لوموند: « انقلابي در سينماي كيارستمي»

«كيارستمي» در اين‌باره مي‌گويد: «بعد از آخرين فيلم‌هايم، «پنج»، «10» و «شيرين»، به‌جايي رسيدم كه خودم را تكرار مي‌كردم. حركت به‌سوي يك سطح حرفه‌اي‌تر، فوايد زيادي براي من خواهد داشت، حتي اگر از ايده‌ي سينمايي‌ام جدا نشوم.»
کد خبر: ۵۴۳۲۴
|
۱۵ تير ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۶ 06 July 2009
|
7584 بازدید
روزنامه‌ «لوموند» چاپ پاريس از جديدترين پروژه‌ «عباس كيارستمي» در ايتاليا، به‌عنوان انقلابي در سينماي اين كارگردان ايراني ياد كرد.

به گزارش ايسنا، روزنامه لوموند امروز در مقاله‌اي، جديد‌ترين پروژه‌ فيلم «عباس كيارستمي» در ايتاليا با نقش‌آفريني «ژوليت بينوش» را مورد بررسي قرار داده است.

لوموند در ابتداي گزارش خود آورد: «عباس كيارستمي، معروف‌ترين فيلم‌ساز ايراني و از بزرگ‌ترين كارگردانان جهان، به‌دور از هياهو، اكنون در ايتاليا به‌سر مي‌برد و فيلم «كپي برابر اصل» را كه «ژوليت بينوش» در آن نقش‌آفريني دارد، مقابل دوربين برده است. دوري از ايران و ساخت فيلمي در ايتاليا انقلابي در سينماي كيارستمي است.»

لوموند در ادامه با طرح چند پرسش، اساس ساخت اين فيلم را پي مي‌گيرد؛ علت اين تغيير ناگهاني چيست؟ احترام به فيلم «سفر به ايتاليا» روبرتو روسليني؟ تمايل كيارستمي براي تغيير يا .... بي‌ترديد همه‌ي اينها دخيل هستند.

«كيارستمي» در اين‌باره مي‌گويد: «بعد از آخرين فيلم‌هايم، «پنج»، «10» و «شيرين»، به‌جايي رسيدم كه خودم را تكرار مي‌كردم. حركت به‌سوي يك سطح حرفه‌اي‌تر، فوايد زيادي براي من خواهد داشت، حتي اگر از ايده‌ي سينمايي‌ام جدا نشوم.»

اما اين تغييرات همه جانبه هستند؛ استفاده از يك زوج رمانتيك، آماده داشتن يك فيلم‌نامه 60 صفحه‌اي، بودجه هنگفت، حضور يك تيم يكدست.

خبرنگار لوموند كه براي تهيه گزارش به توسكاني ايتاليا، محل ساخت فيلم «كپي برابر اصل» رفته بود، درباره مشاهدات خود نوشت: «دو روز حضور در لوكيشن كافي است تا بفهميد فيلم‌برداري به‌شكل واقعا غيرقابل پيش‌بيني و خلاقانه‌اي انجام مي‌شود؛ اين دو روز (29 ‌و 30 ژوئن) اختصاص به يك سكانس 10 دقيقه‌اي داشت.»

وي نوشت: «تعداد پلان‌هاي گرفته‌شده قابل محاسبه نيستند و اين به تغييرات انجام شده ازسوي كارگردان، ديالوگ، شخصيت‌ها، محل دوربين، فضاي پشت‌صحنه برمي‌گردد.»

«تهيه‌كننده ايتاليايي، صدابردار فرانسوي، بازيگراني از مليت‌هاي مختلف، ديالوگ‌هايي كه از انگليسي به فرانسوي تغيير مي‌كنند و كارگرداني كه هم‌چون نقاشي كه به تابلواش خيره ‌شده، به مانيتور نگاه مي‌كند، همه‌ي اينها شگفت‌انگيز هستند.»

«معصومه لاهيجي» از عوامل فيلم «كپي برابر اصل» به لوموند گفت: «كيارستمي از هرچيز ازپيش تعيين‌شده‌اي متنفر است. شما اصلا نمي‌دانيد يك دقيقه ديگر چه اتفاقي مي‌افتد، چه برسد به روز بعد؛ تنها درستي و كامل‌بودن است كه تصميات او را توجيه مي‌كند و اين هم فقط براي خود كيارستمي مشخص است.»

«اوليوير هپسل»، طراح صداي فيلم درباره‌ همكاري با كيارستمي دراين پروژه مي‌گويد: «من هرگز اين‌گونه كار نكرده‌ام. كمي بي‌رحمانه و سخت به‌نظر مي‌رسد، اما جالب است. هم معما‌گونه است هم شهودي؛ يك فلسفه‌ي شرقي.»

خبرنگار لوموند در فرصت كوتاهي كه براي گفت‌وگو با كيارستمي به‌دست آورد، سعي كرد اظهار‌نظر سياسي از اين كارگردان برنده نخل طلا بگيرد؛«اما «عباس كيارستمي» تنها به بيان اين جملات اكتفا كرد: «چيزي كه مي‌توانم بگويم اين است كه قصد دارم به كشورم برگردم و بازهم آنجا فيلم بسازم؛ من يك شهروند ايراني‌ام كه همه فيلم‌هايم را آنجا ساخته‌ام. در هر شرايطي من حرفه‌ام را كنار نمي‌گذارم.»
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