بازدید 10918

پشت پرده حمله تروریستی به چابهار؛ چرا چابهار هدفی فوق مهم برای تروریست هاست؟

پنجشنبه گذشته (پانزدهم آذرماه) بود که یک عامل انتحاری با خودرویی که گفته می شود حامل بیش از 500 کیلو مواد منفجره بوده، اقدام به انفجار خودرو در یکی از خیابان‌های چابهار و در ورودی فرماندهی انتظامی این شهر کرد که در این حادثه، دو تن از عوامل نیروی انتظامی (ستوان دوم داریوش رنجبر و سرباز وظیفه ناصر درزاده) شهید شده و حدود 27 تن از عابران پیاده و همچنین حاضران در محل حادثه مجروح شدند.
کد خبر: ۸۵۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ 09 December 2018

پنجشنبه گذشته (پانزدهم آذرماه) بود که یک عامل انتحاری با خودرویی که گفته می شود حامل بیش از 500 کیلو مواد منفجره بوده، اقدام به انفجار خودرو در یکی از خیابان‌های چابهار و در ورودی فرماندهی انتظامی این شهر کرد که در این حادثه، دو تن از عوامل نیروی انتظامی (ستوان دوم داریوش رنجبر و سرباز وظیفه ناصر درزاده) شهید شده و حدود 27 تن از عابران پیاده و همچنین حاضران در محل حادثه مجروح شدند.

به گزارش «تابناک»، آنطور که مسئولان شهری و انتظامی چابهار گفته اند، عامل انتحاری با یک خودرو حامل مواد منفجر قصد ورود به مقر فرماندهی انتظامی چابهار را داشت که با مقاومت نگهبان روبه رو شد. عامل انتحاری در این حادثه کشته شد و پس از یک روز از انجام این عملیات کور تروریستی که بیشتر مجروحان آن عابران پیاده بودند و حتی زنان و کودکان نیز در جمع آنان حضور داشتند، گروهک انصارالفرقان انجام این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

پشت پرده حمله تروریستی به چابهار

هرچند این اقدام هیچ آورده خاص و ارزش عملیاتی برای مهاجمان این گروهک تروریستی نداشت، اهداف و نیات دیگری پشت حمله به «نگین توسعه شرق ایران» وجود دارد که احتمالا سرنخ های آن نه به یک گروهک تروریستی کوچک، بلکه به کشورهایی وصل خواهد شد که منافع آنان با توسعه و آبادانی خطه سیستان و بلوچستان از طریق بندر استراتژیک چابهار به خطر خواهد افتاد.

«چابَهار» یا (چاه‌بهار، چهاربهار) که به زبان بلوچی «چَهبار» تلفظ می شود، علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است. آب و هوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل چابهار (چهاربهار) نامیده می‌شود. چابهار مرکز شهرستان چابهار است که در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب‌های گرم اقیانوس هند قرار دارد.

مزیت‌های اقتصادی و طبیعی تنها بندر اقیانوسی ایران

این بندر استراتژیک، یکی از مناطق آزاد اقتصادی و تجاری مهم ایران و از شهرهای جنوب استان سیستان و بلوچستان است. بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی موجود در کشورمان است که در کرانهٔ دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد؛ به طوری که این قابلیت منحصر به فرد باعث می شود، لنگرگاه بندر چابهار از قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما برخوردار باشد.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی به خصوص در چند سال اخیر در آن شده که با به بار نشستن این سرمایه گذاری ها و ایجاد شرایط لازم، این بخش به یکی از قطب های بزرگ حمل و نقل دنیا تبدیل خواهد شد.

اقدامات عمرانی برای بهره‌برداری هرچه زودتر از دو بندر چابهار

ساخت اسکله، افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار)، ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه، احداث فرودگاه بین‌المللی و ... که بسیاری از آنها طی سالیان گذشته با سرمایه گذاری داخلی انجام شده و اخیرا در قراردادی با هندی ها بر تلاش برای بهره برداری هرچه زودتر از این ظرفیت بزرگ اقتصادی افزوده شده است، چابهار را به یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال - جنوب بازرگانی جهان تبدیل کرده است.

