متهم ردیف اول آلودگی هوای تهران کیست؟ نمودارها سخن می‌گویند!

به راستی عامل آلودگی هوای تهران چیست و چرا با آن مقابله نمی‌کنیم؟ آیا این عامل شناسایی نشده؟ اگر پاسخ منفی‌ است، چرا این گونه است و اگر پاسخ مثبت است، چرا مقابله با آن در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟ مگر نه این است که در نتیجه این آلودگی، سلامتی جمع بزرگی از هموطنانمان در معرض خطر است؟ مگر نه اینکه تعطیل کردن ادارات و مدارس و اقدامات دیگر...
کد خبر: ۷۵۷۹۰۴
|
۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ 24 December 2017
|
20286 بازدید
|

اگر قرار به محاکمه عامل آلودگی هوای تهران باشد، متهم ردیف اول کیست؟ سوخت، خودروها، صنایع آلاینده، ساخت و سازها یا مدیرانی که عامل را می‌شناسند اما کوتاهی می‌کنند؟

به گزارش «تابناک»؛ چند سالی است با ازسرگیری واردات بنزین و راه اندازی پالایشگاه هایی که سوخت با استاندار بالا تولید می‌کنند، آلودگی هوا تا حدود زیادی مهار شده و دست کم در فصول گرم، کمتر نیازمند تعطیلی مدارس و اعمال شدیدتر طرح های ممنوعیت تردد هستیم؛ اما کافی است تا فصول سرد از راه برسند تا وارونگی جوی رخ داده و اوضاع دوباره همانی شود، که از دیرباز با آن دست به گریبان هستیم.

درست مثل هفته گذشته که در آن آلودگی‌ هوا در تهران و چند کلانشهر و شهر بزرگ دیگر کشورمان شدت گرفت و برای مهار آن، تعطیلی مدارس و اعمال محدودیت های شدید ترافیکی در دستور کار مسئولان قرار گرفت. شرایطی که به مدد بازندگی مختصر رخ داده تا حدی تعدیل شد، ولی کامل رفع نشده است. این را می‌شود از قدم زدن در معابر شهرهای شلوغ و آلوده‌ای مثل تهران دریافت که نفس کشیدن در آن، دشوار و جانکاه است.

وضعیتی که مجابمان می‌کند، بپرسیم به راستی عامل آلودگی هوای تهران چیست و چرا با آن مقابله نمی‌کنیم؟ آیا این عامل شناسایی نشده؟ اگر پاسخ منفی‌ است، چرا این گونه است و اگر پاسخ مثبت است، چرا مقابله با آن در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟ مگر نه این است که در نتیجه این آلودگی، سلامتی جمع بزرگی از هموطنانمان در معرض خطر قرار دارد؟ مگر نه اینکه تعطیل کردن ادارات و مدارس و اقدامات دیگری که برای مهار آلودگی هوا به کار می‌بندیم، همه هزینه آفرین هستند و این هزینه ها، به کشورمان تحمیل می‌شود؟

پرسش هایی که کنکاش در آنها به پاسخ های جالب توجهی منجر می‌شود. از جمله رسیدن به «سیاهه انتشار» که از مهم‌ترین و پایه‌ای ترین ابزارها در مدیریت آلودگی هوای شهری است و با استفاده از آن می‌توان منابع آلاینده در شهر را شناسایی کرده و سهم هر منبع آلاینده در تولید آلودگی شهری را به دست آورد.

سیاهه‌ای که آخرین بار شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در سال 94 آن را تهیه کرده و در آن، منابع آلاینده اصلی شهر تهران در دو دسته «منابع متحرک» (شامل خودروهای سواری، تاکسی، موتورسیکلت، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس واحد، سایر اتوبوس‌ها و کامیون) و «منابع ساکن» (شامل صنایع آلاینده، نیروگاه‌ها و پالایشگاه، ترمینال‌های شهری (پایانه‌های اتوبوسرانی، فرودگاه، راه ‌آهن)، جایگاه‌های سوخت‌رسانی و منابع خانگی و تجاری) مورد بررسی قرار گرفته‌اند و این نتیجه حاصل آمده است: «بر اساس این سیاهه انتشار مشخص شد كه سهم منابع ساکن و متحرک در تولید آلاینده‌های گازی به ترتیب برابر 15 و 85 درصد است و این سهم در تولید ذرات معلق به ترتیب 30 و 70 درصد به دست آمده است. در منابع متحرک، کامیون‌ها، اتوبوس‌هاي سرويس ادارات، اتوبوس‌هاي شركت واحد، موتورسیکلت و مینی‌بوس‌ها مهم‌ترین منابع تولید ذرات هستند در حالی که نیروگاه، پالایشگاه و صنایع، اصلی‌ترین منابع تولید ذرات در منابع ساکن هستند.»

با این توضیح که باید توجه داشت، «آلاینده‌های گازی» و «ذرات خروجی از اگزوز خودروها»، هر دو در غلظت ذرات معلق جو سهم دارند. گازهای آلاینده خروجی اگزوز خودروها در جو به ذرات معلق تبدیل می‌شوند و به همین دلیل است که خودروهای بنزین سوز با اینکه ذرات کمی تولید می‌کنند، با تولید گازهای آلاینده غیر مستقیم باعث افزایش غلظت ذرات معلق در جو می‌شوند.

توضیحاتی که شهبازی، مدير واحد پيش بيني و مدل سازي شركت كنترل كيفيت هواي تهران ارائه داده و در تکمیل‌شان می‌گوید: «بايد دانست كه خودروهاي سواري شخصي و وانت تهران 49 درصد كل آلاينده‌هاي گازی شهر را توليد مي‌كنند. همچنين موتورسيكلت‌ها و تاكسي ها به ترتيب با 18 و 14 درصد،‌ از دیگر عوامل اصلي تولید آلاینده‌های گازی شهر تهران هستند.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که عوامل آلاینده هوای تهران به تفکیک سهمشان مشخص شده‌اند و اگر قرار به مقابله با آلودگی هوای تهران باشد، می‌توان با برنامه‌ای مدون در خصوص آن اقدام نمود. برنامه‌ای که اگر به آن ملاحظات زیست محیطی و دانستی‌های حوزه سلامت افزوده شود، می‌تواند با دقت زیاد اولویت ها در برخورد را مشخص و آن را اجرایی کرد. با اقداماتی از قبیل الزام خودروها به نصب فیلترهای جذب ذرات آلاینده یا تجهیز آنها به تجهیزاتی که از میزان تولید و انتشار گازهای آلاینده در اثر احتراق در موتورشان می‌کاهد. الزامی شبیه به الزام رانندگان به داشتن بیمه شخص ثالث که نفع عموم در آن دیده شده است.

