تا زمانی که این خودروساز‌ها هستند، مهار آلودگی هوا امکان‌پذیر نیست/در هیچ کشوری، یک صنعت زیان‌ده را به هر بهایی نگه نمی‌دارند

همه ساله با آغاز فصل سرما و افزایش میزان آلودگی هوا، بحث بر سر این موضوع بالا می گیرد و بیشتر مسئولان و صاحب نظران صحبت های زیادی پیرامون این موضوع می کنند و هر یکريال از علت های این پدیده سخن می رانند و برخی هم راهکارهایی ارایه می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۹۵۷۱
|
۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ 11 December 2018
|
10634 بازدید
|

تا زمانی که این خودروساز‌ها هستند، مهار آلودگی هوا امکان‌پذیر نیست/در هیچ کشوری، یک صنعت زیان‌ده را به هر بهایی نگه نمی‌دارندهمه ساله با آغاز فصل سرما و افزایش میزان آلودگی هوا، بحث بر سر این موضوع بالا می گیرد و بیشتر مسئولان و صاحب نظران صحبت های زیادی پیرامون این موضوع می کنند و هر یکريال از علت های این پدیده سخن می رانند و برخی هم راهکارهایی ارایه می‌دهند.

به گزارش «تابناک»؛ اما اغلب این حرف ها به محض پایان فصل سرما و آغاز بهار به فراموشی سپرده می شود تا نیمه آذر سال دیگر هم کسی درمورد آن حرفی به میان نمی آورد و اگر هم کسی صحبتی داشته باشد، اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد.

نکته اما این است که بیشتر اظهارنظرها در این مورد کلیشه ای و بدون راهکار عملی است و تقریبا هیچ کس به دلیل اصلی این موضوع اشاره ای ندارد و بیشتر کسانی که در این باره حرف می زنند، اغلب از مدیریت و حمل و نقل عمومی و یا بحث های فرهنگی و فرهنگ سازی در این زمینه شکایت می کنند.

واقعیت هایی مانند فرهنگ سازی در استفاده از وسایل غیر دودزا مانند دوچرخه و موتورهای برقی و یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی غیر قابل کتمان است و می تواند تأثیرات مثبت بسیاری داشته باشد؛ اما واقعیت های ناگفته ای نیز در این میان وجود دارد که گاه مسئولان به آن توجهی ندارند و یا در لوای حرکت های سیاسی و اقتصادی کلان کشور از دید افراد پنهان می ماند و یا عمدا به آن اشاره ای نمی شود؛ واقعیت هایی که گاهی ممکن است با مذاق بسیاری از سیاستمداران و دست اندرکاران دولتی سازگار نباشد.

شاید اگر همان زمانی که هشدارهای فعالان محیط زیست در خصوص آلاینده و بی کیفیت بودن خودروهای داخلی شنیده می شد، امروز چنین مشکلاتی را در کشور شاهد نبودیم و شاید اگر اول اردیبهشت سال گذشته،که طرح سازماندهی باز خودرو در مجلس به تصویب رسید و استفاده از خودروهای هیبریدی را برای استفاده عموم تسهیل می کرد، به آن عمل می شد، امروز دوباره هوای کلانشهرهای تهران به مرز بحران نمی رسید. اما اینها موضوعاتی است که با منافع افراد بسیاری در تضاد است و شاید هرگز علاقه نداشته باشند که موضوع آلودگی هوا به موضوع خودروهای داخلی ربط پیدا کند.

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور، در خصوص رفع موضوع آلودگی هوا اعتقاد دارد که باید یک اجماع کلی برای کاهش آلودگی هوا شکل بگیرد و برای اینکه این مسأله کامل حل شود، بایدبه خواست ملی تبدیل شود.

شهاب‌الدین بی‌مقدار درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بیان کرد: امروز بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، جایگزین کردن خودروهای برقی به جای خودروهایی است که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، چون بخش اعظمی از آلودگی هوای کلانشهرها به سوخت‌های فسیلی بازمی‌گردد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر، با فراهم کردن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، می‌توان مردم را به استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی سوق داد.

