مدیر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه چشمانداز کلی انجمنهای علمی دانشجویی این دانشگاه این است که سهمی در توسعه جنبش نرمافزاری، توسعه آزاداندیشی و توسعه گفتگوهای بین رشتهای داشته باشند، حرکت در این مسیر را نقشه راه تعیین شده برای آنها دانست و گفت: مجمع دبیران انجمنهای علمی دانشجویی این دانشگاه نیز با برگزاری کارگاه «استراتوگرافی» تلاش کردهاند تا نقشه راه انجمنهای علمی دانشجویی را برای خود تعیین کنند.
به گزارش ایسنا، شهروز شریعتی برگزاری همایشها و نشستهای تخصصی، برگزاری کارگاه، نمایشگاه تخصصی، تالیف و تدوین کتابهای علمی، بازدیدهای علمی، اجرای پروژههای پژوهشی و ابتکاری، اختراع، انتشار نشریات علمی و تولید نرمافزار را از جمله مهمترین فعالیتهای انجمنهای علمی دانشجویی این دانشگاه عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: آنچه انجمنهای علمی و دانشجویی بیشتر میتوانند انجام دهند، تمرین کار جمعی و مشارکت اجتماعی است و تولید محصول، اعم از اختراع، کتاب و نرمافزار همگی مستلزم یادگیری کار جمعی است.
استادیار دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: عمدتا برای انجمنها فضایی فراهم میشود که بتوانند ضمن آشنایی با توانمندیهای یکدیگر کار جمعی انجام دهند. آنها در این فضای دوستانه یک محیط با نشاط و متفاوت را تجربه میکنند، ضمن آن که میآموزند ویژگیهای محیطهای اداری و رسمی چیست و چگونه باید با وجود محدویتها و کاستیها دست به نوآوری بزنند.
وی با بیان اینکه فعالیتهایی از جمله برگزاری همایش ملی آسیبشناسی زبان فرانسه و همایش ملی آسیبشناسی مسائل اجتماعی دانشجویان از سوی انجمنهای علمی دانشجویی این دانشگاه در حال پیگیری است، از شایسته تقدیر شناخته شدن دانشگاه تربیت مدرس از سوی وزارت علوم در جشنواره حرکت سالهای 96 و 95 در حوزه فعالیتهای علمی و دانشجویی خبر داد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس همچنین توانست کارگاه استراتوگرافی را به عنوان مبتکر و پیشنهاد دهنده در حاشیه دهمین جشنواره حرکت برگزار کند.
مدیر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که از جمله ویژهبرنامههای این دانشگاه رویداد «حرف حساب» بوده که متولی آن مجمع دبیران انجمنهای علمی دانشجویی است، گفت: در این رویداد سعی میشود که ارائه پایاننامهها در ۳ دقیقه و ارائه ایدههای بداهه در 3۰۰ ثانیه انجام شود و دانشجویان در قالب کارگاههای گوناگون مهارتهای جدیدی را که با وجود ضرورت در دانشگاه آموزش داده نمیشود، فرا گیرند.
شریعتی دعوت از سفیران کشورها را از دیگر برنامههای نوآورانه دانشگاه عنوان کرد و توضیح داد: این برنامه که بیشتر از سوی انجمن علمی جغرافیای سیاسی پیگیری میشود، به منظور بحث و گفتوگو با این افراد و پرسش از آنها درباره مسائل داخلی و بینالمللی برگزار شده است.
وی ضمن تأکید بر راهبرد کلی دانشگاه مبنی بر توسعه گفتوگوهای بین رشتهای، تشریح کرد: طی این راهبرد، انجمنهای علمی دانشجویی رشتههای مختلف به این سمت سوق داده میشوند که بر سر مسائل گوناگون به گفتوگو بنشینند.
شریعتی افزود: برای مثال به تازگی برنامهای تحت عنوان «نوروبیولوژی سیاسی» در دانشگاه برگزار شد که به حوزه برق و الکترونیک، پزشکی و در عین حال علوم انسانی و علوم شناختی مربوط میشد.
استادیار دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: تأکید زیادی شده است که انجمنهای علمی و دانشجویی برنامههای مشترک تعریف کنند و این طور نباشد که هر گروهی در دل خودش کار بکند و برنامههای خودش را پیش ببرد.
شریعتی در همین راستا به جلسات «فکرانه» انجمنهای علمی دانشجویی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: انجمنهای علمی دانشجویی در این جلسات ضمن آسیبشناسی برنامههای خود درباره امکانسنجی اجرای برنامههای آینده بحث و گفتوگو میکنند.
وی با بیان اینکه قوانین مالی دانشگاه در خصوص حمایت از قراردادهای درون دانشگاهی و برون دانشگاهی با انجمنهای علمی دانشجویی بازدارندگی دارد، گفت: انجام کارهای پژوهشی بستگی به اعتماد محیط بیرون به دانشگاه دارد و انجمنهای علمی دانشجویی چندان نمیتوانند بدون حمایت گروههای خود وارد کارهای جدی شوند.
این مدیر دانشگاه تربیت مدرس همچنین از حمایت دانشگاه از برنامههای علمی و دانشجویی انجمنهای علمی آن تا سقف سالانه 4 میلیون تومان خبر داد و در عین حال تصریح کرد: این حمایت به تخصیص بههنگام و مکفی بودجه دانشگاه بستگی دارد، اگرچه سعی میکنیم محدودیتهای بودجهای مانع از فعالیتهای مهم نشود.
شریعتی افزود: همواره سعی شده برنامههای بنیادین و مهم انجمن علمی توسعه داده شود. میزان حمایتهای مالی بر حسب مورد در کمیته حمایت و نظارت بر انجمنهای علمی و دانشجویی امکان افزایش دارد.
به گزارش ایسنا، دانشگاه تربیت مدرس ۱۱۶ انجمن علمی ثبت شده دارد که زیرمجموعه مدیریت سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی این دانشگاه هستند.