قیمت جدید خودروها بیشتر از 30درصد سازمان حمایت افزایش داشته است/ چرا مردم باید تاوان بدعهدی خودروسازان را بدهند؟ از اول بهمن باز هم قیمت کارخانه ای خودرو گرانتر می شود؟

در چند هفته اخیر، دو جمله مدام از زبان مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت شنیده می‌شد. «سازمان حمایت مشغول کار کارشناسی روی قیمت خودروهاست» و «قیمت جدید خودرو‌ها هفته آینده اعلام می‌شود». در نهایت در روز‌های اخیر، چشم خریداران به نرخ‌هایی روشن شد که تا ۱۰۰ درصد هم افزایش قیمت داشته اند. به نظر می‌رسد، جای خالی حمایت از مصرف کننده در سیاست‌های سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده همچنان خالی است!
کد خبر: ۸۶۹۳۴۸
|
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 13 January 2019
|
33937 بازدید
|
تابناک اقتصادی

در چند هفته اخیر، دو جمله زیر مدام از زبان مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت شنیده می‌شد. «سازمان حمایت مشغول کار کارشناسی روی قیمت خودروهاست» و «قیمت جدید خودرو‌ها هفته آینده اعلام می‌شود»؛ اما هر چه زمان به جلو حرکت کرد، خبری از قیمت‌ها نبود، حتی در این میان، برخی خودروسازان اقدام به افزایش قیمت تعدادی از محصولات خود داشتند؛ افزایش قیمتی که به گفته آن‌ها با فرمول ۵ درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار که توسط رضا رحمانی وزیر صنعت تأیید شده بود، اعمال شده بود.

هرچند وزیر صنعت ابتدا این مدل افزایش قیمت را قبول نداشت، چند روز بعد، از فرمول ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار رسما رونمایی کرد، اما تاکید داشت این روش ۵ درصد کمتر مربوط به خودروهایی است که مشمول قیمت گذاری نیستند.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در این میان، اینکه کدام خودرو‌ها مشمول قیمت گذاری دستوری هستند، جای بحث داشت. سازمان حمایت و وزیر صمت، خودرو‌های کمتر از ۴۵ میلیون تومان را مشمول قیمت گذاری می‌دانستند و معتقد بودند این خودرو‌ها در شورای رقابت در لیست قیمت گذاری قرار دارند، اما رضا شیوا رئیس شورای رقابت در مصاحبه اظهار داشت: زمانی گفته شده بود تمامی خودرو‌هایی که در لیست خودرو‌های تعیین قیمت شده توسط شورای رقابت است، زیر ۴۵ میلیون هستند و این اظهار نظر علمی نیست، بلکه شورای رقابت لیستی دارد که در آن تمام خودرو‌هایی که برایشان دستورالعمل تعیین قیمت تنظیم شده، اعلام کرده است.

این خودروها، خودرو‌هایی هستند که در بازار رقیب خارجی نداشتند. مثلاً در تیپ خانواده پراید که جزو خودرو‌های کوچک است، خودروی دیگری نداشتیم، فقط۱۱۰ MVM وجود داشت که آن هم قیمتی متفاوت و بالاتر از پراید داشت؛ لذا این مدل خودرو‌ها مشمول قیمت گذاری توسط شورای رقابت هستند. مثال دیگر خودروی ۴۰۵ است، که خودرویی متوسط است و هیچ رقیب خارجی نداشت؛ بنابراین هر خودرویی که هیچ رقیب خارجی و داخلی ندارد، جزو خودرو‌های انحصاری است. حال قیمت این خودرو لزوماً زیر ۴۵ میلیون نخواهد بود و ملاک تعیین قیمت خودرو‌ها توسط شورای رقابت انحصار است نه قیمت آن خودرو.

