پشت پرده انفجار روز گذشته در بیروت:

«وسام حسن» که بود و چگونه ترور شد؟

انفجار مهیبی که بعدازظهر جمعه در منطقه اشرفیه بیروت، پایتخت لبنان روی داد، شماری کشته و زخمی بر جای گذاشت که یکی از آنان، «وسام حسن»، رئیس اداره اطلاعات سازمان امنیت لبنان بود؛ هرچند شخصیت‌های سیاسی اپوزیسیون لبنان به سرعت انگشت اتهام خود را سوی سوریه گرفته‌اند، جزییات جدید این ماجرا، از واقعیات دیگری حکایت دارد!
کد خبر: ۲۷۹۸۵۲
|
۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۴ 20 October 2012
|
30683 بازدید
|
۸
انفجار مهیبی که بعدازظهر جمعه در منطقه اشرفیه بیروت، پایتخت لبنان روی داد، شماری کشته و زخمی بر جای گذاشت که یکی از آنان، «وسام حسن»، رئیس اداره اطلاعات سازمان امنیت لبنان بود؛ هرچند شخصیت‌های سیاسی اپوزیسیون لبنان به سرعت انگشت اتهام خود را سوی سوریه گرفته‌اند، جزییات جدید این ماجرا، از واقعیات دیگری حکایت دارد!

به گزارش «تابناک»، گزارش‌های رسیده از منابع محلی، حاکی از آن است که وسام حسن، یکی از چهره‌های مطرح در پرونده شاهدان دروغین ترور «رفیق حریری» و دست راست «سعد حريري» در بحران اخير لبنان با سوريه بوده است.

بنا بر این گزارش، وسام حسن، پیشتر ریاست تیم امنیتی رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان را بر عهده داشته و روز ترور، وی به بهانه امتحان دانشگاه، حريري را همراهي نكرد؛ بنابراین، شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌سی» در همان زمان، وی را به ترور رفیق حریری مرتبط دانسته بود.

با این حال، سعد حریری با اشاره به این سوءظن‌ها گفته بود: سرهنگ وسام حسن همواره مورد اعتماد کامل ما بوده و همچنان از اعتماد کامل برخوردار است.

چندی پیش نیز تلویزیون الجدید لبنان، بخش‌هایی از مدارک صوتی دادگاه حریری را که شامل گفت‌و‌گوهای سعد حریری و وسام حسن با محمد زهیر صدیق (شاهد دروغین دادگاه حریری) بود، پخش کرد. در این گفت‌و‌گوها، وسام حسن به صراحت به سعد حریری می گوید که تاکنون به این مرد (زهیر صدیق) یک میلیون و دویست هزار دلار داده شده و قرار است یک میلیون و ششصد هزار دلار نیز داده شود تا پس از شهادت وی، دادگاه بین‌المللی، نام چهار لبنانی (چهار افسر سابق امنیتی) و بشار اسد و عاصف شوکت، رئیس سازمان امنیت سوریه را به عنوان متهمین اصلی در ترور رفیق حریری اعلام کند.

اما درباره «فرع معلومات» یعنی سازمانی كه وسام حسن رييس آن بود، باید گفت، این یک سازمان جداگانه از پلیس لبنان است که اختیارات ویژه و عجیبی دارد؛ برای نمونه، یک طبقه سازمان مخابرات (تلفن) لبنان در اختیار این سازمان بوده که حتی به وزیر نیز اجازه ورود به آن داده نمی‌شده است.

همچنین گفته می‌شود، این سازمان، پنهانی یک شبکه موبایل سوم را در لبنان راه انداخته و از آن بهره می‌گیرد.

خود وسام حسن نیز در يك سال اخير، ديدارهاي مشكوكي با مقامات آمريكايي، فرانسوي، مصري و ... داشت؛ تا جایی كه صداي وزير كشور هم درآمده بود. وی حتي تا يك روز پیش از ترور هم خارج از لبنان بود و كسي از بازگشتش به كشور آگاه نبود، تا اینکه چهار ساعت پس از انفجار و از روي نوع اسلحه فهميدند كه وي در انفجار كشته شده است. وي از سوي جریان 8 مارس به تسليح معارضان سوري متهم بود.

همه این‌ها در حالی است که با وجود این شواهد آشکار، پس از وقوع انفجار، شمار چشمگیری از نمایندگان و چهره‌های 14 مارس لبنان، از جمله «سمیر جعجع» و «امین جمیل» در حركتی هماهنگ در محل حادثه حاضر شده و بدون هیچ دلیلی، نظام سوریه را عامل این حادثه معرفی کردند. این در حالی است كه وزیر كشور لبنان، هر گونه ادعا درباره عاملین این حادثه را رد كرده و اعلام نظر در این زمینه را به بررسی‌های بیشتر موكول كرده است؛ افزون بر این، «میشل عون»، رییس حزب مسیحی آزاد ملی نیز از مردم و سیاسیون خواسته است که سوریه را بی دلیل محكوم نكنند و سیاست بی طرفی خود را رعایت كنند.