وی افزود: کمترین هزینه و آسان‌ترین روش برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، فرهنگ‌سازی است که به سلامت مردم نیز کمک می‌کند. ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری، توسعه مترو و بهبود اتوبوس‌ها، همگی می‌تواند از عوامل مؤثری باشند که منجر به کاهش آلودگی در کلانشهرها می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: متأسفانه سود و منافع برخی اجازه نمی دهد، مردم از وسایل نقلیه و خودروهای باکیفیت که آلایندگی و مصرف سوخت پایینی دارند، استفاده کنند. سال هاست که پلیس و فعالان محیط زیست درباره آلاینده بودن خودروهای داخلی به خودروسازان اخطار می دهند، ولی هر بار این خودروسازها با استفاده از رانت هایی که دارند، از زیر مسئولیت شانه خالی می کنند و کار خود را ادامه می دهند.

وی همچنین یادآور شد: بیشتر مردم ایران از خودروهای بی خاصیت داخلی استفاده می کنند که هم مصرف سوخت بالایی دارند و هم بسیار آلاینده هستند؛ بنابراین، انتظار این که ما بتوانیم آلودگی ها را کاهش دهیم، نیست و تا زمانی که این خودروسازها در کشور هستند، مهار آلودگی هوا امکان پذیر نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما سالانه میلیاردها تومان هزینه سلامت و درمان بیمارانی که از آلودگی هوا رنج می برند، می کنیم و نیز هزاران میلیارد تومان هزینه درمان کسانی می شود که به دلیل ایمن نبودن خودروهای داخلی خسارت دیده اند و هزاران میلیارد دیگر هم صرف هزینه های تولید این خودروهای بی کیفیت می شود. باید سود و فایده کرد، چون در هیچ کشوری، یک صنعت زیان ده را به هر بهایی نگه نمی دارند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۲۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
یه زمانی یه میلیارد دلار هزینه شد فقط سمند دولت هاشمی ساخت واقعا رئیس ایران خودرو کدوم خانوادست
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
سالیانه ۲۷ هزار نفر در جاده ها و خیابانهای کشور بر اثر تصادفات کشته و سه برابر این تعداد مجروح میگردند که به علت بی کیفیت بودن اتومبیلهای از رده خارج ساخت داخل که درصد بزرگی از این تلفات و خسارات جانی و مالی و نابودی خانواده انها سهم این کارخانه های دولتی رانت خوار است که فقط برای مدیران بی لیاقت آنها حقوقهای نجومی و برای دلالان وارد کننده قطعات بی کیفیت سودهای افسانه ای را دارد
و برای مردم فقط ارابه های مرگی است که با پرداخت پولهای هنگفتی که میتوانند اتومبیلهای با کیفیت سوار شوند اجبارا باید سوار این فرغونهای موتوردار گردند
واقعا در کجای دنیا یک صنعت ورشکسته دولتی وابسته به دلالان و مدیران ناکارامد را به قیمت از دست دادن سالیانه تعداد زیادی تلفات که بیش از جنگ های بزرگ مشابه جنگ سوریه و عراق در مدت مشابه کشته میدهد را حمایت میکنند ؟

صنعتی که هرسال گرانتر و کیفیتش بدتر و کشتارش افزونتر میگردد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
در اینکه باید وضعیت خودروسازها رو اصلاح کرد تردیدی نیست ولی شما تصور کنین ما صنعت خودرو سازی نداشته باشیم ولو به همین
صورت فلج، اونوقت با تحریم کاری میکنن که یه بلبرینگ هم وارد ایران نشه چه برسه به خودرو. بعدش یا باید واسه ماشین های تولید چین میلیاردی پول بدیم یا واقعا باید به دوران دوچرخه و موتور گازی برگردیم.
پس انقدر شعار تعطیلی خودروسازی ایران رو ندید بلکه به طور جدی دنبال کنین بحث اصلاح رو.
از طرفی، تلفات و تصادفات هم همش مربوط به خودرو نیست بلکه این ماییم که با اینکه میدونیم داریم ماشین آشغال سوار میشیم، موقع ترمز کردن ازش انتظار بنز و بی ام و داریم! باباجان ماشین آشغال داریم سوار میشیم خب یک کم یواش تر!
یارویی که سمند و پراید رو توی خیابون های داخل شهر چپ میکنه، این اگه بنز دستش باشه چیکار میکنه؟؟
اصلاح کنیم وضع خودرو ساز و خودرو سوار رو! نه تعطیل!
کریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
مسئولین عزیز تابناک چرا گزینه نظر مثبت و منفی رو از انتهای خبر ها و کامنت ها حذف کردید ... اجازه بدید مردم نظر خودشونو بدن ... از شما بعیده
هادي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
شما ميدوني چند نفر از اين صنع خودرو زندگيشون ميگذرونن ؟
حداقل ٣٠ ميليون به همراه خانوادهاسون مستقيم و غير مستقيم زندگيشون وابسته هست

