چگونه کدپستی را پیدا کنیم؟ +ویدئو

به دنبال پیدا کردن کد پستی هستید؟ با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۲۶۳۵۰۱
|
۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶ 03 October 2024
|
9507 بازدید

چگونه کدپستی را پیدا کنیم

به گزارش تابناک، از جمله نیازمندی‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و حتی نهاد‌های حاکمیتی برای ارائه برخی خدمت‌ها به شهروندان، الزام به ارائه کدپستی است. کدی ۱۰ رقمی‌ای که برای هر نشانی پستی یگانه است و می‌توان تنها با استفاده از آن، به محل اقامت یا سکونت یا کسب و کار افراد و سازمان‌ها رسید.

البته کدپستی کاربرد‌های متنوعی دارد و محدود به دریافت خدماتی مانند تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو یا خرید و فروش ملک یا تایید آدرس برای سند زدن یا احراز نشانی نزد بانک‌ها برای دریافت دسته چک و خدمات دیگر بانکی نیست و با در اختیار داشتن کدپستی، بسیاری از امور روزمره از جمله خرید اینترنتی و آنلاین هم ساده‌تر و راحت‌تر می‌شود.

چگونه بفهمیم کدپستی‌مان چند است؟

یافتن کدپستی به روش‌های مختلفی ممکن است که در ادامه به تفکیک توضیح داده شده است.

دقت کنید که برخلاف برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی، گرفتن کد پستی با تلفن گویا ممکن نیست و شرکت پست چنین خدمتی ارائه نکرده است.

تعداد بازدید : 275
ویدئو: چگونه کدپستی بگیریم؟

پیداکردن کدپستی با قبض

کدپستی هر ملک یا واحد آپارتمان معمولا در قسمت بالایی قبض‌های تلفن، برق و گاز درج می‌شود و می‌توانید با استفادده از قبض به سادگی به کدپستی دسترسی پیدا کنید، اما از آنجایی که صدور بسیاری از قبض‌ها منسوخ شده، احتمال موفقیت با این روش بسیار کم شده است.

پیداکردن کدپستی با پیامک

یک راه راحت دیگر برای یافتن کدپستی، استفاده از سامانه پیامکی است که البته هزینه (هزینه اندک و جزیی) در پی دارد. برای این کار باید شمره تلفن منزل یا محل کارتان را به سرشماره ۸۰۸۷ پیامک کنید تا در پاسخ به این SMS، کد پستی برایتان ارسال شود.

پیداکردن کدپستی با آدرس

برای گرفتن کد پستی با نشانی، باید ابتدا وارد سایت شرکت ملی پست ایران به آدرس post.ir شوید.

صفحه نخست سایت پست

از منوی سایت، گزینه «اخذ کد پستی» را انتخاب کنید تا به صفحه پورتال شرکت ملی پست وارد شوید. البته می‌توانید برای رفتن به این صفحه مستقیما آدرس درگاه خدمات الکترونیک GNAF، یعنی gnaf.post.ir را در آدرس بار مرورگر اینترنتی خود وارد کرده و روی دکمه اینتر یا جستجو بزنید.

ورود به سایت gnaf.post.ir
در این صفحه باید روی گزینه یافتن کد پستی کلیک کنید تا صفحه‌ای حاوی نقشه باز شود. با کلیک روی نقشه، یافتن کدپستی با پیمایش روی نقشه آغاز می‌شود.

در صفحه‌ای که باز می‌شود، نام استان، شهر و در نهایت آدرس محل سکونت خود را وارد کنید. در انتها باید مکان ملک مورد نظرتان را پیدا کنید تا اطلاعات مربوط به نشانی ملک نمایش داده شود.

یافتن کدپستی با پیمایش روی نقشه

دقت کنید اگر ملکی که قصد پیداکردن کد پستی با آدرس آن را دارید، «آپارتمان» است، باید واحد را هم مشخص کنید. بعد از انتخاب واحد خود، لازم است جزئیات را بررسی کنید تا کد پستی برای شما نمایش داده شود.

برای دریافت جزییات نشانی از جمله کدپستی باید وارد سامانه شده و شماره تلفن همراه تان احراز گردد، به این صورت که با کلیک روی دکمه «ورود»، کادری باز می‌شود که از شما شماره تلفن همراه (موبایل) می‌خواهد و ذیل آن دکمه «دریافت کد تایید» قرار گرفته است.

لاگین به سایت احراز کد پستی
در ادامه کافی است تا کد رمز پیامک شده را در کادر احراز شماره تلفن همراه وارد نمایید تا جزییات نشانی ملک از جمله کدپستی را مشاهده کنید.


پاسخ به سوالات متداول:

کد پستی چیست؟

کد پستی یک کد ۱۰ رقمی منحصربه‌فرد و یکتا است که برای تمامی املاک کشور صادر شده و برای خرید ملک، خرید آنلاین، ثبت‌نام در سامانه‌ها و خرید بیمه کاربرد دارد.

آیا برای گرفتن کد پستی باید حضورا به اداره پست مراجعه شود؟

خیر. نیازی به مراجعه حضوری به اداره پست نیست. از طریق سایت این شرکت می‌توانید برای دریافت کد پستی اقدام کنید.

درخواست کدپستی جدید را در سامانه شما ثبت کردم. چقدر طول می‌کشد تا پاسخی به من داده شود؟

در صورتی که اطلاعات خواسته شده را به طور کامل و دقیق اعلام نموده باشید، حداکثر ظرف ۳ روز کاری (۷۲ ساعت) کدپستی جدید به شما اعلام خواهد شد.

برای افتتاح حساب در یکی از بانک‌ها باید کدپستی ده رقمی خود را در فرم بنویسم، اما از کدپستی منزلم اطلاع ندارم. آیا می‌توانم از کدپستی منزل پدرم استفاده کنم؟

خیر؛ شما باید کدپستی را با توجه به نشانی که در فرم‌های مربوطه ثبت کرده‌اید، به بانک اعلام نمایید. توجه داشته باشید اعلام کدپستی نادرست می‌تواند درآینده مشکلاتی را برای شما به دنبال داشته باشد.

آیا شماره ملی و کدپستی ارتباطی با هم دارند؟ اهمیت کدام یک بیشتر است؟

شماره ملی و کدپستی دو عدد حاکمیتی هستند که به دو سوال مهم پاسخ می‌دهند. شماره ملی هر فرد به منزله مشخصات سجلی وی بوده و نشان می‌دهد که وی کیست و کدپستی ده رقمی پاسخ این سوال است که «کجاست؟» این دو عدد حاکمیتی به نوعی مکمل یکدیگر بوده و نمی‌توان یکی را بر دیگری ارجح دانست.

قصد فروش خانه ام را دارم و کد پستی خانه‌ام عددی رند است. آیا می‌توانم این کدپستی را به منزل جدید منتقل کنم؟

کد‌های پستی بر اساس تقسیمات کشوری و تقسیمات پستی به مکان‌ها اختصاص می‌یابند و امکان جابجایی کد‌های پستی وجود ندارد.

آیا می‌توانم از کدپستی درج شده بر روی قبض تلفن استفاده کنم و آن را به سازمان‌هایی که کدپستی می‌خواهند، اعلام کنم؟

درستی و صحت کد‌های پستی درج شده بر روی قبوض محل تردید است و توصیه می‌گردد با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی کدپستی GNAF کدپستی صحیح خود را یافته و مورد استفاده قرار دهید.

حدوداً یک ماه قبل برای دریافت انشعاب آب و کنتور برق، کدپستی ده رقمی جدید درخواست کردم و پس از دریافت کدپستی، آن را به سازمان‌های مربوطه اعلام کردم. با توجه به آنکه اعتبار برگه گواهی کدپستی ۱۵ روز بود آیا اکنون برای ثبت نام و تقاضای کنتور گاز باید مجدداً گواهی کدپستی دریافت کنم یا می‌توانم از کپی گواهی قبلی استفاده کنم؟

شما باید مدارک خود را بر اساس اعلام شرکت ملی گاز تهیه و ارائه نمایید و چه بسا برای آن شرکت، اعلام کدپستی از سوی شما کافی باشد و صحت‌سنجی کدپستی اعلامی شما توسط خودشان انجام شود؛ بنابراین توصیه می‌گردد شما مدارک خود را بر اساس آنچه شرکت مذکور اعلام نموده است تهیه و ارائه نمایید.

در برگه گواهی کدپستی که امروز گرفته‌ام، به جای آنکه در آدرس "طبقه سوم" نوشته شده باشد، طبقه دوم نوشته شده است. چگونه اصلاحش کنم؟

پیش از هر اقدامی لازم است توجه شما را به این مهم جلب نماییم که برای تعیین شماره طبقه، استفاده از دو شیوه متداول و مرسوم است: در روشی که توسط پست برای شماره گذاری طبقات استفاده شده است، طبقه‌ای که روی زمین قرارداد (طبقه همکف) با عدد صفر (۰) و باقی طبقات به ترتیب ۱، ۲، ۳ و... شماره‌گذاری می‌گردند. چنانچه با این توضیح همچنان این مغایرت را مشاهده می‌نمایید لازم است با استفاده از راهنمای یافتن کدپستی از طریق سامانه خدمات الکترونیک GNAF کدپستی صحیح خود را یافته و مورد استفاده قرار دهید.

امروزگواهی کدپستی ده رقمی منزلم را دریافت کردم و متوجه شدم که در آن منطقه ما "بنی هاشم" تعیین شده است، در حالی که ما در پاسداران ساکن هستیم. لطفا به دلیل اختلاف قیمت دو منطقه پاسداران و بنی هاشم هر چه سریعتر آن را اصلاح کنید.

به نظر می‌رسد موضوع مورد نظر شما مغایرت نام محله باشد و بر اساس آنچه عنوان نموده‌اید معتقد هستید که علی‌رغم واقع گردیدن منزل شما در محدوده محله پاسداران، در بانک اطلاعات کدپستی به اشتباه بنی هاشم قید شده است. توجه داشته باشید که شهرداری‌ها مرجع تعیین محدوده و نام محله‌های شهری هستند و شرکت پست نیز ملزم به استفاده از آنها می‌باشد؛ بنابراین در بانک اطلاعات کدپستی نیز نام محلات بر مبنای مرزبندی‌های انجام شده توسط شهرداری اعمال گردیده است و ملاک عمل می‌باشد. برای اطمینان بیشتر می‌توانید نقشه مرزبندی محلات شهر تهران را دریافت و نام محله‌ای که در آن سکونت دارید را کنترل نمایید.

من در مکاتبات خود از شماره صندوق شخصی به جای نشانی استفاده می‌کنم. آیا در فرم‌ها می‌توانم به جای کدپستی از شماره صندوق شخصی خود استفاده کنم؟

شماره صندوق شخصی بر اساس در خواست شما برای مدتی محدود به شما واگذار می‌گردد و چنانچه نسبت به تمدید آن اقدام نکنید، به شخص دیگری واگذار خواهد شد؛ بنابراین شماره صندوق شخصی نمی‌تواند نقش نشانی و کدپستی ده رقمی را ایفاء نمایند و از طرفی این شماره به محلی در یک دفتر پستی اشاره می‌کند که صندوق شخصی در آن قراردارد بنابراین شماره صندوق شخصی نمی‌تواند نشانی شما تلقی شده و در مراودات شما مورد استفاده قرار گیرد.

من و همسرم، برادرم و همسر و فرزندش، پدر و مادرم به همراه دو خواهرم، سه خانواده هستیم که در یکی از روستا‌های مرزی ساکن هستیم و در یک جا زندگی می‌کنیم و تنها یک کدپستی به ما داده‌اند در حالیکه برای دریافت سهمیه‌ها از ما کدپستی ده رقمی می‌خواهند و به هر کدپستی تنها یک سهمیه تعلق می‌گیرد. لطفاً برای رفع این مشکل اقدام نمایید.

برخی سازمان‌ها خدمات خود را به خانوار‌ها تخصیص می‌دهند. به عنوان مثال سازمانی برای هر خانوار یک سبد کالا در نظر می‌گیرد و برای آنکه در توزیع سبد‌های کالا به هر خانوار تنها یک سبد داده شود نیاز به معیاری برای شناسایی خانوار دارند. متاسفانه برخی سازمان‌ها کد پستی را ملاک شناسایی خانوار قرار می‌دهند در حالیکه تعریف کدپستی به مکان اشاره می‌کند و معیار مناسبی برای شناسایی خانوار نیست. در هرصورت امکان تعریف کدپستی دیگری برای خانوار‌های دوم و سوم وجود ندارد چرا که کدپستی به مکان اختصاص می‌یابد نه خانوار.

برای ارسال نظرات، انتقادات، پیشنهادات و یا سایر درخواست‌های خود در سایت gnaf.post.ir چه باید کرد؟

برای این کار لازم است کاربر در منوی تماس با ما و یا با انتخاب دکمه عضویت، در سایت مذکور عضو شده و پس از تکمیل پروفایل اطلاعات خود می‌تواند مطالب موردنظر خود را از طریق پنل باز شده برای ایشان ارسال نماید. همچنین برای دریافت پاسخ درخواست خود نیز می‌تواند پس از مدتی با مراجعه به همان قسمت و ورود به سایت با استفاده از نام کاربری و کلمه عبوری که ثبت نموده است، پاسخ خود را مشاهد نماید. (در مواردی که پاسخ مربوطه کوتاه باشد، پاسخ بصورت پیامک برای شخص درخواست کننده ارسال می‌گردد).

