علي مطهري و ضرورت پاسخ به يك تناقض

اگر آدمي آنقدر ضعيف است كه با ديدن همكارش در يك اتاق، نهاد خانواده‌اش سست مي‌شود چگونه مي‌تواند قدرت داشته باشد و سركوب نكند؛ پول ببيند و اختلاس نكند؛ تريبون داشته باشد و تهمت نزند؟ اين انساني كه عنان نفسش در دست غريزه‌اش است چرا بايد بتواند در اتاق آقاي مطهري شبانه دستگاه شنود بگذارد و چنين نكند؟
کد خبر: ۴۲۴۲۱۱
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۶ 10 August 2014
|
16644 بازدید
|
ثمينا رستگاري در اعتماد نوشت:

در مجلس نهم كه طيف‌بندي‌ها بر اساس غلظت و شدت اصولگرايي است علي مطهري صداي مخالفي به حساب مي‌آيد. او در برخي از پيشامدها آنچنان شجاعانه از مواضع منتقدان دفاع مي‌كند كه اصولگرايان چاره‌يي جر تنظيم شكايت از او نمي‌بينند. سال‌هاست كه نطق‌هاي مطهري تك‌مضراب‌هايي پرطنين در مجلس و فضاي سياسي ايران بوده است. او بعد از اعتراضات سال 88 بيش از هر كسي سعي كرده جانب انصاف را رعايت كند و تا همين امروز هم از ضرورت تعيين تكليف معترضان براساس قانون دفاع مي‌كند. او در هيات نظارت بر مطبوعات هم حامي قدرتمندي براي روزنامه‌هاي منتقد بوده است و قانون اساسي را مطابق نامه‌يي كه براي غلامحسين اژه‌يي نوشته «براي اجرا مي‌داند نه تشريفاتي». از اين اقدامات مطهري مي‌توان نوع انسان‌شناسي او را تشخيص داد و نتيجه گرفت كه او انسان را موجودي مي‌داند داراي قدرت عقل و انصاف كه تعلق جناحي نبايد خرد او را زايل كند. طرفداري از يك جريان نبايد او را به اطاعت كوركورانه وادار كند. دولتمردي كه او در نامه‌هايش به مسوولان مختلف توصيف مي‌كند آنقدر بر نفسش تسلط دارد كه قدرت، فاسدش نمي‌كند.

پول آلوده‌اش نمي‌كند و همواره مي‌تواند در مقابل وسوسه تن دادن به ظلم و تن‌آسايي، سختي و مقاومت را برگزيند.

حالا علي مطهري با چنين ويژگي‌هايي نامه‌يي به محمدباقر قاليباف نوشته و از اقدام او براي جداسازي جنسيتي در شهرداري‌ها حمايت كرده است. او در اين نامه دليل دفاعش از اقدام قاليباف را به ذات سركش غريزه جنسي در انسان‌ها حواله مي‌دهد و مي‌نويسد «خالق ما انسان‌ها كه به سركشي غريزه جنسي خوب توجه دارد و خواهان نيل انسان‌ها به سعادت خودشان است و ما را از خودمان بهتر مي‌شناسد، دستور داده است كه حتي‌المقدور از اختلاط بپرهيزيد و اگر به زعم مخالفان، با اين حكم كرامت انساني ما انسان‌ها مخدوش و به ما توهين شده است، ريشه اين امر را بايد در خلقت خود و حكمت خالق جست‌وجو كرد.» در اين نوشته نمي‌خواهيم درباره چرايي جداسازي جنسيتي در شهرداري سوالي كنيم و به احتمال مربوط بودن غوغاي حاصله از آن با مشكلات مالي كه متوجه شهرداري شده اشاره‌يي كنيم يا بپرسيم چگونه آقاي قاليبافي كه در مناظرات انتخاباتي مهم‌ترين اشكالش به روحاني اين بود كه وقتي در مصدر امور بوده به آزادي توجهي نداشته به يكباره بعد از 35 سال از انقلاب و 9 سال از شهردار شدنش به فكر تفكيك نامحرمان از هم افتاده، سوال ما اينجا فقط از علي مطهري است و آن اينكه اين انسان ضعيف‌النفس مغلوب غرايز سركشي كه در اين نامه توصيف مي‌كند چه ارتباطي با آن انسان حق‌طلبي كه سال‌ها در دفاعش نامه‌نگاري كرده دارد؟

اگر آدمي آنقدر ضعيف است كه با ديدن همكارش در يك اتاق، نهاد خانواده‌اش سست مي‌شود چگونه مي‌تواند قدرت داشته باشد و سركوب نكند؛ پول ببيند و اختلاس نكند؛ تريبون داشته باشد و تهمت نزند؟ اين انساني كه عنان نفسش در دست غريزه‌اش است چرا بايد بتواند در اتاق آقاي مطهري شبانه دستگاه شنود بگذارد و چنين نكند؟ شايد اين تناقض معرفتي است كه موجب سردرگمي نيروهاي سياسي در تعيين تكليف با مطهري مي‌شود.