اين تعداد بيكار و بي نون بشن چه فاجعه اي ميشه ؟!!

درست خودروها داغون بايد اصلاح كرد مارخانه ها رو نه از ريشه نابود
پاسخ ها
کسرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
به شما اطلاعات غلط دادن دوست عزیز. این آماری که شما دادی بسیار مضحکه. بعدشم طبق بررسی هایی که انجام شده اگه صنعت خودروسازی ورشکسته ما تعطیل بشه و دولت به جای اینکه سالیانه مبالغ کلان رو به خودروسازهابپردازه همین مبالغ رو اگه به تمام کارگران و کارمندان شرکت های خودروسازی پرداخت کنه باز هم پول اضافه میاد. تعطیلی شرکت های خودروسازی به نفع مردم و محیط زیست ماست. شما تعداد کشته های خودروهای بی کیفیت رو حساب نمیکنی؟ مدیران شرکتهای خودروسازی ما دستشون به خون مردم آغشته هستش. مافیای خودروسازی تن به اصلاح نمیدن
مجیدوووو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
شما میدونی چند هزار خانواده بخاطر این ارابه های مرگ بی سرپرست شدند؟!
شما میدونی چند هزار دختر و پسر معلول شدند؟؟؟!!
شما میدونی چقد دزدی میشه از جیب ملت به نام صنعت ولی به کام مافیای بی خاصیت خودرو؟!
شما میدونی ..........
ما که نمیگیم درشو تخته کنند
ما میگیم این صنعت بیمار جز بدبختی و بی اعتمادی هیچی دیگه برای این مملکت نداره
چرا بعد از این همه سال هنوز نتونستیم خودمون خودرو تولید کنیم و به روز باشیم؟!
شما غصه قطعه ساز رو نخور
قطعه ساز مجبوره قطعه مورد درخواست شرکتهای لگن ساز رو بسازه ولی اگر ایران هم بتونه خودروهای روز تولید کنه اونوقت میبینی که قطعه ساز هم صنعتشو متناسب با خودروهای روز تجهیز میکنه اونوقت میبینی دوبرابر الان فروش و صادرات دارند.
درد این مملکت مافیای سراسر نفرت خودرو است واقعا نفرت بر انگیزه این صنعت
لعنت خدا بر خائنینبه صنعت خودرو که دست از سر این مردم بدبخت برنمیداره و باید تا آخر عمرمون حسرت داشتن ی ماشین درست و درمون رو به دلمون بکشیم
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
ناشناس عزیز یا شما سواد نداری یه خودت رو زدی به اون راه ، منظورت رو از 30 میلیون نفر درک نمیکنم ، کل کارمندای ایران خودرو و شرکتهای قطعه ساز و بگیر و ببندش همه روی هم به یک میلیون نفر نمیرسن ، کشته ها و نقص عضو های هر سال که این دو تا شرکت بی مسئولیت هر ساله اعم از تصادف و آلودگی هوا و بی کیفیتی اجناس داره میده هر ساله خیلی بیشتر از اون تعداد 30 میلیون نفری هست که تو میگی (البته سواد نداری بی سواد) که میگی کشور 80 میلیونی 30 میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم از ایران خودرو نون میخورن . فک کنم شما یکی ا ز سایبری های همون ایران خودرو هستی عزیز دلم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
اقای کسرا دولت هرچی هم پول بده بیکاری جبران نیمشه بخاطر این که ماشین خوب سوار بشی صنعت کشور تعطیلنکن اقای کسرا یا ماشین هارا اصلاح کنید یا سکوت کنید قرار نیست ما تاوان بیکاری جلیق زرد هارا بدیم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
ایا این همه ادم که جانشان را از دست میدهند خانواده ندارند . ایا این همه گرانی که بی تدبیری و ناواردی شما خودروسازها باعث شده نباید به خساب بیاید . کدام خدوروسازی . فقط هر سال چراغ عوض میکتید و قیمت بالا میبرید و به ملت هم میگویید همین که هست . در بین خودتان هم نمیحواهید خودرو با مدل جدید ارائه دهید چون به فکر صادرات نیستید بلکه فقط داخل بفروشید و اهمیتی برایتان ندارد چه جان ملت و چه مالشون .
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
آقای کسرا با دقت کامل فرمایش کردن ، خدا رو گواه میگیرم این خودرو سازان این قیمت جدید رو که جا بندازن چند ماه دیگه میگن داریم ضرر میدیم
