بازدید 104730
نگاهی به پیشنهاد تأمل برانگیر نخست‌وزیر قطر:

پیشنهاد امنیتی قطر به ایران،اعراب را شوکه کرد!

روز گذشته، حمد بن جاسم در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی شورای روابط عربی ـ بین‌المللی در کویت، پیشنهادی امنیتی به ایران داده که شگفتی سران کشورهای عربی را در پی داشته است.
کد خبر: ۳۰۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵ 12 February 2013

نخست‌وزير قطر در اقدامي عجيب و قابل تأمل، خواستار تشکيل سازمان امنيت منطقه‌اي با مشارکت ايران و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس شد.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، حمد بن جاسم در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی شورای روابط عربی ـ بین‌المللی در کویت ضمن طرح این درخواست گفت: روابط اعراب و ایران، کهن و استوار است و می‌تواند در برابر بحران‌ها و تنش‌های غیر منتظره پایدار بماند و طرفین جایگزینی جز هم‌زیستی ندارند.

این سخنان عجیب در حالی توسط نخست‌وزیر قطر ـ که این‌ روز‌ها در سودای به هم زدن نظم منطقه‌ای با مداخله در کشورهای گوناگون از جمله ایران است ـ گفته می‌شود که مشخص نیست هدف و غایت این شیخ قطری چیست؛ این اظهارات، شکایت برخی طرف‌های عربی را در پی داشته است.

اما روزنامه عرب آنلاین وابسته به امارات متحده عربی ـ که در لندن منتشر می‌شود ـ از جمله مطبوعاتی است که سخنان نخست وزیر قطر را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

این روزنامه که به نظر می‌رسد نتوانسته به اهداف اصلی شیخ قطری پی ببرد و تنها ظاهر مسأله را دیده است، نوشت: «اظهارات دوحه تکرار فراخوان‌های ایران برای تأمین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه و دخالت ندادن غرب در این زمینه است».

تحلیلگر عرب آنلاین در ادامه با بیان این که طرح جدید قطر، ناشی از آن است که این کشور دیگر نقش فعال و کارآمدی برای خود در منطقه نمی‌بیند، یا با برقراری روابط با قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی به دنبال ایفای نقش قهرمانان است، دلیل آن را در نشست سازمان همکاری اسلامی در قاهره جستجو کرده است.

به نوشته این روزنامه، اجلاس سران کنفرانس همکاری اسلامی در قاهره، شاهد ابتکار ایران و اخوان‌المسلمین برای ایجاد پیمان میان کشورهای حامی اسلام سیاسی بود که به گفته برخی منابع، قطر نیز از این ابتکار حمایت می‌کند. ارتش مصر اما به شدت با صرف اندیشه درباره تغییر موازنه قوا در منطقه مخالفت کرده است.

دوحه تلاش می‌کند، گرو‌ه‌های اخوان المسلمین را که در مصر و تونس به قدرت رسیده‌اند کنترل و در مقابل حمایت مالی از آن‌ها به ایفای نقش در این کشور‌ها اقدام کند.

این روزنامه وابسته به امارات در ادامه نوشته که هدف دوحه آن است تا غرب را درباره نقش موثر خود بر گروه‌های «اسلامگرای» به قدرت رسیده در کشورهای عربی متقاعد کند و آمادگی‌اش را برای ایفای نقش میانجی میان غرب و آن‌ها نشان دهد.

عرب آنلاین می‌افزاید: «کار‌شناسان روابط بین‌الملل» تلاش‌های قطر را برای سوار شدن بر موج پیمان‌های منطقه‌ای و نشان دادن خود به عنوان طرفی فعال در این عرصه کم اهمیت دانسته‌اند. آن‌ها با اشاره به شکست دوحه در بازی با برگ‌های برنده خود در لیبی و سوریه (گروه‌های به اصطلاح جهادی) اظهار داشته‌اند که این برگ برنده خشم آمریکا را از دوحه در پی داشته است.