 
قیمت خودرو

اما نکته‌ای که مهم‌تر از بحث لیست خودرو‌های مشمول و غیر مشمول قیمت گذاری هستند، سازوکار تعیین قیمت گذاری این خودرو‌ها بود. در یک طرف سازمان حمایت قرار داشت و در طرف مقابل شورای رقابت که همواره در این سال نهاد تصمیم گیر برای تعیین قیمت‌ها بوده است. سازمان حمایت به مصوبه شماره ۷۰۱۱۸ شورای عالی هماهنگی اقتصادی استناد داشت که گفته شده بود هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ و ضوابط قیمت گذاری و تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات که به موجب قوانین و مقررات مختلف، در اختیار دستگاه‌ها و شورا‌های مختلف قرار گرفته است، منوط به تأیید «ستاد تنظیم بازار» است.

اما شیوا رئیس شورای رقابت در گفت وگویی اظهار داشت: در بخش ۳ این مصوبه، گفته نشده است، تشکیلاتی که قیمت گذاری می‌کردند، دیگر نمی‌توانند قیمت گذاری کنند، بلکه گفته شده باید کار‌های کارشناسی انجام شود و سپس به تأیید ستاد تنظیم بازار برسد.

به هر حال به نظر می‌رسد، در خصوص سازوکار تعیین قیمت خودرو‌های به اصطلاح کمتر از ۴۵ میلیون تومان و مشمول قیمت گذاری، همچنان ابهام و به نوعی عدم اجرای قانون وجود دارد که نیازمند ورود نهاد‌های نظارتی این حوزه از صنعت است.

در نهایت، پس از ماه‌ها انتظار برای تعیین تکلیف قیمت‌ها، در چند روز اخیر، خودروسازان داخلی با چراغ سبز سازمان حمایت، اقدام به افزایش قانونی محصولات خود کرده‌اند؛ افزایش قیمتی که در برخی محصولات، تا ۱۰۰ درصد هم می‌رسد.

 
قیمت جدید خودرو

در این میان، تابش مدیر عامل سازمان حمایت تأکید کرده است در بخش خودرو‌های پرتیراژ مشمول قیمت گذاری شورای رقابت با توجه به شرایط جدید، خودروساز‌ها مکلف به افزایش تولید بر اساس برنامه ارائه شده و مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

همچنین شرکت‌های خودروسازی مکلف هستند، دست کم ۸۰ درصد تولید خود را به تعهدات معوق اختصاص داده و ۲۰ درصد فروش فوری با هدف کاهش نرخ بازار داشته باشند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از وظایف خودروساز‌ها عمل به تمامی تعهدات فروش قطعی و فروش فوری بر اساس قیمت‌های مندرج در متن قرارداد است که هیچ افزایشی مشمول آن‌ها نخواهد بود. به گفته تابش خودروسازان در تعهدات پیش فروش عادی که تاریخ‌های سررسید قرارداد آن‌ها تا ۳۱ مردادماه ۹۷ است به قیمت‌های مصوب مورد عمل در موعد تحویل (مندرج در فرم قرارداد) ملزم هستند و نباید افزایشی نسبت به قیمت‌های مصوب داشته باشند. این خودرو‌ها هم شامل خودرو‌های مشمول قیمت گذاری هستند و هم شامل خودرو‌هایی که مشمول قیمت گذاری نیستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار داشت: برای خودرو‌های مشمول قیمت گذاری با تعهدات پیش فروش عادی با قیمت زمان تحویل که تاریخ‌های سررسید قرارداد آن‌ها بین یک شهریور تا سی ام دی ماه امسال است با ۳۰ درصد افزایش نسبت به نرخ‌های مصوب تیرماه، باید تحویل خریداران شود.

تابش همچنین تأکید کرده که بعد از این تاریخ، یعنی از ابتدای بهمن ۹۷ به بعد، قیمت‌ها با توجه به حاشیه بازار و بر اساس توافق بین مشتری و خودروساز عرضه می‌شود.

 
ایران خودرو قیمت

پس از اظهارات و با توجه به نرخ‌های اعلام شده توسط خودروسازان، ذکر چند نکته و ابهام مهم می‌باشد.

اول اینکه تابش تأکید کرده است، قیمت خودرو‌های مشمول قیمت گذاری، با ۳۰ درصد افزایش نسبت به قیمت‌های مصوب تیرماه ۹۷ بایستی توسط خودروسازان قیمت گذاری شود. اما با نگاهی به قیمت‌های مصوب تیرماه امسال، مشخص می‌شود که در قدم اول، خودروسازان تخلف کرده‌اند و در لیست اعلام شده، پا را فراتر از افزایش ۳۰ درصد گذاشته‌اند.

