پا در هوایی مذاکرات اوپک

در پی مخالفت ها بر سر چگونگی تقسیم سهم کاهش تولید نفت، عربستان سعودی به همراه اعضای غیر اوپک من جمله روسیه، در حال کنار کشیدن از مذاکرات پیش رو هست
کد خبر: ۶۴۳۸۱۹
|
۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶ 26 November 2016
|
5881 بازدید
در پی مخالفت ها بر سر چگونگی تقسیم سهم کاهش تولید نفت، عربستان سعودی به همراه اعضای غیر اوپک من جمله روسیه، در حال کنار کشیدن از مذاکرات پیش رو هستند.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از فوربز، روسیه به عنوان بزرگترین تولید کنندۀ نفت، روزانه حدود 11 میلیون بشکه نفت تولید می کند که این بیشترین مقدار تولید شده پس از فروپاشی شوروی است.  عربستان سعودی نیز بزرگترین صادر کننده و دومین کشور تولید کنندۀ نفت خام است. در ماه جولای، عربستان سعودی 10.67 میلیون بشکه نفت در روز استخراج کرد.

پیش از آن که وزرای اوپک در روز چهارشنبه مذاکره خود را آغاز کنند قرار بود مقامات اوپک در روز دوشنبه با اعضای غیر اوپکی، من جمله روسیه، دیدار و مذاکره داشته باشند.

اما بنا بر آنچه که روز جمعه بلومبرگ در خبر خود منتشر کرده، عربستان سعودی به طور کامل این دیدار را لغو نموده است.

دو نماینده گفته اند که اوپک در حال تجدید سازمان دادن است و در خواست نشست داخلی دیگری برای حل اختلافات‌شان داده. عربستان گفته است که باید پیش از مذاکره با سایر کشور ها نظیر روسیه، ابتدا در داخل اوپک به اجماع برسیم.

ایران و عراق به خاطر شرایطشان در سال های اخیر خواهان مستثنی شدن در توافق برای کاهش تولید نفت هستند. ایران پس از سال ها تحریم به تازگی توانسته است به سهم خود در زمان پیش از تحریم ها بازگردد.

عراق نیز اصرار به مستثنی شدن از توافق اوپک برای کاهش میزان تولید دارد، چرا که در این مدت بیشتر درگیر مبارزه با داعش بوده. جابر اللعیبی، وزیر نفت عراق، ماه پیش اعلام کرد که عراق کمتر از آمار رسمی اعلام شده در ماه سپتامبر، یعنی 4.7 میلیون بشکه در روز، تولید نخواهد کرد. اوپک مخالف آن آمار است و تولید عراق برای آن ماه را کمتر از 4.5 میلیون بشکه در روز می داند.

با انقلاب نفت شیل آمریکا که موجب عرضۀ بیش از حد نفت شد عربستان طمع کرد و با این فکر که می تواند از رقیب پیشی بگیرد، تولید نفت خود را مدام افزایش داد، تا جایی که در ماه جولای به رکورد جدیدی از سطح تولید رسید.  تولید نفت، آن هم به هر قیمتی، نه تنها برای عربستان بلکه برای صنعت نفت جهانی گران تمام شد و موجب سقوط قیمت نفت گردید، به نحوی که تنها در سال گذشته نزدیک به 100 میلیارد کسری بودجه برای عربستان به همراه داشت.

ایران و عراق در مجموع یک چهارم از نفت اوپک را تولید می کنند و این در حالی ست که عربستان به تنهایی تولید یک سوم از نفت اوپک را در دست دارد. در مجموع به نظر می رسد که عربستان موظف است بیش از کشور های دیگر تولید نفت خود را کاهش دهد. این که عربستان بخواهد زیر قول و قرار خود بزند بی سابقه نیست. پیشتر نیز در نوامبر 2014 عربستان از نقش تاریخی اش در تنظیم تولید چشم پوشی نمود و با افزایش تولیدش بازار را اشباع کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