سرویس احراز نشانی (AVS) چیست؟

عموماً آن دسته از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که درستی نشانی مشتریان یا مخاطبان برایشان اهمیت زیادی دارد، از مخاطبین خود تأییدیه احراز نشانی را مطالبه می‌کنند. در این سرویس یک مرسوله که حاوی کد (رمز) مشخصی است، به نشانی اعلام شده از سوی شخص ارسال می‌شود که پس از رویت مدارک شناسایی و تایید هویت وی، به ایشان تحویل داده شده تا آن کد را در سامانه مربوطه ثبت کند. بدین ترتیب با ورود رمز توسط فرد دریافت کننده مرسوله، حضورش در نشانی اعلام شده تایید می‌شود.

آیا به جای گواهی کدپستی می‌توانم از سرویس احراز نشانی استفاده کنم؟

خیر! سرویس صدور گواهی کدپستی تنها درستی کدپستی و نشانی را تایید نموده و در حقیقت وجود مکانی با نشانی و کدپستی مشخص را تایید می‌کند. در حالی که در سرویس احراز نشانی حضور شخص در نشانی مشخص مورد تأیید قرار می‌گیرد.

برای تأیید مالکیت منزلم از کدام سرویس استفاده کنم؟

توجه داشته باشید مرجع تایید مالکیت و صدور سند مالکیت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد و در سرویس‌های پستی ارائه شده در این سامانه ابداً به موضوع مالکیت پرداخته نشده است.

یک سازمان دولتی، کدپستی و نشانی منزلم را از من مطالبه نموده است؛ استفاده از چه سرویسی را پیشنهاد می‌کنید؟

هیچ سرویسی را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. به دلیل آن که از شما هیچ گونه تاییدیه یا گواهی خواسته نشده و تنها از شما نشانی و کدپستی منزل شما پرسیده شده است. از طرف دیگر شما باید هرگونه سوال در مورد مدارک مورد نیاز را از سازمان مطالبه کننده بپرسید. ضمناً باید یادآوری نمایم در صورت اشتباه در انتخاب سرویس، وجوه پرداخت شده غیر قابل استرداد خواهد بود.

آیا می‌توانم از سرویس احراز نشانی برای اثبات آنکه در نشانی مشخصی زندگی می‌کنم استفاده کنم؟

خیر، این سرویس فقط به سازمان‌ها و اشخاص حقوقی متقاضی و طرف قرارداد ارائه می‌گردد تا از درستی نشانی اعلام شده از سوی مخاطبان خود اطمینان حاصل نمایند و در صورتی که شما به اشتباه از این سرویس استفاده نمایید، هیچگونه خروجی و محصولی به دست نخواهید آورد.

آیا استفاده از سرویس احراز نشانی فقط برای اشخاص حقیقی میسر است؟

خیر، این سرویس هم برای احراز درستی نشانی اشخاص حقیقی و هم برای احراز درستی نشانی اشخاص حقوقی استفاده می‌شود.

در فرم‌های سرویس احراز نشانی مشخصات خود را ثبت کرده‌ام، اگر در زمان مراجعه مأمور پست قادر به حضور در نشانی اعلام شده نباشم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

با توجه به ارسال پیامک مبنی بر اعلام زمان مراجعه مامور پست و نیز ماهیت سرویس AVS، در صورتیکه شما در نشانی اعلام شده حضور نداشته باشید، عملاً حضورتان در آن نشانی احراز نشده و آن نشانی (از منظر سازمان سرویس گیرنده) فاقد اعتبار می‌باشد.

این سرویس در چه مواردی از سوی سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

استفاده سازمان‌ها از این سرویس بستگی به فرآیند‌های کاری و اجرایی آنها داشته و شرکت پست نمی‌تواند در مورد نحوه استفاده سازمان‌ها از این سرویس اعلام نظر کند، اما در یک تعریف کلی می‌توان به مواردی اشاره نمود که سازمان‌های متقاضی پیش بینی می‌کنند در تعاملات آتی خود با مخاطبان و مشتریان و برای پیگیری یا اطلاع رسانی نیاز به برقراری ارتباط با ایشان خواهند داشت و در عین حال احتمال ارائه و اعلام نشانی غیر واقعی از سوی آنها نیز وجود دارد. بطور مثال یک بانک یا موسسه اعتباری می‌تواند برای اطمینان از درستی نشانی فردی که متقاضی دریافت دسته چک یا تسهیلات اعتباری است، از این سرویس استفاده نماید.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