در آستانه بزرگترین موج ترافیکی نوروز و خطرات پیش رو؛

چگونه می‌توان خودروی چهار چرخ را چپ کرد؟!

کافی است، دو ثانیه چشمتان را ببندید تا شرایط از این رو به آن رو بشود؛ البته‌ گاه این اتفاق ممکن است در زمانی به مراتب کمتر هم رخ بدهد. حالا این داده را در کنار پیش بینی‌های هوا‌شناسی بگذارید که از بارندگی خبر می‌دهند تا نتیجه، «جاده لغزنده» بشود؛ ‌ آن هم در شرایطی که به پر ترافیک‌ترین روزهای سال نزدیک می‌شویم؛ حالا چه توصیه‌ای دارید؟
کد خبر: ۲۳۵۲۰۳
|
۱۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۲ 30 March 2012
|
32542 بازدید
|
سقوط و واژگونی بر بالای رخدادهای جاده‌ای نیمه نخست نوروز امسال تکیه زد؛ حالا فکر می‌کنید چگونه یک خودرو ممکن است واژگون شود یا به زبان عامیانه‌تر، چپ کند؟!

به گزارش «تابناک»، اصفهان، بندر عباس، شیراز، مازندران، تبریز، مشهد و... بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشورمان روزهایی را می‌گذرانند که در طول سال بی‌نظیر هستند؛ شلوغ و آکنده از مردمانی که برای گذراندن تعطیلات نوروزی‌شان، سفر را انتخاب کرده‌اند؛ ‌ سفری که در کشورمان با اتومبیل گره خورده و به هزار و یک دلیل، از ریسک بالایی برخوردار است.

«همیار پلیس» از آن دسته طرح‌هایی است که جا دارد، هزار تشکر از بانیانش داشت؛ ‌ طرحی دوراندیشانه که هدف گذاری شد تا سکوی اولی کشورمان در مرگ و میر حوادث جاده‌ای را بشکند. سردار مومنی درباره این طرح می‌گوید: نقش همیاران پلیس در کاهش رخدادها و نیز رعایت قانون مؤثر است؛ هر چند نقش تأثیرگذاری اصلی را زمانی ایفا خواهد کرد که این کودکان بزرگ شدند، اما همین نقش در کودکی منجر به رعایت دو عامل بالفعل حضور یک پلیس در خودرو در کنار خانواده و تذکر را دارد و از سوی دیگر، عادت به قانون‌گرایی را از کودکی نهادینه می‌‌کند که دو کارکرد اصلی این طرح در کوتاه‌مدت و بلندمدت است.
این در حالی است که بر پایه آمار‌ها در نیمه نخست تعطیلات نوروزی امسال، واژگونی با ۳۹ درصد، بیشترین نوع تصادفات رخ داده را تشکیل می‌داد و انحراف به چپ با ۲۳ درصد و نیز تخطی از سرعت مطمئنه با ۱۶ درصد، در رتبه‌های بعدی جای گرفتند؛ البته با کاهش چند درصدی در تلفات جانی در مقایسه با مدت مشابه پارسال.

بهبودی شاخص‌های آماری، در حالی رخ می‌دهد که سال گذشته (۹۰) با کاهش چشمگیر مرگ و میر حوادث جاده‌ای به پایان رسید و گزاره‌هایی چون اعمال قانون جدید راهنمایی و رانندگی، رعایت قوانین توسط مردم، افزایش سرعت کمک و نجات و... منجر به کاهش بیست هزار نفری تلفات اعم از کشته‌ها و زخمی‌ها در تصادفات جاده‌ای کشور شد و بدین ترتیب، جمعیتی معادل یک شهر کوچک از مرگ رهایی یافت.

این در حالی است که با افزایش نزدیک 10 درصدی سفرهای نوروزی به نسبت سال گذشته روبه‌رو  هستیم و با این حساب، می‌توان پیش بینی کرد که آمار تلفات جاده‌ای در سال جاری کاهش چشمگیری را تجربه خواهد کرد که تحقق این امر، جای بسی خوشحالی دارد؛ اما با نگاهی به حوادث رخ داده در روزهای اخیر، درخواهیم یافت که با رعایت چند نکته ظریف، به راحتی می‌توان همین آمار رو به کاهش را هم به کمترین میزان رساند.


