در نبود معیارهای استاندارد؛

آخر سر این مردم هستند که مقصر می‌شوند!

یکی از موضوعات اصلی امروز جامعه اینست که با وجود تولید و واردات خودروهای بی کیفیت، برخی معتقدند که همه خودروهای داخلی و وارداتی شرکت‌های بزرگ خودرو سازی با استاندارد روز تولید می‌شود؛ در حالی که مردم در جاده‌ها در همین خودروهای به اصطلاح استاندارد جان می‌دهند.
کد خبر: ۱۹۹۹۱۰
|
۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵ 26 October 2011
|
11904 بازدید
|
سرویس اقتصادی ـ این روزها همه چیز با هر کیفیتی در ایران به خط تولید می‌رسد، بی آنکه واهمه‌ای از تولید و مصرف آن در جامعه باشد، تنها کافی است مهر استاندارد داشته باشید.

به گزارش «تابناک»، داستان تکراری استاندارد در ایران از همان سال‌هایی که مؤسسه استاندارد در ایران شکل گرفته، آغاز شده و تا امروز که این مؤسسه به سازمان استاندارد تبدیل شده، هیچ تفاوتی نکرده است؛ البته از حق نگذریم بودجه سازمان بیشتر شده، ولی این روند به سود چه کسانی است؟

امروزه از آلوچه و بستنی و همه جور تنقلات گرفته تا پودر لباسشویی و خودروهای داخلی همه استاندارد هستند و خدا را شکر، جنسی بدون مهر استاندارد در ایران تولید نمی‌شود!

اما یکی از موضوعات اصلی امروز جامعه این است که با وجود تولید و واردات خودروهای بی کیفیت، سازمان استاندارد در مقابل پلیس راهنمایی و رانندگی می‌ایستد که بگوید همه خودروهای داخلی و وارداتی شرکت‌های بزرگ خودرو سازی با استاندارد روز تولید می‌شود؛ در حالی که مردم در جاده‌ها در همین خودروهای به اصطلاح استاندارد جان می‌دهند.

رئیس پلیس راهور از درخواست ایران خودرو برای شماره‌گذاری وانت ال 90 به جای وانت پیکان خبر داد؛ شوکه نشوید. این روز‌ها، ایران خودرو و سایپا برای نوآوری اتاق ماشین‌ها را تنها برش می‌زنند!

سردار اسکندر مؤمنی گفت: پس از توقف شماره‌گذاری خودروی وانت‌پیکان به ‌دلیل نداشتن استانداردهای لازم و سیستم ایمنی، مسئولان ایران خودرو، درخواست تأیید و شماره‌گذاری وانت ال 90 را به ‌عنوان جایگزین این خودرو به پلیس ارایه کرده‌اند.

نداشتن کیسه هوا و ترمز ضد‌ قفل، دو نقص عمده وانت پیکان و وانت نیسان برای شماره‌گذاری توسط پلیس هستند.

بنا بر اخبار رسمی پلیس، شماره‌گذاری این دو خودرو برابر اعلام مؤسسه استاندارد به‌ دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم از آغاز مهر ماه متوقف شده است.

این رخدادها پس از چهار سال دوباره تولید شد و شماره‌گذاری وانت ال 90 را به خبرها بازگرداند. البته نخست قرار بود، وانت ال 90 سال 86، روانه بازار خودرو شود و ایران خودرو تولید وانت ال 90 را با همکاری شرکت رنو در دستور کار خود قرار دهد.

کاش به همین جا ختم می‌شد؛ اما مخالفت راهور ناجا با شماره‌گذاری کامیون «فراز» نیز آن قدر ادامه پیدا کرد که پای رییس جمهور نیز به ماجرای این کامیون باز شد.

آن گونه که مدیرکل دفتر ماشین سازی و نیروی محرکه وزارت صنعت و معدن و تجارت عنوان کرده است، محمود احمدی نژاد دستور داده که با در نظر گرفتن دیدگاه متخصصان، مشکل شماره‌گذاری کامیون «فراز» حل و فصل شود!

این موضوع در شرایطی است که از میان سازمان استاندارد، دانشکده خودرو علم و صنعت و راهور ناجا، اولی و دومی (به عنوان دو مرجع تخصصی) پیشتر موضع مثبت خود را درباره «فراز» اعلام کرده بودند، ولی راهور ناجا، همچنان موضعی منفی نسبت به عرضه این کامیون دارد و آن را شماره‌گذاری نمی‌کند، در حالی که دقیقا عکس این مسأله از جایگاه این ارگانها انتظار می‌رفت.

ماجرای فراز از اینجا آغاز شد که «فراز»، کامیونی چینی است که توسط ایران خودرودیزل وارد کشور شده و این شرکت می‌خواهد به واسطه آن، خاطره تلخ «هوو» را از بین ببرد.

اما هوو چه بود؟

این کامیون چند سال پیش توسط مسئولان وقت ایران خودرودیزل وارد کشور شده و به دلیل شرایط فروش آسانی که داشت، خیلی راحت در بازار خودروهای تجاری کشور جا افتاد و در کل نزدیک شانزده هزار دستگاه آن، مجوز ورود به جاده‌های ایران را گرفت، ولی به رغم فروش خوب با تصادفاتی که دامن آن را گرفت، دیگر اجازه واردات نیافت.

از آن سو، البته ایران خودرودیزل نیز به هیچ وجه زیر بار ناامن بودن «هوو» نمی‌رفت و پای عواملی دیگر را در تصادفات این کامیون به میان می‌کشید. با همه اینها، پلیس در نهایت نه تنها رفت‌وآمد «هوو» را محدود کرد، بلکه موجبات ممنوعیت واردات آن را نیز فراهم آورد.

