قدس آنلاین در ادامه نوشت: کمک به هزینه های خانواده، کسب جایگاه اجتماعی، داشتن استقلال مالی و... از جمله مهم ترین علل اشتغال خانم هاست. عموما خانم های شاغل وقتی پس از چند ساعت کار به منزل بر می گردند، نمی توانند با خیال راحت استراحت کنند؛ چرا که باید بلافاصله مشغول شستشو، پخت غذا، توجه به تکالیف بچه ها و... شوند. حتی روزهای تعطیل هم مجبورند کارهای عقب افتاده منزل را رسیدگی کنند. اما آیا واقعا" این شرایط غیر قابل تغییر است؟
آیا نمی توان با برنامه ریزی درست بر زمان مدیریت کرد؟ برخی تصور می کنند که لازمه مفید بودن برای خود و جامعه، تنها با تلاش زیاد به نتیجه می رسد. درست است که در ابتدای شروع کار و دوران جوانی، ریتم پویایی زندگی و احساس نیروی فوق العاده برای رسیدگی به تمام امور ، خوشایند و غرور آفرین است؛ اما اگر به سلامت جسم و روح توجه شود ، به تدریج با افزایش مسئولیت ها، استرس و بیماری های شغلی ، گاه فرد را به خانه نشینی مجبور می کند. مدیریت صحیح بر زمان، مسلما" شادابی ، پویایی و مفید بودن را به همراه خواهد داشت.
مشخص کردن اولویت ها
اگر برای انجام کارهای مختلف، مرتب از این شاخه به آن شاخه بپریم ، در واقع زمان مفیدی دراین میان به هدر می رود و وقت کافی برای رسیدگی به امور مهم باقی نمی ماند . برای جلوگیری از سردرگمی و خستگی بهتر است لیستی تهیه کنیم که فعالیت ها را به ترتیب الویت یادداشت و انجام دهیم .
برقراری ارتباط موثر با دیگران
ارتباط صحیح شما با خانواده و همکارانتان، مانع از اتلاف وقت می شود. به این معنا که اگر گزافه گویی را سانسور کنید، مدت کوتاهی را برای رساندن منظور خود صرف کرده و وقت بیشتری برای خود دارید . لزومی ندارد که تمام جزئیات یک موضوع را برای مخاطب شرح دهید؛ چرا که تاکید بر اصل موضوع کفایت می کند.
انتخاب نمایندگی به جای خود
یاد بگیرید که افرادی را به نمایندگی از طرف خود برای امور مختلف ، انتخاب کنید. در منزل برخی از خریدها یا کارهای منزل را به فرزندتان بسپارید ، حتی اگر کارها را به خوبی شما انجام ندهد . در محیط کارهم توانایی های همکارانتان را بسنجید و ببینید که چطور می توانید در بعضی کارها با هم مشارکت داشته باشید.
لذت استراحت و بیکاری را از خود دریغ نکنید!
اختصاص زمانی برای رسیدن به تفریحات و سیر و سفر در دنیای تخیلات ، اصلا" از دست دادن زمان نیست . بلکه برعکس ، این فراغ بال، توان شما را مضاعف و موجب تقویت می شود. علاوه بر زندگی اجتماعی باید به زندگی فردی نیز توجه داشت . تعادل برقرار کردن بین این دو بسیار مهم است و نباید یکی بر دیگری ارجحیت داده شود.
معطوف کردن حواس به اهداف های منطقی و دست یافتنی
عده ای تصور می کنند که موفقیت شغلی و اجتماعی تنها راه رسیدن به خوشبختی است و به همین خاطر تمام هم وغم خود را صرف رسیدن به این موضوع می کنند. آنها تمام وقت را به کار اختصاص می دهند و خود را به طور کامل وقف فعالیت اجتماعی می کنند . با این توجیه که اگر امروز به هدفشان برسند در آینده از زندگی لذت خواهند برد ، خود را قانع می کنند . این افراد در زمینه شغلی همیشه خود را بی عیب و نقص می دانند؛ اما متاسفانه این خطر آنها را تهدید می کند که نسبت به کل زندگی خود ناراضی باشند . در واقع آیا کسی هست که بتواند ادعا کند صد در صد کامل و موفق است ؟ مسلما هیچ کس. از آنجا که آنها هدفی دست نیافتنی را انتخاب کرده اند ، احساس عدم رضایت بر زندگی آنها سایه خواهد افکند. بهترین راه زندگی انتخاب هدف های منطقی و قابل دسترسی است .
شناخت اوقاتی با بازدهی بهتر
باید شرایط خود را بسنجید و بدانید که چه زمانی از روز ( صبح ، بعد ازظهر ، شب ) کار آیی بیشتری دارید . به عنوان مثال اگر صبح انرژی بیشتری دارید ، فعالیت ها ی درجه اول، قرار ملاقات های مهم ، تصمیم گیری ها و ... را به این زمان موکول کنید.
خودشناسی
اگر کار تمام وقتتان را پر می کند و شما هم با این مسئله مشکلی ندارید ، پس باید بتوانید فواید آن را نیز برشمارید . مثلا از خود بپرسید " کار من چه نتایج مطلوبی دارد ؟...." اگر واقعا قصد تغییر دارید و می خواهید زمان را به گونه ای منطقی برنامه ریزی کنید ، باید بتوانید به این پرسش، پاسخی شفاف و واضح بدهید. نتایج شغلی برای هر کس ، مختلف است . معرفی چهره ای خاص از خود به دیگران، تمایل به گفتگو و به چالش کشیدن مسائل ، قدرت و نفوذ بر اطرافیان ، رسیدن به موقعیت مالی مناسب و..... از جمله این موارد است.
نکته آخر اینکه...
رعایت این توصیه ها تا حد زیادی به شما کمک می کند تا استرس منفی ناشی از برنامه ریزی نادرست زمان را کاهش دهید. با این حال بدانید که تنها تلاش و کوشش است که در طول زمان، تغییرات را به همراه خواهد داشت.