به گزارش العالم؛ این روزنامه در ادامه نوشته است: محافل گوناگونی در واشنگتن در پی قتل سفیر آمریکا در لیبی با اشاره به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی قطر، از گروه‌های به اصطلاح جهادی از دوحه خواستند بازی با آتش را متوقف کند.

افزون بر این، واشنگتن به صراحت به قطر دستور داده که حمایت‌های مالی‌اش را از گروه‌های جهادی در سوریه ـ مندرج در فهرست ترور آمریکا که منظور‌‌ همان جبهه‌النصره باشد ـ متوقف کند. محافل سیاسی و رسانه‌ای فرانسه نیز به تازگی شاهد اعتراض به نقش قطر در حمایت از گروه‌های جهادی مالی بوده است.

به نظر می‌رسد این روزنامه وابسته به امارات، به نوعی اختلافات میان دوحه و ابوظبی را برجسته کرده که بیشتر ناشی از فعالیت جماعت اخوان المسلمین در امارات باشد که شواهدی از ارتباط آن‌ها با قطر به دست آمده است.

در پایان باید گفت که اظهارات نخست‌وزیر قطر درباره پیوستن به یک پیمان امنیت جمعی با مشارکت ایران، در واقع برای به چالش کشیدن دیگر کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه امارات و عربستان برای کوتاه آمدن در برابر خواسته‌های غیر منطقی این امیرنشین کوچک است، وگرنه همه می‌دانند که روابط این روزهای تهران ـ دوحه به دلیل دخالت قطر در سوریه و عراق و کشتار مردم این دو کشور به شدت بحرانی است و حتی مقامات دو کشور در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در قاهره با هم رایزنی اندکی هم نداشتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۲۱
انتشار یافته: ۳۶
به کشورهای جنوب خلیج فارس اعتمادی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
ائتلاف با شیوخ جنوب خلیج فارس درست مثل دست دادن با مار هستش ... یادمون نرفته توی 8 سال جنگی که جوونامون رو فرستادیم جلوی توپ این شیوخ چه بلایی سرمون آوردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
به نظر من این یک روند منطقیه، این جور کشورها بدشون نمیاد یک متهد قدرتمند منطقه ای داشته باشن. مخصوصا ایران که در حال قدرت گرفتنه و تکنولوژی هسته ایش هم که در حال ترقیه و قابلیت اعتماد رو بالاتر میبره. از طرف دیگه ایران حمایت شش دانگ خودش رو از متحدینش با حمایت از حماس، حزب الله و اخیراً سوریه ای که در دوران جنگ تحمیلی از ایران حمایت کرده بود، تمام عیار نشون داده. کی از همچین متحد قابل اطمینانی بدش میاد؟!؟
حتی آمریکا و اروپا صرفا برای حفظ منافعشون 2 روزه متحدینشون رو فروختن.
وشايد سر در اوردن از ميزان قدرت دفاعي ايران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
واین سردرآوردن بدردخودش نمی خورد برای اربابش آمریکا کارمیکند.
معادلات بهم ریخته ،قطر دنبال جانپناه است واگرایی انها در سوریه یکی از نشانه هاست دومینو شروع شد
نیمه پر لیوانو ببینید شاید با عملی شدن این طرح ، از این وضعیت بحرانی و انزوا خارج شدیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
اینقدرنترس،ما درانزوانیستیم.این تحریم تنهاحربه دشمن برای تضعیف ماست.کاردیگری از دشمن ساخته نیست(هیچ غلط دیگری نمیتوانندبکنند).
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
قطر که همیشه با ایران بد بوده و انقدر کوچک است که تو نقشه اصلا پیدا نیست میتواند ایران را از انزوا در بیاره ؟ حالا که در سوریه شکست خوردن این حرفا را میزنه که خودش از انزوا در بیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
منزوی بودن ( البته به قول شما). بهتر از هم سفره بودن با یه عده آدم سست عنصر و خودباخته است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
مورچه چیست که کله پاچه اش باشد!
قطر اصلا درهیچ چیزی به جساب نمی آید.
اصلا مهم نیست که نیت قطر چی هست ،چون به نظر نمی رسه این پیشنهاد کار خود قطری ها باشه
این که امثال این شیخک هیچ اختیاری از خودشون ندارن جای هییییچ شکی نیست، باید هوشیار بو برا چی یه همچین حرفی زده
کشور عزیز ایران باتوجه به تنوع آب وهوایی ،گستردگی قومی ،قدمت سترگ تاریخی وفرهنگی ،سرزمین پهناور واستراتژیک میتواند تاثیر درمعادلات منطقه ای و بین المللی باقی بماند.اگر مسولان عزیزخوب فکر کنند ومیتوانند به مراتب بهتر ازاین باشند.
خيلي مشكوك ميزنه اين امير قطر
ولي اين فقط به نظرم يه طرف سكه هست
اميدوارم مثل روابط با مصر با سر تو دام نريم دوباره!!!!!
روی حرف اینها یک روز هم نمی شود حساب کرد
اینها میخواهند با چسباندن خودشان به ایران خودشان را بزرگ جلوه دهند
عددی نیستند این قطری ها را نباید جدی گرفت
باتوجه به شکست قطر درسوریه دراینده
شاهدتغییرات بسیاری درمنطقه خواهیم بود
به نظر بنده این امیر قطری از وقوع جنگی در زمان نزدیک در خلیج فارس آگاهی دارد و اینکه این جنگ کشور بسیار کوچکش را درگیر و در نهایت شرایط بحرانی برای خودشان پیش بیاید پیش قدم شده است مطمن باشید هیچگاه کشورهای عربی با ایران اسلامی ارتباط مناسبی ندارند
پاسخ ها
یک کارگر مملکت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
وقوع جنگ در زمان نزدیک محتمل است شاید به همین خاطر آمریکا ناو خود را از خلیج فارس فرا خوانده تا در درگیری احتمالی هدف قرار نگیرد
نباید گول اینارو خورد
ایولا....ظاهرا که خوبه.......

