منشأ آلودگی هوای تهران چیست؟

کد خبر: ۶۴۵۰۹۶
|
۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵ 02 December 2016
|
6355 بازدید
|
۴
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به چرایی آلودگی هوای پایتخت با توجه به تعطیلات و کاهش ترددها در تهران، گفت:صرفا آلودگی هوا فقط به بحث ترددها و رفت و آمد خودروها در سطح شهر مربوط نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد رستگاری بیان کرد: وقتی با پدیده اینورژن مواجه باشیم قطعا افزایش آلاینده‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: صرفا آلودگی هوا مربوط به بحث ترددها نیست و ما روزانه چندین میلیون متر مکعب در تهران گاز مصرف می‌کنیم و هنگامی که امکان خروج این آلاینده‌ها در شهر نباشد آلاینده‌ها جمع می‌شوند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار کرد: منابع مختلف آلاینده در سطح شهر سبب آلودگی هوا شده و فقط خودروها عامل این اتفاق نیستند.

به گزارش ایسنا، سعید متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این با تاکید بر اینکه اینورژن (وارونگی دما) یک پدیده طبیعی است و کسی نمی‌تواند برای آن راهکار داشته باشد گفته بود: باید تلاش کنیم کمترین انتشار آلودگی صورت گیرد که با اقداماتی چون تعطیلی مدارس و علت یابی این موضوع سعی داریم انتشار آلودگی را کاهش دهیم. کشور ما از سال 1350 دچار آلودگی هوا بوده است و هر شهری که به کلانشهر تبدیل شده در زمره شهرهای آلوده قرار گرفته است ولی در این مدت تصمیمات و تلاش‌های درستی برای مقابله با آلودگی هوا اتفاق نیفتاده تا اینکه در سال 79 برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا طراحی شد که این برنامه 10 ساله تنها تا سال 84 اجرا شد.

متصدی با اشاره به اینکه مدیریت کنترل و کاهش آلودگی هوا جزو مصوبه‌های دولت است اظهار کرده بود: 47 برنامه تدوین شده و در دست اجراست و بسیاری نیز به نتیجه رسیده است. حذف بنزین پتروشیمی از جمله این اقدامات مهم است که در نتیجه این اقدام میزان بنزن هوا از 600 ppm به 30 ppm رسید، بنابراین چه کسی می‌تواند منکر این اقدامات و تاثیرات مثبت ناشی از آنها شود.

همچنین محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز پیش از این با بیان اینکه احصاء کم کاری دستگاه‌های اجرایی که در رویارویی با آلودگی هوا کوتاهی کردند ضرورت دارد، گفته بود: روشن است آلودگی هوا حاصل چه فرآیندی است و البته مردم می‌دانند که بخش زیادی از آلودگی هوا محصول کم‌کاری دستگاه‌هایی است که به جای انجام وظایف قانونی خود توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه افزایش بارگذاری در شهر تهران و متراکم‌تر کردن جمعیت این شهر پر تراکم باعث شده که مردم برای رفت و آمد در این شهر هر روز ده‌ها کیلومتر پیمایش کنند، عنوان کرده بود: متاسفانه مسوولان برای حل مشکلات آلودگی هوا، دلایل اصلی را فراموش کرده و به فرعیات چسبیده‌اند، به گونه‌ای که پیمایش زیاد و استفاده بی‌رویه سوخت‌های فسیلی از جمله دلایل عمده آلودگی هواست.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
الودگی طبیعی است ولی بیشترین عامل ساخت وسازهای غرب تهران در مجدوده چیتگر است که باعث جریان هوا میگردد ودولت هم هیچ تصمیمی برای ملوگیری از این معضل ندارد
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
یکی از عوامل مهم آلودگی هوای تهران تردد خودروها و موتور سیکلت های چند میلیونی و دیگر گاز مصرفی در ساختمانها ست.عامل دیگر میتواند بلند مرتبه سازی باشد ،ساختمانهای بلند مانع جدی برای گردش توده های هوا هستند ،بنابراین بخار و دمۀ ناشی از سوختهای فسیلی چه بنزین و گازوئیل و چه گاز در لابلای ساختمانها بدام افتاده و باد نمیتواند آنهارا از بالای شهر براند.وجود کوه های البرز خود دلیل دیگری بر عدم رانده شدن هوای آلوده است. در گذشته که ساختمانها بیش از دو طبقه نبود ، گردش هوا بهتر صورت میگرفت و پدیدۀ وارونگی هوا روی نمی داد. شهرداری تهران در گام نخست بلند مرتبه سازی را برای مدتی تعطیل کند و با جایگزینی خودروهای هوائی بجای خودروهای بنزینی میزان آلاینده ها را کاهش دهد. خودروهای برقی هم میتواند جایگزین خوبی باشد ،درضمن 2 روز در هفته تردد تمام خودرروهای پلاک شخصی ممنوع شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
همه کارخانه ها باید تعطیل بشن و همه کارگرانش هم برن فلافل بفروشن
arash
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
با سلام
روشهای حل آلودگی هوا بسیار ساده و تاثیرگذار است خدا را 100 هزار مرتبه شکر که ما دارای بزرگترین منبع گاز طبیعی در جهان هستیم وگرنه این تعداد خانه در تهران با مازوت یا گازوئیل قرار بود موتورخانه ها را روشن کنند ...
علت آلودگی هوای تهران 85درصد منابع متحرک و 15 درصد منابع ثابت است.
عمده آلودگی منابع متحرک خودروهای سنگین دیزلی فرسوده شامل کامیون مینی بوس اتوبوس و ... و موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده کاربراتوری هستند و براحتی میتوان 50 تا 60 درصد بسرعت آلودگی هوا را کاهش داد.
باید باور کنیم که پلاک خودروها هوا را آلوده نمیکند بلکه اگزوز آنها برمبنای تکنولوژی ساخت آنها و پاس نکردن معاینه فنی یورو 2 و 4 موجب ایجاد آلودگی است. لذا طرحهایی مثل زوج و فرد و کاهش هیچ تاثیری ندارد. آیا ماشین فرسوده اگر تا پشت طرح بیاید هوا آلوده نمیشود ولی اگر داخل طرح شود هوا آلوده میشود. ضمنا بدانیم که 100 دستگاه تویوتا پریوس هیبریدی یورو6 به اندازه یکدستگاه پیکان کاربراتوری آلودگی دارد.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