یکی از کاربران شبکه های اجتماعی اخیرا در توئیتری، حمله به چابهار را نه از جنس حمله های برخی گروهک های تروریستی در مناطق مرزی که آن را حمله ای برای تبدیل شدن این منطقه به قلب تپنده استان سیستان و بلوچستان دانسته بود که با حمایت سعودی ها و عوامل تروریستش ترتیب داده شده است. موضوعی که خیلی ها پس از حمله تروریستی به چابهار آن را مطرح و به ظرفیت های بزرگ این بندر استراتژیک اشاره کرده اند.

می‌خواهند سرمایه‌گذاران را فراری بدهند

این فعال فضای مجازی در توئیتر خود نوشته است: «می دانید چرا به چابهار حمله شد؟! من به شما خواهم گفت. دلیل اصلی این حمله، فراری دادن سرمایه گذارانی است که به این بندر راهبردی آمده اند. اخیرا هم چابهار از تحریم ها معاف شده بود! برای همین تروریست ها قلب تپنده اقتصاد استان را هدف گرفته اند. سعودی ها و عواملش سیلی سختی خواهند خورد.»

بسیاری از رسانه های دنیا از جمله برخی رسانه های روسی، آمریکایی، یورو نیوز و بی بی سی هم گزارش هایی را پس از انجام حمله تروریستی به چابهار منتشر کرده اند که قریب به اتفاق آنها اذعان می کنند که این اقدام تروریست ها برای نا امن جلوه دادن چابهار است و یکی از عوامل اصلی جلوگیری از توسعه و آبادانی این بندر مهم و اهداف اقتصادی است که در پس توسعه آن نهفته است.

عوامل مهمی که باعث حمله به چابهار شد

بسیاری از رسانه های داخلی هم عواملی همچون «ساخت راه آهن به سوی آسیای میانه، اتصال کشور افغانستان به دریا، سرمایه گذاری هند در بندر چابهار، اتصال مستقیم بندر چابهار به اقیانوس هند، تامین انرژی کشور هند از طریق چابهار، توسعه حمل و نقل تجاری در ایران با فعال کردن زیرساخت های حمل و نقلی و بازرگانی چابهار، معافیت این بندر از تحریم های آمریکا، لقب گرفتن چابهار به عنوان نخستین بندر آب عمیق ایران و احیای بخشی از راه بازرگانی ابریشم توسط چینی ها از طریق این بندر مهم را از عوامل انجام حمله تروریستی پنجشنبه خوانده اند.

حالا که 13 آبان گذشت و تحریم های آمریکا با منافذ زیادی که در اطراف جمهوری اسلامی وجود دارد، رفته رفته کم اثرتر می شود، گویا دشمنان جمهوری اسلامی پلن دومی را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی در نظر گرفته اند. آنها می خواهند با صرف دلارهای نفتی برخی کشورهای عرب منطقه و فعال کردن گروهک های تروریستی، مراکز حیاتی از جمله مراکز مهم اقتصادی جمهوری اسلامی را دچار ناامنی کنند تا از این طریق نیز ایران را تحت فشار بگذارند، اما غافلند که همه این راه ها پیشتر تجربه شده و به نتیجه ای نرسیده است.

اذعان رسانه‌های خارجی به ناراحتی برخی کشورها از توسعه چابهار

برخی رسانه های خارجی دلایلی را برای توجه بیشتر کشورها و مردم دنیا به چابهار و «شهید بهشتی» ذکر کرده اند که حمله تروریستی اخیر آنها را هدف قرار داده است. یکی از مسائل توجه به بعد گردشگر پذیر بودن این بندر راهبردی است؛ چراکه چابهار جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که هنوز چندان در معرض توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار نگرفته است. شاید با توسعه بیشتر و ایجاد ظرفیت و زیر ساخت های لازم، این جذابیت ها بیشتر به چشم گردشگران خارجی بیاید.

چابهار در سال‌های اخیر از منظر اقتصادی و روابط تجاری با کشورهای همسایه دور و نزدیک برای ایران مهم شده است. به همین خاطر در افتتاح فاز نخست بندر «شهید بهشتی» چابهار «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران و «عباس آخوندی» وزیر وقت راه و شهرسازی ایران حضور داشتند. اقیانوسی بودن این بندر استراتژیک و قابلیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما از دلایل اهمیت چابهار در رسانه های خارجی ذکر شده است.