دوم آنکه با توجه به صحبت‌های رئیس سازمان حمایت، افزایش ۳۰ درصدی از ابتدای شهریور ۹۷ تا پایان دی ماه ۹۷ خواهد بود و پس از آن قیمت‌ها با توجه به حاشیه بازار و توافق مشتری و خودروساز شکل می‌گیرد. این سخن نشان می‌دهد، باید در هفته‌های آتی، بازهم شاهد افزایش قیمت خودرو‌های مشمول قیمت گذاری باشیم. مگر آنکه قیمت حاشیه بازار کاهشی شود؛ موضوعی که راه حل آن را وزیر صنعت، افزایش تولید خودرو می‌داند و معتقد است، خودروسازان با افزایش عرضه به بازار، قیمت‌های حاشیه بازار را با تعدیل و عقب نشینی روبه رو خواهند کرد.

اما در شرایط فعلی و با توجه به آخرین آمار تولید خودرو، احتمال تحقق آن، کم است و پیش بینی می‌شود که اگر خودروسازان دوباره رو به عرضه قطره چکانی بیاورند، بازهم شاهد افزایش قیمت حاشیه بازار و در نتیجه افزایش قیمت درب کارخانه خودروسازان خواهیم بود چرا که معاون وزیر صنعت گفته است از ابتدای بهمن ۹۷ به بعد قیمت‌ها بر اساس حاشیه بازار و توافق مشتری و خودروساز خواهد بود؛ توافقی که به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد حمایتی سازمان حمایت از تولیدکنندگان خودرو در کشور، با دستور و قیمت مستقیم خودروساز تعیین خواهد شد نه توافق با مشتری.

نکته سوم نیز به نوع فروش خودروسازان مربوط می‌شود. آن گونه که سازمان حمایت گفته است، قیمت خودرو‌ها در طرح فروش قطعی و فروش فوری بدون تغییر قیمت خواهد بود و افزایش ۳۰ درصدی برای خودرو‌هایی است که با فروش عادی صورت گرفته است. فروشی که به اذعان آن‌ها، با قیمت روز تحویل محاسبه خواهد شد؛ یعنی قیمت غیرقطعی. اما با نگاهی به آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، مشخص می‌شود که این روش فروش یعنی پیش فروش با قیمت غیرقطعی، مغایر با این آیین نامه و غیرقانونی است، ولی سازمان حمایت به جای برخورد با این نوع پیش فروش و حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اقدام به افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو‌های شامل این مدل پیش فروش کرده است. آنچه مسلم است سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این مدل قیمت گذاری، توجهی به حقوق مصرف کننده نداشته است و خریداری که به هزار و یک امید قصد خرید خودرو و تحویل در ماه‌های قبل را داشته حالا باید تاوان بدعهدی خودروسازان را بدهد و خودروی تحویل شهریور یا مهر ماه را با ۳۰ درصد افزایش تحویل بگیرد. موضوعی که به نظر می‌رسد، بایستی نهاد‌های نظارتی به آن ورود کنند.

 
آزادسازی قیمت خودرو

اما نکته پایانی به سخنان شب گذشته تابش رئیس سازمان حمایت مربوط می‌شود. ایشان شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری در بخشی از سخنان خود اظهار داشتند، خودروسازان باید قیمت خودرو‌های بالای ۴۵ میلیون تومان را بر روی سامانه مربوطه در سازمان حمایت قرار دهند و قیمت گذاری حتماً باید بر اساس ضوابط هیأت تعیین تثبیت قیمت‌ها باشد. ولی نکته اساسی آنجا بود که تابش اظهار داشت از خودروسازان خواهش کرده‌ایم که حداکثر ظرف ۴۸ ساعت قیمت خودرو‌های غیر مشمول قیمت گذاری یعنی بالای ۴۵ میلیون تومان را به ما اعلام کنند تا بر روی سامانه مربوطه قرار گیرد.

