طی سالهای اخیر پدیده مدرک گرایی روز به روز در جامعه ما شیوع پیدا کرده، بطوریکه رشد قارچ گونه مراکز و واحدهای دانشگاهی که از آنها به عنوان کارخانه تولید مدرک یاد می شود، در کشور مشهود بوده است.
به گزارش دانشجو، رشد و توسعه هر جامعهای بدون توجه به علم، دانش و آموزش امکانپذیر نخواهد بود و یقینا دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در این زمینه نقش اساسی و کلیدی ایفا میکنند، اما هر توسعهای بدون توجه به استانداردها و زیرساختهای موجود در جامعه میتواند آسیبزا باشد. بررسی کلی از آمار دانشگاههاو دانشجویان موجود در کشور نشان دهنده این موضوع است که گسترش بی رویه مراکز آموزش عالی طی سالهای اخیر نه تنها کمکی به رشد علمی و حل معضلات جامعه بخصوص اشتغال نکرده است بلکه خود موجب ایجاد معضلات جدیدی نظیر شکل دهی پدیده صندلی خالی، افت کیفیت آموزش، افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیکار، بالا رفتن سطح توقعات فارغ التحصیلان، اتلاف مبلغ هنگفتی از بودجه کشور و معضلاتی از این قبیل شده است.
بنا به آخرین گزارش موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم که در اختیار ایسنا قرار گرفته، در ایران ۲۴۶۸ دانشگاه در کشور وجود دارد که از این میان تعداد ۵۳۰ واحد سهم دانشگاه آزاد بوده، ۳۰۹ موسسه غیرانتفاعی، ۱۷۰ مرکز فنی حرفه ای، ۴۶۶ مرکز پیام نور، ۹۵۳ واحد علمی کاربردی و ۱۴۱ دانشگاه دولتی( وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) در ۳۱ استان کشور ثبت شده است.
نوع وابستگی | تعداد |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | ۱۴۱ |
دانشگاه پیام نور | ۴۶۶ |
دانشگاه علمی و کاربردی | ۹۵۳ |
موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی | ۳۰۹ |
دانشگاه آزاد اسلامی | ۵۳۰ |
دانشگاه فنی و حرفهای | ۱۷۰ |
بر اساس آمار موسسه فوق، تعداد ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۴۲۰ دانشجو در دانشگاههای کشور مشغول تحصیل هستند که از این تعداد یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۶۹ نفر زن و ۲ میلیون و ۷۱ هزار و ۱۵۱ دانشجو مرد هستند و همچنین از کل جمعیت دانشجویی کشور، تعداد ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۷۰۰ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، ۳۳۹ هزار و ۳۲۵ دانشجو در موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی، ۱۹۷ هزار و ۳۰۵ دانشجو در دانشگاه فنیحرفهای، ۴۷۳ هزار و ۷۹۸ دانشجو در دانشگاه علمی – کاربردی، ۵۴۶ هزار و ۸۸۶ نفر در دانشگاه پیام نور و ۶۸۷ هزار و ۳۶ دانشجو در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول تحصیل هستند.
نوع وابستگی | زن | مرد | جمع |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | ۳۵۷۲۵۵ | ۳۲۹۷۸۱ | ۶۸۷۰۳۶ |
دانشگاه پیام نور | ۳۵۳۰۲۱ | ۱۹۳۸۶۵ | ۵۴۶۸۸۶ |
دانشگاه جامع علمی کاربردی | ۱۵۳۷۳۳ | ۳۲۰۰۶۵ | ۴۷۳۷۹۸ |
دانشگاه فنی و حرفهای | ۶۰۴۱۸ | ۱۳۶۸۸۷ | ۱۹۷۳۰۵ |
موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی | ۱۶۱۵۲۵ | ۱۷۷۸۰۰ | ۳۳۹۳۲۵ |
دانشگاه آزاد اسلامی | ۶۳۷۳۱۷ | ۹۱۲۷۵۳ | ۱۵۵۰۰۷۰ |
جمع کل | ۱۷۲۳۲۶۹ | ۲۰۷۱۱۵۱ | ۳۷۹۴۴۲۰ |
بر اساس گزارش اعلام شده موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، استانهای کردستان، ایلام، چهارمحال بختیاری و زنجان کمترین و استانهایی نظیر تهران، آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی بیشترین تعداد مراکز و واحد دانشگاهی را دارند. آمار دقیق تعداد مراکز دانشگاهی استانهای مختلف در جدول زیر قابل مشاهده است.
