مریم امیری ـ مالیات بر ارزشافزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرفکننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات میپردازد و برخی از کالاها و خدمات از این مالیات معاف هستند .
به گزارش «تابناک» یکی از مسائلی که مردم جامعه بهخصوص فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند بحث مطالبه مالیات است رسیدگی به اختلاف مؤدیان مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی انجام میشود. بر اساس ماده ۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم؛ وظیفه مطالبه، تشخیص و وصول مالیات به سازمان مستقلی به نام سازمان امور مالیاتی محول شده است که در راستای مقررات قانونی این سازمان به مؤدیان مراجعه میکند و از آنها مطالبه مالیات میکند؛ بعدازاینکه مالیات قطعی شد، مطالبه و وصول مالیات را انجام خواهد داد؛ اما همانگونه که میدانید هرگونه مطالبه مالیات طبق قانون بهوسیله اظهارنامهای که مؤدی تنظیم میکند و در قانون مهلت مشخصی دارد، به عمل میآید؛ یعنی مؤدی مالیاتی، فعال اقتصادی و یا کسی که درآمد کسب کرده در مهلت قانونی اظهارنامه را تقدیم میکند تا مورد رسیدگی قرار گیرد. اظهارنامه مالیاتی، دفاتر، اسناد و مدارک مؤدی یا موردقبول واقع میشود که رسیدگی بر اساس آن انجام میگیرد و یا دفاتر رد میشود. از سویی ممکن است مؤدی فاقد دفاتر باشد که اصطلاحاً به آن رسیدگی علی الراس میگویند و مالیات بهصورت علی الراس با توجه به قرائن قانونی تعیین خواهد شد.مطالبه مالیات و بهخصوص مالیات بر ارزشافزوده از موضوعاتی است که شهروندان در دیوان عدالت اداری پیرامون آن بسیار طرح دعوا میکنند .
در قانون چند نوع مالیات وجود دارد؟
به نوشته مهداد انواع مالیات در قانون و مقررات مختلف بهطورکلی دو قسم است یکی مالیات مستقیم و دیگری مالیات غیرمستقیم. مالیات بر ارزشافزوده که محور بحث ماست از نوع مالیاتهای غیرمستقیم است. اجرای قانون مالیات بر ارزشافزوده در ایران از مهرماه سال ۱۳۸۷ شروع شد و در حال حاضر، مبلغ آن بهصورت ۳ درصد عوارض و ۶ درصد مالیات از مصرفکنندهها دریافت میشود.
مالیات بر ارزشافزوده چیست؟
مالیات بر ارزشافزوده یعنی مالیاتی که پرداختکننده واقعی آن از ابتدا مشخص نیست و درواقع مالیات مصرفکننده نهایی و گیرنده خدمت نهایی است و مؤدی آن شخصی است که از جانب مؤدی واقعی، مالیات را پرداخت خواهد کرد. توضیح مطلب آنکه بر اساس قانون مالیات بر ارزشافزوده مصوب سال ۱۳۸۷ و مواد یک، چهار و پنج آن؛ مالیات بر ارزشافزوده به دو چیز تعلق میگیرد ۱-عرضه کالا ۲- ارائه خدمت.بهطورکلی هیچ منبع و مأخذ دیگری برای مالیات بر ارزشافزوده غیرازاین دو مورد وجود ندارد.
مالیات بر ارزشافزوده به عرضه کالا تعلق میگیرد
فروشندگان کالا مکلفند در هنگامیکه کالا را به مشتری و خریدار عرضه میکنند بر اساس آن درصدی که در قانون پیشبینیشده و هرسال یا هرچند سال یکبار قابلتغییر است را از مصرفکننده و خریدار اخذ و بهحساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند؛ یعنی مؤدی در اینجا فروشنده ایست که مأمور وصول مالیات است و همزمان با فروش جنس، هم ثمن معامله را به نفع خود اخذ میکند و هم ۹ درصد مالیات بر ارزشافزوده موضوع معامله را از مشتری گرفته و بهحساب سازمان امور مالیاتی واریز مینماید. عرضه کالا به خود، مشمول مالیات بر ارزشافزوده خواهد بود و بهعنوانمثال اگر کسی بخشی از کالا را برای خود استفاده کند؛ اداره مالیاتی میتواند بابت این کالا نیز از او مطالبه مالیات نماید.
مالیات بر ارزشافزوده در خصوص ارائه خدمت چیست؟
اشخاصی که به هر نحوی به دیگران ارائه خدمت میکنند مثلاً ماشینی را تعمیر یا فرشی را شستشو و یا رفو میکنند؛ مکلفند بر اساس نرخ فعلی قانون مالیات، ۹ درصد از مجموع خدمتی که ارائه میدهند را از گیرنده خدمت اخذ و بهعنوان مالیات بر ارزشافزوده بهحساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند.
ارائه خدمت موضوع مالیات بر ارزشافزوده
ارائه خدمت حتماً باید به غیر باشد. ارائه خدمت به خود، مشمول مالیات بر ارزشافزوده نخواهد بود. اگر کسی به خودش خدمتی را ارائه بدهد مثلاً تعمیرکار خودرویی، ماشین خود را تعمیر کند؛ اداره مالیاتی نمیتواند بابت این تعمیر و خدمت از او مطالبه مالیات نماید. ارائه خدمت حتماً باید به غیر باشد و در مقابل مابه ازا باشد. چنانچه شخصی به دیگری ارائه خدمت کند و این خدمت بهصورت رایگان صورت گیرد مثلاً فرشهای یک موسسه خیریه و مسجد را بهصورت مجانی و رایگان شستشو کند و مابه ازا نگیرد؛ سازمان امور مالیاتی بابت این خدمت نمیتواند مطالبه مالیات کند.
چه عرضهها و کالاهایی مشمول مالیات بر ارزشافزوده و چه کالاهایی شامل آن نمیشود؟
تقریباً همه عرضهها و خریدوفروشها مشمول مالیات بر ارزشافزوده است مگر آنچه در ماده ۱۲ مالیات بر ارزشافزوده آمده است؛ یعنی اداره مالیاتی نمیتواند از بابت عرضه کالاها یا ارائه خدماتی که در این ماده ذکر شده است؛ مطالبه مالیات نماید و اتفاقاً بیشترین اختلاف بین مؤدیان و ادارات مالیاتی ناشی از برداشتهایی است که از مصادیق مندرج در ماده ۱۲ مالیات بر ارزشافزوده وجود دارد.
بر اساس ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزشافزوده اموال غیرمنقول از شمول مالیات بر ارزشافزوده معاف است
در این ماده، نکاتی وجود دارد که برداشتها از آن مختلف و متفاوت است یکی از این موارد، اموال غیرمنقول است. در ماده ۱۲ ذکر شده است که اموال غیرمنقول از شمول مالیات بر ارزشافزوده معاف است، ولی در مورد اینکه منظور از اموال غیرمنقول چیست؛ اختلاف وجود دارد. گاهی مشاوران املاک اینگونه برداشت میکنند که، چون معاملهای را که بابت آن کمیسیون دریافت کردند، مربوط به مال غیرمنقول است؛ مشمول مالیات بر ارزشافزوده نمیشود. درحالیکه ادارات مالیاتی معتقدند صرفاً خریدوفروش یا اجاره ملک غیرمنقول مشمول مالیات بر ارزشافزوده نیست و آنهم راجع بهعین ملک؛ اما بسیاری از مؤدیان معتقدند که سایر حقوق متصوره بر مال غیرمنقول ازجمله حقوق ارتفاقی و انتفاعی نیز مشمول این استثنا مندرج در ماده ۱۲ میباشد. مثلاً اشخاصی کار جدولکشی، احداث پارک و فضای سبز یک مجتمع را تعهد میکنند؛ در این رابطه باید بررسی شود که آیا این امور مشمول مالیات بر ارزشافزوده است یا خیر؟ اداره مالیاتی معتقد است اینها حقوق متفرعه بر ملک است و مشمول مالیات بر ارزشافزوده میشود؛ اما بسیاری از مؤدیان معتقدند که این امور هم بهنوعی متفرع بر مال غیرمنقول ذکر شده در ماده ۱۲ است و باید از شمول مالیات بر ارزشافزوده مستثنا شود.
گوشت جزء مستثنیات ماده ۱۲ مالیات بر ارزشافزوده
اختلاف دیگر که ممکن است در این بحث پیش بیاید ممکن است راجع به گوشت باشد. گوشت یکی از مواردی است که در ماده ۱۲ ذکر شده است آیا اینکه گوشت مشمول مالیات بر ارزشافزوده نمیشود، خدمات جانبی گوشت مثل خدمات کشتارگاهی را هم در برمیگیرد؟
در این رابطه مثلاً شخصی در دیوان عدالت اداری طرح دعوا میکند که در کشتارگاه ذبح انجام میدهد و بابت آن حق کمیسیون و دستمزد دریافت میکند و بر این باور است که با توجه به اینکه گوشت از شمول مالیات بر ارزشافزوده مستثناست، دستمزد وی هم از شمول مالیات بر ارزشافزوده مستثنا خواهد بود که در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد. بر اساس ماده ۱۲ قانون، آنچه در بحث گوشت، مشمول استثنا شده؛ صرف عرضه گوشت است و سایر خدمات متفرعه بر گوشت ازجمله خدمات کشتارگاهی مشمول این استثنا نشدهاند و آن دستمزد و خدماتی که کشتارگاه بابت ذبح و بستهبندی گوشت میگیرد؛ مشمول این مالیات نیست. در مورد شکر، روغن و گندم، قند و همه این موارد هم همینطور.
ماده ۱۳ قانون و صادرات به خارج از کشور
یکی از عناوینی که از شمول موارد مالیات بر ارزشافزوده استثنا شده است، ماده ۱۳ این قانون و صادرات است. صادراتی که اشخاص به خارج از کشور (هم صادرات کالا و هم صادرات خدمت) انجام میدهند از شمول مالیات بر ارزشافزوده موضوع این قانون خارج است و اداره مالیاتی نمیتواند از صادراتی که اشخاص انجام میدهند؛ مالیات بر ارزشافزوده مطالبه نماید.