وی تأکید کرد، قیمت‌ها باید در سامانه سازمان حمایت باشد و در حال حاضر قیمت خودرو‌های بالای ۴۵ میلیون نیاز به بررسی کارشناسی دارد و هنوز منتظر رسیدن مستندات خودروسازان هستیم و دوباره خواهش کردیم که تا پایان هفته مستندات قیمت گذاری را به ما بدهند.

حال پرسش اساسی اینجاست، در حالی سازمان حمایت در انتظار ارسال مستندات خودروسازان برای قیمت گذاری خودرو‌های بالای ۴۵ میلیون تومان است که خودروسازان در روز‌های اخیر با اطلاع رسانی‌هایی که داشته‌اند، لیست کامل قیمت خودرو‌های مشمول و غیر مشمول را اعلام کرده‌اند که این اقدام به نظر می‌رسد خلاف قانون باشد و با این اعلام، بازار آزاد خودرو نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. هرچند تابش در ادامه برنامه اظهار داشت که خودروسازان می‌توانستند قیمت گذاری کنند، این خودروها، شکایت محور هستند، اگر شاکی به ما مراجعه و شکایت کند، ما به استناد قانون بایستی رسیدگی و بررسی کنیم.

اما آنچه از سخنان معاون وزیر صمت مشخص است، دردسر جدید برای مردم شکل گرفته است، زیرا خودروساز به هر دلیلی خلاف قانون سازمان حمایت اقدام به قیمت گذاری خودرو‌های بالای ۴۵ میلیون کرده و حالا این خریدار و مردم هستند که بایستی بروند شکایت کنند. به هر حال به نظر می‌رسد که خودروسازان علاوه بر اینکه از مرز ۳۰ درصد نیز فراتر رفته‌اند، لیست قیمت خودرو‌های غیر مشمول را نیز بدون کارشناسی مسئولان سارمان حمایت مشخص کرده اند که باز هم سؤال اینجاست که حقوق مصرف کننده کجای این سازوکار قرار گرفته است و تا کجا باید تاوان بی قانونی‌ها را بدهند.

در پایان باز هم باید یادآور شد، همچنان ابهام در خصوص نهادی که باید دستورالعمل تعیین و بررسی قیمت واقعی خودرو‌ها را بر عهده داشته باشد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و از سویی دیگر ملاک ۴۵ میلیون تومان برای دو دسته کردن خودرو‌ها به مشمول و غیر مشمول قیمت گذاری در شرایطی که این روز‌ها واردات خودرو به کشور ممنوع می‌باشد و خودروسازان داخلی در انحصار کامل در حال عرضه به بازار هستند، نیازمند بازنگری است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹۳
ناشناس
|
Romania
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
چقدر دروغ میگید والله خودتون خسته نشدید بس کنید والله مردم شماهارو شناختند توبه کنید واز راستگویان باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
یک میلیون بار گفتم باز هم میگم
خودرو فقط خودروی برقی

چاره کار فقط وفقط نخریدن خودروهای احتراقی

بابا نخرید دیگه مگه حرف حالیتون نیست
تمشکال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
حالا که همه چیز به نفع خودرو سازان است مجلس باید ورود کند و واردات خودرو دست دوم خارجی را بدون تعرفه واراداتی کلید بزند و از این طریق به حمایت از مردم اعلام وجود نماید و گرنه منتظر کاهش خودرو مردم نباید باشند
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
این افزایش قیمتها تغییری در وضیعت صنعت خودرو و اقتصاد ایران ندارد. اگر تا دو ماه دیگری فکری به حال این روند و سراشیبی نشود و تحول و بازنگری در مورد سیاستها و تحریمهای خرید نفت و بانکی و...نشود نه تنها صنایع خودرو سازی بلکه اقتصاد ایران و در نتیجه امنیت ملی ایران با چالشهایی بنیادین روبرو خواهد شد که در تاریخ ایران بی سابقه است. تعارف هم نباید داشته باشیم. اینها فکت و واقعیت غیر قابل اغماض است.