تعداد واحدهای دانشگاهی به تفکیک استان سال تحصیلی ۹۶-۹۵
استان | دولتی | پیامنور | علمیکاربردی | آزاد |
غیرانتفاعی |
فنیحرفهای |
آذربایجانشرقی | ۸ | ۲۶ | ۳۷ | ۴۸ | ۱۲ | ۸ |
آذربایجانغربی | ۳ | ۱۹ | ۲۴ | ۲۱ | ۱۱ | ۴ |
اردبیل | ۱ | ۱۲ | ۲۰ | ۱۶ | ۳ | ۳ |
اصفهان | ۷ | ۴۰ | ۴۳ | ۳۴ | ۳۰ | ۱۲ |
البرز | ۵ | ۸ | ۳۹ | ۶ | ۲ | ۲ |
ایلام | ۱ | ۹ | ۱۳ | ۸ | ۲ | ۲ |
بوشهر | ۱ | ۱۱ | ۲۰ | ۱۲ | ۳ | ۲ |
تهران | ۲۹ | ۱۷ | ۱۸۸ | ۴۸ | ۲۲ | ۸ |
چهارمحالوبختیاری | ۱ | ۱۱ | ۱۴ | ۵ | ۱ | ۵ |
خراسان جنوبی | ۳ | ۱۲ | ۱۶ | ۸ | ۲ | ۵ |
خراسان رضوی | ۱۱ | ۲۷ | ۶۲ | ۲۴ | ۳۳ | ۱۱ |
خراسان شمالی | ۴ | ۸ | ۱۲ | ۶ | ۳ | ۵ |
خوزستان | ۷ | ۳۰ | ۳۳ | ۲۹ | ۷ | ۵ |
زنجان | ۲ | ۸ | ۱۹ | ۱۰ | ۴ | ۲ |
سمنان | ۶ | ۸ | ۲۰ | ۹ | ۱۱ | ۴ |
سیستانوبلوچستان | ۵ | ۱۰ | ۲۹ | ۱۱ | ۷ | ۴ |
فارس | ۱۴ | ۳۹ | ۴۲ | ۵۲ | ۱۰ | ۱۳ |
قزوین | ۲ | ۸ | ۱۴ | ۱۱ | ۲۲ | ۲ |
قم | ۵ | ۳ | ۱۸ | ۲ | ۱۲ | ۲ |
کردستان | ۱ | ۹ | ۲۱ | ۷ | ۴ | ۳ |
کرمان | ۸ | ۲۸ | ۳۷ | ۱۸ | ۱۱ | ۱۲ |
کرمانشاه | ۲ | ۱۴ | ۲۱ | ۱۳ | ۴ | ۴ |
کهگیلویهوبوبراحمد | ۱ | ۹ | ۱۲ | ۶ | ۲ | ۲ |
گلستان | ۳ | ۱۲ | ۱۹ | ۱۵ | ۱۴ | ۵ |
گیلان | ۲ | ۱۹ | ۲۹ | ۲۴ | ۱۷ | ۷ |
لرستان | ۲ | ۹ | ۳۱ | ۱۱ | ۵ | ۵ |
مازندران | ۷ | ۱۷ | ۳۶ | ۲۴ | ۴۲ | ۱۱ |
مرکزی | ۴ | ۱۱ | ۲۲ | ۱۹ | ۹ | ۴ |
هرمزگان | ۴ | ۱۳ | ۲۰ | ۲۱ | ۲ | ۳ |
همدان | ۵ | ۱۱ | ۱۹ | ۱۴ | ۷ | ۶ |
یزد | ۳ | ۹ | ۲۳ | ۱۳ | ۴ | ۹ |
براساس گزارش آماری وزارت علوم، تعداد دانشجویان دوره کاردانی سال ۹۶، ۳۳۲۴ نفر در دو دوره روزانه و شبانه است و این آمار در دوره کارشناسی ۴۲۷ هزار و ۴۸۳ دانشجو میباشد.
در واقع در حال حاضر ۵۰۰ هزار و ۸۹ دانشجوی کارشناسی و دو دانشجوی کاردانی در دانشگاه پیام نور، ۲۱۰ هزار و ۴۴۲ دانشجوی کارشناسی و ۲۶۳ هزار و ۳۰۵ دانشجوی کاردانی در دانشگاه جامع علمی – کاربردی، تعداد ۳۹ هزار و ۳۷۲ دانشجوی کارشناسی و ۱۵۷ هزار و ۹۳۳ دانشجوی کاردانی در دانشگاه فنیحرفهای، ۲۱۳ هزار و ۴۴۰ دانشجو در دوره کارشناسی، ۵۶ هزار و ۸۲۸ دانشجو در دوره کاردانی در موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی، ۷۸۵ هزار و ۴۸۶ دانشجوی کارشناسی و ۲۵۸ هزار و ۸۳۲ دانشجوی کاردانی در دانشگاه آزاد مشغول تحصیل هستند.
