رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبتهایش دوست داریم اقتصاد مقاومتی را در سینما نیز تجربه کنیم ادامه داد: در طول سال جشنوارههای متعددی در کشور برگزار میشود که هزینههایی را برای سینما ایجاد میکند و بنا شده است جشنواره فیلم کودک در راستای همین موضوع به صورت دو سالانه برگزار شود تا بتوانیم هزینههای هنگفتی که برای برگزاری یکسال این جشنواره میشود برای ساخت فیلمهای کودک خوب اختصاص دهیم.
معاون وزیر ارشاد در بخش دیگر صحبتهایش با تاکید بر اینکه دولت در کنار بخش خصوصی و مردم قرار دارد گفت: امیدوارم با همکاری دو بخش خصوصی و دولت گیشههای سینمایی در سال آینده رونق یابد. انتظارات ما نباید از سینما عجیب و غریب باشد و باید به این سمت برویم که آرام آرام انتظارات از سینما را معقول کنیم. سینما در حد توان خودش میتواند باری از فرهنگ این کشور به دوش بکشد که به دوش کشیده و خواهد کشید و امیدواریم همه چیز حالت طبیعی به خود بگیرد. امیدوار هستیم با کمک شما،عزم و اراده شما تا سالی خوب و بدون حاشیه و پربار را برای سینمای کشور رقم بزنیم.
ایوبی در خاتمه صحبتهایش با اشاره به تاثیر دیجیتال شدن سینما در استقبال مردم اظهار داشت: یکی از اقدامات کوچکی که در سازمان سینمایی صورت گرفته است این بود که 180 سینمای کشور دیجیتالی شدند و شاید همین در جهت رونق سینما در شهرستانها موثر بوده و یکی دیگر از دلایل رونق سینما در شهرستان همزمانی اکران شهرستان و تهران بوده است که به فروش فیلم کمک کرده است.
داوودی درباره دلایل پذیرفتن مسئولیت حضور در شورای صنفی نمایش توضیح داد: در طول پنج سال گذشته به کلی از سینمای ایران فاصله گرفته بودم تا جایی که اخبار سینمایی را هم پیگیری نمیکردم اما یکی از دلایلی که پذیرفتم با اشتیاق کامل در انجام فعالیت های صنفی حضور دوباره داشته باشم این است که فرصت ایجاد شده را غنیمتی برای سینمای ایران می دانم.
وی ادامه داد: در طول سالهای گذشته فرصتها را از دست داده بودیم و ارتباطمان با دهه طلایی سینمای ایران که همان دهه 70 بود، قطع شده بود و متأسفانه شرایطی پیش آمد که تماشاگران بالقوه از سینمای ایران قهر کردند و آنچه باقی ماند فضایی پر از حسرت بود. آنچه من و دیگر اعضای جدید شورای صنفی نمایش را مجاب کرد در این شورا حضور پیدا کنیم، دور کردن سینما از حواشی و پرداخت به متن این صنعت بود. ما می خواهیم شرایطی فراهم کنیم تا تفرقها و انشعابهای بین سینماگران به همدلی تبدیل شود.
رئیس شورای صنفی نمایش متذکر شد: این شورا قصد دارد در بحث اکران فیلم های سینمایی شرایطی را فراهم کند که سینما به سبد خانواده ملت ایران برگردد. در همین راستا باید مسائل کوچک را کنار بگذاریم و به کلیت سینما بپردازیم چراکه معتقدم ظرفیت اکران سینمای ایران دهها برابر آن چیزی است که در حال حاضر فروش می کند.
داوودی فروش سینمای ایران در سال گذشته را 26 میلیارد تومان دانست و گفت: از این رقم، 55درصد آن مربوط به پنج پردیس سینمایی و مابقی مربوط به 235 سینما بود. وقتی سینمای ایران میتواند در 5 پردیس تا این اندازه ظرفیت فروش داشته باشد باید ظرفیتهای نمایش را به همین نسبت گسترش دهیم.