ف ف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
به کامنت اولی : میخوام بگم فقط کارگران خودروسازی خانواده ندارند ؛ کشاورزان و شالیکاران و همه نوع کشاورزی و دامداران هم خانواده داشتند ؛ شما سری به شمال بزنید ؛ چند سال دیگه برنج خارجی را باید با چندین برابر قیمت تهیه کنیم و پیاز و سیب زمینی و مرکبات و تخم مرع و همه چی
چرا این مدل حمایت از کشاورزان و دامداران و کارگرهای سایر کارخانجات نشد.
چرا ارج نابود شد
چرا...
چون پول اونجا توجیب مردم می رفت اما تو خودروسازی پول یه جای دیگه میره
تو این شرایط سخت چه جوریه که اونا هنوز به فکر جیب خود هستند
چندسال واردات خودرو را آزاد کنند ؛ مثل برنج مثل خیلی چیزهای دیگه
اون چیزایی که سودشو مردم می برند سرش دعواست و اون چیزایی که سودش را دیگران می برند سرش توافق هست و اعتبار و پول و ...
تو از مردم نیستی وگرنه همه جای مملکت را می دیدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
منفی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
خداییش این عدد 30 میلیون رو از کجات دراوردی؟ بخدا اگه یه اپسیلون سواد داشتی اینو نمی نوشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
به جهنم که 30 میلیون از این صنعت خون مردم رو دارند می مکند!!!
افتضاح مدیریتی و تولید محصولات آشغال رو با هیج روشی نمی شه توجیه کرد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
این صنعت از ریشه خراب است درضمن بازای تولید هر خودرو چند نفر باید کار کنند وهزینه سربار چقدر است؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اقا هادی 30 مییون نفر میدونید یعنی چه یعنی از هر 3نفر ایرانی یک نفر عدد اشتباه است
خودرو سازی بی خاصیت هیچ کمکی به کشور و مردم نمی کند اگر صدساله دیگر هم این خودرو سازان باشند یک مونتاز کار هستند و بس
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اولا که سی میلیون نیستند دوما که اگر هم بیکار میشن همین سرمایه رو ببرن توی یه صنعت دیگه مثل فرش بافی و ...و چیزی که ارزش داره درست کنن نه ماشین های درجه 10 با تکنولوژی صد سال پیش
دلسوز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
خودرو سازها برا یه بار هم شده بگن فلان ماشینو چند بفروشن سود میکنند . بعدآقایون مسئولین مقیاس قراربدین پولشو با دلار روز ببینین با همون دلار چه ماشینی میشه تو خارج میشه سوار شداگه درشو تخته نکردین. کجای دنیا دیدین تولید بوی خون بده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
والا تمام دنیا پس از امضا برجام حاضر بودند تا با کمال میل بیایند و در اینجا هزاران کارخانه راه اندازی کنند و چرخ اقتصاد بگرده ولی متاسفانه عده ای نگذاشتند و سنگ اندازی کردند و برجام را بهم زدند و ترامپ دیوانه هم گفت بفرما
سام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
به نظر من صنعت خودروسازی در ایران مظلوم واقع شده است!
تا زمانی که سایه سیاست بر صنعت و دین وایمان و مدرسه وپارک و دستشویی و ....هست ، وضع و اوضاع ما همین خواهد بود!
می گویند اگر این کارخانه های مونتاژکار را ببندیم چندین هزار نفر بیکار خواهند شد!
من می گویم اگر واردات خودروی باکیفیت انجام بدهید تمام این افراد دوباره به کار گرفته می شوند و در جاده ها هم نمی میرند!
پاسخ ها
مجیدووووو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
معلومه حسابی تو بطن کاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مثبت
مولا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
اینجا ایران است . تافته ای جدا بافته .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مثبت