علي مطهري در نامه‌اش به قاليباف به جمله‌يي از پدر اشاره مي‌كنند «شهيد آيت‌الله مطهري در كتاب «مساله حجاب» مي‌گويد (نقل به مضمون) وقتي دقت مي‌كنيم مي‌بينيم بيشتر، اين مردان شكارچي هستند كه از آزادي زن به معني اختلاط و بي‌بند و باري او دفاع مي‌كنند، چون مي‌بينند اگر اصول عفاف رعايت شود ديگر نمي‌توانند از زنان مختلف با هزينه ناچيز كام برگيرند.» باز سوالي كه در ذهن خواننده اين نامه به وجود مي‌آيد اين است كه اختلاط و بي بندو باري كه شهيد مطهري در زمانه پهلوي بدان اشاره كرده‌اند چه ارتباطي به ادارات حال حاضر دارد كه زنان همه از پوشش اسلامي استفاده مي‌كنند؟ آيا در ادارات ايران در نظام جمهوري اسلامي اصول عفاف رعايت نمي‌شود؟ و اساسا به كاربردن كلمات «مردان شكارچي»، «اختلاط و بي‌بند و باري زنان»، «كام گرفتن با هزينه ناچيز» چهار دهه بعد از انقلابي كه زمينه تحصيل زنان و حضور آنها در جامعه را چند برابر كرد كلمات مناسبي هستند؟

ايشان خاطره‌اي گفتند ما هم يادداشت را با خاطره‌يي پايان مي‌دهيم.

صادق طباطبايي در گفت‌وگويي خاطره‌يي از امام نقل مي‌كند و مي‌گويد: «در همان سال‌هاي اول انقلاب؛ شبي در حضور امام خميني بوديم كه از دفتر آمدند و پيامي را از طرف يكي از مراجع وقت آوردند. مرجع مذكور گفته بود؛ همين فيلمي كه در حال حاضر از تلويزيون پخش مي‌شود؛ من پيرمرد را تحريك مي‌كند؛ چه رسد به جوانان را. به دستور امام تلويزيون را روشن كردند؛ قسمتي از يك سريال بود به نام پاييز صحرا. امام با مشاهده آن فيلم؛ در پاسخ پيام چنين گفتند: شما بايد در تقويت نفس خود بكوشيد تا به اين آساني تحريك نشويد. من در اين فيلم نشانه‌هايي از خلاف عفت يا عوامل انحراف و تحريك نمي‌بينم.»

شايد بهتر بود آقاي مطهري عادل و منصف هم به تاسي از بنيانگذار انقلاب به آقاي قاليباف مي‌نوشتند كه لازم است كاركنان مرد شهرداري در تقويت نفس خود بكوشند من در حجاب زنان ادارات نشانه‌هايي از خلاف عفت و عوامل انحراف و تحريك نمي‌بينم.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵۶
انتشار یافته: ۴۹
شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
اگر زن در اداره هميشه حجاب كامل داشته باشد ونتواند براي يك لحظه هم راحت تر باشد ( در اطاق مخلوط) ظلم نيست بخدا مي توان صد مقاله از دفاع عدم اختلاط زن ومرد نوشت وخطرات بوجود آمده از اختلاط اداري كه كاملا مستند است
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
تا اطلاع ثانوی و تقویت نفس کارمندان این طرح اجرا شود تا کارمندان هم بهتر بتوانند نفس خود را تقویت کنند!
یک دانشجوی خارج نشین
|
United States of America
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
تناقضی در کار نیست. غریزه جنسی به هیچ وجه با حب مال و ریاست و قدرت قابل قیاس نیست و این مثل روز روشنه. اینکه میگید در این محیط همه حجاب دارن و مشکلی نداره، بله خیلیا هم مشکلی براشون پیش نمیاد. ولی برای خیلیا هم میاد و اینم باز مثل روز روشنه. اصلا در اسلام از خلوت با نامحرم نهی شده چه باحجاب باشه چه بی حجاب. اصلا بحث حجاب مطرح نیست که شما میگید. همین که مثلاً چند زن و مرد در یک اتاق باشن خودش جرقه وسوسه رو در ذهن میزنه. حتی تو امریکا هم که من دانشجوام اگه دختر به استاد مراجعه کنه قانون دانشگاهه که باید در رو باز بذاره، هر چند در پوشش آزادن. یعنی اینا هم میدونن خلوت خطرناکه. حالا یه سریا میخوان ژست روشنفکری بگیرن بحثش جداست ولی دستورات خدا تابع میل من و شما نیست که هر چی رو هر وقت خواستیم عوض کنیم. آقای مطهری هم از همین ویژگیش خوشم میاد که حرف خدا براش ملاکه. از یه طرف میگه آزادی رو بیشتر کنید اصولگراها ازش دوری میکنن و از یه طرف به عفاف و حجاب خیلی توجه داره که در نتیجه طرفدارای اصلاح طلب و قشر دانشجو رو از دست میده.
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
تابناک جان بنده و بسیاری از روشنفکران جامعه با تفکیک جنسیتی با قیظ و بدون قیظ موافق نیستند عده معدودی با افراط به این امر موافق هستند. مردم زیادی با رویکرد دکتر زیبا کلام موافق هستند
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
با سلام جناب مطهری جواب ادعای تناقض شما را داده است و آن اینکه عده ای در این مملکت به احکام اسلامی کمتر توجه می کنند. البته دلی که کور شود هیچ وقت نمی تواند بفهمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
ضمن تقدیر از آزادگی آقای مطهری مطالب شما هم کاملا صحیح و به جا است.
ناشناس
|
Spain
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
آقاي مطهري بر اساس مباني اسلامي صحبت است و در حدا امكان بايد محدوديت و سيستمهاي كنترلي براي هر موردي چه مسائل جنسي يا مالي يا قدرت طلبي يا حتي رانندگي و ....
مگر ميشود بگوييد تمام جامعه باتقوي هستند و افراد را طوري تربيت ميكنيم كه خودشان خطا نكند .
كجا چنين انسانهايي را سراغ داريد ؟
خداوند ميفرمايد انسان دشمني قسم خورده اي مانند شيطان دارد . آيا نبايد خود را براي مكرهاي شيطان مجهز نماييم .
اما در مورد مسائل جنسي يك استاد اخلاق ميگفت شما نبايد بگوييد ما آدمها را طوري تربيت ميكنيم كه مانند يوسف (ع) باشند . براي اينكه اگر به داستان حضرت يوسف در قران نگاهي كنيم خداوند ميگويد اگر ما نگهدار يوسف نبوديم او به ميل طبيعيش عمل ميكرد .
و خداوند ميخواهد پيامبرانش پاك باشند . مردم عادي و حتي مومنين را نميتوان با پيامبران مقايسه كرد .
ما اگر ميخواهيم جامعه اي سالم از هر لحاظ داشته باشيم بايد زمينه هاي فساد را ا از بين ببريم و يا به حداقل برسانيم .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
ضمن تشکر و حمایت از آقای قالیباف و آقای مطهری به نگارنده محترم مقاله عرض می کنم دستورات و دیدگاه اسلام نسبت به مسائل بخصوص در مورد غرایض انسان بسیار دقیق و ظریف است تا از هرگونه انحراف جلوگیری کند همانطور در یک ماشین کیسه هوا وجود دارد دلیل نبستن کمربند ایمنی نیست و آدم عاقل کمربند هم می بندد چرا که ممکن است کیسه هوا عمل نکند و پلیس هم با آن برخورد می کند خدا هم به انسان گفته هم پوشش مناسب داشته باش و هم نگاه به نامحرم نکن و حتی به مردها توصیه کرده است که پشت زن نامحرم راه نروید دستورات اسلام واضح و روشن بیان شده است به نگارنده باید گفت همه مثل شما انسانهای خودساخته ای نیستند و دستورات اسلام هم برای صاف کردن جاده سازندگی انسانهایی مثل بنده که ضعیف النفس هستند می باشد .
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
آقای خوش انصاف اگر کسی کار درستی انجام داده چرا اینقدر گذشته را به رخ میکشید مگر آقای روحانی نگفت به پشت سر نگاه نکن که به زمین میخورید .کار شهردار تهران یک کار ارزشی است اگر درجای دیگر انجام نشد دلیلی نمیشود که این کار بد است .بدون رودربایسی باید گفت کسانی که مخالف این طرح هستند طرفدار آزادی بی قید وشرط هستند .چرا به ناهنجاریهای وبی حجابی ها عکس العمل نشان نمی دهید شما ها فردا ی قیامت جلوی شهدا چه جوابی دارید.
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
مرحبا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