گلوگاه تجاری ایران در زمان تحریم

برخی هم چابهار را «گلوگاه تجاری ایران با وجود تحریم‌ها» خوانده اند و در تشریح دلایل اینکه چرا این شهر مورد حمله تروریست ها قرار گرفته است، نوشته اند: «یکی از دلایل انجام این حمله تروریستی می تواند این باشد که بندر «شهید بهشتی» چابهار از تحریم‌های آمریکا جان سالم به‌در برده است.

به هر حال این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که «چابهار»، بندری استراتژیک برای هند، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه با ویژگی های اقتصادی خاص است. ایران از مسیر چابهار به بازارهای شرق آسیا با دو میلیون تن، آسیای میانه، قفقاز و جنوب آفریقا دسترسی دارد. واقعیت ایت است که چابهار در ایران، گوادر در پاکستان، دبی در امارات، تنگه باب‌المندب و ساحل آفریقا در دریای سرخ نام‌هایی است که سرنوشت اقتصاد خاورمیانه و بخشی از تجارت جهانی به آن‌ها گره خورده است.

شاید بزرگترین خدمتی که تروریست ها و حامیان آنها به چابهار کردند این بود که با چنین حمله ای باعث معرفی بیشتر این بندر استراتژیک و راهبردی به مردم ایران و دنیا شدند. این حمله هرچند به شهادت دو تن از عزیزترین هموطنان مان و مجروح شدن 27 هموطن دیگر شد، رسانه های جهان به صراحت از انگیزه های برخی کشورها برای ناامن کردن چابهار و جلوگیری از بهره برداری هرچه زودتر آن که فواید اقتصادی بسیاری برای مردم این شهر، استان سیستان و بلوچستان و جمهوری اسلامی خواهد شد، سخن گفتند. شاید همت ها برای بهره گیری هرچه زودتر از ظرفیت های «نگین توسعه شرق ایران» راسخ تر شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۴
اگر اینطور باشه پس پاکستان مسئول اصلی حمله ی تروریستی در چابهار بوده است چون پاکستانی ها بیشترین مخالفت را با توسعه ی بندر چابهار ایران دارند و آن را رقیب کراچی حساب می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
رقیب بندر گوادر در 100 کیلومتری مرز ایران که چینی ها سرمایه گزاری زیادی تو چند سال اخیر کردن.
در مورد این خبر بنده باید به زرس قاته بگویم نظر خاصی ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
این بخشی از بیداری اسلامی است که جنبه منفی داردش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
منظورت از قاته همان قاطر است یا قاطع ؟ تکلیف ما را با این کلمه معلوم کنید.
اعراب خلیج فارس مانعی برای پیشرفت ایران هستند.
باید همه درگیری ها و جنگ ها را به داخل کشورهای عرب خلیج فارس کشاند.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
چرا. معطلی!
رجز خانی هم حدی دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
فعلا که اکثر ایرانیها شبکه های عربی را دنبال می کنند و در دام آنان افتاده اند.
به نظر می آید سرویس های امنیتی پاکستان در پشت پرده حوادث تروریستی شرق کشور نقش دارند .
مزدوران کور دل که از عربستان و امارات پول مزدوری میگیرند حتی به منافع منطقه وهمشهریان مظلوم خود هم رحم نمی کنند
چابهار هنوز یک بیابان هست و ده ها سال طول می کشه که با مدیریت عالی به دبی و غیره برسه
علکی موضوع رو شلوغ نکنید
عربستان چکار داره به این بندر؟
اگر رقیبی باشه پاکستان اتمی هست
به احتمال صد درصد کار امارات و عربستان هست بخصوص امارات تا جلوی پیشرفت سیستان و بلوچستان رو گرفته و نشون بدن ناامنی هست تا بندر خودش فعال باشه و ایران باید درسی به این امارات بده که فراموش نکند
دقیقا مثل قائله هتل تارا شهر مهاباد شده یک هفته بعد از شروع اغتشاش قرار بود سرمایه گزاران کُرد تو این هتل جمع بشن و مهاباد بشه منطقه آزاد تجاری که متاسفانه اون اتفاق افتاد
برای نا امن بودن چابهار اقدام کردن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر