«تا زمانی که مشتری دارد، تولید میکنیم و میفروشیم»؛ اشتباه نکنید، این سخن یکی از تولید کنندگانی که داعیه مشتری مداری دارد یا حقوق مشتریان و شأن بالای ایشان برایشان اهمیت دارد، نگفته بلکه مدیرعاملی به زبان آورده که اگر امتیازات بسیار ویژه از مجموعهاش گرفته شود، بعید است مجموعهاش بتواند یک روز در بازار رقابتی دوام بیاورد!
به گزارش «تابناک»؛ چندی پیش، خبری منتشر شد که حکایت از احتمال توقف تولید دو خودروی کهنسال تولیدی در کشورمان، آن هم در نیمه دوم سال 97 داشت و به سرعت با واکنش عمومی روبه رو شد؛ واکنش هایی که در نارضایتی عمومی از کیفیت این محصولات قدیمی و فاصله بسیار زیادشان با خودروهای روز جهان ریشه داشت و بر درخواست ایشان برای جلو انداختن توقف تولید این محصولات تأکید میکرد.
این در حالی بود که خبر منتشره به سرعت با تکذیب خودروسازان مواجه شد تا مشخص شود که توقف تولید امثال پژو 405 و پراید حتی تا دو سال آینده، آرزویی دور و محال بیش نیست و هیچ یک از مسئولان، عزمی برای این کار ندارند. گزارهای که پیشتر هم با نقش آفرینی چشمگیر این خودروها در تصادفات و آمار بالای فوتی های آن و چرخه بزرگ تولید و مصرف لوازم یدکی خودنمایی کرده بود.
اما ظاهرا تکذیب این خبر نتوانسته آن گونه که باید، دل مدیران شرکت های خودروسازی وطنی را خنک کند؛ این را میشود از مصاحبه اخیر مدیرعامل سایپا با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی دریافت که در آن، نه تنها بر ادامه تولید محصولات یاد شده تا آیندهای نامشخص تأکید شده، که اختیار توقف تولید امثال پراید خارج از دست امثال سازمان استاندارد خوانده شده است!
مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در واکنش به اظهارات رئیس سازمان استاندارد مبنی بر توقف خط تولید چند خودروی غیراستاندارد، گفت: «سازمان استاندارد، ورود و خروج خودرو از خط تولید را اعلام نمی کند، بلکه استانداردهای آن را تعیین می کند. خودروی پراید با ارتقا یا از استانداردهای آتی عبور می کند، یا اگر نتوانست تأییدیه استاندارد را بگیرد، ظاهرا شماره گذاری میکند.»
سخنانی عجیب و بعضا گنگ که هرچند بخشی از آن درست به نظر میرسد، بی شباهت به زورآزمایی و حریف طلبی نیست. از این روی درست که میدانیم سازمان استاندار مشخص نمیکند چه محصولی تولید بشود یا خیر؛ اما میدانیم که عرضه تمامی محصولات در کشور، نیازمند دریافت تأییدیه این سازمان است؛ تأییدیه هایی که مدیرعامل سایپا بر این باور است به هر شکل ممکن، شرایط را برای گرفتنشان فراهم میآورد!
ادعایی که پشتوانه عجیبی برای طرح آن بیان میشود؛ «تقاضای بازار». تقاضایی که چندی پیش تحریم خرید خودروهای بی کیفیت تولید وطن ثابت کرد از سر ناچاری مردم است اما به کمک تسهیلات دولتی و شکست کمپین مردمی، بار دیگر به وجود آمد تا امثال پراید باز به فروش بروند و در بازار خالی شده از رقابت با خودروسازان روز دنیا، امثال سایپا را پایدار نگه داشته و مدیرعاملش را از شنیدن توقف تولید محصولات در سال های آینده، برآشفته کنند.
مدیرعاملی که با علم به حمایت همه جانبه از طرف دولتمردان میگوید: «بحث از رده خارج شدن پراید وجود ندارد و تا زمانی که تقاضا وجود دارد و می توان تأییدیه استاندارد گرفت، پراید تولید میشود و نمیتوان به تقاضای بازار پاسخ نداد.» جملهای که میتوان به این شکل تصحیحش کرد: تا زمانی که خودروسازان از حمایت تمام عیار مسئولان برخوردارند، برای همه، حتی نهادهای حاکمیتی گردنکشی میکنند و نیازی به تغییر ندارند. درست مثل حکایت پیکان که ظاهرا از رده خارج شدنش یک اتفاق بوده و بس!