«عصبانی
نیستم» دومین فیلم بلند سینمایی رضا درمیشیان برای اکران عمومی است که قرارداد آن را بست
و پیشبینی میشود تا اواخر مهرماه به سینماها بیاید؛ اما آیا این گونه خواهد شد و در صورت تحقق این مسأله، روند اکران عمومی این فیلم،
عصبانیتی در پی نخواهد داشت و اتفاقاتی که در جشنواره قرار بود رخ دهد،
عملیاتی نمیشود؟!
به گزارش «تابناک»، فیلم «خوابزدهها»، ساخته فریدون جیرانی در روزهای پیش روی در گروه «آفریقا» اکران میشود و پس از آن نوبت به اکران فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان است و هفت تا هشت هفته دیگر نوبت به اکران این فیلم میرسد؛ رویدادی که شورای صنفی نمایش، ساعاتی پیش رسماً اعلام کرد و خبر از ثبت قرارداد اکران این فیلم داد تا آخرین گام برای اکران دومین اثر سینمایی درمیشیان برداشته شده باشد.
حساسیت درباره «عصبانی نیستم» در جشنواره سی و دوم فیلم فجر، تحتالشعاع «آشغالهای دوست داشتنی» قرار گرفت؛ اما به هنگام نخستین اکرانش، برای برخی منتقدان مشخص شد فیلمی حساستر است و فضا به سمتی رفت که تهدیدهایی درباره واکنش به اکران رسمی این فیلم در کاخ جشنواره صورت پذیرفت. در واقع قرار بود همزمان با اکران این فیلم در روز آخر سی و دومین جشنواره فیلم فجر، تجمعی در مقابل برج میلاد برگزار شود که در همین راستا شاهد اتفاق جالبی بودیم.
در حالی که قرار بود نخستین اکران روز دهم جشنواره فیلم فجر متعلق به «طبقه حساس» باشد و تماشاچیان این فیلم در سالن بودند، یکباره اعلام شد نسخه DCP «طبقه حساس» اشکال داشته و سانس اکران این فیلم نیز با «عصبانی نیستم» جابجا شده و این فیلم اکران شد تا پیش از آنکه امکان سازماندهی تجمعی باشد، مرغ از قفس پریده باشد که البته این اکران حواشی کمی نداشت!
نوید محمدزاده، رضا درمیشیان و باران کوثری در پشت صحنه «عصبانی نیستم»انصراف نامزدهای سیمرغ «عصبانی نیستم» برای جلوگیری از ایجاد حواشی سنگینتر برای جشنواره سی و دوم که خود منجر به حواشی از جنس دیگر شد؛ امیر سحرخیز و کامران سحرخیز برای بهترین جلوههای ویژه بصری، نظامالدین کیایی بهترین صدابردار، محمدرضا دلپاک نامزد بهترین صداگذاری، هایده صفییاری نامزد بهترین تدوین، نوید محمدزاده نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و نامزدی بهترین بازیگر نقش اول زن برای باران کوثری از جمله نامزدیهای این فیلم بود که با انصراف درمیشیان همه آنها منتفی شد.
در نهایت نسخه «عصبانی نیستم» که در جشنواره با هفده دقیقه ممیزی اکران شده بود، همچنان فیلمی سیاسی شناخته شد که امکان اکرانش با واکنش برخی نمایندگان مجلس بسیار کاهش یافت و موکول به اعمال ممیزیهای تازه برای بازبینی و تصمیم گیری شد و در این دوره نیز رایزنیهایی با جریانهای منتقد صورت پذیرفته که البته رسانهای نشده است.
در همین راستا، پس از حضور «عصبانی نیستم» در بخش پانورامای شصت و چهارمین جشنواره برلین، ممیزیهای تازهای مطرح شد که این ممیزیها در نوع خود چشمگیر بود اما درمیشیان برای آنکه عنوان سیاسی از فیلمش برداشته و اثری اجتماعی تلقی شود، حاضر به اعمال این ممیزیها شد؛ هرچند پس از این ممیزیها، شاهد اکران محدود این فیلم برای قضاوت تازه نبودهایم و به همین دلیل نمیتوان درباره محتوای اثر تازه، نظر دقیقی داد و تغییر این وضعیت را تأیید یا رد کرد.
بحث رفع توقیف چندین اثر سینمایی از جمله «عصبانی نیستم» بارها و بارها مطرح و هر بار با واکنش برخی نمایندگان مجلس و برخی جریانها همراه شد تا آنجا که «پریناز» بهرام بهرامیان، «قصهها» رخشان بنی اعتماد و «زادبوم» ابوالحسن داودی پروانه نمایش نیز گرفتند اما هیچ یک از این فیلمها اکران نشدند و قرار شد این فیلمها در آرامش نمایش داده شوند و این در حالی است که محتوای این فیلم، حساسیت کمتری نسبت به «عصبانی نیستم» در پی داشت.
باید دید با اکران «عصبانی نیستم»، روند اکران فیلمهای رفع توقیف شده آغاز میشود یا این فیلم با اصلاحات صورت پذیرفته نیز مورد پذیرش نمایندگان و جریانهای منتقد قرار نخواهد گرفت و بدون ایجاد عصبانیت امکان اکران نخواهد یافت؟ در صورتی که انتقادات همچنان پابرجا باشد، بعید نیست اتفاقاتی که پیش از این قرار بود رخ دهد، در زمان اکران «عصبانی نیستم» به وقوع بپیوندد و یا چالش به مجلس فراخواندن وزیر فرهنگ و ارشاد که مطرح شده بود، پیش کشیده شود.
بنابراین اتفاق مذکور، پیچیدهترین موقعیتی است که جنتی و ایوبی پس از بازگشایی خانه سینما، پیش روی دارند و دور از تصور نیست که این فیلم در مسیر اکران نیز با وقایعی مواجه شود؛ رخدادهایی که زمینهاش توسط برخی جریانها از همین امروز فراهم شده و ظاهراً اعتراضهایی نیز در همین مدت کوتاه نسبت به ثبت قرارداد و در صف رسمی اکران قرار گرفتن این فیلم شده است.
«عصبانی نیستم» که به تازگی از جشن منتقدان سینما، جایزه بهترین کارگردانی (رضا درمیشیان)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (نوید محمدزاده) و بهترین تدوین (هایده صفی یاری) را دریافت کرد و در واقع اقبال منتقدان را همراه داشته، داستانِ «نوید»، دانشجوی ستارهدار و اخراجی است که برای فراهم آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بیاخلاقیهای جامعه با خود تمرین میکند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقهاش «ستاره» را از دست ندهد.