به طور کلی تعداد ۷۴۰ هزار و ۲۲۴ دانشجوی کاردانی و ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۳۱۲ دانشجوی دوره کارشناسی، ۱۱۵ هزار و ۶۰۸ دانشجوی دوره دکتری تخصصی، ۲۹ هزار و ۷۴۰ دانشجوی دکتری عمومی (حرفهای)، تعداد ۱۹۳ هزار و ۵۱۱ دانشجوی دوره کارشناسی ارشد در دانشگاههای وزارت علوم مشغول تحصیل هستند.
همچنین تعداد ۴۵ هزار و ۱۰۷ دانشجو در دانشگاه پیام نور، ۶۶ هزار و ۸۶۷ در دانشگاهها و موسسات غیر انتفاعی و ۴۲۷ هزار نفر نیز در دانشگاه آزاد وجود دارد. تعداد ۳ هزار و ۶۶۶ دانشجوی دکتری عمومی، ۵۹ هزار و ۵۰۲ دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، ۱۶۸۸ دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه پیام نور، ۲ هزار و ۱۹۰ دانشجوی دکتری تخصصی در موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی، ۲۶ هزار و ۷۴ دانشجوی دکتری عمومی و ۵۲ هزار و ۶۷۸ دانشجوی دکتری تخصصی در کشور مشغول تحصیل هستند.
رشد قارچ گونه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کشور در حالی صورت گرفته است که تعداد متقاضیان دانشگاهها سال به سال کاهش پیدا میکند، در همین رابطه دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: دانشگاه های دولتی ۶۴ درصد، غیر انتفاعی ۶.۴ درصد، پیام نور ۲۷درصد کاهش پذیرش دانشجو داشته اند.
وی در ادامه همچنین به رشد بیرویه دانشگاهها در دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: از سال ٨٤ و با آغاز دولت نهم سیر افزایشی فزاینده غیر قابل باور و غیرمنطقی را در پذیرش دانشجو شاهد بودیم. به عنوان نمونه از ٤٤ موسسه غیر انتفاعی به ٣٤٠ موسسه غیرانتفاعی در کشور رسیدیم که البته سال ٩٢ ترمز را کشیدیم و جلوی رشد موسسات غیر انتفاعی را گرفتیم و در این دوره هیچگونه مجوز تاسیس موسسه غیرانتفاعی داده نشد مگر با اجازه شورای عالی انقلاب فرهنگی که نهاد بالادستی است.
نوع وابستگی | کاردانی | کارشناسی | کارشناسی ارشد | دکتری حرفهای | دکتری تخصصی | تعداد |
وزارت علوم | ۳۳۲۴ | ۴۲۷۴۸۳ | ۱۹۳۵۱۱ | ۳۶۶۶ | ۵۹۰۵۲ | ۶۸۷۰۳۶ |
دانشگاه پیام نور | ۲ | ۵۰۰۰۸۹ | ۴۵۱۰۷ | ۰ | ۱۶۸۸ | ۵۴۶۸۸۶ |
علمی کاربردی | ۲۶۳۳۰۵ | ۲۱۰۴۴۲ | ۵۱ | ۰ | ۰ | ۴۷۳۷۹۸ |
فنی و حرفهای | ۱۵۷۹۳۳ | ۳۹۳۷۲ | ۰ | ۰ | ۰ | ۱۹۷۳۰۵ |
غیرانتفاعی | ۵۶۸۲۸ | ۲۱۳۴۴۰ | ۶۶۸۶۷ | ۰ | ۲۱۹۰ | ۳۳۹۳۲۵ |
آزاد | ۲۵۸۸۳۲ | ۷۸۵۴۸۶ | ۴۲۷۰۰۰ | ۲۶۰۷۴ | ۵۲۶۷۸ | ۱۵۵۰۰۷۰ |
جمع کل | ۷۴۰۲۲۴ | ۲۱۷۶۳۱۲ | ۷۳۲۵۳۶ | ۲۹۷۴۰ | ۱۱۵۶۰۸ | ۳۷۹۴۴۲۰ |
این تعداد دانشجو و دانشگاهها در ایران در حالی است که بر اساس آمار مؤسس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در دو سال گذشته، ایران با ۵۵ هزار دانشجوی اعزامی بعد از کشورهای چین، هند، کره جنوبی، آلمان، عربستان، فرانسه،آمریکا، مالزی و ویتنام جزو ۱۰ کشور اول اعزام کننده دانشجو به دانشگاههای خارج قرار گرفته است و آمریکا به عنوان اولین کشور جذب دانشجویان بین المللی قرار دارد. همچنین امارات متحده عربی در جذب دانشجویان از کشورهای منطقه به عنوان سومین مقصد، جایگزین انگلستان شده است.
