اهرم عملیاتی معیاری است که نشان میدهد یک شرکت یا یک پروژه از چه ترکیبی برای هزینه های ثابت و هزینه های متغیر استفاده کردهاند. چنانچه تعداد کالای فروختهشده شرکتی کم باشد، بخش عمده درآمد ناشی از آن صرف حاشیه ناخالص آن شده و گفته میشود که اهرم عملیـاتی بالا دارد. از طرفی شرکتی که فروش زیادی دارد، با هر فروش مقدار کمی حاشیه ایجاد میکند و بنابراین گفته میشود که شرکت اهرم عملیـاتی پایینی دارد. با افزایش حجم فروش یک کسب و کار، هر فروش جدید سهم کمتری به هزینه های ثابت و سهم بیشتری به سوددهی میدهد. گفته میشود کسب و کاری که نسبت بالایی از هزینه های ثابت و نسبت کمتری از هزینه های متغیر دارد، از اهرم عملیاتی بیشتری استفاده کرده است. برعکس کسب و کارهایی با هزینه های ثابت کمتر و هزینه های متغیر بیشتر از اهرم عملیاتی کمتر بهره جستهاند. در این ویدیو با این مفهوم بیشتر میشوید.