این تصویر سایت مرکز مدیریت راههای کشور است که بخشی از آن را برایتان برجسته کرده‌ایم

سردار مومنی، روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش نزدیک ۲۰ درصدی تخلفات جاده‌ای در دور نخست سفرهای نوروزی، گفت: در نتیجه این روند نزولی، شاهد کاهش تصادفات منجر به مرگ نیز هستیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: در نوروز امسال، نزدیک ۶۵۰ فقره واژگونی منجر به مرگ یا جرح در سراسر جاده‌های کشور ثبت و گزارش شد که متأسفانه، علت بیشتر این واژگونی‌ها خستگی، خواب آلودگی و یا سرعت غیرمجاز حین رانندگی بوده است.

هر چه به روزهای آخر تعطیلات نوروزی نزدیکتر شویم، ‌ جاده‌ها و اتوبون‌ها شلوغ‌تر می‌شود و طبیعتا خستگی و تأخیر بیشتری در انتظار مسافران و رانندگان خواهد بود. اینجاست که پلیس توصیه می‌کند که بازگشت از سفر را با روزهای آخر تعطیلات نیندازیم و حتما محدودیت‌های ترافیکی روزهای پایانی تعطیلات نوروز را مد نظر قرار دهیم، اما چه کنیم که بسیاری از ما ایرانیان کارمان را به دقیقه نود موکول می‌کنیم؛ برای این دسته از مسافران هم بد نیست که تماس با مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راه راهور ناجا (شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ در ده خط و به طور شبانه روزی) را توصیه کنیم تا با آگاهی از وضعیت راه‌های کشور، برآورد درست‌تری از راه پیش رویشان داشته باشند.
این در حالی است که بر پایه آمار، سه چهارم تصادف‌های نوروز امسال، بین ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب رخداده و بارندگی‌های چند روز گذشته نیز تاثیر بسیاری بر افزایش میزان تصادفات داشته است؛ اندکی تامل در این آمار نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از ما نسبت به رعایت قوانین دقت کافی را نداریم و چه بسا برخی از نکات مهم را از فرط سادگی دست کم می‌گیریم؛ چیزی مثل استراحت در زمان خواب آلودگی و یا کاهش سرعت در جاده‌هایی که با بارش برف و باران لغزنده شده است.

اینجاست که در آستانه آخرین روزهای تعطیلات که همیشه بیشترین ترافیک جاده‌ای کشورمان را رقم می‌زند ـ و طبیعتا با بیشترین میزان خطر همزمان است ـ بایستی همگی به کمک بشتابیم و به مسافرانمان یادآوری کنیم که لازمه سفر مطمئن، رعایت قوانین است؛ بگوییم که لازمه عملکرد درست اندام‌های بدن، استراحت و خواب کافی است؛ تذکر دهیم که ریسک یک سبقت غیر مجاز در چند روز آینده بسیار بالا‌تر از روزهای دیگر است (!)؛ خواهش کنیم که در جاده‌های لغزنده آرام‌تر برانند و... .

باور کنید که اگر به سراغ کسانی برویم که خودروشان به هر دلیل واژگون شده (البته کسانی که از این رخداد جان به در برده باشند!)، هیچ یک باورشان نمی‌شده که به این سانحه دچار شوند؛ اینجاست که شاید تکرار این پرسش و تعمق برای یافتن پاسخ، راه بدی برای تجربه ذهنی یک ماجرای خیلی تلخ نباشد: «چگونه می‌توان خودروی چهار چرخ را چپ کرد؟»
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۴۷
فرامرز ابراهیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
متاسفانه تازمانیکه خودمان دچار حادثه نشدیم،حوادث راجدی نمیگیریم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
خوب مردم امسال مهربونتر شدن و بجای اینکه به هم بزنن فداکاری میکنن و خودزنی میکنن!
ا. معینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
ما قدیمی ها که فرمانهای هایدرولیک را روی اتوموبیهائی مثل کرایسلرو فوردو شورلت و بیوک و کادیلاک و امثال این خودروهای هشت سیلندر از امتیازات ارزشمند میدانستیم، سالها بعد که گفته شد این سیستم را روی خودروهائی مثل پژو 206 و پراید نصب کرده اند تعجب میکردیم و اولین چیزی که بفکرمان میرسید احتمال واژگونی خودرو بدلیل باصطلاح تیزی فرمان بود. ولی مردم پس از مدتی عادت کردند، البته نمیدانم بعد از چند ده حادثه واگونی!
با لحاظ تعداد غیر متعارف واژگونیها در تعطیلات نوروز آیا بازنگری در سیستم هدایت یا رل هایدرولیکی قابل توصیه نیست؟
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
Very interesting; our roads conditions play a major role in this equation
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
آیا فقط خواب آلودگی رانندگان یوده یا احتمالا نقص ساختاری خودرو ها ؟ اگر در این آمارها نوع خودرو مشخص شود شاید بهتر میفهمیم که چگونه میتوان چپ کرد!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
چپ شدن و واژگونی به سادگی نیست , جز در مواردی که شانه و کناره جاده مناسب نباشد , انگاه یک خروج ساده از جاده برابر هست با واژگونی و عدم کنترل
پدرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
خودروئی که نسبت ارتفاع با وزنش در تعادل نباشه و سیستم تعلیقش مناسب نیاشه و البته سیستم کنترل الکترونیکی روش نباشه به راحتی چپ میکنه !

اگه توضیح بشتر میخواید:
وقتی دارید مستقیم حرکت میکنید خودرو دارای انرسی/لختی میشه که وقتی یه مانع میبینید و فرمون رو میچرخونید خودرو چون دوست داره تو همون مسیر قبلی بمونه با آنکه خودرو کج شده(به دلیل فرمون دادن) اما بازهم به مسیر قبلی ادامه میده. در این حالت فشار بسیار زیادی بر روی چرخ ها و سیستم فنر بندی سمت مخالف کج شدن خودرو میاد. حالا اگه سیستم فنر بندی اجازه متمایل شدن خودرو رو بده. خودرو دچار چرخش محوری میشه و چپ میکنه.


البته این در حالت کلی بود. در ایران 2 حالت اضافه نیز وجود داره.
1. راننده برای اینکه چاله رو رد کنه یهو 2 دور فرمون رو میچرخونه!

2. خودرو ناگهان بر روی یه برامدگی نا متقارن قرار میگیره و دجار انحراف محوری میشه و چپ میکنه.
ناشناس
|
Sri Lanka
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
ایرانی ها کلا در تصادف کردن مهارت ویژه ای دارند، دلیل میخواهید؟ 30 هزار کشته در سال
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
عزیز دل برادر. تشکر می کنم از شما.
ولی آیا دلایل پنهان هم بررسی میشه؟
شخصی که با خودروی شخصی از شیراز به مشهد سفر می کنه، نیاز به 3 شب استراحت داره. در طول مسیر، بررسی کنید، چند درصد مسافران از هتل ها و امکانات مسافرخانه ها استفاده می کنند؟ با قیمت های نجومی و امکانات بسیار ضعیف، هیچ کس استفاده نمی کنه. همه حاشیه پارک ها و ... را انتخاب می کنن و اونجا هم که نمیشه استراحت کرد. روز بعد، خورد و خسته ادامه مسیر میده و نتیجه هم که مشخصه.
قوانین رانندگی و ایمنی خودروها و جاده ها و امکانات مسافرتی و بین راهی، همه باید با هم ارتقاء یابند.
با تشکر از شما
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
عدم رعایت قانون، عدم مهارت رانندگان در جاده ها مخصوصا در تعطیلات نوروزی، عدم آشنایی رانندگان با شرایط خاص برخی جاده ها، عدم وجود تابلوها و علائم کافی ، غیر استاندارد بودن بسیاری از خودروها .. همه با هم دست به دست هم می دهد تا همواره شاهد این مشکلات باشیم

شاید دادن بروشورهایی برای نحوه رانندگی و شرایط پیش رو ، امکانات موجود در طول جاده و ... کمک شایانی برای کاهش تلفات جاده ای مخصوصا در جاده هایی با شرایط خاص ( عرض کم ، کوهستانی، دارای خطر یخ زدگی و ..) باشد.
و خودمون هم همیشه این شعار رو به یاد داشته باشیم که " دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن هست" و اینکه سفر در زود رسیدن به مقصد نیست از طول مسیر هم می توان لذت برد..
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