با نگفتن و امروز را به فردا رساندن چالشها نا پدید نمی شود بلکه بزرگتر و غیر قابل حل تر می شود. فقط ببینید راه حل اقای روحانی چیست؟ ماهی ده تریلیون تومن اضافه برداشت بانکهای خصوصی از بانک مرکزی و تکذیب یکسره مشکلات بنیادین این بانکها که مانند خوره به جان اقتصاد ایران افتادند. تصویب 15 تریلیون تومن برای نجات مدیران صنعت خودرو سازی از فاجعه مدیریتی که خود به وجود اوردند و انهم باز از اضافه برداشت از بانک مرکزی. معلوم است که این نامدیران بانکهای خصوصی و صنایع خودرو هیچ تلاشی برای بهبود راندمان خود ندارند چون می دانند اقتصاد ایران را گرو گرفتند و دولت چاره ای جز دادن پول به انها ندارد. دادن تریلیون ها تومن ارز 4200 تومنی به بزرگ وارد کنندگاه مواد غذایی و قند و شکر و گوشت و دان مرغ و... و واردات توسط این واردکنندگاه و فروش ان به قیمت دلار 11 هزار تومنی. دهها هزار میلیارد به مدیران صندوقهای ورشکسته بازنشستگی و یا هزاران میلیارد تومن برای پرداخت حقوق کارکنان شرکتهای خصوصی! شده توسط دولت و.. اینها بر اساس علم اقتصاد یعنی فاجعه تورم در ششماه دیگر..در سیاست خارجی هم که می بینیم تیم سیاست خارجی و اقای ظریف دارند همه چیز را منکر می شوند و اعتبار حرفه ای خود را سراسر چه در داخل و چه در خارج از دست دادند که لهستان که بهترین روابط تاریخی را با ایران داشت به خاطر عدم اعتبار تیم سیاست خارجی شده میزبان اجلاس جهانی ضد سیاستهای ایران. واقعا به کجا داریم میرویم؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
تا وقتی تنها کاری که ازتون بر میاد، کولی دادن و نفرین کردن باشه، چرا باید از دروغ گفتن و سواری گرفتن از مردم خسته بشوند ؟! تازه خیلی هم لذت بخشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
رضا رحمانی (وزیر صنعت) پس از افزايش قيمت محصولات ايران خودرو و در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره نهایی شدن قیمت خودروها گفت: در حال پیگیری بسته ‌ای هستیم که در نهایت منجر به افزایش تولید، کیفیت، تیراژ و کاهش قیمت خودرو خواهد شد، اما مدیرعامل ایران خودرو از افزایش پلکانی قیمت خودرو و رسیدن به نرخ تعادلی بین بازار و کارخانه تا پایان اردیبهشت 98 خبر داده است و به نظر می رسد که این گفته به معنای ادامه تغییرات قیمت ها در بازار خودرو ظرف چند ماه آتی باشد.
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
آقای تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده باید جوابگو باشد
فریدون از اراک
| Germany |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
سازمان حمایت از مافیای خودرو
ناشناس
|
Austria
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
این مملکت ملک شخصی یک عده شده. ما هم راضی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
مدیران بی کفایت
ابوذر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
به انتخاب خودمون احترام بگذاریم . این مجلس و این دولت را خودمون انتخاب کرده ایم . اگر لحظه انتخاب به جای توجه به شعارهای عوام فریبانه آزادی کنسرت و ورود زنان به استادیوم و دیوارکشی بن زنان و مردان در خیابان و ....به عملکرد گذشته آنان توجه می کردیم الآن این حرفها را نمی زدیم که مملکت ملک شخصی یک عده ای شده
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
واقعاً مردم بیتفاوت شدن نسبت به وضع مملکتشون,هر کی هر کاری میخواد میکنه....1از فرانسویها یاد بگیرید ضد سرمایداری رو این کمپانیها روزی بلای جان ما خواهند شد..1
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
دقیقا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
آمريكا هيچ غلطي نمي تونه بكنه .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
تکبیر
امیر کبیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اتفاقا امریکا توسط همین خودرو سازان داخلی دارد خیلی کارها ی ترامپ پسند انجام می دهد / آن وقت مردم با نگاهی به ان ور اب میگوند :مرگ بر امریکا ...پس معنی بصیرت چیست ؟ نکند مرگ بر امریکا دارد از خاصیت می افتد !!
