«اتاق شیشه‌ای تابناک» با حضور دکتر نوروزی و دکتر رشیدی:

آیا باران مسأله آلودگی هوا را پاک کرد؟

شاید برایتان عجیب باشد که در هوای مطبوع و بارانی که در برخی نقاط کشور حاکم شده، گفت‌وگویی با موضوع آلودگی هوا ببینید؛ اما شاید جالب‌تر باشد که بدانید بارندگی قادر به رفع کامل آلودگی نیست و مثلا غلظت ذرات آلاینده هوای تهران هم اکنون نیز فرا‌تر از حد مجاز است؛ با این یادآوری، به سراغ دکتر نوروزی، مشاور شهردار تهران و دکتر رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران رفتیم و در این باره با ایشان به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۲۹۰۷۳۳
|
۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۳ 11 December 2012
|
26056 بازدید
|
گویا، مسأله آلودگی هوا که در هفته گذشته در قامت بحران ظاهر شده و تدابیری مثل تعطیلی پایتخت و برخی شهرهای دیگر را به همراه داشت، با رسیدن ابرهای باران‌زا «پاک» شده است، اما خدا می‌داند که در پس این هوای ابری چیست!

به گزارش «تابناک»، سال‌هاست که معضل آلودگی هوا، بخشی از زندگی روزمره بسیاری از ساکنان کلان‌شهرهای کشور شده است تا جایی که تنها رسیدن به وضعیت «هشدار» و یا «بحران» می‌تواند چرتمان را پاره کرده و تدابیر بایگانی شده‌ برای حل این معضل را در حد روخوانی تکرار کند.

به عبارتی بهتر، همان گونه که بسیاری از شهروندان ـ احتمالا هیچ کدام از ساکنان تهران، کرج، اراک، اهواز، اصفهان و... از این دایره شمول استثنا نیستند! ـ تنها در مواقع اعلام خطر متوجه خس خس سینه، سوزش چشم، تنگی نفس و هزار و یک بلای دیگری که بر جسمشان آمده نمی‌شوند، متولیان امر نیز تنها مواقعی به فکر عملی کردن ایده‌هایشان برای آبی کردن آسمان می‌افتند که تنها اعمال محدودیت‌های بیشتر قادر به تثبیت ـ و نه بهبود ـ وضعیت است.

ناگفته پیداست که بخشی از کاهلی به رسانه مرتبط می‌شود؛ اینجاست که برای جبران مافات، تلاش داریم با بهره از پتانسیل بالای سایت «تابناک» در برخورداری از انبوه دیدگاه‌های خوانندگان، گفت‌وگویی را با دو تن از کار‌شناسان آلودگی هوا ـ که از قضا هر دو مسئولیت مرتبطی نیز دارند ـ آغاز کرده و با محوریت «راهکارهای مقابله با آلودگی هوا» با ایشان تبادل آرا کنیم؛ با یادآوری این نکته مهم که پرسشگری بر عهده شما خوانندگان قرار گرفته و ما تنها راوی پیشنهادها و دیدگاه‌ها و پاسخ کار‌شناسان میه‌مان به شما خواهیم بود:

میهمانان:

وحید نوروزی، دانشجوی دکترای مدیریت محیط زیست؛ مشاور شهردار تهران

یوسف رشیدی، دکترای مهندسی شیمی؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۴۰
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
فقط صورت مساله راپاك كرد!!
ایران زمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
با سلام خدمت میهانان عزیز من فکر می کنم بتوانیم با ایجاد یون منفی ذرات معلق را زمینگیر کنیم و در رابطه با انرژی مصرفی آن هم می شود از پلیت های خورشیدی استفاده کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
البته حجم بار منفی لازم جهت شارز مساحت معادل یک شهر می تواند هم بسیار مشکل و گران باشد و اثرات نامعلومی روی محیط دارد در ضمن مشکل تجمیع آلودگی ها و نفوذ به آب زیر زمینی چه؟ با این بودجه برای خرید پلیت خورشیدی بهتر است صنعت خودروسازی را متحول کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
لطفا بگویید آیا تهیه هواساز برای منزل کمکی به بهتر شدن شرایط میکند. اصولا فایده ای دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
هواساز خیر زیرا هواساز بالعکس اسمی که به ذهن متبادر می کند یک نام تجاری برای یونیت تامین هوای سیستم های بسته برودتی مانند چیلر است که اصولا هوای مورد نیاز خود را از بیرون می گیرد ، اما اخیرا دستگاه های تصفیه هوا به بازار آمده که در بحث تصفیه ذرات معلق و تا حدودی یون های آزاد و ذرات باردار مانند مونوکسید کربن و ازون ( و نه دی اکسید کربن یا اکسیدهای کامل و نیتروژن) موثر است
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
مشکل مربوط به نوع سوخت استفاده شده در خودروهاست.
واقعا بنزین ما کیفیت لازم را ندارد.
ببینید خودروهای خارجی با بنزین ما مشکل دارند و عموما باید از مکمل ها و ... استفاده کرد که این موارد آلودگیها را چند برابر می کند.
البته این مورد ربطی به تحریم ها ندارد....
فاطمي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
راهكار مقابله با آلودگي هوا
اولين راه ممكن عدم استفاده از سوخت هاي فسيلي و مواد شيميايي مضر و آلاينده و تخريب كننده لايه ازن كه در شرايط فعلي يعني تعطيل كردن زندگي
دومين راه ممكن اجبار خودرو سازان به ساخت خودرو هاي كم مصرف و غيرآلاينده و استفاده از تكنولوژي بالا در ساخت خودرو هايي با سوخت هاي غير فسيلي و غير آلاينده و اجبار شركت هاي پتروشيمي توليد كننده سوخت هاي غير استانداردبه توليد سوخت هاي استاندارد.
والسلام
اينكه به مردم بگوييم خودرو بخريد و استفاده نكنيد غير منطقي و ناجوانمردانه مي باشد
كارشناس انرژي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
با سلام آيا آمار واقعي از مقايسه سهم عوامل موثر در ايجاد آلاينده‌ها در تهران در دسترس مي‌باشد. مثلا نوع سوخت مصرفي (كيفيت سوخت) يا كيفيت ماشين‌هاي توليدي و... سهم صنايع انرژي‌بر مانند سيمان پالايشگاه و ديگر صنايع در اين آلودگي و حتي نوع سوخت مصرفي همچنين آيا تا كنون تحقيقي در خصوص هزينه فايده جايگزيني ماشين‌هاي توليدي با راندمان بسيار پايين با ماشين‌هاي وارداتي با راندمان بالا جدا از بهانه حمايت از اشتغال صورت گرفته كه به نظر مي رسد هزينه‌هاي كوتاه مدت و بلند مدت آن در استفاده از خودروهاي داخلي كه هم تكنون توليد مي‌شوند بيشتر خواهد بود (تعطيلي شهر و افزايش مرگ و مير در بلند مدت).
با تشكر
شاهین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
با سلام
بنده از اراک برای شما پیام ارسال میکنم
لطفا بفرمایید راه حل دودکش های نیروگاه برق شازند با فیلتر نمودن دودکش ها قابل رفع میباشد؟
آیا یرآورد هزینه آن را میتوانید حدودا رقم بزنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
بله می شود و هزینه آن در مقایسه با هزینه های جاری یک نیروگاه حیلی زیاد نیست حتی بنا بر پیمان کیوتو برخی کشور ها حاضرند در برابر عدم کاهش گازهای گلخانه ای تولید خود اقدام به کاهش گازهای گلخانه ای سایر کشورهای عضو به صورت رایگان کنند ولی این امر مستلزم رابطه دیپلماتیک قوی با کشورهای اصلی عضو پیمان می باشد خواهشن چاپ کنید تا عموم مردم از فرصت های موجو در جامعه جهانی اطلاع یابند
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
با سلام ، لطفا بفرمائید کشور های دیگر با تعداد سرانه ماشین به مراتب بالاتر از ما چرا مشکل آلودگی را ندارند ؟ آیا فقط در ایران سرما می شود و وارونگی هوا فقط مال ماست ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
با سلام ميخواستم بپرسم به نظر شما تهران گنجايش جمعيت كنوني را دارد؟
به نظر شما بهتر نيست امكانات تفريحي- ورزشي درماني و آموزشي در تمام كشور توزيع شود تا از تراكم بالاي جمعيت در تهران كاسته شود؟
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
با سلام و ادب
چرا هوای تهران که در تاریخ 4 و 5 آذر ماه که بارندگی زیادی داشت طی 2 هفته تبدیل به هوایی میشود که واقعا چاره ای جز فرار از تهران را باقی نمی گذارد.آیا فرمول سوخت های مصرفی تغییر نکرده اند.زیرا فکر می کنم اگر قرار بود بارندگی در تهران رخ ندهد نباید تا آخر آذر دچار بحران میشدیم.لطفا توضیح دهید.
با تشکر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