خطای سیاست‌گذاری در حوزه فیلم‌سازی دفاع مقدس

چرا حتی یک اثر جنگی سینمای ایران، جهانی نشد؟

فیلم‌سازان حوزه دفاع مقدس، هیچ‌گاه در پی رسیدن به طراز فنی بین‌المللی نبوده‌‌ و در این زمینه هیچ‌گاه درصدد بر‌نیامده‌اند که پروژه‌ سینمایی با ساختار پروژه‌های عظیم فیلم‌سازی دنیا شکل دهند و یک اثر متفاوت نظیر «نجات سرباز رایان» ‌خلق کنند و این غرور و بازی ندادن حرفه‌ای‌های فیلم‌سازی جهان، ضعف اساسی است که باید برایش چاره‌ اندیشید.
کد خبر: ۴۳۷۰۹۷
|
۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ 25 September 2014
|
15109 بازدید
|
با وجود تلاش گسترده و تحسین برانگیز سینماگران ایران برای به تصویر کشیدن ابعاد گوناگونی از دوران پرحماسه دفاع مقدس در‌ سه دهه اخیر و کوشش برخی فیلم‌سازان در سال‌های اخیر برای تولید آثاری با سطح تأثیرگذاری وسیع، هیچ یک از فیلم‌ها نتوانسته در سطح‌ جهانی توفیق جدی به دست آورد و مخاطب یا منتقد جهانی را به سمت خود جذب کند؛ اما چرا سینمای ایران نتوانسته از مرزهای کشورمان بگذرد؟

به گزارش «تابناک»؛ از فیلم «مرز» ساخته جمشید حیدری که تنها چند ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی در سال ۵۹ ساخته شد، تاکنون صد‌ها اثر سینمایی و چندین هزار مجموعه تلویزیونی با مضامین دفاع مقدس ساخته شده که شمار چشمگیری از آن بر خود جنگ تمرکز داشته‌اند و خاکریز‌ها، نیزار‌ها و کوه‌هایی را به تصویر کشیده‌اند که رزمندگان دلیر ایران برای بازپس‌گیری یا حفظ آن‌ها تا آخرین قطره خونشان را هدیه کرده‌اند.

هرچند انتظاری نمی‌رفته که فیلمِ تلویزیونی یا سریالی از ایران بتواند در حوزه دفاع مقدس ابعاد جهانی بیابد، در حوزه سینما این انتظار می‌رفت که سینماگران کشورمان بتوانند خالق آثاری باشند که در سطح جهانی مخاطبان بسیاری ‌داشته باشد و یا دست‌کم تحسین منتقدان جهانی را نسبت به خود جلب کند و در رده‌بندی‌های بین‌المللی جزو صد فیلم بر‌تر تاریخ باشد؛ اما دریغا که در این زمینه کمترین توفیقی به دست نیامده است!

چرا حتی یک اثر جنگی سینمای ایران، جهانی نشد؟

در واقع هرچند کارگردان‌های سینمای ایران تلاش وسیعی برای تولید آثار باکیفیت و غیرکلیشه‌ای داشته‌اند و برخی از این تلاش‌ها نیز منجر به خلق آثار بسیار ماندگاری شده، همه این فیلم‌های ارزشمند، تنها مخاطب وطنی و مصرف داخلی داشته و نتوانسته روایت هشت سال دفاع سخت و خونبار ملت ایران را جهانی کند و باعث ایجاد شناخت نسبت به ماهیت تفکر ایرانی نسبت به جنگ و دفاع ـ آن هم در این دوران مهم ـ شود.

فیلم‌های جنگی سینمای ایران حتی به جشنواره‌های بین‌المللی نیز راه نیافتند و افزون ‌‌بر آنکه نتوانستند بر پرده سینماهای اروپا بروند، در چنین فضاهایی نیز دیده نشدند و شاید یکی از مهم‌ترین عللی که منتقدان مشهور فیلم جهان درباره آن‌ها ننوشته‌اند، دیده نشدن در این آوردگاه‌هایی است که گاهی با کلیت حضور در آن‌ها مخالفت می‌شود؛ اما باید این واقعیت را پذیرفت، فیلم‌های مهم دنیا توسط منتقدان، فیلم‌سازان و شرکت‌های پخش مطرح فیلم جهان در همین جشنواره‌ها ارزیابی می‌شوند.

این در حالی است که دفاع مقدس محدود به چند حوزه جغرافیایی محدود نیست و مرز وسیعی از ایران با تنوع جغرافیایی و عملیات‌ متنوع جنگی از نوع کلاسیک گرفته تا شیوه پارتیزانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و حجم وقایع آنچنان قابل توجه است که می‌توان صد‌ها فیلم شاخص جهانی ساخت و همچنان سوژه‌های تأثیرگذار جنگی از این حوزه برای خلق آثار جدید برشمرد که بکر ‌مانده‌اند و تنها باید از فن فیلم‌سازی جهانی برخوردار بود که ضعف اصلی است.

فیلم‌سازان حوزه دفاع مقدس کشورمان، به ‌رغم همه تلاش‌هایشان، هیچ‌گاه در پی رسیدن به طراز فنی بین‌المللی نبوده‌اند و در این زمینه ‌درصدد بر‌نیامده‌اند که پروژه‌ سینمایی با ساختار پروژه‌های بزرگ فیلم‌سازی دنیا شکل دهند و یک اثر متفاوت نظیر «نجات سرباز رایان» بیافرینند. باید گفت، این غرور و بازی ندادن حرفه‌ای‌های فیلم‌سازی جهان در این حوزه بسیار مهم برای مردم ایران، ضعف اساسی است که باید برایش چاره‌اندیشی کرد و به جای طرح سیاست تکثر در فیلم‌سازی در حوزه دفاع مقدس ـ که این روز‌ها در برخی جشنواره‌ها مطرح می‌شود ـ در پی کیفی‌سازی بود.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
فقط پشتیبانی مالی لازمه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
در عوض آقای دهنمکی رکورد ساخت فیلم های مزخرف را شکست و به کمک آقایان شریفی نیا، عبدی و حیایی لمپنیسم را ترویج دادند
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
به خاطر اینکه هیچ کدام از فیلمهای جنگی ایرانی نگاه واقع بینانه ای به جنگ و مصیبتهای آن نداشته و بیشتر با نگاه تبلیغاتی و حماسه سازی (همانطور که در این مقاله نیز از آن یاد شد) ساخته شده اند.دقت داشته باشید فیلمی مثل "غلاف تمام فلزی" از سینمای آمریکا درباره جنگ آمریکا در ویتنام که واقعیات جنگ را نشان داد برنده جوایز متعدد شد نه فیلمهایی مثل رمبو و دیگر فیلمهای تبلیغاتی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
آنان كه براي مقاصد سياسي به خاطرات هشت ساله جنگ مي‌پردازند در پاي هنر نمايي ناب كساني نيستند كه سخنانشان براي مردم جهان جذاب و گيرا باشد ادبيات سخيف و سياست زده و انديشه هاي سطحي و يك سويه كبوترهاي دور حرم اصحاب قدرت نمي‌تواند به فيلم نامه قوي و گرد آمدن كارگروهي ورزيده بيانجامد تا اثري ماندگار و اثر گذار ساخته شود!
از آن طرف هر ديدگاهي كه تاييد دستگاه نظارتي را ندارد! نمي‌تواند فيلم شود! اگر هم ساخته اند چنان فضا را تنگ كرده اند كه بيم امنيت فيلمساز و عوامل مي‌رود!!(و اندوه آنكه گويا اين يك راهبرد است!!)
جناب تابناك يادت هست طبل بزرگ زير پاي چپ كه اكران شد سايت شما با مقاله تند و غير كارشناسانه طبل بزرگ بدگويي! در حقيقت به تهديد عوامل فيلمسازي پرداخت؟ چرا چون با برداشت شما از مقوله جنگ تفاوت داشت!
ولي بدانيد هنر نزد كساني است كه انديشه هاي زيبا دارند نه آنانكه داري مقاصد سياسي خاص هستند!!!
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
احسنت حق مطلب ادا شد . دوستان هنرمند باید بدانند با ارائه ضعیف یک مطلب مهم و ارزشی فقط باعث ضربه زدن به آن خواهند شد این روزها هالیوود با ارائه قوی از لحاظ تکنیک مطالب سخیف خود را به تمام جهان عرضه کرده و شما می بینید که در همین مملکت خودمان چقدر فیلمها و سریالهای آنها دست به دست می شود ولی متاسفانه صنعت سینمای ما با ارائه ضعیف باعث دور شدن نسل جدید از ارزش ها می شود و جالب تر هم اینست که بعضی از این دوستان فقط با توجه به اینکه در مورد این دوران فیلم می سازند توقع جایزه دارند و هیچگاه به کیفیت اثر خود دقت نمی کنند که اگر خود اثر از استانداردهای هنر سینما برخوردار باشد تاثیر گذار بوده هیچ نیاز به حمایت و جایزه نخواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
از بس افراط و تفریط در فیلمهای حوزه دفاع مقدس وجود دارد. گاهی آنقدر بیمزه است که بچه های امروزه هم می فهمندنادرست است!
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
کاملا موافقم
دلیلش هم اینه که فقط کارگردان می خواد اشک مردم رو در بیاره و به محتوا زیاد توجه نمی کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
آدم با دیدن فیلم های ساخت ایران، فکر میکنه که عراقیها یک مشت کودن و نفهم بودن
تمام فیلم ها شامل پیروزیهایی بود که بیشتر همراه با بزرگنمایی هایی غیر واقعی و غیر قابل باور در مواجه با دشمنی که کاملا احمق.
وقتی من به عنوان کسی که دوران کودکی را در زمان جنگ گذرونده و اثرات جنگ را در کودکی خودم لمس کردم فیلمهای دفاع مقدس را باور نمی کنم چه انتظاری دارید که مخاطب خارجی داشته باشد و یا منتقد خارجی باور کند.
اما در میان این همه اثرات در زمینه دفاع مقدس بودند فیلمهایی که تاثیر گذار بودند ولی متاسفانه انگشت شمار بودند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
تصور کن فیلم های جنگی مونکه همش توش مضامینی چون شهادات،یا زهرا،یاوحسین هست وطرف تماشاگر غربی یاوهر ملیتی چطور می خوادارتباط برقرار کنه.کارگردان چطور می تونه اینو جابندازه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
تابی چرا اذهان عمومی را تشویش می کنی؟!! مگه اخراجی های 1 و 2 و 3 بد بودند؟! تازه کلی هم فروش داشتند!!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