کارگردان فیلم «نان، عشق، موتور 1000» با اشاره به اینکه هیچ گاه اطلاعات درستی درباره اقتصاد سینمای ایران در دست نبوده است، عنوان کرد: از مهمترین مواردی که به اکران سینمای ایران در طول سالها لطمه وارد کرده این است که اطلاع درستی از اقتصاد سینمای ایران در اختیار نبوده است. اطلاعات مربوط به اقتصاد سینمای ایران مجرای صحیحی نداشته و این اطلاعات همواره در هاله ای از ابهام رد و بدل میشود و همین مساله موجب شده که اطلاعات غیرشفاف به رانت تبدیل شود.
وی در ادامه افزود: این شرایط برای برخی سودآور و برای دیگران موجب ضرر بود. از سوی دیگر شورای صنفی نمایش هیچ گاه نتوانسته بود اطلاعات شفاف در این حوزه ارائه کند.
این فیلمساز درباره برنامههای شورای صنفی نمایش عنوان کرد: در نظر داریم طرح مکانیزه فروش بلیت را به شکل فعال و قابل استفاده در اختیار بگیریم از همین رو طبق برنامه ریزی انجام شده تا 15 اردیبهشت ماه سیستم فروش مکانیزه را در اختیار خواهیم گرفت تا بتوانیم اطلاعات فروش را بطور شفاف در اختیار پخش کننده، تهیه کننده، سینمادار و مسئولان بگذاریم. ارائه عادلانه اطلاعات میتواند اطمینان لازم را بین همه دستاندرکاران سینما ایجاد کند و با این طرح جلوی دلخوریها و اختلافهای صنفی گرفته خواهد شد.
رئیس شورای صنفی نمایش در پایان گفت: از صدا و سیما بخصوص شخص عزت الله ضرغامی رئیس صدا و سیما درخواست می کنم که کنار سینما بایستد و با تبلیغ مناسب از این صنعت حمایت کند و درست مانند اطلاع رسانی که در طرح سینما سلام ارائه کرد در سایر بخش های سینمایی نیز کمک کند.
• وی در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارید که عدهای میخواهند در روند سیاستهای سینمایی سنگاندازی کنند، بیان کرد: معتقدم کسانی که از جشنواره و اتفاقات پس از آن خیلی گلایهمند هستند، از ما تصور ماورایی دارند و فکر میکنند باید در سه-چهار ماه گذشته معجزه میکردیم در حالی که ما نیز آدمهای عادی هستیم و نمیتوانیم معجزه کنیم. مدیران جدید مدت زیادی نیست که کارها را به دست گرفتهاند و تنها برای برگزاری جشنواره فجر سه-چهار ماه وقت داشتیم. جشنواره فجر نهالی 32 ساله است، اگر قرار است این نهال هرس شده و شاخ و برگهایش آزین بسته شود قطعا به زمان بیشتری نیاز است و در سه-چهار ما با آن همه کار و حواشی نمیتوان به همه چیز رسید.
• ایوبی با بیان اینکه یکشنبه (18 اسفندماه) با اعضای کمیسیون فرهنگی دیدار
داشته است، بیان کرد: من دیدم که همه اعضای کمیسیون از برگزاری جشنواره فجر
بسیار سپاسگزار و ممنون بودند. یا علما و بزرگانی که گاها نگرانیهایی در
مورد سینما دارند، میبینیم که از وضعیت جشنواره فجر ابراز رضایت میکنند،
در کنار اینها مشاهده میکنید که سینماگران و مردم نیز از فضای جدید در
سینمای ایران ابراز رضایت میکنند، چرا ما میخواهیم این همه خوشی را به
کام مردم تلخ کنیم؟
• ایوبی با تأکید بر اینکه انتقادها را میپذیرد، گفت: من از روز اول هم گفتم که باید برای جشنواره فجر جلسات نقد و بررسی بگذاریم تا نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کرده و در جهت اصلاح آن گام برداریم و هنوز هم به این موضوع معتقد هستم ضمن آنکه معتقدم جشنواره سیودوم جشنوارهای کم عیب و نقصتر بود و امیدواریم که بتوانیم با سیاستهای جدید در دورههای آتی شاهد جشنوارهای بومیتر، انقلابیتر و اسلامیتر باشیم.
• رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره انتظارات مقام معظم رهبری از وضعیت فرهنگی کشور و همچنین لزوم توجه و جذب به جوانان مومن و انقلابی گفت: مدیران سینمایی دغدغههای رهبری را هم میفهمند و هم با تمام وجود باور دارند. همه تلاش ما بر این است که دغدغههای عالمانه،آگاهانه و کارشناسانه مقام معظم رهبری را رفع کرده و یا حداقل کاهش دهیم. قطعا برای رسیدن به این امر همه باید دست به دست هم بدهیم و به هم کمک کنیم تا آنچه که رهبری گفتهاند و برای همه ما مطاع است، تحقق پیدا کند. در این میان عیبجویی، بهانهجویی و طعنهزدن فکر نمیکنم باعث تحقق خواستههای ایشان شود، اما همدلی قطعا میتواند نتیجه خوبی در برداشته باشد. من نیز خود را جزو همان جوانان انقلابی میدانم که مقام معظم رهبری بدان اشاره کردند.
• وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سخنانش در مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی جشنواره فجر مبنی بر اینکه نمیداند مشکل حاتمیکیا چیست، گفت: به هر حال امروز در خدمت آقای حاتمیکیا در جلسه آیین افتتاحیه اکران نوروزی بودیم. باید همینجا عرض کنم که به خود ایشان گفتم که در جلسه تجلی اراده ملی، هیچ بخشی از سخنانم خطاب به ایشان و مربوط به سخنان ایشان نبود.
• این مدیر سینمایی با اشاره به حساسیتبرانگیز بودند فیلمسازی در حوزه مقدسات، بر عدم نمایش چهره رسول الله در این فیلم تاکید کرد و اظهار کرد: درباره فیلم «محمد (ص)» حتما حاشیهای وجود نخواهد داشت چرا که دستاندرکاران این فیلم تدابیری را برای این موضوع اندیشیدهاند. درباره «رستاخیز» که مقصود شما هست نیز باید بگویم که جایی احساس کردم که این فیلم دارد از مجرای طبیعی نقد و بررسی خارج میشود و در حق کسانی که سالهای سال برای تولید آن زحمت کشیدهاند داشت ستم میشد. در این بخش ما ورود کردیم و دیدید که علما هم به ما کمک کردند. عوامل ساخت «رستاخیز» تمام نظرات علما و مراجع را جمعآوری کرده و در حال اعمال آنها روی فیلم هستند.
• حجتالله ایوبی درباره احتمال نمایش بازیهای جامجهانی 2014 در سالنهای سینما و اینکه گفته میشود نیروی انتظامی با این موضوع کاملا مخالف است، گفت: نمایش فوتبال در سینماها خواسته سینماداران برای رونق گیشه است، اما ظاهرا ساعت بازیهای تیم ملی ایران و سایر بازیها آخر شب است و باید درباره این موضوع بررسیهای لازم را انجام دهیم. در هر صورت چنین مطالبهای از سوی سینماگران وجود دارد. سازمان سینمایی باید با سینماداران و نیروی انتظامی گفتگو کرده تا ببنیم چه اتفاقی میافتد اما در هر صورت به شخصه معتقدم به هر بهانهای که پای مردم به سینما کشیده شود، خوب است.
