نظرسنجی سازمان سینمایی درباره فیلمهای توقیفی و معلق از خبرنگاران و منتقدان با نتایج جالب و غیرمنتظرهای همراه شده و
اهالی رسانه در اتفاقی جالب، عملاً به رفع توقیف این فیلمها چراغ سبز نشان
داده و حساسیتزایی رفع توقیف و اکران این آثار را بسیار کم ارزیابی
کردهاند؛ نگاهی که هرچند با رخدادهای کف خیابان تطابق ندارد، شاید به رفع
توقیف و اکران برخی از این آثار کمک کند.
به گزارش «تابناک»، کشمکش بر سر توقیف یا رفع توقیف و اکران برخی آثار بلند سینمایی، همواره بوده و رویداد تازهای نیست؛ اما اصل ماجرای توقیف فیلمها در یک سال اخیر، بیش از هر زمان مناقشه برانگیز شده، زیرا رفع توقیف برخی آثار سینمایی با لحاظ کردن برخی اصلاحات که به فیلمها ضربه نزند، جزو برنامههای رسمی سازمان سینمایی بود و حتی سخن از رفع توقیف برخی فیلمها به میان آمد، ولی تا به امروز اتفاقی برای اکران این آثار نیفتاده است.
مجموعه سینمای دولت یازدهم در همان گام نخست، رفع توقیف «قصهها» و «پریناز» اعلام عمومی و حتی «قصهها» آخرین ساخته رخشان بنی اعتماد در جشنواره فجر سی و دوم نیز اکران شد؛ اما در ادامه فشارها به ویژه از ناحیه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منجر به تغییر وضعیت این آثار شد و عملاً فیلم بنی اعتماد نیز در وضعیت توقیف ماند و البته سکوت این کارگردان زن سینمای ایران نیز حکایت از درک شرایط پیچیده پیش روی مدیران سینمایی داشت.
«پاداش» (۱۳۸۷) به کارگردانی کمال تبریزی، «خیابانهای آرام» (۱۳۸۹) اثر دیگر کمال تبریزی، «گزارش یک جشن» (۱۳۸۹) اثر مهم ابراهیم حاتمی کیا ـ که برای نخستین و آخرین بار در بیست و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فجر به نمایش درآمد ـ «خرس» (۱۳۹۰) به کارگردانی خسرو معصومی، بخش دیگری از آثاری هستند که زمزمه رفع توقیفشان به گوش میرسید و البته به واسطه همان موضع برخی جریانهای خاص، امکان رفع توقیف این آثار نیز تاکنون فراهم نشده است.
در این میان، سازمان سینمایی در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ اقدام به برگزاری نشستهایی تخصصی با حضور خبرنگاران تخصصی سینما و منتقدان این حوزه داشت که در این نشستها، اقدام به اکران خصوصی فیلمهایی سینمایی میکرد؛ نشستهایی که هر پنجشنبه تا پایان سال گذشته برگزار و در هر پنجشنبه دو فیلم اکران شد.
پس از اکران هر فیلم، فرمهای نظرسنجی میان اهالی رسانه و منتقدان پخش میشد که حاوی پرسشهای متعددی درباره وجوه این فیلمها بود؛ پرسشهایی که به نظر میرسید میتواند در سرنوشت این فیلمها در مسیر اکران تأثیرگذار باشد و به همین دلیل، نمایندگان رسانهها با انعطاف و تأمل بیشتری در این زمینه نظراتشان را در این نظرسنجیها مینوشتند.
حال بخش کلیدی از این نظرسنجی مشخص شده که حکایت از موافقیت اکثریت اصحاب رسانه نسبت به رفع توقیف این فیلمها دارد. بنا بر با نتایج غیرمنتظره این نظرسنجیها، دوازده اثر توقیفی که برای رسانهها به نمایش درآمده، در زمان اکران ایجاد حساسیت سیاسی کمی میکنند اما درباره سایر گزینهها، نظریات با هم تفاوتهای چشمگیری دارد و نگاه یکدستی نسبت به کیفیت فیلمها وجود ندارد.
برای نمونه، ساختار کیفی و هنری فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی در برآیند نظرسنجی «عالی» ارزیابی شده بود؛ اما در مقابل «مهمونی کامی» به عنوان فیلمی با ساختار هنری و کیفی ضعیف ارزیابی شده است. نتایج این نظرسنجی را در «تابناک» میبینید.
فیلم | ایجاد حساسیت سیاسی | ساختار کیفی و هنری | ارزش های دینی و سنتی | ایجاد روحیه نشاط و امید | اکران |
گس | کم | متوسط | خوب عمل نکرده | بسیار کم | با استقبال عمومی مواجه نخواهد شد |
مهمونی کامی | بسیار کم | ضعیف | خوب عمل نکرده | بسیار کم | با استقبال عمومی مواجه نخواهد شد |
این یک رویاست | بسیار کم | متوسط | تا حد زیادی موثر است | بسیار کم | نمیتوان استقبال بالایی برایش پیش بینی کرد |
بلوک ۹ خروجی ۲ | بسیار کم | از نظر ساختاری متوسط ، به لحاظ هنری خوب | بسیار زیاد | بسیار کم | توفیق نسبی در اکران |
ماهی و گربه | خیلی کم | خوب | خیلی زیاد | کم | استقبال کم |
خرس | کم | متوسط | کم | بسیار کم | نمی تواند موفق باشد |
پریناز | حساسیت حداقلی ایجاد می کند | از لحاظ ساختار ضعیف، از نظر هنری متوسط | بسیار کم | خیلی کم | استقبال کم |
نقش نگار | حساسیت اندک | متوسط | کم | کم | استقبال نسبی |
صد سال به این سال ها | حساسیت کم | خوب | بسیار زیاد | کم | استقبال زیاد |
آشغال های دوست داشتنی | خیلی کم | عالی | بسیار زیاد | بسیار زیاد | استقبال زیاد |
سپید و سیاه | کم | ضعیف | خیلی کم | بسیار زیاد | نمی توان پیش بینی کرد |
پاداش | کم | متوسط | زیاد | بسیار زیاد | استقبال زیاد |