نوه امام(ره): هنر فرياد جامعه را منعكس مي‌كند

کد خبر: ۲۰۴۶۳۹
|
۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۶ 19 November 2011
|
4225 بازدید
يادگار امام راحل تصريح كرد كه هر وقت انسان خودش را محور يافت، آغاز غيراخلاقي شدن است.

به گزارش ايسنا حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني در ديدار جمعي از شاعران پيشکسوت و جوان انقلاب اسلامي با ابراز خرسندي از اين ديدار گفت: يکي از بزرگان جمله لطيفي دارد که اگر مي خواهيد ببينيد يک جامعه در آينده چگونه مي انديشد، به حوزه هنر سري بزنيد. هنر امروز جامعه، فکر فرداي آن جامعه است؛ شايد چون هنرمندها زودتر احساس مي کنند و به هم ريختگي ها را سامان مي بخشند و منظم تر بيان مي کنند يا شايد به علت اين که درد ابتدا توسط زبان هنر بيان مي شود و بعد انديشمندان آن را درمان مي کنند يا به طريق شناخت به سوي درمانش حرکت مي کنند و آن را تئوريزه مي کنند.

وي ادامه داد: در نتيجه اين دانشمندان نيستند که هنر را تئوريزه مي کنند، بلکه هر دو معلول يک چيزند، اما هنر و زبان احساس زودتر به بيان خود مي پردازد.

سيد حسن خميني در ادامه با اشاره به جايگاه هنر در سوق جوامع به سوي اخلاق گفت: رمز غيراخلاقي زيستن اين است که انسان خودش را محور جهان ببيند. هر وقت انسان خودش را محور يافت، آغاز غيراخلاقي شدن است و رمز اخلاق اين است که انسان بتواند خودش را جاي ديگران بگذارد.

وي ادامه داد:هر چه شما بتوانيد جامعه را به اين نقطه ببريد که انسان‌ها از اين که خودشان را محور دنيا ببينند، خارج شوند و بتوانند با ديگران همزاد پنداري کنند و جاي آنان قرار بگيرند، آن وقت اخلاقي تر زندگي مي کنند و درک درست و بهتري از فضاي جامعه شان پيدا مي کنند.

ياداگار امام راحل همچنين تصريح كرد: اگر انسان بداند که با اخمش چه مصيبتي به روزگار طرف مقابل مي آيد و آن را درک کند، ممکن است کمتر اخم کند.

وي ادامه داد: سينما و به ويژه کارتون تا ميزان زيادي در روابط انساني تر با حيوانات تاثير داشته است و موجب شده که انسان ها حس کنند، حيوانات هم با هم روابط عاطفي دارند. بچه‌ها از کودکي مي توانند خودشان را به جاي حيواني بگذارند و آن وقت به حيوان به عنوان يک شيء و ابزارغريب نگاه نمي کنند و وقتي نشتري به حيوان مي زنند درد آن را به گونه‌اي در فضاي ذهني خودشان احساس مي کنند.

وي ادامه داد: ادبيات به عنوان يک گام هنر در اين بعد اخلاقي زيستن جوامع تاثير دارد. يک رمان و يک شعر اين حس را خيلي قوي‌تر به مخاطب منتقل مي کند که بتوانند خودشان را به جاي ديگران بگذارند. ما تا وقتي که نتوانيم وارد ذهن ديگران شويم که چه مقدار از بدي و از اخم و عصبانيت و بي ادبي و رفتار ناشايست ما تاثير مي گيرند نمي توانيم به سوي اصلاح آن برويم.

يادگار امام راحل  ادامه داد: احساسي که توسط هنر و به خصوص شعر منتقل و توسط متن جامعه درک مي شود درک يک مشکل در درون جامعه است، البته الزاماً هميشه مشکل همه جامعه نيست، ولي وقتي که طيف هاي مختلف و متعددي از هنرمندان نسبت به يک مساله‌اي درون جامعه هشدار مي دهند، نشان از يک بيماري است که در وجود انسان اولين شاهدش فرياد ناشي از درد است، در مرحله بعد است که تلاش مي کنيم آن را درمان کنيم در وجود جامعه ،فريادي است که هنر آن را منعکس مي کند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: اما اين نکته دولبه دارد ،اين که به هنر صرفاً به عنوان يک آژير خطر نگاه کنيم و يکي اين‌که خود هنرمند، نه به عنوان يک اعلام کننده، بلکه به عنوان يک تأثير گذار در درمان هم خودش را بشناسد و تاثيرگذاري خودش را در جامعه لمس کند.

وي افزود: اشعار لطيفي که توسط دوستان خوانده شد، به شعر آئيني، نشان از يک دينداري و درد ديني است که آنان را به هشدار وامي دارد و اين دوستان هر جمع و نشستي که داشته باشند، بايد اين درد را به عنوان هشدار بيان کنند؛ اگر آنان که بايد بشنوند شنيدند که چه خوب، اما اگر نشنوند مصداق اين است که جاهلان را نيست آگاهي زحال خويشتن/خفته خود را دائماً بيدار مي بيند به خواب.

سيد حسن خميني ادامه داد: نکته دوم اين است که بايد از انفعال بيرون آمد و از اين که صرفاً يک اعلام گر و اعلام کننده خطر باشيد و باشيم بيرون بياييم و وارد فعاليت شويم. هنر صرفاً يک موضع انفعالي در بيان درد جامعه نيست، نيمي از کار هست، اما تمام آن نيست وظيفه هنرمند تنها اين نيست، چون هنرمند به نوبه خود يک انساني است همراه با هنر. هنرمندان جامعه ما از حيث بيان انفعالي و متاثر شدن از جامعه زودتر متاثر مي‌شوند، اما در تاثير گذاري براي ساختن معمولاً يک مقدار عقب‌اند و ديرتر وارد عرصه مي‌شوند در حالي که اين مرز را بايد شکست و از بين برد؛ البته گام راحتي نيست. البته تک مهره‌ها و تک چهره‌هايي بودند که هميشه علاوه بر تبين روزگار خودشان، پيشتاز روزگارشان هم بوده‌اند، اما اين کار بايد جمعي باشد.

در اين جلسه که احمد مسجد جامعي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي و عضو شوراي شهر تهران نيز حضور داشتند استاد حميد سبزواري، ساعد باقري، فاطمه راکعي، سهيل محمودي، عبدالجبار کاکايي، افشين علاء و تني ديگر از شاعران به شعرخواني و بيان ديدگاه يشان پرداختند. حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني نيز در پايان اين جلسه دو قطعه از اشعار خود را قرائت کرد.


اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