• این مدیر فرهنگی در پاسخ به پرسشی درباره شیوه اجرایی راهاندازی مدرسه عالی سینما در سال آینده اظهار کرد: از روزی که من به سازمان سینمایی آمدم کارهای مطالعاتی مربوط به راهاندازی مدرسه عالی سینما در حال انجام است. مدرسه عالی سینما یک مدرسه کارگاهی است و ضوابط دست و پاگیر دانشگاه را ندارد و معمولا هر کشور یک مدرسه عالی سینما دارد. در مدرسه عالی ضوابطی مانند اینکه اساتید حتما باید استاد، مربی، استادیار و... باشند را نداریم. این مدارس اکنون در ژاپن، فرانسه و... وجود دارد و در آنها اساتید سینما، کارگاههای کوتاه و بلندمدت را برگزار میکنند. معمولا ورود به این مدارس عالی بسیار بسیار مشکل است ولی تجربههای مختلف نشان داده است که همه خروجیهای این مدارس به سینما میآیند. البته جزئیات این طرح در آینده اعلام میشود و الان نمیتوانم قول بدهم که زمان تأسیس این مدرسه سال 93 باشد.
• معاون وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره برنامهاش برای ساخت فیلمهایی مانند «چ» که خصوصیات ملی، اسلامی و... دارد، گفت: من واقعا فیلم «چ» را دوست دارم، اما اینکه توقع داشته باشیم مدیران سینمایی سالی 50 فیلم درجه یک تحویل مردم بدهند، امکان ندارد و انتظار درستی نیست. در تمام کشورهایی که حتی سالی 500 فیلم هم تولید میکنند، تعداد فیلمهای خوب گاها به تعداد انگشتان یک دست میرسد، ضمن آنکه در سینماهای اروپا نیز شما تنها شاهد تعداد معدودی فیلم خوب در یک سال هستید. باید بپذیریم که قرار نیست سالی 50 یا 60 فیلم درجه یک تحویل بدهیم. چنین توقعی نشدنی است. کشوری که تنها بخواهد فیلم درجه یک و عالی تولید کند، هیچ وقت به فیلم درجه یک نمیرسد و کشورهایی هم که فقط بخواهند فیلم تجاری پرفروش تولید کنند نیز ناقص هستند و به کمال نمیرسند.
• حجتالله ایوبی درباره اینکه اصالت را به تهیهکننده میدهد یا فیلمنامهنویس، گفت: قبول دارم که اهمیت فیلمنامهنویسی در سالهای گذشته در سینمای ایران نادیده گرفته شده است. متأسفانه فیلمنامهنویسی در ایران به خوبی دیده نشده است و دقیقا به همین دلیل است که شاید اگر از سینماگران هم بخواهید پنج فیلمنامهنویس خوب را نام ببرند، نمیتوانند. در هر صورت ما در این بخش قطعا برنامههایی داریم و معتقدیم که باید به مقوله فیلمنامهنویسی توجه فراوانی شود.
• ایوبی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت راهاندازی طرح «سینما کارت» توضیح داد: در این زمینه با چند ارگان و بانک صحبت کردیم و اکنون در حال دریافت پیشنهادهای مختلف درباره نحوه اجرای طرح سینما کارت هستیم.
• حجتالله ایوبی در پایان سخنانش در پاسخ به مطلبی درباره اینکه آیا هنوز هم مانند ماههای اول فعالیتش سازمان سینمایی در سایه وجود دارد و مدیران دولت قبل در کارها دخالت میکنند، اظهار کرد: به هر حال در آستانه نوروز هستیم و در این ایام همه گذشتهها را فراموش میکنند و در کنار یکدیگر قرار میگیرند. انشاءالله امیدوارم چنین چیزی که میگویید نباشد. اگر کسانی بودند که به هر دلیلی در خصوص تیم جدید و سازمان سینمایی در دوره آتی نگرانیهایی داشتند، امیدوارم نگرانیهایشان رفع شده باشد تا بتوانیم با یکدیگر در فضای دوستی و تفاهم گفتگو کنیم. دست دوستی ما به سمت همه دراز است تا انشاءالله سال آینده برای سینما سال تفاهم و دوستی باشد تا بتوانیم از تجربیات همه مدیران قبلی استفاده کنیم.