.

در واقع با تغییرات ناشی از بده بستان‌های مدیریتی در سطح هیأت مدیره، ترکیب هیأت مدیره به سه پزشک و تنها یک عضو متخصص داروساز تغییر یافت! و بدیهی است که چهار پزشک (مدیرعامل و سه عضو هیأت مدیره) بدون سوابق علمی و عملی لازم توانایی مدیریت این هولدینگ عظیم را ندارند و رئیس غیر موظف هیأت مدیره كه داروساز است نیز در اعتراض به تغییرات غیر تخصصی و نادرست اخیر مدتهاست از حضور در هولدینگ دارویی کشور خودداری کرده است.

به هر حال، این اشتباهات مدیریتی تاثیر جبران‌ناپذیری بر سرمايه نيروي انساني شركت و بازار دارویی کشور، بازار سهام، تأخیر جبران ناپذیر پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های عظیم در تولید داروهای جدید، بازار کار شاغلین این حوزه و مهمتر بر سلامت جامعه می‌گذارد؛ بنابراین، لازم است مقامات مسئول با بررسی و جلوگیری از ادامه خطاها و اشتباهات پی‌درپی مدیریتی در این حوزه فضا را برای خدمت رسانی درست به مردم فراهم کرده و امور را به دست اهل آن بسپارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۳
مگه در رده های بالاتر متخصص امر داره مدیریت میکنه ؟
مورد فوق بسیار بجا و صحیح است . ضعف مدیریتی این مجموعه باعث شده که سهم تولید انها کاهش و عدم نواوری باعث شده که دیگر شرکتهای تولیدی و وارد کننده سهم انها را بگیرند. تنها چیزی که حالا به فکرشان رسیده این است که جلوی واردات را بگیرند تا خرابکاری اقایان پوشیده بماند. تا کی از سلامت و جیب بیماران برای رفیق بازی و سو استفاده عده ای خاص  هزینه باید کرد ؟؟
با سلام،

من چند سالیست که هلدینگ مورد نظر شما و مدیریت آن را میشناسم. با نظر شما در مورد مدیر عامل قبلی‌ که شش ماه بیشتر دوام نیاورد موافق نیستم. ایشان کسی‌ بود که یک شرکت ورشکسته دارویی با چند میلیارد ضرر را به شرکتی با چند میلیارد سود تبدیل کرد. تنها مدیر عاملی بود که هم دانش داروسازی دارد و هم دانش علمی‌ مدیریت. بر عکس ایشان دارای برنامه استراتژیک برای هلدینگ بودند که به نفع یک عده خاص که از بی‌ ررنامگی سود میبرند نبود.لطفا برای روشن شدن واقعیت با مدیر عمل قبلی‌ تماس بگیرید. ایدههای ایشان برای صنعت داروی ایران خیلی‌ با ارزش است.
اين مديران ناموفق به كجا بند هستند كه اين همه ساله در پست هاي مديريتي هستند؟تابناك لطفا پيگيري كن
توجه داشته باشید که دو نفر از تصمیم گیران آن هولدینگ داروئی عضو اصلی و در گروه سرمایه گذاری هولدینگ خصوصی دیگری هستند. به عبارتی با زمین خوردن کارخانه های وابسته به هولدینگ تامین اجتمائی سرو کله اشان برای خرید کارخانه پیدا می شود. این افراد متاسفانه برای داروسازان کاملا مشخص بوده و ادعای انقلابی بودن را نیز دارند و ا مصیبت
من هم با اين مقاله موافقم حيف به تي پي كو كه اين چنين در دست مديران نالايق و چند دقيقه اي رو به نابودي مي گذارد.
چه خوب بوداسامي پزشگان عضوهيات مديره وداروسازعضورا مرقوم مي فرموديد.بهرحال جاي تاسف داردكه با بزرگترين هولدينك داروئي اين گونه بازي مي شود
این که از این حالت بهتره که

نگهبان بشه رئیس حراست

رئیس حراست بشه مدیر عامل
برخی زیر مجموعه های دیگر شستا نیز وضع به همین منوال می باشد
تامين اجتماعي به صورت کلي چند وقتي است که عرصه تاخت و تاز نيروهاي جناحي و باند بازي هاي وحشتناکي شده است وقوع نابساماني در ان به امري اجتناب ناپذير تبديل است.
در برخی دوره ها زگهواره تا گور تجربه بجوی سر لوحه بسیاری از مدیران میباشد و بهای این موارد را هم ملت پرداخت میکند اگر دارو کالای استراتژی است جرا ادمهای غیر استراتژی در راس دیوانسالاری ان میگمارند شما را بخدا خودتان را سبک نکنید دست هرجا میگذاری همین است
نگاه منطقي و تحليلي از روند گزارشات تابناك درباره تأمين اجتماعي اين رو ميرسونه كه يك بداخلاقي سياسي در اينجا شكل گرفته
يكبار هم از مجموعه جديد نقد درست انجام نداديد، بلكه تنها به سمپاشي از اين مجموعه پرداختيد
لطف كنيد براي مردم و خوانندگان توضيح دهيد
باسلام از فرصت اظهار نظر(در ماه مبارک رمضان با زبان روزه و حسب وظیفه مطالب زیر را می نویسم):
1.اینکه مدیرییت ها کوتاه مدت و امکان تدوین و اجرای برنامه ها وجود ندارد قابل قبول است
2.اینکه شستا و هلدینگ دارویی باید بخش مهمی از هزینه های تامین اجتماعی را تامین کند هم قابل قبول
3. مدیر عامل جدید منتخب تامین اجتماعی در هلدینگ دارویی که پزشک است دارای ویژگیهای زیرمی باشدکه از قضا اگر مدت 4 سال دوام داشته باشد یکی از بهترین تصمیمات مدیریتی تامین اجتماعی است:
1.پزشک عمومی وphd مدیریت
2.پانزده سال مدیر اجرایی در درمان تامین اجتماعی استانی و کشوری
3.مدیر نمونه کشوری وملی
4.مهمترین ویژگی ایشان داشتن شرایط احراز مدیریتی یعنی دانش مدیریتی است
5.توانایی استفاده از کارشناسان تخصصی در تیم مدیریتی هلدینگ دارویی
6.توانایی علمی در تدوین و اجرای استراتژی و ممیزی آن در هلدینگ دارویی
7.داشتن تفکر و دانش تخصصی QMS ;i که شرط لازم در استاندارد سازی هلدینگ دارویی است
8.وجدان کاری -صداقت-دلسوز و امانتدار در حفظ حق الناس
9.باور در استفاده از خرد جمعی و بارش افکار در تیم مدیریتی
10.کارمند و مدیر کاملا" آشنا به فرایند های سه حوزه درمان بیمه ای و شستا(این آقای دکتر در 3 حوزه مدیر اجرایی بوده اند)
11. و ....
امید وارم نقد از هلدینگ دارویی سیاسی نبوده باشد
این مشکل مختص تی پی کو نمی باشد در خود سازمان غذا ودارو هم که متولی اصلی داروی کشور می باشد از این موارد کم نمی باشد.( پزشک و مدیران بی سابقه و...)
مسولین قسم خورده اند تا زنده اند با تخصص وعلم وعقل جنگ را رها نکنند
ظاهرا تابناکیها هم دستشان با مافیای دارو تو یک کاسه است !
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات