روح الامینی در گفت و گو با تابناک:

جریان های سیاسی کشور در حال پوست اندازی هستند

مدار تصمیم گیری دوستان در جبهه ایستادگی مدار قبیلگی نبوده است . بلکه مدار صلاحیت ها بود. البته این ادعایی است که همه دارند اما باید در عمل نشان داده می شد. بیش ترین اشتراک با لیست جبهه متحد است و اشتراک کم تری را با لیست پایداری داریم که با جریان جبهه ایستادگی هم خوانی در کلیات دارند .
کد خبر: ۲۳۰۵۸۶
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹ 02 March 2012
|
3112 بازدید
نسل اول و دوم به طور طبیعی فعالیت سیاسی شان در حال کاهش است و از طرفی نسل سومی هایی در حال شکل گیری در عرصه اداره کشور هستند که سازوکارهای خاص خود را دارد. جریان های سیاسی کشور با توجه به این گذر تاریخی در حال پوست اندازی هستند. اگر به استقبال تغییرات نرویم و آنها را به درستی مدیریت نکنیم ،تغییرات از ما عبور خواهد کرد.

عبدالحسین روح الامینی ، عضو شوراي عالي جبهه ايستادگي شرایط سیاسی روزهای نزدیک به انتخابات نهمین دور مجلس شورای اسلامی را در گفت و گو با تابناک تشریح کرد.

تابناک-وضعیت لیست های ارائه شده را چه طور ارزیابی می کنید؟

انتخاباتی که به ان نزدیک هستیم با توجه به عدم حضور چهره های شاخص اصلاح طلبان به خصوص در مراکز استان ها به خصوص شهر های بزرگ مثل تهران و شرایطی که در دو سال گذشته داشتیم، نقطه تعیین کننده ای برای پاسخ دادن به این موضوع است که ایا بحث مردم سالاری دینی در بعد از انقلاب هم چنان در کشور رو به رشد و تکامل هست یا خیر.

به خصوص از جهت میزان مشارکت مردم که نه تنها بسیار اهمیت دارد بلکه در شرایط فعلی تضمین کننده و تاکیدی بر منافع ملی و تضمینی برای امینت ملی در مقابل تهدیدات وسیعی است که به طور جد وجود دارد. از این جهت میزان مشارکت مردم بسیار مهم است. از طرفی مجلس همیشه در نحوه اداره کشور به واسطه قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون نقش تعیین کننده ای داشته است و به لحاظ اقتصادی و بسیاری از مسائل اجتماعی و از این دست در دهه پیش رو که دهه پیشرفت و عدالت است به یک مجلس قوی و کارآمد تر از مجالس گذشته بلکه تا حدی تخصصی تر نسبت به وضعیت موجود نیاز داریم .در این راستا ملاک فوق لیسانس نیز توسط مجلس تعیین شد تا حد سطح افراد بالاتر رود. در این راستا باید زمینه مشارکت و ورود افراد کارآمد تر فراهم می شد.

از هر دو جهت و به جهت شرایط جهانی و شرایط بعد از فتنه 88 کیفیت و کمیت انتخابات بسیار پراهمیت است. اگر از ابتدا تمامی سلایق سیاسی کشوربه صورت وسیع در عرصه انتخابات حاضر می شدند شاید دو یا سه اردوگاهی که کلی است مثل اردوگاه اصولگرایی،اصلاح طلبان و مستقلین شکل می گرفت .

رقابت خوبی نیز به وجود می آمد. متاسفانه اصلاح طلبان اشتباهات تاریخی و استراتژیک بزرگی را دررفتار بعد از انتخابات 88 داشتند و بعضا هم چنان نیز ان رفتارها را ادامه می دهند. نه تنها درس عبرت نگرفتند و جبران نکردند و مسیرشان را از دشمانان داخلی و خارجی و جبهه معارضین با انقلاب جدا نکردند بلکه موجب طمع آنها نیز در بسیاری از موارد شدند .به همین دلیل اگر اصلاح طلبان حضور پیدا می کردند این سه اردوگاه شکل می گرفت و اصولگرایان نیز بی تردید با انسجام بیش تری در این انتخابات حاضر می شدند.

از طرفی کسانی که حاملان و عاملان در واقع اجرای منویات روحانیت و جامعتین در این انتخابات بودند که ساز و کارهای 7+8 را شکل دادند، از همان ابتدا با محدود نگری و کشیدن سیم خار دار در اطرافشان و عدم گسترده کردن چتر اصولگرایی و باقی ماندن در مدارهای تصمیم گیری گذشته خودشان و احزاب و گروه های محدود خودشان را مورد نظر قرار دادند به شکل گیری وضعیتی که شاهد ان هستیم کمک کردند. یعنی از ابتدا با ناسازگاری و مشکلاتی که جبهه پایداری یعنی هواداران دولت ایجاد کرد، به این مسائل دامن زدند. از طرفی با عدم تجمیع اعضای موثر سابق گروه های تشکیل دهنده جبهه پیروان خط امام و رهبری و از طرف دیگر و عدم تعامل موثر با مجموعه جبهه ایستادگی که با معیارهای اخلاقی ،تواضع ، هم زیستی اخلق مدارانه دست وحدت دراز کرده بودند به سمت شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان که قرار بود چتر فراگیر و گسترده از همه کنش گران و جریان های اصولگرایی باشد به واسطه این مسائل نتوانستند به یک ریان ثابت برسند و وضعیت فعلی پیش امد که قابل پیش بینی بود.

تابناک-ارائه لیست های متعدد اتفاق خوبی بود یا نه؟

اگر ممکن بود که یکی باشد بهتر بود. تفاوت سلیقه ها و سبد ارائه مختلف در منظر مردم کمک می کند به جمع شدن سلیقه های مختلف. اما این یه حجدی دارد. مثلا 4 لیست اساسی. وقتی شد 10 تا یا 20 تا لیست این باعث سردرگمی می شود . و شائبه این پیش می اید که ممکن است بعضی از کسانی که سازمان رای منظمی دارند ، خودشان شاید بدشان نیاید به این دامن بزنند تا بتوانند در یک مشارکت حداقلی جریانات خودشان را سهم بیش تری را در مجلس به عهده بگیرند.

تابناک-این تعدد لیست ها ممکن است باعث شود اصلح طلبان قدرت گیرد و یا نه اصلاح طلبان پایگاه خاصی دارند که فراتر از آن نیز رای بیشتری ندارند؟

ورود جریان اصلاح طلب،جریان انحرافی و یا افرایدکه ممکن است از لحاظ کارامدی قوی نباشند ممکن است . یعنی از هر سه جهت ممکن است این اتفاق بیافتد و مجلسی به وجود اید که ضعیف باشد. اما در هر صورت تا این لحظه با لیست های مختلفی که ارائه شد مشارکت مردم تضمین شده است.

تابناک-با توجه به ارزیابی که شما از وضعیت جریان اصولگرایی کردید آیا تئوری پایان عمر جریان اصولگرایی بر پایان گفتمان اصولگرایی دلالت دارد و یا بر پایان عمر ساز وکار ساختاری این جریان به شکلی که تا امروز بوده است؟

به هر حال از انتخابات 1384 ریاست جمهوری و بعد انتخابات 88 ریاست جمهوری و در انتخابات مجلس هفتم و هشتم و امروز نهم مجموعه ای است که در دوران حاکمیت اصولگرایان رخ داده و نگاه می کنیم می بینیم هر چه جلو می رویم هماهنگی و تعامل میان کنش گران وبخش های مختلف اصولگرایان ضعیف تر شده است. کاندیداهای متعدد در انتخابات 84 و 88 و از طرف دیگر در انتخابات مجلس چتر باید مرتب گسترده تر می شد و همه را در جمع می گرفت. این وضعیت که به وجود امد ناشی از ضعفی در ساز و کارها است که باید آسیب شناسی شود. زمانی ممکن است با تغییر ساز وکارها اصلاح شود ولی زمانی نیز ممکن است این ضعف جدی تر باشد . اثار و علائم نشان دهنده یک پوست اندازی در جریان اصولگرایی و حتی اصلاح طلبی بود. شاید دوران جیدید را در کشور به لحاظ سیاسی باید شروع کینم. چرا که نسل اول و دوم به طور طبیعی فعالیت سیاسی شان در حال کاهش است و از طرفی نسل سومی هایی در حال شکل گیری در عرصه اداره کشور هستند که سازوکارهای خاص خود را دارد. جریان های سیاسی کشور با توجه به این گذر تاریخی در حال پوست اندازی هستند.اگر به استقبال تغییرات نرویم و آنها را به درستی مدیریت نکنیم ،تغییرات از ما عبور خواهد کرد.

تابناک-اشتراکات ایستادگی و دیگر لیست ها تا چه حدی و به چه شکلی است؟

مدار تصمیم گیری دوستان در جبهه ایستادگی مدار قبیلگی نبوده است . بلکه مدار صلاحیت ها بود. البته این ادعایی است که همه دارند اما باید در عمل نشان داده می شد. بیش ترین اشتراک با لیست جبهه متحد است و اشتراک کم تری را با لیست پایداری داریم که با جریان جبهه ایستادگی هم خوانی در کلیات دارند .وقتی منشور اصولگرایی منتشر شد رسما اعمال کردیم که به ان اعتقاد داریم و می پیوندیم و تحت نظر جامعتین به حرکت ادامه می دهیم.جیهه ایستادگی هرگز در وطل مسیر خود از ابتدا تا به امروز سهم خواهی نداشت. ما حتی به عنوان ناظر هم پیشنهاد حضورمان را دادیم که به سرانجام نرسید.ایجاد جبهه ایتادگی و کنارهم امدن شخصیت ها بیش از 13 سال عمر دارد.این لیست عمر انتخاباتی ندارد و یک جریان سیاسی است که مستقر بوده و هست و ادامه می دهد.

تابناک-فکر می کنید چقدر از جبهه ایستادگی این توفیق را پیدا می کند که وارد مجلس شود؟

بستگی به سطح مشارکت مردم دارد . در سطح کشوری اگر نگاه کنیم به نظر می رسد مجلس اینده اقلیت های مختلفی دارد و فرم جزیره ای است. در تهران و شهرهای بزرگ بستگی به سطح مشارکت دارد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