خوانده می‌شوید؛

به نظر شما، برای باز کردن گره کور آشفته بازار خودرو چه باید کرد؟ آزادسازی قیمت خودرو‌های جاده مخصوص، رفع ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی یا تسهیل حضور و تولید خودروسازان جهانی در کشور؟

بازار خودرو با عدم ورود خودرو و همچنین بدعهدی خودروسازان داخلی، دچار آَشفتگی شده است. در این میان، داخلی‌ها به دنبال آزادسازی قیمت‌ها هستند و مخالفان این راهکار، معتقدند آزادسازی همراه با برداشتن انحصار خودروسازان، تأثیر مثبت خواهد داشت. شما به عنوان یک خریدار، چه راهکاری برای حل مشکلات بازار خودرو پیشنهاد می‌کنید؟
کد خبر: ۸۵۷۲۶۱
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 04 December 2018
|
13699 بازدید
|

در ماه‌های اخیر، بازار خودرو در برزخ قیمت قرار گرفته است؛ خودرو‌های خارجی که ورودشان کامل متوقف شده است، حالا با قیمت‌های عجیب معامله می‌شوند و در طرف مقابل خودرو‌های داخلی نیز با عرضه قطره چکانی از سوی خودروسازان جاده مخصوص، هر روز رکورد جدید قیمت را به ثبت می‌رسانند.

در این میان، راهکار خودروسازان و قطعه سازان، آزادسازی قیمت خودروهاست؛ اما مخالفان این راهکار معتقدند که مقدمه آزادسازی، شکستن انحصار تولید خودرو در کشور است؛ انحصاری که در ماه‌های اخیر با ممنوعیت واردات خودرو و بسته شدن مرز‌های کشور به روی خودرو‌های روز دنیا، رقابت را بین خودروسازان داخلی نه برای افزایش کیفیت و عرضه، بلکه برای پیش فروش‌های چندین و چند ماهه با قیمت های نامشخص، افزایش داده و نتیجه این نوع عرضه، گرانی خودرو‌ها در بازار آزاد است.

به نظر شما در این شرایط چه راهکاری مناسب‌تر است؟

♦ آیا دولت در بودجه سال آینده برنامه‌ای برای واردات خودرو باید داشته باشد؟

♦ آیا آزادسازی قیمت خودرو، بهانه عدم عرضه را از خودروسازان داخلی خواهد گرفت و شاهد تعادل در عرضه و تقاضا خواهیم بود؟

♦ آیا آزادسازی در فضای انحصاری فعلی، به سود مصرف کننده خواهد بود؟

♦ آیا با آزادسازی شاهد افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی خواهیم بود؟

♦ آیا آزادسازی قیمت خودرو به بهانه حمایت از تولید و اشتغال، منطقی است؟

♦ آیا در اوضاع کنونی اقتصاد کشور و تحریم‌های جدید، خروج ارز برای واردات خودرو منطقی به نظر می‌آید؟

♦ آیا پیشنهاد افزایش قیمت خودرو تا ۵ درصد کمتر از قیمت‌های حاشیه بازار، به سود مردم خواهد بود؟

و در پایان، یک سؤال اساسی مطرح است؛
* به نظر شما، چرا در این سال‌ها با وجود همه امکانات برای خودروسازان از قبیل: نیروی کار ارزان، حمایت‌های دولت و انحصار کامل در بازاری که رقابتی وجود ندارد، خودروسازان ما نتوانستند خودرویی تولید کنند که امکان صادرات به معنای واقعی حضور در بازار جهانی، داشته باشد؟ شاید اگر خودروسازان داخلی، در شرایط فعلی صادرات قابل توجهی داشتند، امروز با برگشت پول حاصل از صادرات، دیگر دغدغه ورشکستگی نداشتند!
 
