نخستین جمعه بهمن ماه فرارسید تا ضمن یادی از استاد همایون خرم از برجسته ترین اساتید تاریخ ویولن نوازی کشورمان که روزهای اخیر سالگرد درگذشتش بود، مروری داشته باشیم بر تازههای نمایشگاهی گالریهای تهران و دیگر برنامه های فرهنگی که در هفته اول از ماه میانی زمستان، برقرار است.
«برلین 7-» و «خسته نباشید» را تماشا کنیدتعدادی
از فیلمهای تازهای که این روزها روی پرده میرود، بخشی از آثاری است که
در جشنواره فجر پیشین به نمایش درآمد و حالا پیش از آغاز جشنواره بین
المللی فجر، به قطار اکران رسیده و روی پرده رفته اند. «خسته نباشید» به
کارگردانی مشترک محسن قرایی و افشین هاشمی بهترین این آثار روی پرده است که
البته نمیتوان جزو آثار شاخص طبقه بندی اش کرد اما از تماشایش خسته
نمیشود، به ویژه اگر سکانسهای داخل قنات آب را به دقت تماشا کنید و تفاهم
در عین سوتفاهم دو انسان با دو زبان را با نظاره بنشینید!
در خلاصه
داستان «خسته نباشید» آمده است: زوجی جهانگرد که درگیرِ اختلافاتی با
یکدیگرند، در میانه ی سفر خود در ایران با موسسه جهانگردی ِ طرفِ
قراردادشان به مشکل برمی خورند. مستخدمِ اخراجیِ هتلی که زوج جهانگرد در آن
سکونت دارند به کمک پسرعمویش برای آن ها نقشه ای می کشند... . بازیگران
تئاتر و چهرههای نه چندان مطرحی در این فیلم حضور دارند اما بیش از انتظار
ظاهر شده اند. غوغا بیات، جلال فاطمی، حسام محمودی، فرزاد باقری، نگار حسن
زاده، یدالله شادمانی، مهدی ارمز، مرتضی مطلق، بونا الخاص، علی نفیسی،
دانیال محمود آبادی، مصطفی پورشیری، روژان گلستانی، نیایش جعفری و با حضورِ
رویا افشار ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل میدهند.
اگر
در حوزه سینما نخواهیم پیشنهاد تکراری بدهیم و نخواهید بگوییم که به دیدن
«تنهای تنهای تنها» بروید، باید بگوییم این هفته بروید و «برلین 7-» را
تماشا کنید؛ فیلمی که یک اثرنسبت گرانقیمت برای سینمای ایران بوده و رامتین
لوافی در مقام کارگردانش تلاش کرده، اثر خوش ساختی از آب در آید و تا
حدودی نیز در این زمینه موفق بوده است. فیلم درباره سلسله اتفاقاتی است که
برای مهاجران ایرانی و عراقی برای دریافت پناهندگی و اقامت آلمان رخ میدهد
و تا حدودی از شعارزدگی پرهیز کرده، هرچند در چنین آثاری که بخشی یا تمام
اعتبارش از سوی دولت تامین میشود، شعار یکی از شروط اصلی تولید اثر محسوب
میشود و در این ژانر، فیلم بدون شعار فیلم نیست!
در خلاصه داستان
این فیلم نیز آمده که «برلین 7-»، زندگي چند مهاجر را روايت مي كند كه
عواقب جنگ و حمله به عراق، آن ها را به دنبال جايي براي زنده ماندن مي
كشاند. عاطف به همراه دختر و پسر بيمارش به برلين مي رسند، جايي كه خطري
زندگي شان را تهديد نمي كند، اما متوجه مي شوند كه همه زندگي زنده ماندن
نيست و ... . توم بيشاپز، مصطفي زماني، كارولين ايشهورن، مسعود رايگان،
حليما ايلتر، هاينه لاترباخ، سمير فوكس، مريم عباس، كريستين ويكتور كوينه
در «برلین 7-» مقابل دوربین فرشاد محمدی رفتهاند.
هادی
مقدم دوست «سر به مهر» را در سطح فیلمهای دارای پیام دینی با کیفیت ساخته
و انصافاً محور فیلم که پیرامون نماز خواندن است، گل درشت نشده است. البته
در این زمینه نقش لیلا حاتمی انکارناشدنی است و به خوبی توانسته فیلم را
به پیش برد و مخاطب را تا پایان فیلم نگه میدارد، هرچند به زعم منتقدان
کاراکترهای این فیلم عقب مانده هستند و حتی برخی مدعی شدهاند این فیلم
ضدنماز است! افزون بر حاتمی، آرش مجیدی و خاطره اسدی نیز مکملش بودهاند که
البته چهرههای دیگری شاید بهتر میتوانست به کمک حاتمی در مقابل دوربین
بیایند. ضمن اینکه نقش نعمت الله به عنوان مشاور کارگردان این اثر تا
اندازهای در کلیت فیلم ملموس است.
«روز روشن» ساخته حسین شهابی،
«سگهای پوشالی» ساخته رضا توکلی، «جیب بر خیابان جنوبی» ساخته سیاوش اسعدی
که کپی یک فیلم خارجی است، «ابرهای ارغوانی» فیلم متوسط سیامک شایقی که
هانیه توسلی حتی به افتتاحیهاش نیز نرفت، «استرداد» ساخته گرانقیمت بنیاد
سینمایی فارابی، «عملیات مهدکودک» اثر فرزاد اژدری نیز دیگر فیلمهایی است
که این روزها بر پرده است و میتوانید از میانشان، آنچه دوست دارید
ببینید.
سری به گالری ها بزنیدنمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران با مروری بر آثار ایرج اسکندری و کاظم چلیپا، ۷ بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح میشود. درهمین راستا نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران، مروری تخصصی، تاریخی و تحلیلی بر آثار دو تن از هنرمندان شاخص پس از انقلاب اسلامی ایران ایرج اسکندری وکاظم چلیپا از ابتدا تا امروز دارد که در این نمایشگاه سعی شده است با نگاهی فراتر از ایدئولوژی به آثار این دو هنرمند نگریسته شود.
در این نمایشگاه بیش از ۱۴۰ اثر از آثار این دو هنرمند از هفته اول بهمن ماه با همکاری حوزه هنری، موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، موسسه فرهنگی- هنری صبا (فرهنگستان هنر)، موزه بنیاد شهید، موزه بانک پاسارگاد و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح میشود.
نمایشگاهی از آثار حجمی و نقاشیهای پریدخت مشکزاد با عنوان «سایهها» و «شمایلها»، ۴ بهمن در گالری دی گشایش خواهد یافت. این نمایشگاه شامل ۹ اثر حجمی و ۶ تابلو نقاشی است که موضوعات آن مرتبط با یکدیگر و درباره نقش زنان در جامعه است.
همه این آثار به صورت فیگوراتیو کار شده که در آثار حجمی به حضور سایهوار زنان به شکل استعاری اشاره شده و در تابلوهای نقاشی نیز به موضوع شمایل های امروزی پرداخته شده است که این آثار بر مبنای تصاویر اینترنتی است،تصاویری پیش پا افتاده در دنیای وب که مشکزاد آنها را دستمایه کار خود قرار داده و آنها را به عنوان شمایلهای امروزی نشان داده است، تصاویری زمینی که از شمایلهای فرهنگ گذشته ایران زمین بسیار فاصله دارد و با نگاهی انتقادی همراه است.
نمایشگاه آثار نقاشی و مجسمههای پریدخت مشکزاد ۴ بهمنماه ساعت ۱۶ در گالری دی گشایش خواهد یافت و تا ۱۳ بهمنماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ آماده بازدید علاقهمندان است. گالری دی در خیابان ولیعصر،مقابل پارک ملت، کوچه عاطفی، پلاک ۱۳۰ واقع است.
گالرى اثر میزبان تازه ترین آثار «سمیرا علیخانزاده» مى شود؛ عصر جمعه ۴ بهمن ، هشت اثر از این هنرمند موفق بینارشته اى در گالرى اثر رونمایى مى شود. «رفتن اما بازماندن» عنوان این نمایشگاه است که نهمین نمایش انفرادى آثار علیخانزاده به شمار مى آید.
«رفتن اما بازماندن» درباره بى زمانى و بقاى زیبایى است ؛ در این مجموعه، محور تمامى آثار تصویر زنى هجده ساله است که اگر زنده بود «نود و شش» سال مى داشت ، هر یک از هشت اثر به نمایش درآمده که به روش و زبان دیدارى مستقلى از دیگرى خلق شده ، روایتى متفاوت از مفهوم نامیرایى شکوه و جلال و تداوم آن در عین گذر از زمان و مکانى معین است.
نمایشگاه «رفتن اما بازماندن» ساعت ۱۶ روز جمعه ۴ بهمن آغاز به کار مى کند و تا ٢٣ بهمن ماه در گالرى اثر واقع درخیابان ایرانشهر ،رو به روی خانه هنرمندان ،شماره ١٦به روى دیوار خواهد بود.
نمایشگاهی از نقاشیهای یاسمین خورسندی با عنوان «آن خود دیگر» روز جمعه ۴ بهمنماه در گالری آتبین گشایش خواهد یافت. این نمایشگاه تا ۱۵ بهمنماه ادامه دارد و علاقهمندان میتوانند همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از این آثار دیدن کنند. گالری آتبین در خیابان ولی عصر، جنوب چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ واقع است.
نمایشگاهی از آثار نقاشی غزاله اخوان با موضوع معماری اردکان یزد، ۴ بهمن در گالری ساربان گشایش مییابد. این نمایشگاه جمعه 4 بهمن ماه ساعت 16 افتتاح می شود و شامل 32 اثر است که 16 اثر با تکنیک آبرنگ و مرکب در ابعاد 45 در 55 و 60 در 80 سانتی متر خلق شده اند. 16 اثر دیگر با تکنیک اکرلیک روی گونی و بوم در ابعاد 40 در 40 و 100 در 120 سانتی متر خلق شده اند.
آثار این نمایشگاه در 2 بخش آبرنگ و مرکب با موضوع معماری اردکان یزد ارائه شده است که نشان از علاقه شخصی هنرمند به معماری های خاص ایران است به طوری که بیش از 90 درصد نمایشگاه های غزاله اخوان با همین موضوع مرتبط است. آثاری که با تکنیک آکرلیک خلق شده اند در ارتباط با موضوع طبیعت است که همه این آثار در فاصله ساهای 88 تا 92 خلق شده است. نمایشگاه آثار غزاله اخوان روز جمعه 4 بهمن ماه ساعت 16 تا 20 افتتاح می شود و تا 14 بهمن ماه همه روزه بجز سه شنبه ها ادامه دارد.
علاقهمندان می توانند برای بازدید از این آثار به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی،خیابان صابونچی(مهناز)،کوچه مهماندوست،شماره ۸ مراجعه کنند.
چهارمین نمایشگاه موزه گرافیک با عنوان «بازدید» روز جمعه ۴ بهمن ماه سال جاری در موزهٔ هنرهای دینی امام علی گشایش خواهد یافت. در این نمایشگاه ۹۸ پوستر مربوط به نمایشگاههای هنرهای تجسمی از استادان پیشگامی چون محمد احصایی، آرمان استپانیان، مصطفی اسدالهی، کارل اشلامینگر، فرهاد باتمانقلیچ، آراپیک باغداساریان، صادق بریرانی، محمدعلی بنیاسدی، رویین پاکباز، کامران حسینی، ابراهیم حقیقی، محمدرضا دادگر، عباس سارنج، جلال شباهنگی، عباس شیشه گران، طلوعی، ابوالفضل عالی، قباد شیوا، حسن فوزی تهرانی، بهروز متین صفت، فرشید مثقالی، پرویز محلاتی، مرتضی ممیز، مسعود مهرابی، موحد، نیکزاد نجومی و علی وزیریان روی دیوار موزه امام علی (ع) خواهد رفت. این آثار در فاصله دهه ۴۰ تا ۶۰ شمسی خلق شده و به نمایش درآمده اند.
نمایشگاه «کالیگرافی جایگزین» از روز جمعه ۴ بهمن ماه در گالری هما گشایش خواهد یافت. نسخهٔ سوم «کالیگرافی جایگزین» با آثاری از علیرضا آستانه، محمد بزرگی و بابک رشوند به هنرمندانی پرداخته که جملگی از جهان کالیگرافی کلاسیک آمدهاند اما نتایج دگردیسی نقاشی- نویسههایشان مسیردیگری پیش گرفته است.
نخستین مجموعه گروهی کالیگرافی جایگزین دی ماه ۱۳۹۰ در گالری هما به نمایش درآمد؛ هدف از چینش نفرات در آن سری، معرفی آثاری بود که کوشش خود را معطوف به ابعاد غیر تزئینی خط- نوشته کرده و گسترش خط- نقاشی را در بستر معاصر دنبال میکردند؛ مجموعهای که در سال بعد در آرت فر وین نیز به نمایش درآمد و با واکنشهای متمایزی مواجه شد. برخی آن را چهره دیگری از خط نقاشی و برخی منتقدین داخلی این گونه رفتارها با سنت را در ادامه جریان اگزوتیک یا پست اگزوتیک دیدند.
در چند سال اخیر برخی از هنرمندان خوشنویس تحت تاثیر کار ویژهٔ خلاقهٔ کالیگرافی -در دیگر زمینههای تجسمی- آزمون و پویشهای تازهای را چه در حوزه محتوا و چه در ریخت آغاز کردهاند و عموما آنچه از رهاورد آنها ایفاد شده، مبتنی بر نوعی استفاده غیر متعارف خط در مدیومهاییست که پیش از این جسارت استفاده از آنها در سوابق کالیگرافی مدرن ایران دیده نشده است.