برنامه‌ای که می‌تواند شامل تعیین مجازات بازدارنده برای سرپیچی کنندگان از این امر حیاتی هم باشد و به این منظور، پشتیبانی قوه مقننه و دستگاه قضا را نیز دریافت کرده باشد، اما فعلا در حد ایده و نظر هم، حرفی از آن به میان نمی‌آید تا ثابت شود آنچه موجب آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای کشورمان شده، نه مشخص نبودن میزان آلاینده ها و عوامل آلاینده، که قصور مسئولان است و بس؛ مسئولانی که اگر قرار به مشخص کردن متهم ردیف اول آلودگی هوا باشد، خیلی پیشتر و بیشتر از دیگر گزینه‌ها، شایسته دریافت این عنوان هستند!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۵۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
پس مشخص شد چرا زوج و فرد و ... کار نمی کنه!! چون اصل آلودگی مال ماشینای خود شهرداریهاست!!! اونا رو باید جمع کنن و اجازه بدن مردم از خودروی شخصی استفاده کنن!! بر عکس همه دنیا!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
چرا شماره پلاک شخصی مسئولین اعم از راهنمایی رانندگی و ... زوج است و بقیه مردم بیشتر فلاک فردن؟؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
شما غرب تهران رو ببنید از انتهای همت تا جاده مخصوص تا قدیم و احمدآباد مستوفی واسلامشهر و نسیم شهر تماما کامیون های دودزا در حرکت هستند خب باد هم که به سمت شرق میاد بعد پلیس طرح ترافیک رو بزرگ میکنه مردم بدبخت کنار اوتوبان موندن ی سری از کار افتادن خب هوا که تمیز نشده چرا ادامه میدید این طرح هارو ! بخدا من بیسواد چاره کا رو میدونم !
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
آیا واقعا وقت اون نشده که مالیات خودروهای الکتریکی یا هیبریدی رو دولت برداره و اجازه بده حداقل تو شهرهای بزرگ از این خودرو ها استفاده بشه هر جای دیگه ی دنیا بود برای این کار سوبسید تعلق میگرفت اما تو ایران ما راضی هستیم که فقط مالیات رو بردارن البته اگه غولهای خودرو سازی ایران بذارن!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
مگه اینحا زاپنه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
1- نامتقارن بودن تعداد پلاک خودرو در شهرها با ظرفیت آن شهر
2- پایین بودن کیفیفت خودروهایه حداکثری (تولید داخل و چینی)
3- تردد بیش از حد موتورسیکلت
4- کیفیت پایین سوخت
5- بی توجهی به خودروهای دیزلی از رده خارج دولتی و خصوصی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
اینم اضافه کن:
سوزاندن شبانه لاستیکهای اسقاطی خودرو
در بیابانهای اطراف تهران توسط زباله جمع کن ها برای استخراج فلز مس درون آن.
من خودم شهریار میشینم در شهرهای اطراف و بیابونهای اطراف به وفور دیدم. خیلی شبها بوی دود میاد.
زباله هم آتیش میزنن.
برگ درختارو که ریخته آتیش میزنن.
به هیییییچ عنوان نمیخوام قصور دولت رو نادید بگیرم ولی مردم خودشون هم به خودشون رحم نمیکنن.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
سلام من به عنوان یک بیسواد یک پیشنهاد دارم بودجه یک سال کارهای مثلا فرهنگی صرف تعمیر و تعویض ماشین های سنگین که به شدت دودزا هستن بشه صد تا ماشین سواری نصف یک خاور و کامیون و تریلی دود نمیکنن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
آقای بیسواد، پس کسانی که در بخش های فرهنگی و
هنری مشغول به کار هستند، توی اون یکسال چیکار کنن؟ بمیرن؟
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
با این کارهای مهم فرهنگی که میکنن، مردن پیشنهاد خیلی بدی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
نمیخواد بودجه فرهنگی حذف بشه ... فقط دزدی نشه همه چی درست میشه
MRV
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
در مورد مینی بوس ها و کامیونها و اتوبوس ها واقعیت گفته نشده الودگی این بخش از حمل نقل به مراتب بیشتر از امار گفته شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
وزیر نفت جهت اطلاع و اقدام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
بدبختانه اگر به ریشه یابی بسیاری از مشکلات بپردازید در مورد بسیاری از آنها به همین پاسخ خواهید رسید.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
ماشین های سنگین یا تعمیر کنن معاینه فنی برن یا توقیف . پلاک های غیر تهران مسافرکشی نکنن چون فقط بحث الودگی نیست نوع رانندگی هم رو اعصاب بقیه هست. طرح زوج و فرد هم از درب منزل هرروز ولی تا ساعت 12 ظهر که کارمندهای تک سرنشین که دقیقا در مسیر ترافیک رفت و برگشت میکنن حداقل هفته ای دوروز با وسیله عمومی تشریف ببرند .اینجوری نه آمبولانس و اتش نشانی تو ترافیک میمونه نه سرطان ریه و پوست میگیریم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
من نمیدونم چه اتفاقی‌ در ایران افتاده. زمانی‌ که ما سر سفره پدر و مادرمون بودیم، به این گونه صحبت‌ها دروغ گفته میشد و مادرمون میگفت، اگر دروغ بگی‌، زبونت بند میاد و خدا قهرش میاد. بنده خدا، مادرمون نمیدونست که با دروغ زبان برخی‌ نه تنها بند نمی‌آید که حتی نشان و سکه های لیاقت هم بین هم تقسیم میکنند و هیچ اتفاقی‌ نمیفته و تازه همش تقصیر را گردن هم میاندازند! البته قهر خدا را داریم میبینیم اگر دقیق به اطراف و زمین هوا رود‌هایمان نگاه کنیم!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