با تجدیدنظر در استاندارد معیار مصرف سوخت خودروهای بنزینسوز، سال آینده تولید خودروهای پرمصرف داخلی متوقف خواهد شد.
به گزارش ایسنا، طبق روال معمول هر سه سال یکبار در استانداردهای خودرویی بازنگری شده و این استانداردها بهروز میشوند. استاندارد مصرف سوخت خودروهای بنزینسوز (استاندارد ملی 2 - 4241) نیز برای آخرین بار در اواسط سال 1389 اصلاح و در آن تجدیدنظر شده و به این ترتیب اواسط سال آینده موعد جدید بازنگری در این استاندارد فرا خواهد رسید.
در این میان روال معمول آن است که در بازنگری استانداردها، شاخصهای مدنظر در استاندارد سختگیرانهتر شده و به سمت کاهش فاصله با استانداردهای جهانی حرکت میکند، بنابراین در سال آینده به طور حتم استاندارد مصرف سوخت خودروهای بنزینسوز سختگیرانهتر خواهد شد.
درواقع مصرف سوخت خودروهای داخلی باید منطبق با شاخصهای اعلامی در استاندارد مربوطه باشد، بنابراین سال آینده با تجدیدنظر در استاندارد فعلی، امکان ادامه تولید برخی از خودروهای تولیدی دیگر وجود نخواهد داشت مگر آن که خودروسازان تا آن زمان در جهت ارتقای استاندارد مصرف سوخت این خودروها اقدام کنند.
معیار مصرف سوخت خودروها دارای هفت شاخص است. خودروهایی که رتبه انرژی A یا B یا C را دریافت کنند، کم مصرف محسوب میشوند. خودروهای دارای رتبه انرژی D نیز از نظر مصرف سوخت در سطح متوسط قرار میگیرند. خودروهایی که در رتبه انرژی E ، F یا G قرار گیرند، پرمصرف بوده و خودروهایی در خارج از رتبه G نیز از رده خارج محسوب میشوند.