اوایل بهمن سال ۹۶ مفقودشدن یک ملوان ایرانی در آبهای بینالمللی به ایران گزارش و در تحقیقات دقیقتر مشخص شد ملوان ناپدیدشده مردی ۵۰ ساله به نام جانبالله است که ۲۰ سال سابقه ملوانی داشته و این اتفاق در کشتی تجاری افتاده است که در مالکیت ایران بوده و کاپیتان آن نیز ایرانی است، اما برخی از خدمه آن افرادی خارجی هستند.
به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه شرق، همچنین مشخص شد در سفر اخیری که این اتفاق افتاده، کشتی تجاری از برزیل محموله ذرت به ایران میآورده و خدمه کشتی در دریای عمان متوجه ناپدیدشدن جانب شده و پس از جستوجوی داخل کشتی، زمانی که از نبود او مطمئن شدند، با این احتمال که او داخل آب افتاده باشد، از نیروهای بینالمللی برای یافتن او کمک خواستند.
با درخواست کاپیتان ایرانی کشتی، تیمهای بینالمللی از کشورهای عمان، پاکستان، انگلیس و ژاپن وارد عمل شدند و جستوجوی دریایی و هوایی را شروع کردند. در نهایت پس از سه روز تلاش بینتیجه، پایان جستوجوها اعلام شد و پس از آن کاپیتان کشتی تجاری به مرکز فرماندهی و شرکت کشتیرانی مفقودشدن جانب را بهطور رسمی اعلام کرد.
پس از آن نیز کشتی که قصد بازگشت به ایران و تخلیه محموله ذرت را داشت، به بندر امام خمینی (ره) رفت.
در پی این اتفاق، خانواده جانب که در جریان ماجرا قرار گرفته بودند، با مراجعه به دادسرا از کاپیتان، افسر اول که تبعه کشور هندوستان است و یک ایرانی دیگر که آخرین نفری بوده که جانب را زنده دیده است، شکایت کردند. اعضای خانواده جانب مدعی شدند چند روز قبل از ناپدیدشدن او، افسر اول هندی با وی درگیر شده و کاپیتان نیز در جریان بوده است؛ ازاینرو احتمال دخالت آنها در ماجرای مرگ او وجود دارد؛ بنابراین تحقیقات درباره این درگیری شروع و از افسر اول هندی و کاپیتان ایرانی تحقیق شد. افسر اول هندی گفت: چند روز قبل از ناپدیدشدن جانب، دستش در حادثهای که برایش رخ داده بود، آسیب دید. برای همین من با مشورت کاپیتان تصمیم گرفتم مسئولیت نظارت بر انبارها و تانکرها را که کاری سبکتر بود به او بدهم، اما او در انجام وظیفهاش کوتاهی کرد و در نهایت او را بهعنوان نگهبان به قسمت دیگری فرستادیم.
این افسر هندی درباره درگیریای که خانواده جانب از آن صحبت کرده بودند، گفت: پس از مصدومیت جانب، کار سادهتری به او دادیم و من او را برای سرکشی به تانکر آب و انبار فرستادم، اما پس از مدتی هرچه در بیسیم او را پیج کردم، پاسخ نداد. برای همین حالت هشدار اعلام کردم؛ چون او به ۱۵ پیج من در بیسیم پاسخ نداد. در نهایت او در جایی پیدا شد و با حالت پرخاش سراغ من آمد و گفت: وقتی جواب پیج بیسیم را نمیدهم، یعنی کاری دارم، چرا پیام را تکرار و حالت هشدار اعلام میکنی؟ در پی این رفتار جانب، موضوع را به کاپیتان اعلام کردم و کاپیتان کشتی هم تذکری شفاهی به او داد و در نهایت ماجرا با عذرخواهی او تمام شد.
کاپیتان کشتی نیز ضمن تأیید اظهارات افسر هندی گفت: بهتازگی جانب گوشهگیر شده بود و در بررسیهایی که از دوستانش و دیگر خدمه کشتی انجام شد، مشخص شد او در مسیر رفت رفتار عادی داشته، اما در مسیر برگشت رفتارش عوض شده است. حتی او قبل از ماجرایی که با افسر اول کشتی داشت، به من مراجعه و درباره انصرافش از ادامه همکاری در سفرهای بعدی صحبت کرد. کاپیتان همچنین گفت: بسیاری از اتفاقات و مکالماتی که در کشتی اتفاق میافتد، در جعبه سیاه ضبط شده است که درحالحاضر میتواند به کشف حقیقت کمک کند.
در پی این اتفاقات، بازپرس شعبه دوم دادسرای بندر امام خمینی (ره) با توجه به اینکه ماجرای ناپدیدشدن جانب در آبهای بینالمللی اتفاق افتاده بود، پرونده را با قرار عدم صلاحیت به دادسرای جنایی تهران ارجاع داد.
روز گذشته خانواده جانب با حضور در دادسرای جنایی تهران با تکرار اظهارات خود مبنی بر شکایت از کاپیتان ایرانی، افسر اول هندی و آخرین نفری که او را زنده دیده است، اضافه کردند جانب در تمام مدت از طرق واتساپ با آنها در تماس بوده و همه اتفاقات را به آنها گفته است و اتفاقا حالش هم خیلی خوب بود. در پی این اتفاقات، بازپرس جنایی دادسرای جنایی تهران دستور حضور سه فرد مدنظر و همچنین شاهدان ماجرا را صادر کرد، همچنین دستور داد جعبه سیاه بررسی شود.