نمیتوان اسم برنامه وزیر پیشنهادی علوم را برنامه گذاشت
جهانبخش محبینیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی صبح امروز طی نطقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم در صحن علنی مجلس، اظهارداشت: وظیفه دانشگاه و وزارت علوم و تحقیقات در 3 سطح قابل بیان است و آن آموزش تربیت کادر برای اداره مملکت در سطوح متفاوت و تولید علم است.
وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور با بیان اینکه آیا از اوضاع حاکم بر دانشگاهها رضایت دارید؟ افزود: اگر نظرسنجی هم صورت دهیم معتقدم که آمار عدم رضایت از دانشگاهها بیشتر است چرا که در انتخاب وزیران، مدیران و امانتداران براساس منطق و سوگندی که خوردهایم پیش نمیرفت.
محبینیا افزود: همه دنبال این هستیم که آیا فلان وزیر با من خوب است یا بد، آیا اگر وزیر شود خرده فرمایشات ما در استان را جامه عمل میپوشاند یا خیر، یا فلان شخص توقعات سیاسی فراکسیون من را پاسخ میدهد یا نه بنابراین پیمانه از منش و رضایت الهی خالی است.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما طبق تبصره یک ماده 206 آئیننامه داخلی مجلس مکلف هستیم برنامه و صلاحیت فردی وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین ما در صلاحیت فردی آقای غلامی مشکلی نمیبینیم اما معتقدیم ایشان توانایی اداره وزارت علوم را نخواهند داشت و از پذیرش این مسئولیت توسط وی گلهمند هستیم.
محبینیا ادامه داد: چنانچه که تأکید کردم ما در صلاحیت فردی وزیر پیشنهادی علوم هیچ مشکلی نمیبینیم و اگر ایشان پیشنماز هم باشند بنده پشت سر ایشان نماز میخوانم.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: متاسفانه برنامه شما برنامه نیست بلکه شما یکسری از اسناد بالادستی را تقسیمبندی کردید و حتی در تهیه متن هم آنچنان که باید و شاید توجه نشده است.
محبینیا به ضرورت توان مالی دانشگاهها اشاره و بیان کرد: در برنامه آقای غلامی هیچ اشارهای به توان و استقلال مالی دانشگاهها نشده است.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی افزود: این برنامه برای بروز کردن سرفصلها چه پیشنهادی دارد؟ من متأسفم که سرفصل جامعشناسی ما را کسی تنظیم میکند که فیزیک خوانده اما میگوید که تخصص فلسفه دارد.
وی با تاکید بر اینکه ما از نظر سرفصلهای دانشگاهی 30 سال عقب هستیم، گفت: در مورد دانشبنیان کردن جامعه، اقتصاد، سیاست و اشتغال شاهد خلاء بزرگی در برنامه آقای غلامی هستیم. الان در سطح جهانی دانشگاهها با دانشبنیان کردن بخشهای کلان پیوند تنگاتنگ دارند.
محبینیا به سکوت برنامه وزیر پیشنهادی علوم درباره مدرکگرایی پرداخت و گفت: مدرکگرایی جامعه ایران را خفه کرده است و شما هیچ اشارهای برای رفع این مسئله در برنامه خود نکردهاید که علاوه بر آن در مورد توانمندسازی استانها نیز با سکوت محض در برنامه شما مواجهیم. ما بسیاری از اساتید دانشگاهی برجسته داریم که متأسفانه به نحوی از وجود آنها استفاده نمیکنیم.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی علوم اظهارداشت: شما زمانی میتوانید دیپلماسی علمی، استقلال مالی دانشگاهها، جلوگیری از مدرکگرایی و اهمیت به سرفصلها را عملی کنید که در برنامه شما گنجانده باشد. با شعار که نمیتوان مملکت را اداره کرد.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برنامه وزیر پیشنهادی علوم در ارتباط با مسائل تحقیقاتی و پژوهشی ساکت است، گفت: باید با کمال تأسف بگویم این برنامه پیشنهادی اصلاً برنامه نیست بنابراین اگر قرار باشد آئیننامه داخلی مجلس را اصلاح کنیم بهتر است صلاحیت فردی و صلاحیت برنامه را جداگانه مورد رأیگیری قرار دهیم.
محبینیا با تأکید بر اینکه ما به نیرویی نیاز داریم که با سرعت مسیر علمی کشور را بپیماید، گفت: با قاطعیت عرض میکنم با این برنامه به جایی نخواهیم رسید.