به گزارش «تابناک»، متن این جوابیه که به امضای وحید تشکری، مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی این شرکت رسیده و مشتمل بر ۶ بند است، به شرح زیر است:
ضمن استقبال از نقد رسانهها در جهت بهبود و تکمیل سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض پروژههای آزادراهی کشور، متاسفانه در این مطلب اطلاعات نادرست و خلاف واقع وجود دارد که موجب تشویش اذهان عمومی شده است. در جهت روشن شدن جوانب مختلف این طرح و ارایه اطلاعات صحیح به مردم عزیز کشورمان لازم به توضیح است:
۱- سیستم اخذ الکترونیکی عوارض در آزادراههای کشور با هدف رفاه حال هموطنان گرامی، کاهش ترافیک و مصرف سوخت پس از انجام مطالعات کافی و برگزاری فراخوان عمومی و انتخاب سرمایه گذار ذیصلاح وارد فاز اجرایی شده و نهایتا نیز این پروژه با استفاده از آخرین فناوریها در ۴ آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین- زنجان از تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ مورد بهره برداری آزمایشی و موفقیت آمیز قرار گرفت. پرواضح است که در این راستا پیش از عملیاتی شدن این سامانه، تستهای متعدد و مورد نیاز انجام و تاکنون نیز مشکلات گزارش شده از سوی کاربران ۴ آزادراه مورد اشاره از تاریخ بهره برداری کمتر از ۰.۲ (دو دهم) درصد است. شرکت مجری با همکاری تمام دست اندرکاران مربوطه تلاش بی وقفهای برای برطرف نمودن مشکلات داشته است و کاربران آزاد راههای یادشده هر روز شاهد کاهش چشمگیر این مشکلات خواهند بود.
۲- در این گزارش مدعی شده است که کاربران به دلیل عدم پرداخت عوارض الکترونیک جریمه شده اند و حتی از این موضوع تعجب کرده است که چرا این جرایم در استعلام خلافی خودرو وجود ندارد. در پاسخ به این مسئله باید گفت: تا امروز حتی یک فقره جریمه برای هیچ خودرویی به دلیل پرداخت نکردن عوارض به صورت الکترونیکی صادر شده و ادعای گزارش از اساس صحت ندارد. همانطور که بارها اطلاع رسانی شده و حتی آن رسانه نیز در گزارش با کد ۱۹۴۸۷۷ و با یتر "راهنمای پرداخت عوارض الکترونیک اتوبان و آزاد راه ها" این موضوع را به خوبی توضیح داده است، مهلت پرداخت عوارض الکترونیک تا ۲۴ فروردین ماه تعیین شده بود. کمیته اجرایی سامانه تنها به دلیل عدم اطلاع احتمالی عده معدودی از مردم عزیز که ممکن است عوارض خود را تا تاریخ مذکور پرداخت نکرده باشند، این مهلت را تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه نیز تمدید کرده است. مناسب است نویسنده محترم گزارش حداقل اخبار منتشره در رسانه متبوع خود را مطالعه نماید.
۳- همچنین در این گزارش ادعا شده است که پیامکهایی از سوی پلیس به مالکان محترم خودروهای عبوری از ۴ آزادراه مورد نظر ارسال شده و جریمه عدم پرداخت عوارض عبوری از آزادراههای مورد اشاره برای ایشان منظور شده است. این شرکت با قاطعیت ابراز مینماید موضوع یادشده به هیچ وجه صحت ندارد. در جهت آشنایی هموطنان با روشهای پرداخت الکترونیکی عوارض و جلوگیری از جرایم احتمالی، پیامکهای اطلاع رسانی برای آن دسته از صاحبان خودرویی که نسبت به پرداخت عوارض اقدام نکرده اند در دو مرحله ارسال شده که خوشبختانه در پی این اطلاع رسانی، عده زیادی از این افراد نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام کرده اند و در طی روزهای آینده نیز برای بار سوم پیامکهای اطلاع رسانی در این زمینه ارسال خواهد شد.
۴- برخلاف ادعای گزارش مبنی بر آماده نبودن زیرساختهای این طرح، باید گفت که تجهیزات مورد استفاده در پروژه اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی کشور، از آخرین فناوریهای موجود سود برده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. علاوه براین با در نظر گرفتن روشهای متعدد پرداخت از جمله اپلیکیشنهای تاپ، کیپاد، دی جی پی، اتول بار، پرنا، سایت nspay.ir، برچسبهای پرداخت عوارض الکترونیکی بانک مسکن و همچنین استقرار دستگاههای کارتخوان در مراکز رفاهی بین شهری با کد دستوری *۷۲۰#، حداقل ۱۵۰۰۰ خود پرداز (ATM) و امکان اتصال بی واسطه پلاک خودرو به حساب بانکهای ملت، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران زمین، شهر، پست بانک و سرمایه سعی شده است تا کمترین مشکل در این زمینه برای هموطنان گرامی به وجود آید. همچنین تلاش شده است با کمک صدا و سیما، رسانههای گروهی و تبلیغات متعدد محیطی و فضای مجازی اطلاع رسانی کافی در این زمینه انجام شود. در این خصوص لازم به ذکر است فرآیند تبلیغات و اطلاع رسانی رو به افزایش بوده و تمام تلاش دست اندر کاران به منظور اطلاع رسانی کافی و جامع به مردم عزیز پابر جا است.
۵- نیاز به یادآوری است که وزارت راه و شهر سازی جریمه عدم پرداخت عوارض را به عنوان آخرین راه حمل برای توسعه فرهنگ پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراههای کشور در نظر گرفته است. با این حال مطابق قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور، کاربران پروژههای آزادراهی کشور بایست نسبت به پرداخت عوارضی عبوری از آزاد راه مورد نظر اقدام نماید و مبالغ عوارض جزو حقوق قانونی سرمایه گذاران احداث پروژههای آزادراه کشور شناخته میشود. علاوه بر این استفاده از ابزار جریمه در روش پرداخت نقدی هم موضوعیت داشته و تازگی ندارد. کسانی که از پرداخت عوارض نقدی خودداری میکردند، حتما با جریمه از سوی پلیس روبه رو میشدند؛ بنابراین تنها تفاوت طرح جدید، تغییر در شیوه پرداخت از نقدی به روشهای متعدد الکترونیکی در راستای حفظ کرامت و شأن مردم ایران، کاهش ترافیک و مصرف سوخت، تسهیل و تسریع سفرها، حفظ محیط زیست، شفافیت در میزان وصول عوارض و پاسداری از حقوق دولت، مردم و سرمایه گذاران پروژههای آزادراهی است.
۶- هدف از اجرای پروژه به هیچ وجه مقطعی و کوتاه مدت نبوده بلکه مرحله دوم طرح در ده آزادراه دیگر شروع شده و امید است تا موج دوم سفرهای سال ۱۳۹۸ به بهره برداری برسد. طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهها یک خدمت موثر و مفید است که اثرات مثبت آن در حوزههای مختلف اقتصادی و اجتماعی قابل مشاهده است، از اینرو از رسانههای محترم به عنوان حلقه اتصال دولت و مردم انتظار میرود با اطلاع رسانی صحیح و درست این رویداد در جهت اجرای یک طرح مفید در کشور حرکت کنند.