از سوی دیگر، شیخ «احمد الاسیر» از شیوخ سلفی افراطی طرابلس که دارالفتوای اهل سنت هم او را فردی اشغالگر خوانده، در ادعایی واهی، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله را به دست داشتن در این ترور متهم ساخت. این ادعا در حالی است که اعضای افراطی فراکسیون 14 مارس مانند «ولید جنبلاط» و برخی نمایندگان «المستقبل» خواستار متهم نکردن افراد و احزاب داخلی شدند.

اما به هر روی، جریان اپوزیسیون 14  مارس، خواستار استعفاي فوري دولت شده و همه نيروهاي خود را به خيابان‌ها فراخوانده است.

در مجموع، گویا هدف از اين بحران، اسقاط دولت 8 مارس، به آتش كشيدن لبنان و آماده‌سازي فضا براي تغییر جهت لبنان در ماجرای حمایت از سوریه باشد. این امر به ویژه از رخدادهایی که در هفته‌های اخیر در لبنان روی داد و به نوعی پیش‌زمینه بحران کنونی بود، دریافت می‌شود.

«تابناک» به زودی جزییات جدیدی از سناریوی چند هفته‌ای منتج به بحران کنونی را منتشر خواهد کرد. 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۸
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
یک هفته اسرائیلیها بخاطر پهپاد ایرانی,لبنانی به خودشون میپیچند...
آخر زهر خودشونو ریختند..
ضمناً گروه 14 مارس ولید جنبلاط و سعد حریری دقیقاً هماهنگ با اسرائیل و عربستان و سازمان ملل عمل میکنند, تا هفته پیش 3 -4 بار خواستن رئیس مجلس لبنان رو ترور کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
بیشک این آتش زیر خاکستر است.
ولی یک فرد که خود مسئول اطلاعات و امنیت یک کشور است چطور قربانی یک عمل تروریستی می شود؟؟؟
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
ژنرال ویسام الحسن رییس سازمان امنیت لبنان نبود او معاون یک تشکیلات اطلاعاتی امنیتی موازی در لبنان بود که در حقیقت شاخه لبنانی سازمان موساد در بیروت بود و رییس این تشکیلات یا یهودی انگلیسی با تابعیت دو گانه اسراییلی _ امریکایی بود ویسام الحسن دوست ملک فهد پادشاه سابق عربستان و ملک حسین پادشاه سابق اردن هاشمی و رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان و دوست صمیمی ژنرال عمر سلیمان رییس سازمان امنیت مخوف مصر دوران حسنی مبارک و مشاور شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر امارت قطر و مشاور مسعود و مریم رجوی بود خانه او در اورشلیم (بیت المقدس ) و همسر و فرزندانش در اسراییل زندگی میکنند در ربع قرن گذشته کمتر جنایتی در منطقه خاورمیانه در جهت تامین منافع غرب و صهیونیسم انجام شده که دست نا پاک این ملعون در انجام یا مساعدت با ان در کار نبوده باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
از نابود کردن این خائنا بدم نمی آد اما مهر سوخته اسرائیل بوده واسه همین دخلشو آوردن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
آیا آشفته کردن فضای سیاسی لبنان با پرواز هواپیمای بدون خلبان حزب اله میتواند مرتبط باشد یا نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
نیروهای خودشان را می کشند تا حزب الله را محکوم کنند.واقعا که روزگار عجیبی است.
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
با سلام لبنان عرصه جولان ایده های کسانی است که هیچ اعتقادی به خدا و مردم ندارند و صرفا می خواهند با ایجاد بحران و اغتشاش در این کشور مسلمان که در خط مقدم مقابله با زیادی طلبی و جنگ افروزی اروپا علیه اسیا قرار داردبه بسط و گسترش افکار خود و حمایت مستقیم و غیر مستقیم از اسرائیل و امریکا و نیز بعضی از کشورهعای مفلوک اروپایی مانند فرانسه بپردازند اینان می خواهند بار دیگر مانند جنگ اندلس مسلمانان را به شکست بکشانند سعد حریری هم مزدور اروپاییهاست و می حواهد این کشور را صد در صد مسیحی تشین کند دستش برسد همه مسلمانان این کشور را قتل و عام کی کند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
هنوز مشخص نیست که آیا مرده یا نه از روی سلاح و ساعتش تشخیص دادن ولی نهایت قضیه و مکرو و مکرالله است
خدایا ما به تو توکل می کنیم
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