در پایان باید یادآور شد که کامنت‌های این خوانده می‌شوید، تا ساعت ۱۹ امروز به صورت آنلاین منتشر خواهد شد.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۰۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
رفع ممنوعیت واردات خودرو خارجی همراه با آزادسازی قیمت داخلی معنا پیدا میکند و اثر گذار است. آزادسازی که پراید 40 میلیونی خروجیش باشه، یعنی نابودی حق انتخاب یک شهروند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
فکر کنم نظر همه مردم ایران باشه.ممنون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
باور کنید هیچ اتفاقی نمیفته قیمت خودرو ازاد میشه واردات هم انجام نمیشه امیدوار نباشید
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
احسنت
این شد حرف حساب
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
البته آزاد سازی واردات ماشین های دست دوم و یا 5 سال کارکرده به بازار داخلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
احسنت
کاملا موافقم
این بهترین و منطقی ترین راه هست
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
وارادات بدون گمرکی یا ماندد کشورهای شمال ایران تا سقف 5 درصد راه حل اساسی جهت تخته کردن درب فرغونهای ایران خودرو و سایپا می باشد
اگر بنزین هم لیتری ده هزار تومان شود در بلند مدت به نفع مردم است تا ملت سوار این لگنهای تولید داخل نشوند
و من التوفیق
دلسوز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
دوست عزیز:رفع ممنوعیت در حالی که دولت با ابزار تعرفه قیمت خودرو وارداتی را چندین برابر میکند دردی از آشفته بازار خودرو حل نمی کند.تعرفه ها به صورتی است که دولت از محل تعرفه چند برابر سازنده خارجی عایدات دارد
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
زمانی بود که شرکت ارتباطات سیار(همراه اول فعلی) یک سیم کارت را با قیمت 800 هزار تا یک میلیون تومان در سال 80 و قبل از آن با دلار 800 تومانی که معادل 12 میلیون الان هست به مردم به صورت پیش فروش ( مانند الان خودروسازها) میفروخت ولی با حضور ایرانسل و رایتل قیمت آن به 5 هزار تومان سقوط کرد و خدمات و امکانات فراوانی ارائه شد، در نتیجه با حضور خودروسازان خارجی و آزاد سازی واردات قطعا هم کیفیت خودروهای داخلی افزایش پیدا میکنه و هم قیمت آنها به قیمت واقعی سقوط می کند.
مير
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
خيلي احمق هستيد كه داريد توي زمين دشمن بازي مي كنيد . تنها صنعت ايران را داريد آتيش مي زنيد .واردات رو ازاد كنيد ولي دلار آن منشع نفتي نداشته باشه ،، خودرو سازهاي داخلي هم آزاد كنيد ببينيد چي ميشه
مير
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
كيفيت ايراني در حد پرايد است يعني هر چي توليد كنه همينه ،، چون هيچي توليد نمي كنه فكر كرده پرايد بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
اونی که به بقیه گفتی احمق. شما که تا حالا نتونستید یه اتومبیل درست و حسابی تحویل مردم بدید پیکان که ساخت انگلیس بود پراید هم آخرین نسلش مال کره بوده پژو هم فرانسوی این دم آخری هم دست به دامن لگن های چینی شدید اخه کجای این صنعت داخلیه؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
موافق مواقق
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
افزایش قیمت خودرو داخلی به دلیل کمبود عرضه واز انسو وجود تقاضا بصلاح نیست وسبب افزایش حداقل 25 درصدی خودرو خواهد شد.اما از انسوی دیگر ورود خودرو خارجی بایستی تسهیل گردد چون 40 سال فرصت کمی نیست که به خودرو سازان داخلی داده شده .به دیدگاه اینجانب باید در هنگام تصمیم ورود خودرو خارجی که به زعم بنده یک مسکن والبته باید تزریق شود چون خیلی مواقع مسکن ضروری است ولی منافع طرح ورود بایستی به خودرو سازان داخلی وقطعه سازان نیز سودی برساندو...
ناشناس
| Germany |
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
موافقم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
قریب به 99 درصد مردم آزادسازی واردات خودرو را ترجیح می دهند .
امیدواریم رانت خودرو ازبین برود تا یانکه مردم مجبور نباشند خوردی بی کیفیت گران داخلی بخرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
تا خودروسازی دولتی باشه و عناصر دولتی و غیر دولتی از ارائه بنجلهایی مثل پراید سود سرشار ببرند آش همین آشه و کاسه همین کاسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
موافق آفرین بهترین راه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
این 40 میلیون تومان که میفرمایید ٬ با ارز11 هزار تومان که لابد قراره باهاش خودرو وارد بشه میفته به عبارتی: سه هزار و ششصد وسی دلار و سی و شش سنت
راستی قیمت توک توک تو هندوستان چنده ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
تسهیل حضور و تولید خودروسازان مطرح جهانی در داخل

واردات خوبست ولی در کوتاه مدت و برای شکستن قیمت.

ساخت و تولید به شرط تضمین خودروهای روز جهانی میتواند فضای رقابتی سالم و اشتغال ایجاد کند.