اگر این طور باشه ...خاورمیانه..امن ترین نقطه جهان میشه ...
این موضوع در ذات، طرح خوبیه و هکاری کشورها باعث جلوگیری از جنگ و دخالت غربی ها میشه. اما قطر میخواد از این راه ایران رو با سلطنت اعراب خلیج فارس همسو کنه تا جلوی سقوطشون گرفته بشه نه اینکه منطقه امنیت داشته باشه
دو فرض وجود دارد:
1- آمريكا به او دستور داده فضا را به نفع ايران مديريت كند
2- در برابر آينده ايران در كنار آمريكا تصميم پيشگيرانه يا به نحوي مدبرانه گرفته است
من به عنوان یک معلم علوم استراتژیک که سر وجان خودم و خانواده ام را در طبق فداییان ایران اسلامی وعزیز گذارده و سالها در رکاب امام و رهبری سربازی کرده وتا عمر داشته باشم چنین خواهم کرد
عزیزان پیشنهادی که قطر نموده است همان موضوعی است که ما همیشه مدعی آن بوده ایم و آن این که امنیت منطقه باید به دست خودکشورهای منطقه تامین شود.چرا همه چیز را سیاه وسفید باید ببینیم.
بسیاری از کشورها در بسیاری از موراد اختلاف واشتراک نظر دارند.آیا وجود اختلاف نظر در مواردی باید منجر به ترک همه مشترکات تامین کننده منافع طرفین بیانجام؟
آیا نمی دانید جمع شدت حول مشترکات موجب کاهش اختلافات می شود؟
واقعیت امر درست و آرمانی است اما اصل موضوع بهترین گزینه می تواند همان تحلیل تابناک باشه در آخر متن خبر
بنظرم دارند میزان تاثیر فشارها را می سنجند. می خواهند ببینند انقدر ضعیف شده ایم که به این نوع پیشنهادات موهوم دل ببندیم. تازه بعدش هم درخواستهاست که طرح شود. جزایر رو بدید و .... امنیت اینها بدست صهیونیستهاست.
ايران نيازي به اين جوحه ها ندارد
یا توجه به زمزمه مذاکره ایران با آمریکا اعراب احساس خظر میکنند و میخواهند در معادلات آینده نقشی داشته باشند - اگر اتفاق بیافتد
شاید تقاضای حمایت دارد رویش نمی شود بگوید در هرحال ایران مقتدر باید مراقب کوچلوها هم باشد فعلا جواب اضافه برداشت ذخایر مشترک را باید بدهد.
سخت نگیرید احتمالا یک چند ماه جمعا فکر کنن میتونه حدس بزنه چه خبره و چه گفته هرچند نسبت به بقیه بالاخره از خودش یک چیزی گفته دیگه
قطر !!!!!!!!!!! اصلا کجا هست این قطر !!؟
امير قطر ادم ظاهرا فعالي است و اشتباهات زيادي داشته است اما چرا پيش داوري؟
