در برنامه مناظره نگاه یک که شب گذشته با موضوع علل آلودگی هوا برگزار شد موضوعاتی همچون مصرف روزانه ۶۷ میلیون لیتر بنزین در کشور، تحریمها و عدم دسترسی به بنزین مرغوب و عدم تولید خودروهای یورو۴ تا سال ۹۱ مطرح شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، برنامه زنده این هفته نگاه یک در خصوص بررسی علل آلودگی هوا و راهکار کاهش آن بود که با حضور سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست و عبدالرحمان رستمیان نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و مهمانی تلفنی برزگری رییس سازمان ملی استاندارد آغاز شد.
در ابتدا سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: نگاهی که محیط زیست نسبت به مسایل زیستمحیطی و آلودگی هوا دارد برنامهای و آیندهنگر است.
وی با بیان اینکه در سال 79 شهر تهران برنامه کاهش آلودگی هوا را داشته است، افزود: این برنامه تا سال 84 بهخوبی انجام و اقدامات پیشگیرانه و زیرساختی مفیدی انجام شد.
متصدی گفت: در آن سال سیستم خودرو تغییر کرد و تأثیر زیادی در کاهش مونوکسید کربن داشت و امروز نیز از این آلاینده در امان هستیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دوم خرداد 74 قانون پیشگیری از آلودگی هوا مصوب شد، اظهار داشت: باید این نکته را در نظر گرفت که اما بحث تصویب قانون از بحث برنامه حمایتی برای اجرای قانون جداست.
وی تأکید کرد: یکی از راهکارها برای کاهش آلودگی هوا این است که معاینه فنی خودرو به همان دو سال بازگردد و مجلس در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.
** استفاده از کاتالیست کارگشاست
متصدی با بیان اینکه سازمان محیط زیست وظیفه نظارتی دارد، افزود: متأسفانه هنوز در خودروها استاندارد یورو2 اجرا میشود البته براساس الزاماتی که برای اجرای این استاندارد داریم روی سیستم این خودروها از کاتالیست استفاده میشود.
وی ادامه داد: این کاتالیست تا یکسوم آلودگی را کم میکند اما عمر این کاتالیست حدود 3 تا 4 است و بعد از این زمان کارایی خود را از دست میدهد. بعد از این مدت شرکتهای خودروسازی با خدمات پشتیبانی میتوانند دوباره کاتالیست را به خودروها بازگردانند.
بهگفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اکنون بهدلیل گران بودن این قطعه، مردم از عوض کردن آن استقبال نمیکنند و در این بین وزارت صنایع میتواند پای کار بیاید و با ارائه سوبسیدهایی این مشکل را برطرف کند.
وی با بیان "هدف ما باید برای حل مشکل آلودگی هوا باید بلندمدت باشد" ادامه داد: هر عملی برای موفقیت باید همکاری بخشهای گوناگون و مردم را داشته باشد، درمشکل آلودگی هوا نیز باید از این مشارکتها استفاده کرد.
** آغاز به کار اولین کمیته کارگروه کاهش آلودگی هوا
متصدی گفت: خوشبختانه در 2 هفته گذشته بعد از هفت سال اولین کمیته کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران برگزار شد که در آن رسانهها و گروههای مردمنهاد شرکت کردند. این کمیته در شهرهای اراک و خوزستان نیز با چند سال وقفه کار خود را آغاز کرده است که خبر خوبی در حوزه محیط زیست به حساب میآید.
وی با بیان این که صنایع آلاینده برابر قانون جریمه میشوند، اظهار داشت: تلاش میکنیم این موارد را با وزرای مربوطه نیز مطرح کنیم و آنها را برای حل مشکل پای کار بیاوریم.
**تحریمها و شکاف 8ساله به آلودگی دامن میزند
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هرروز 67 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود، تصریح کرد: بخشی از این بنزین وارد میشد که تحریم باعث شده است دسترسی به بنزین مرغوب نداشته باشیم و مشکل ایجاد شود.
وی با اظهار اینکه با این وجود تمام خودروهای تولیدشده در ایران استاندارد یورو4 را دارند، ادامه داد: باید سیستمها به یکدیگر کمک کنند و با کاهش فشار تحریمها محیط زیست را نجات دهند. البته در این میان شکی نیست که تحریمها فوایدی هم برای ما داشتهاند اما بحث این است که نهادهای مختلف باید کمک کنند تا مشکلات ناشی از این تحریمها برطرف شود.
بهگفته متصدی، یک شکاف 8ساله در اجرای قوانین محیط زیستی وجود دارد که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
** باید خودروها را کم کنیم
در ادامه مناظره نگاه یک، عبدالرحمان رستمیان، نایبرییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز دراینباره گفت: وقتی اتفاقی بیفتد مثل آلودگی هوا باید خودروها را کم کنید چون سهم بیشتر آلودگی متعلق به خودروهاست. این مورد در کشورهای دیگر نیز انجام میشود.
وی با بیان اینکه از سال 89 قرار است در کشور ماشینها فیلتر داشته باشند که آلودگی را را یکسوم کم میکنند اما هنوز این طرح انجام نشده است، افزود: این مشکلات ناشی از کمبود نظارت است.
رستمیان افزود: سازمان محیط زیست باید به این مسایل رسیدگی کند و گزارش کمکاری ارگانها در این حوزه را به قوه قضاییه بدهد. البته نیروی انتظامی و شهرداری هم درگیر این مسئله هستند و در کمکاریها پای همه در میان است.
** قوانین خوبی داریم ولی اجرا نمیشوند
وی تأکید کرد: ما قوانین خوبی داریم که برخی از آنها 12ساله هستند، فقط باید این قوانین را اجرا کنیم.
بهگفته وی، امسال دو جلسه میان اعضای کمیسیون بهداشت با شهرداری و نیروی انتظامی و مسئولان محیط زیست برگزار شده است تا مشکلات برطرف شود.
نایبرییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قرار بود سوخت یورو4 تولید شود و آلودگی بهمدد آن کاهش یابد اما انگار کلاً از تاریخ عقب هستیم و مجری آن طرحها به اجرای موارد سر جای خودش اعتقادی ندارند.
بهاعتقاد وی، مجلس میتواند دراینباره از وزرای مربوطه سؤال کند زیرا در حال حاضر قوانین خوبی داریم اما یا اجرا نشده یا خوب اجرا نشدهاند.
رستمیان ادامه داد: تا پایان سال 91 باید خودروها یورو4 میشدند اما این برنامه محقق نشد، سازمان محیط زیست باید دراینباره نظارت و نتایج را اعلام میکرد و محیط زیست باید دراینباره پاسخگو باشد.
وی افزود: یکی از راههای کاهش آلودگی هوا کاهش استفاده از خودرو است و این امر بدون افزایش و تقویت زیرساختهای حمل و نقل عمومی محقق نمیشود.
** تحریمها فرصت هستند
نایبرییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی معتقد است: تحریم بهترین فرصت مدیریت است که زمان زیادی را به ما داد تا بخش زیادی از تواناییها نمود پیدا کنند. الآن 3 میلیون لیتر تولید یورو4 داریم و بهسمت تولید 8 میلیون لیتر میرویم و توانمندی کشور ما این است که بهسمت خودکفایی برویم.
** تردد 70هزار خودروی فرسوده در تهران
در پایان مناظره برزگری، رییس سازمان ملی استاندارد نیز با بیان اینکه 70هزار خودروی فرسوده در تهران تردد دارند، گفت: برخی از این خودروها 20 برابر خودروهای معمولی و نو آلودگی ایجاد میکنند.
وی با بیان اینکه سوخت یورو2 و در عین حال افزایش فعالیت موتورخانهها با کاهش دما به آلودگی هوا میافزاید، ادامه داد: باید در مورد آلایندههای هوا به صنایع آلاینده و فعالیت کارخانههای مختلف نیز اشاره کرد.
بهگفته رییس سازمان ملی استاندارد ریزگردها و موتورها نیز آلوده کننده هوا هستند.
وی ادامه داد: اکنون موتورهای دوزمانه از چرخه مصرف خارج شدهاند و واردات موتورسیکلت بهصورت قطعه صورت میگیرد و در کشور این قطعات مونتاژ میشود و ما روی آنها نظارت داریم.
وی با بیان اینکه درکل وظیفه توجه و رسیدگی به آلاینده نبودن وسایل نقلیه بهعهده سازمان محیط زیست است، افزود: این سازمان همچنین وظیفه نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی خودروها را نیز بهعهده دارد، البته در این رابطه استاندارد لازم این مراکز از سوی سازمان استاندارد تدوین میشود اما نظارت بر اجرای مراکز معاینه فنی با سازمانهای دیگر است.