ردیف | کشورهای اعزام کننده دانشجو | تعداد دانشجویان اعزام شده |
۱ | چین | ۶۹۴ هزار و ۴۰۰ دانشجو |
۲ | هند | ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ دانشجو |
۳ | کره جنوبی | ۱۲۳ هزا رو ۷۰۰ دانشجو |
۴ | آلمان |
۱۱۷ هزار و ۶۰۰ دانشجو |
۵ | عربستان |
۶۲ هزار و۵۰۰ دانشجو |
۶ | فرانسه |
۶۲ هزار ۴۰۰ دانشجو |
۷ | آمریکا |
۵۸ هزار و ۱۰۰ دانشجو |
۸ | مالزی |
۵۵ هزار و ۶۰۰ دانشجو |
۹ | ویتنام |
۵۳ هزار و ۸۰۰ دانشجو |
۱۰ | ایران |
۵۱ هزار و ۶۰۰ دانشجو |
بنا به تازهترین اعلام مؤسسه اسپانیایی CISC که از بزرگترین بدنه تحقیقات عمومی اسپانیا و از زیرمجموعههای آموزش و پرورش این کشور به شمار میآید، تعداد دانشگاهها در اغلب کشورهای پیشرفته جهان زیر ٥٠٠ دانشگاه است بهطوری که آلمان ٤١٢، انگلیس ٢٩١، کانادا ٣٢٩، ایتالیا ٢٣٦ و هلند ٤٢٣ دانشگاه دارند و برخی کشورهای اروپایی نظیر نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند و ... زیر ١٠٠ دانشگاه تأسیس کردهاند. این آمار درباره کشورهای پیشرفته آسیایی مانند سنگاپور و کرهجنوبی نیز تکرار میشود و تنها ژاپن است که کمی پا را فراتر از این قاعده گذاشته و ٩٨٧ دانشگاه دارد. شمار دانشگاهها در استرالیا و نیوزیلند نیز مانند سایر کشورهای توسعه یافته جهان رقمی زیر ٥٠٠ است و چین تنها ٢ هزار و ٤٨١ و هند هزار و ٦٢٠ دانشگاه دایر کرده است و تعداد دانشگاههای ایران ۵ برابر تعداد دانشگاههای کشورهای پرجمعیت است.
این مؤسسه در آخرین گزارش خود که اخیرا منتشر شده، اعلام کرده است، آمریکا با حدود ٣١٠میلیون نفر جمعیت، ٣ هزار و ٢٨٠ دانشگاه دارد. از این میان ٥٩ دانشگاه ایالات متحده جزو ١٠٠ دانشگاه برتر جهان هستند و در واقع حدود ٦٠ درصد برترین دانشگاههای جهان آمریکایی هستند. این در حالی است که تعداد دانشگاه در پرجمعیتترین کشورهای جهان یعنی چین و هند کمتر از ایران است. چین با یک میلیارد و ٣٩٧ میلیون نفر جمعیت تنها ٢ هزار و ٤٨١ دانشگاه دارد و هند با جمعیت یک میلیارد و ٢٧٤ میلیون نفری هزار و ٦٢٠ دانشگاه دایر کرده است. از این میان برزیل با ٢٠٢ میلیون نفر جمعیت یعنی چیزی بیشتر از دو برابر جمعیت ایران تقریباً نصف ما دانشگاه دارد.
اگر چه رشد کمی و بیرویه دانشگاههای کشور در سال های قبل از ۹۲ یعنی در دولت نهم و دهم بدون آینده پژوهی دقیق و تامین زیرساختهای لازم صورت گرفت، به گونه ای که تعداد مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم با رشد دو برابری از ۱۳۰۰ مرکز در سال ۱۳۸۴ به دو هزار و ۵۰۴ مرکز در پایان دوره دولت دهم افزایش یافت و همچنین تعداد دانشجویان کشور از دو میلیون و ۴۰۰ هزار با افزایش بیش از دو برابری به بیش از چهار میلیون و نیم در سال ۹۲ رسید، اما آسیب ها و تبعات ناشی از این تصمیمات عجولانه،ناگهانی و بیتدبیرانه در عرصه علم آموزش کشور امروزه و باگذشت چندین سال گریبان گیر جامعه شده است.
در واقع بسیاری از ظرفیتها و هزینههای ایجاد شده در بدنه آموزشی کشور در عمل کارایی ندارد و این مراکز بعد از گذشت چند دهه نه تنها کمکی به رفع معضلات جامعه نکرده است بلکه خود به معضل اصلی در کشور نیز تبدیل شده است، بطوریکه در حال حاضر از یک سو شاهد افزایش آمار بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم و از سوی دیگر صندلیهای خالی از دانشجو، سالیانه بودجه هنگفتی از سرمایه کشور را می بلعند. در شرایط فعلی ارائه راهکاری از سوی مسئولان برای ساماندهی و کاهش هزینههایی که این معضل به کشور تحمیل می کند، ضروری میرسد.