چند وقتی است، بار دیگر موضوع احیای کارت سوخت بر سر زبان ها افتاده و با اینکه مجلس در بررسی لایحه بودجه با این طرح مخالفت کرد، با ارائه گزارش مرکز پژوهش های مجلس، این موضوع به بحث روز میان نمایندگان تبدیل شده و برخی از نمایندگان درباره آن اظهارنظرهایی داشته اند.
به گزارش «تابناک» ـ برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که مصرف سوخت در کشور به این میزان نیست و پس از بالا رفتن نرخ ارز و گرانی دلار، انگیزه برای قاچاق ایجاد شده است و به همین دلیل، بخش عمده ای از سوخت کشور توسط افراد سودجو به خارج از کشور قاچاق می شود.
اما در این میان، برخی از نمایندگان مجلس، سهمیه بندی بنزین را راهکار کاهش مصرف نمی دانند و اعتقاد دارند هر میزان سهمیه بندی هم که اعمال شود و یا قیمت سوخت افزایش پیدا کند، در میزان مصرف سوخت تأثیری ندارد.
به نظر این نمایندگان، دلیل اصلی مصرف سوخت، نه قاچاق است و نه مصرف بی رویه، بلکه آنان مقصر اصلی این میزان سوخت در کشور را تولیدکنندگان می دانند. به گفته این نمایندگان، خودروسازی ها در این سال ها، تنها به فکر پر کردن جیب خود بوده و هیچ کاری برای افزایش کیفیت و پایین آوردن میزان مصرف نکرده اند و انحصاری کردن بازار در سال های اخیر نیز این موضوع را بدتر کرده است.
هدایتالله خادمی درباره «احیای کارت سوخت بدون سهمیهبندی» و «احیای کارت سوخت با سهمیهبندی» به عنوان راهکارهای ارائه شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای مدیریت مصرف و قاچاق سوخت گفت: چندین راهکار برای کنترل مصرف و قاچاق سوخت وجود دارد که اصلیترین آن توسعه سیستم حمل و نقل و عمومی است، تا جایی که مردم نیازی به خودروی شخصی برای انجام امور روزانه خود نداشته باشند.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تولید خودروهای گازی، برقی و استاندارد، یکی دیگر از روشهای مهم برای مقابله با مصرف بیش از اندازه بنزین به شمار میآید، افزود: قیمت بنزین نیز باید مؤثر باشد تا افراد، خارج از نیاز واقعی خود از خودرو استفاده نکند.
وی با اعتقاد به اینکه اکنون که نه خودروها استاندارد میسوزند و نه قیمتها تاثیری در کاهش مصرف بنزین دارند، لذا احیای دوباره کارت سوخت، یکی از اقدامات کارآمد در کنترل مصرف است، افزود: کارت سوخت شفافیت ایجاد میکند؛ بدین شکل که میزان سوخت تحویلی توسط جایگاهدار و حتی میزان فروش به چه خودرویی در سامانه ثبت میشود.
خادمی با اشاره به اینکه ایجاد شفافیت، قاچاق و مصرف بنزین را کاهش میدهد، اظهار کرد: از آنجا که میزان تولید بنزین در کشور به حدی است که میتواند مصرف داخلی را تأمین کند و حداقل برای سال آینده کمبودی نخواهیم داشت، بعید است دولت برای سال آینده کارت سوخت احیا کند، چون هنوز ضرورت آن احساس نشده، ولی با وجود این، دولت به دلایل گوناگون این کار را در برنامه خود دارد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با وجود حمایت از احیای کارت سوخت، سهمیهبندی را در شرایط اقتصادی کنونی کشور به نفع مردم ندانست و افزود: دولت نیز این شرایط را درک کرده و بعید است حتی در صورت تمایل، بنزین را سهمیهبندی کند، زیرا دو نرخی شدن بنزین، گرانی دهها کالای دیگر و تورم را به دنبال خواهد داشت.