ما خوب ميدانيم اين كشور كوچك اسيب پذيري زيادي دارد و شايد با وصل كردن خودش به چند جا ميخواهد ضريب امنيتش را بالا ببرد.
هرچند احتمالا اين حرف خودش نباشد
ممکن است که نظرم عجیب باشد، ولی 100%به آن ایمان دارم
[به هیچ وجه قصد این ادعا، نه بلوف بوده ونه امتیاز گیری از رقبا،بلکه سیاستی واقعی و دیکنه شده از آمریکایی است که از حدود یکسال پیش شروع شده ؛ و دلیل آنهم ، واقع گرایی سیاست خارجی آمریکا در مورد منافعش است؛ آنها برای منافعشان به دیگران دروغ میگویند ولی به خودشان هرگز] ؛واما دلایل این کارشان :
1.قطع امید آمریکا از به قدرت ماندن حکومت های مورثی وابسته منطقه.
2.« برخلاف ادعاهای تبلیغاتی حودشان» ناامیدی کامل از بی ثباتی ویا سقوط انقلاب اسلامی ایران .
3.اطمینان آنها از اینکه در تمام کشورهای منطقه؛ پس از سقوط حاکمان سنتی، مردم انقلابی و حکام جدید، بی برو برگرد به علت مشترکات مذهبی و ثبات امنیتی بی نظیر ایران و غیره، ناگزیر به ایران متمایل میشوند .
4. با توجه به مورد فوق در صورت تداوم سیاست علنی ایران ستیزی ؛این کار باعث تشکیل جبهه ای از دوستان جدید ایران علیه آمریکا در منطقه میشود .
بنا به موارد فوق در صورت تداوم سیاست ذشمنی علنی آمریکا در مقابل ایران ؛ این موضوع خودبخود باعث صدور انقلاب ایران میشود .لذا به سیاست دشمنی باطنی وعملی، ولی با ظاهر ملایم و شعار مسالمت آمیز رو آورده است و مجریان این سیاست نیز ، دو کشور ترکیه و قطر هستند .
سیاست جدید آنه دشمنی با ظاهری دوستانه است . این همان ادامه انقلاب مخملی است به عبارتی برای براندازی یا کودتا و انقلاب مخملی میکنند و یا انقلابهای در حال شکل گیری را پیشاپیش، مخملی میکنند و آنها را با ظاهری رمانتیک دور میزنند . امیدوارم توجه شده باشید، ماموریت جدید قطر!!! باسیاست رمانتیک "مشارکت امنیتی ایران"چیست ؟
اتفاقا خیلی هم عاقلانه و هوشمندانه است
با این کار اگر هم جنگی پیش بیاد با امریکا و ناتو
خیال قطر از بابت ایران راحت میشه که حمله موشکی نمیشه به پایگاههای امریکاییها
با ابقاي بشار اسد شروع ابرقدرتي ايران را اغاز ميكنيم-مبارك باشه
ظاهرا که طرح خوبی است و اگر عملی شود دست غربی ها را به خصوص از منطقه ی خلیج فارس قطع خواهد کرد ، باطنش را فقط خدا میداند.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی