مظلومیت مادران باردار در جامعه‌ای که اسیر مردسالاری شده است

زندگی مادران به ویژه در دوران بارداری آنقدر حساس و آسیب پذیر است که کوچک‌ترین اتفاق ناخوشایند در این دوران، چه به لحاظ روحی و چه به لحاظ جسمی، امکان خسارت‌های سنگینی را در آینده فراهم می‌کند؛ خسارت‌هایی که تنها متوجه یک مادر یا خانواده نیست و می‌تواند آینده یک جامعه را متأثر کند.
کد خبر: ۷۹۶۵۵۰
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷ 06 May 2018
|
8397 بازدید
دوران حساس و پر اضطراب بارداری مادران که نیاز به حمایت همه جانبه خانواده و جامعه دارد، امروزه و تحت تأثیر فشار‌های فراوانی که زندگی مدرن به خانواده‌ها وارد می‌کند، تا حدود زیادی مورد غفلت قرار گرفته است؛ اتفاق ناخوشایندی که در رابطه با خسارت هایش کمتر کسی سخن گفته و قلم رانده شده است.

به گزارش «تابناک»، زندگی مادران به ویژه در دوران بارداری آنقدر حساس و آسیب پذیر است که کوچک‌ترین اتفاق ناخوشایند در این دوران، چه به لحاظ روحی و چه به لحاظ جسمی، امکان خسارت‌های سنگینی را در آینده فراهم می‌کند؛ خسارت‌هایی که تنها متوجه یک مادر یا خانواده نیست و می‌تواند آینده یک جامعه را متأثر کند.

مادران باردار در دوران بارداری با شرایطی رو به رو هستند که از سویی نگرانی فشار‌های حمل یک نوزاد آن‌ها را آزار می‌دهد و از سوی دیگر استرس تولد یک نوزاد سالم را با خود به همراه دارند. البته این نگرانی و دغدغه‌ها همه آنچه مادران باردار به آن دچار هستند نیست و در این بین نگاه همسر، فرزندان، آشنایان و نیز جامعه نیز می‌تواند روی روحیات آن‌ها و نوزادی که قرار است متولد شود اثر گذار باشد.

مادران باردار در این برهه از زندگی به شدت به حضور و همراهی همسر خود نیاز دارند و نبود همسر و یا نزدیکان در کنار آن‌ها می‌تواند پیامد‌های جبران ناپذیری را هم برای آن‌ها و هم برای نوزادشان به همراه داشته باشد.

درک نکردن همسر باردار و عدم شناخت دقیق نیاز‌های او توسط همسران خیلی زود حجم زیادی از ترس و دلهره را به مادر تزریق می‌کند و این موضوع زمینه اشکالات عدیده‌ای را در سلامت روحی و روانی او ایجاد می‌کند.

امنیت خانوادگی و نیز امنیت اجتماعی در این دوران دو مقوله مهمی است که مادران باردار به آن به شدت نیاز دارند و در خانه پدر و در جامعه نیز مسئولان باید بتوانند شرایط امن و آرامی را برای آن‌ها فراهم کنند.
 
مظلومیت مادران باردار در جامعه‌ای که اسیر مردسالاری شده است
تغذیه مناسب مادر باردار، در دسترس قرار داشتن خدمات بهداشتی و پزشکی خوب و نیز مراقبت‌های ویژه در صورت نیاز از جمله دیگر نیاز‌هایی است که این افراد به آن نیاز دارند و نبود هر کدام از این‌ها در زندگی می‌تواند برای آن‌ها به یک نگرانی و خسارت جبران ناشدنی بدل شود.

مادران در دوران بارداری نیاز دارند که بیش از گذشته به آن‌ها توجه شود، حساسیت‌های پیش آمده برای آن‌ها مورد توجه قرار گیرد و در صورت نیاز مشکلات پیش آمده برای آن‌ها با سرعت و کیفیت بالا مرتفع شود.

همه آنچه به آن اشاره شد، نیازمند وجود آگاهی لازم در میان افراد جامعه و به ویژه خانواده و مسئولان است که می‌تواند به صورت دقیق نیازمندی‌های آن‌ها را تأمین و جبران کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در جامعه کنونی این آگاهی‌ها به میزان کافی وجود ندارد و مادران باردار آنچنان که باید و شاید مورد توجه مسئولان و خانواده‌ها قرار ندارند.

اگرچه در برخی محیط‌های شهروندی و مناطق جغرافیایی کشور این آگاهی‌ها به میزان قابل قبولی مشاهده و نیاز‌های مادران باردار در حد استاندارد تأمین می‌شود، اما هستند مادران بارداری که از حداقل میزان توجه‌ها نیز بی بهره هستند و دوران بارداری آن‌ها به سختی طی می‌شود.

این مشکلات که گریبان بسیاری از مادران را در دوران بارداری می‌گیرد، شاید در نگاه اول خسارت‌های محدود و یا سنگینی را متوجه تنها یک خانواده بکند، اما اگر عمیق‌تر به مسئله نگاه شود، متوجه خواهیم شد که خسارت‌های بر آمده از این بی توجهی‌ها دارای ابعاد وسیع تری است که بعضاً می‌تواند کل جامعه را در بر بگیرد.

فرزندانی که از مادران باردار متولد می‌شود قرار است که آینده ایران را بسازند و همچنین قرار است در دامان این مادران پرورش یابند. این مادران اگر نتوانند چه در دوران بارداری و چه در دوران پرورش فرزند از آرامش و آسایش کافی برخوردار باشند، قطعاً در ادامه دچار مشکلاتی می‌شوند که گریبان جامعه را نیز خواهد گرفت.

بر این اساس و با توجه به اینکه در جامعه کنونی چندان این ضرورت مورد توجه قرار نگرفته است و جامعه بیش از حد اسیر نوعی نگاه مردسالاری است، شاید نیاز باشد که حساسیت‌ها در این رابطه افزایش یابد و رسیدگی‌های ویژه به این موضوع مهم در دستور کار نهاد‌های متولی و مرتبط قرار گیرد.
 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