هرچند با این اتفاق، گمان می‌رفت داستان «هوو» به تاریخ پیوسته، اما ایران خودرودیزلی‌ها که خاطرات خوشی از «فروش» هوو داشتند، باز هم به سراغ شرکت سازنده هوو رفته و محصولی جدید را که خود نام «فراز» را برای آن برگزیده بودند، وارد کشور کردند.

ناجا که به هیچ وجه دل خوشی از هوو نداشت، از همان آغاز بر شماره‌گذاری نکردن «فراز» تأکید کرد.

راهوری‌ها بر این باورند که «فراز» همان «هوو» است و تنها در صورت انجام تست‌های لازم از سوی شرکت‌های خارجی، نسبت به شماره‌گذاری این کامیون اقدام می‌کنند. با این موضع پلیس، ایران خودرودیزل تست‌های مورد نظر راهور ناجا را در کشور «چک» انجام داد و تأییدیه مؤسسه استاندارد را نیز گرفت؛ اما راهور که خاطرات تلخی از «هوو» داشت، باز هم نسبت به ایمنی «فراز» اطمینان نیافت و تا به امروز نیز زیر بار شماره‌گذاری این کامیون نرفته است.

اما نکته جالب توجه اینجاست که در همه این موارد، آنکه در برابر این خودرو‌های غیر استاندارد و خطر آفرین ایستاده، ناجا بوده و نه سازمان استاندارد کشور!

حال خود قضاوت کنید که چگونه خودرویی که باعث تلفات جانی می‌شود، با تأیید استاندارد در اختیار مردم قرار می‌گیرد؟! البته باید گفت، جامعه هنوز هم رخدادهای ناشی از هوو و آتش گرفتن 405 را فراموش نکرده‌ است؛ با این حساب، سازمان استاندارد، تنها نمادی شده تا برخی‌ بتوانند زیر چتر آن هر چیزی را به قیمت جان مردم به آنها بفروشند و آخر سر هم این مردم هستند که مقصر می‌شوند!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
همانطور که افزایش روزانه ارزها تقصیر مردم شده است که زیاد می خرند پس انداز می کنند! ولی تقصیر سیاستهای نادرست دولت و گران فروشی دولت و بانک مرکزی تیست!
پاسخ ها
مریم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
در بی کیفیتی ماشین داخل شکی نیست اما این رانندگی ما ایرانی ها هم خیلی بد است.اصلا در رانندگی رحم نداریم . قوانین رانندگی به درستی اجرا نمی شود. شما را به خدا بیایید رانندگی خودمان را درست کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
در بی کیفیتی و نقش آن در از دست رفتن هموطنان شکی نیست. اما ال 90 وانت توسط شرکت رنو در فرانسه قبلا ساخته شده و مانند استیشن ال 90 قبلا وجود داشته است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
جالب آخه اینه که محصولات بی کیفیت را به چه قیمتی به مردم قالب میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
ای بابا. وقتی آدمها رو به مردم میندازن دیگه باید بیخیال اجناس انداختنی شد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
گل گفتي ... خيلي خوشم اومد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
آی گفتی ...خوب گفتی .دست گلت درد نکنه.
داوود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
سازمان استاندارد هم حاوی مردمانی است که پول می گیرند و هر چیزی را مجاز می دانند. باید خیلی پیش از اینها جلوی این عادت زشت و خطرناک گرفته می شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
خوب گفتيد
اصولا چرا استاندارد از غذاي مردم تا لاستيك كاميون نظر مي دهد!!. وقتي هم كه وزارت بهداشت وارد مقوله غذا مي شود كلي سر و صدا راه مي اندازند كه تعيين استاندارد غذا با ما است. آن هم در شرايطي كه هر روز شكل و شمايل مواد و تكنولوژيها در حال تغيير است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
دوست عزیز!!
همه جای دنیا سازمانهای استاندارد هستند که با در اختیار داشتن آزمایشگاه از غذا تا لاستیک را کنترل کیفی می کنند.
برای تعیین معیارهای و رویه های تست هم از خود وزارت بهداشت کمک می گیرند. نظر وزارت بهداشت آنجاست که اعمال می شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
موسسه استاندارد برای تشخیص هر کدام از اموری که گفتید از لابراتوارهای تخصصی و همکار خودش که تحت نظارت موسسه کار می کنند استفاده می کند. همه جای دنیا همین ساختار هست.
اتفاقا موسسه استاندارد ایران یکی از بهترین ها در این زمینه در آسیا محسوب می شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
آفرین بر ناجا . تشکر .
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
خداييش مطلب اين صفحه تنها مطلب درستي است كه تا كنون منتشر كرده ايد...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
در مساله هوو هم راهور كوتاهي كرد والا از اول نبايد اجازه شمارهگذاري مي داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
واقعاً هدف از تخريب خودروسازهاي داخل كشور معلوم نيست.تا جايي كه عقل حكم ميكنه اگز كمي به دفترچه هاي راهنماي ماشينها دقت كنيم همه چيز مشخصه! بر اساس آخرين استانداردها كليه شركتهاي خودرو سازي سلامت سرنشينان و راننده خودرو را تا سرعت معيني ضمانت مي كنند ( وجود خط قرمز در كيلومتر شمار ) بعد سرعت مذكور هيچ ضمانتي در قبال سهل انگاري رانندگان قايل نيستند پس كمي منصف باشيم. تريليهايي كه با سرعت هاي سرسام آور در جاده در حال حركته و بيش از چند خودرو رو درهم مي كوبه و جان مردم رو ميگيره ماشين مشكل نداره بلكه راننده مشكل داره . كمي انصاف و واقع بيني بد نيست!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