یمین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مثبت
خدابخش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
اینجا ایران است !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مثبت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
این یعنی چی می ن.ویسید ؟
پیکان بار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
چرا مسئولین محترم راه واردات خودرو را باز نمی کنند تا پوزه بعضی ها به خاک مالیده شود؟ چرا هر موقع مرغ و تخم مرغ گران می شود یا نایاب از کشورهایی مثل ترکیه وارد می کنند ولی این همه سال با جلوگیری از واردات خودرو امکان رقابت را از بین برده اند تا خودروساز بی رقیب هر چه دلش می خواهد تحویل این ملت کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مثبت
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
مثبت
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
اخوی اگر فکر می کنی روزی یک مقاله چاپ کنی و به صنعت خودروسازی دری وری بگی این صنعت مضمحل میشه یا آبی برای شما گرم میشه سخت در اشتباهی صنعت خودرو باقی خواهد ماند و به هر میزان هم که ارزش پول ملی کم یا زیاد شود نرخ محصولات ان هم به همان نسبت کم یا زیاد خواهد شد البته بر پایه ارزی که این صنعت استفاده می کند که ارز نیماست و نه ارز بازار ازاد.در روزهای اخیر هم نرخ دلار نیما از 8000 تومان به بالای 10000 تومان رسیده که اگر اصلاح نشود به معنی بالای 50 میلیون تومان رفتن پراید 40 میلیونی فعلی خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
البته پایین و بالا نمیشه فقط بالا میره چه ارز پایین بیاد چه بالا بره چون هزینه های بالایی دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
خودرو ساز = بچه لوس دولت =..
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
منطقی نیست یک عده جان و مالشان را بدهند تا یک عده نون بخورند و یک عده رانت.
ادراه کشور مشکل دارد که همه چی ختم میشه به شکل نون خوردن افراد. بقیه کشوها هم اینطور اداره میشن. 40 سال پیش لعنت کردیم خودروسازی مونتاژ را در رژیم گذشته. حال بعد از 40 سال نسیم تحریم وزیدن گرفت خودروسازان ما سینه پهلو گرفتند و الان میگن اگه پول نرسه ما میمیریم و هزاران نفر بیکار میشن.
انصاف داشته باشید بابا به مردم خودمون رحم کنیم به خاطر یک مشت دلار مرگ بر آمریکا مال و جان مردم خودمون را به باد ندیم.
با جیب خالی پز عالی نمیشه داد. با سطح تکنولوژی و دانش پایین نمیشه خودروی با کیفیت ساخت. باید کارخانه های خودروسازی مان را با خودروسازان پیشرفته دنیا ادغام کنیم و تکنولوژی آنان بهره ببریم. حتما نیروی بیشتری هم مورد نیاز است و کارآفرینی هم میشود. این خیلی ساده است و پیچیده نیست. یه مقدار از ادعاهای پوچمان باید کم کنیم همه چی درست میشود. فعلا آب خوردن هم در کشور ما سیاسی امنیتی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مثبت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
یه عده سود جو دائما میگن فلان میلیون از این طریق نون میخورند،خوب چند برابر این فلان میلیون هم دارند بر اثر آلودگی هوا و تصادفات ناشی از بیکیفیتی این خودروهای بی خاصیت جونشون رو میدن ،اونا و شما سودجوها بیمار بشید بهتره یا میلیونها ادم جونشوت رو از دست بدن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مثبت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
باید قبل از آن مترو در همه مناطق تهران در دسترس باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مثبت
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