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
الموت له آمریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اسرائیل را باید محو کنیم و در حیاط کاخ سفید گل کوچیک بازی کنیم تا مشکلاتمان در یک چشم بر هم زدن حل شود.
متاسفم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
راست میگی آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه چون همه کارشون رو حساب کتاب و منطق و حساب شده است مثل مسولین ما کیلویی کار انجام نمیدن بعد بشینن فکر کنن ایراد کار کجاست. . آمریکا ادمای باسواد داره. مدیران باسواد و با کفایت نه مثل اینجا بی سواد و بی کفایت
لطمه خورده
| United States of America |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
سلام اتفاقا شرکت های خودرو سازی ایران خودرو و سایپا نماینده امریکا در ایران هستند . این دو شرکت بیشتر از آمریکا، مردم ایران را تحریم کرده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
دقیقا چون همه غلطها را ما می کنیم
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
ای امیرکا بمیر تا میتوانی چون که تو مرده ای ای ننگ بر آن باد که تو را ... چی شد؟
mahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
این توضیحات به درد مردم نمی خورد مردم منتظر رسیدگی دقیق و تعیین قیمت ها بر اساس وضعیت درامدشان هستند نباید ضرر و بی برنامه گی خودرو سازان را مردم بدهند. اب فریاد رسی هست و گوش شنوائی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ناراحت نباش مهدی جان
چند وقت دیگه که 4 تا صفر رو برداشتن اونوقت بهترین ماشین ایران خودرو رو میشه با 10 هزار تومن خرید!
یه کمی پولدار باشی که میتونی کل کارخونه ایران خودرو و حتی سایپا رو بخری!!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
با سلام باسی سال سابقه مدیریت اجرایی عرض می کنم تا انحصار هست رانت و فساد هست و خودرو سازان با کیفیت پایین و قیمت بالا با نفوذ رانت هایشان در ارکان تصمیم گیری فشار بر ملت را روا خواهند داشت راه نجات کشور انحصار شکنی است تعرفه های واردات خود رو کاهش یابد انموقع معلوم شود این ها تولید کننده اند یا رانت خوار انموقع قیمت پایین خواهد امد و رقابت سالم ایجاد خواهد شد در تمام موضوع اقتصادی اصل بر رقابت ازاد است برای مرغ برای گوشت برای سایر کالاها هم همین صدق می کند ملت تا وان پرت مدیریت تولید کنندگان داخلی را پرداخت می کند و عاقبت به خیری هم نه برای مردم داردنه برای تولید کنند ه ممکنه موقت موفق شوند ولی در دراز مدت تولید کننده هم اسیب خواهد دید راه و تنها راه ایجاد رقابت سالم است والسلام و شد تمام
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
مقصر خود مردم هستن بخدا هرچی گرون میشه بیشتر می خرن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
مردم که ظاهرا اعتراضی ندارن و قاعدتا سکوت علامت رضایته.
خودروسازها هم که فقط به فکر سود بیشتر با حداقل کیفیت هستن و نهایت لذت رو از قیمتهاشون میبرن. بازم دمشون گرم که به این اندازه گرون کردن. اگه قیمتها رو 10 برابر میکردن مگه کسی بهشون اعتراض میکرد ؟ مگه رسیدکی و مجازاتی در کار هست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
علی برکت اله
پاسخ ها
ابوذر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
سیب و گلابی های برجام یکی یکی دارن می رسن دلواپس دنبال آب و صابون بگردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اقتصاد مقاومتی- تولید داخل-چهل سال جنس بی کیفیت بدون رقابت دادن به مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
دولت اگر خادم مردم بود واقعاً واردات خودرو را آزاد می کرد تا جلوی جولان خودروسازان را بگیرد . یک عمره به اسم ایجاد اشتغال مردم را سر کیسه کردند و دولت هم حمایتشون کرد چون خودش ذینفعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
بحث خودرو و خودروسازان فراتر از اختیارات دولت است.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