البته همه اینها به شرط آنکه اول شاخ مافیا و غولهای بنجولساز داخل شکسته شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
به نظرم بهترین پاسخ همین
واقعا واردات در دراز مدت مفید نیست ولی گسترش صنعت خودرو سازی با ورود خودروسازان مطرح جهانی و ایجاد فضای رقابتی کارسازترین روش برخورد با مسئله است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
موافقم
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
تسهيل حضور خودروسازان خارجي به چه صورت؟ مگر قبل از اين در چند ماه گذشته خودروسازان خارجي حضور نداشتند ولي با شروع تحريم ها خداحافظي كردندو رفتند. بايد يك فكر اساسي كرد يا منابع مالي در اختيار خودروسازان قرار داد و به آنها مهلت يكساله داد تا از لحاظ تنوع محصول، كيفيت و قطعه سازي در حد خودروسازان مطرح چيني باشند اگر در اين فاصله نشد دولت و يا مجلس اجازه واردات خودرو با تعرفه 5 الي 10 درصد را به شركتهاي معتبر را صادر كنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
با سلام خدمت دوستان
با نظر شما کاملا موافقم فقط ساخت و تولید محصولات با توجه به تحریم های صورت پذیرفته امکان پذیر نیست در ضمن قیمت تمام شده محصولات تولید شده در ایران خیلی بیشتر از هزینه تمام شده محصولات وارداتی است پس بهتر است در گام های اول و دوم وارات خودرو آزاد گردد و در گام های بعدی دبنال تولید خودرو باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
آزادسازی واردات خودروبدون قیدشرط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
ایول...اما مافیا نمیزاره
مير
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
داريد آخرين داشته هاي ايران هم آتيش مي زنيد .
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
هر چی آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما موثر بود آزادسازی قیمت خودرو هم موثره!!!! اگه صدها آزادسازی پشت آزادسازی هم انجام بشه بازهم اشتهای خودروسازان سیری ناپذیره،،بخدا اگه اینها رو رها کنین تا پراید رو به یه میلیارد نرسونن ول کن نیستن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
غده چرکین خودروسازی در ایران میبایست برای همیشه حذف شود و در صنعت دیگری سرمایه گذاری گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
حرفت حقه بخدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
آفرين خودورسازي كلا تعطيل بشه تو ايران موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
در طول 20 سال اخير چه حركت مثبتي را خودروسازان انجام داده اند آيا خودروهايي با طرحها و كلاس هاي جهاني طراحي و توليد نموده اند؟ آيا صنعت قطعه سازي كه در حال حاضر لنگ مجموعه آمپر و سيم كشي خودرو هستند را تقويت كرده اند؟ آيا از بدهي ها و هزينه هاي سربار كاسته شده؟ آيا به خوبي پاسخگوي مشتريان و مشتري مداري هستند؟ و يا نياز جامعه و بازار را پاسخگو هستند؟ پاسخ : هيچكدام . پس بايد با واگذاري خودروسازان به شركت هاي خارجي و يا بخش خصوصي واقعي داخلي ( نه شبه دولتي ) و به حداقل رساندن مديران فرمايشي و نجومي بگير و يا اقدام به واردات خودروي خارجي با حداقل تعرفه نمود. كارشناس بخش خودروسارزي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
جاده مخصوصی ها در همه آزمون ها مردود شدند.
آنها از اعتماد و اعتبار دولت و مردم سواستفاده کردند.

ترحم بر جاده مخصوصی ها ستم بر مردم خواهد بود.

واردات ؟؟؟
تولید در داخل با نظارت قاطعانه ناظران شرکتهای خودروسازی بهترین گزینه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
صددرصد موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
مشکل شما اینه که هنوز متوجه نیستی که خودرو ساز همون مسئولانند و چیز جدا از هم نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
مگر نظر مردم مهم است ؟‌
مگر مسئولین خودشان نمیدانند چه باید کرد ؟
کسی که خواب است را میشود بیدار کرد ولی کسی که منافعش در خوابیدن است را نمیشود بیدار کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
قربون دهنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
دقيقا
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
سلام
فکر کنم بهترین و دقیقترین پاسخ همین باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
با یک شرکت خوب خارجی قرارداد ببندن که زمین ، امکانات وکارگر از ما ، مدیریت تولید و قیمت گذاری و خدمات بعد از فروش از شما، در شرایط مساوی با سایپا و ایران خودرو.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
داداش این که دوباره ته اش میشه پژو ۴۰۵ و ۲۰۶! این دو تا باید تعطیل بشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
تجربه موفق خودروسازی در رژیم سابق و مقایسه آن با وضعیت اسفناک فعلی ثابت میکند خودروسازی باید به دست بخش خصوصی سپرده شود و در کنار آن واردات به مقداری که به تولید ضربه نزند معقول است.

در حال حاضر سایپا و ایران خودرو فقط به فکر جیب خود و کارمندانشان هستند. به امنیت اقتصادی کشور ضربات پی در پی وارد کرده اند. پول و سرمایه های زیادی را در داخل و حتی در خارج از کشور هدر داده اند.

پاداش های میلیاردی عیدانه از برکات فساد در دو خودروساز فعلی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
تنها راه ازاد کردن و کاهش تعرفه خودروهای خارجی است
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