هانیه سادات جعفریه در یادداشتی نوشت:
بازار استفاده از اپلیکیشنهای درخواست تاکسی در تهران و برخی شهرهای بزرگ کشور هر روز داغتر می شود. تاکسیهای اینترنتی این امکان را به مشتریان خود می دهند تا تنها با نصب یک اپلیکیشن بر روی موبایل خود در کوتاهترین زمان و با مناسبترین هزینه – قیمتی بسیار پایینتر از تاکسیهای دربستی و آژانسها – به مقصد برسند.
با وجود رضایت نسبتا بالای شهروندان از خدمات تاکسیهای برخط، شرکتهایی که این اپلیکیشنها را مدیریت می کنند توسط برخی سازمانها از جمله شهرداری و نهاد زیر دست آن، تاکسیرانی، به عناوین مختلف تحت فشار قرار گرفته اند.
شهرداری که در واقع تاکسیهای اینترنتی را رقیب اصلی تاکسیرانی می داند عملکرد بازیگران اصلی صنعت تاکسیرانی مجازی را مدام به چالش می کشد. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران محسن پورسیدآقایی، در اخیرترین اظهار نظر خود، دو گرداننده اصلی این صنعت را در مورد افزایش آلودگی هوا مقصر دانسته است.
همانطور که معاون حمل و نقل شهرداری اعلام کرده "تاکسیهای آنلاین بیش از تاکسیهای رسمی شهر کار می کنند، چراکه مجهز به سیستم اینترنتی خوبی هستند". واقعیت آن است که اپلیکیشنهای درخواست خودرو با بهره گیری از تعداد کمتری ماشین تعداد بیشتری مسافر جابجا می کنند؛ این، یعنی جلوگیری از گردش بی هدف خودروها در سطح شهر، کاهش ترافیک و در نهایت کاهش مصرف سوخت. می توان اضافه کرد که این نوع تاکسیها با هزینه پایینی که به مسافر پیشنهاد می کنند افراد را تشویق می نمایند تا خودروهای شخصی خود را بیرون نیاورند و با این کار تا حدی معضل پیدا کردن پارکینگ در معابر عمومی را نیز مرتفع می کنند.
پژوهشها نیز نشان می دهند که به دلیل بهرهوری بالای اپلیکیشنهای درخواست خودرو، این سامانهها موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا می شوند، نه افزایش آنها. در پژوهشی که دانشگاه آریزونا در سپتامبر 2016 انجام داد اثر تاکسیهای آنلاین، از جمله "اوبر" بر روی ترافیک و آلودگی هوا مثبت ارزیابی شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که تاکسیهای برخط بعد از ورود به محدوده ی شهری، به طرز چشمگیری زمان اوج ترافیک، هزینه های مربوط و همچنین مصرف سوخت را کاهش داده و ازین طریق کمک شایانی به کاهش الودگی هوا می نمایند.
میلاد منشی پور، مدیرعامل اپلیکیشن تپسی می گوید متاسفانه شهرداری تا به امروز چندان درمدیریت حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی کارامد عمل نکرده است. وی در مصاحبه ای گفت: تپسی دهها هزار خودروی شخصی را که مسافرکشی می کردند ساماندهی کرده و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته خود تا حدود سه برابر هرزگردی آنان را در سطح شهرها کاهش داده است.
او افزود: ما از این طریق به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کرده ایم، ضمن آن که سرویسی جدید نیز به نام "تپسی لاین" راهاندازی نموده ایم که به زودی در دسترس مسافران تهرانی قرار خواهد گرفت. منشیپور ادامه داد به طور قطع این سرویس جدید سهم به سزایی در کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت خواهد داشت. وی توضیح داد که تپسی لاین به مسافران این انتخاب را می دهد که سفر خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند، یعنی چند مسافر که در یک محدوده مکانی قرار دارند و مقصدهایی نزدیک به هم نیز دارند با استفاده از یک خودرو سفر کنند. از این طریق نه تنها هزینه های سفر کاهش می یابد بلکه ترافیک نیز به مراتب کمتر می شود.
با وجود مزایای تاکسیهای آنلاین، همچنان شهرداری و تاکسیرانی خودروهای شخصی زیر نظر اپلیکیشنهای درخواست سفر را آلاینده می دانند. این اظهارات کاملا در تعارض با آماری است که سازمان حفاظت از محیط زیست ارائه داده که در آن سهم آلایندگی خودروهای شخصی و تاکسی ها رویهمرفته فقط 3 درصد است.
بنابر اظهارات رئیس سازمان محیط زیست عیسی کلانتری در سوم دی ماه سال جاری، ۷۰ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودروهای فرسوده است و نیمی از این خودروهای فرسوده اتوبوسهای فعال در سیستم حمل و نقل عمومی هستند که باید از رده خارج شوند.
این آمار را می توان با استناد به سخنان معاون این سازمان مسعود تجریشی تکمیل کرد. براساس سخنان او در 23 دی ماه، تنها در تهران 97 درصد اتوبوسها، 91 درصد مینیبوسها و 34 درصد کامیونها فرسوده اند. همچنین از یک میلیون موتورسیکلتی که در تهران هستند 80 درصد پیر و فرسودهاند. تجریشی به مطالعات انجام شده در سال 95 نیز اشاره کرده، پژوهشی که ثابت نموده سهم خودروهای سواری اعم از شخصی، ون و تاکسی در تولید آلودگی فقط 3 درصد است و اتوبوسها و کامیونها با سهم 85 درصدی، نخستین منبع آلاینده هوای شهرهای بزرگ به شمار می آیند.
حال پرسش اینجاست که چرا شهرداری به جای رسیدگی به وضع نابسامان حمل و نقل عمومی، مدام عملکرد تاکسیهای آنلاین را مورد نکوهش قرار می دهد.