سرانجام ناوچه دماوند که هجده روز پیش دچار حادثه شده و مسئولان نیروی دریایی بر جزئی بودن خسارت وارده به آن تأکید داشتند، غرق شد؛ اتفاقی شوم که ظاهرا قرار نیست به رقم خوردن تغییراتی در عملکرد مسئولان در حوزه اطلاع رسانی منجر شود!
به گزارش «تابناک»؛ ناوچه دماوند که دومین کشتی جنگی "کلاس موج" کشورمان بعد از «جماران» بود و رسما از هجدهم اسفندماه سال ۹۳ به خدمت به ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران درآمده بود، در پی حادثهای که حدود سه هفته پیش برایش رخ داد، ساعاتی پیش غرق شد؛ رویدادی که بدترین پایان برای این کشتی گران قیمت، آن هم پیش از پایان بردن سومین سال خدمت به شمار میآید.
ناوچه دماوند ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ طی مراسمی با حضور محمود احمدینژاد، رئیسجمهور وقت ایران در بندر انزلی تحت عنوان «جماران۲» به آب انداخته شد و دو سال بعد با سپری کردن آزمایش هایی رسما به ناوگان دریایی کشورمان پیوست و بزرگترین کشتی جنگی ایران در منطقه دریایی شمال لقب گرفت. این ناوچه ابتدا «ولایت» نام داشت.
ماجرا از آنجایی شروع شد که برخی اخبار، از برخورد این کشتی جنگی با یکی از موجشکنهای نزدیک بندرگاه انزلی خبر میدادند. اخباری تأیید نشده که با انتشار تصاویری از آن در رسانههای بیگانه (
اینجا)، رنگ و بوی متفاوتی یافت؛ اما باز نتوانست به تشریح وضعیت واقعی این ناوچه منجر شود؛ ناوچهای که برخی مسئولان آن را «ناوشکن» میخوانند، اما بر اساس تعاریف رایج در جهان، ناوچه محسوب میشود.
آن گونه که تصاویر منتشره نشان میداد، دماوند در حالی در کنار موج شکن متوقف شده بود که بخشهای زیادی از آن زیر آب رفته بود. تصاویری که به رغم انتشار آن، مسئولان نیروی دریایی کشورمان از جزئی بودن آسیبهای وارد آمده به این کشتی جنگی ۱۰۰ متری خبر میدادند و مدعی بودند آسیبهای وارده قابل جبران است.
از جمله این مسئولان، امیر دریادار «امیر رستگاری»، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع بود که میگفت: به دلیل شرایط توفانی دریای شمال، ناوشکن دماوند از کنترل خارج شد و به موج شکن برخورد کرد و در حال حاضر نیروهای مربوطه در مرحله رهاسازی و ارسال آن به رده تعمیراتی هستند. این ناوشکن فعلاً در فاز جابهجایی قرار دارد. آسیبهای وارد آمده به آن تا حدودی جدی مشاهده شده و بیشتر بدنه این ناوشکن صدمه دیده است.
این توضیحات در حالی بیان میشد که اخبار رسیده حکایت از شدت بالای برخورد این ناوچه با موج شکن داشت به گونهای که گفته میشد بر اثر برخورد شش تن از سرنشینان دماوند به دریا پرتاب شدهاند و تنها چهار تن از ایشان با حضور نیروهای امدادی نجات یافتند. اتفاقی که در نهایت به شهادت دو سرنشین مفقود شده در آن حادثه، یعنی تکاوران «بیژن زارع» و «امیر باصره» منجر شد.
ناوسروان تکاور شهید «بیژن زارع»
عجیبتر آنکه در روزهای اخیر اخباری منتشر میشد که حکایت از شدت گرفتن آسیبهای دماوند داشت به گونه که گفته میشد بر اثر برخوردهای مداوم این ناوچه با موج شکن در پس هر موجی که از راه میرسد، بسیاری از تجهیزات آن از دست رفته و عملا دماوند در حال دو تکه شدن است. اتفاقاتی که ثابت میکرد پیش بینی رسانههای بیگانه در خصوص فرجام این کشتی دور از انتظار نیست و احتمالا محقق خواهد شد!
اتفاقی که بالاخره رخ داد؛ با گزارشهایی که از غرق شدن این ناوچه بر اثر افزایش ارتفاع موجها و بالا آمدن سطح آب خبر میدادند. خبری که هنوز واکنش رسمی مسئولان را به دنبال نداشته تا ثابت شود که نه شهادت دو تن از پرسنل دماوند و نه از دست رفتن این کشتی مدرن و گران قیمت پس از هجده روز، هیچ یک نمیتوانند تغییری در سیاستهای مسئولان مربوطه در خصوص اطلاع رسانی به وجود آورند!