در دورانی که فیلمها و سریالهای آمریکایی بدون دریافت پروانه نمایش در سامانههای ویدیوی درخواستی (VDO) عرضه میشود، آخرین فیلم عباس کیارستمی از دوره رئیس پیشین سازمان سینمایی پروانه نمایش دریافت نکرده و به همین دلیل در گروه هنر و تجربه اکران نشده است؛ اتفاقی که پیش از این اهالی سینما از آن اطلاع داشتند و اکنون مدیر وقت گروه سینمایی هنروتجربه بر آن مهر تایید زد.
به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «24 فریم / 24 Frames» آخرین فیلم عباس کیارستمی است که بخشی از مراحل پایانی تولید آن در دوران نقاهت کیارستمی و بخش دیگر، پس از بدرود حیات این کارگردان برجسته تاریخ سینمای ایران رخ داد. این فیلم در بخش رویدادهای هفتادمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. کیارستمی دو فیلم نخست این اثر را در مسترکلاسی که سال 2015 در جشنواره فیلم مراکش برگزار کرد، به نمایش گذاشت اما هشت ماه بعد، از دنیا رفت و تکمیل این پروژه به پسر بزرگ او احمد واگذار شد و خود کیارستمی نسخه کامل را هرگز ندید.
احمد کیارستمی این پروژه را تکمیل کرد و خبرهایی درباره اکران این فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه مطرح شد اما در نهایت این فیلم هیچ گاه در ایران به نمایش در نیامد و درباره علت آن نیز اطلاع رسانی نشد؛ با این حال در محافل سینمایی مطرح بود که عامل عدم اکران عمومیِ آخرین یادگار کیارستمی، مقاومت مسئولان سازمان سینمایی و عدم صدور پروانه نمایش برای این فیلم بوده است؛ اتفاقی که اکنون امیرحسین علم الهدی مدیر وقت گروه سینمایی هنروتجربه و عضو سیاستگذار این گروه سینمایی در یادداشتی به مناسبت سالگرد تولد کیارستمی تایید کرده است.
علمالهدی در این ارتباط نوشت: «با کمک جناب احمد کیارستمی (فرزند عباس کیارستمی) حق نمایش فیلم 24 فریم زنده یاد را از کمپانی خریداری کردیم و هرچه تلاش کردیم در اوایل سال 97 (زمان جناب حیدریان) نتوانستیم مجوز نمایش فیلم را برای عدم حذف دو صحنه فیلم بگیریم. حال میلیونها نفر فیلم را دیدهاند و همچنان به دنبال محدودیت سالنهای سینما هستیم برای فیلمهایی که بعد از مدتی به جای هزاران نفر میلیونها نفر آن فیلمها را میبینند!»
این کارشناس ارشد سینما در نقد این رویکرد سلبی که با توجه به توسعه تکنولوژی، رویهای بیحاصل و رویکردی عبث محسوب میشود، تاکید کرد: «با فناوریهای روز نمایش آنلاین فیلم جلوی دیدن فیلمی را دیگر نمیتوانیم بگیریم و طبیعی است که بهتر است در شاکله کلی سیاست های نمایشی کشور تجدید نظر گردد هرچند برای "دیدن" دیگر هیچ محدودیتی نیست!»؛ تحلیلی روزآمد از شرایط کنونی نمایش فیلمها که باعث شده فیلم آخر اصغر فرهادی را وجود عدم اکران در ایران، طیف وسیعی از مردم تماشا کرده باشند و در شبکههای اجتماعی درباره آن، به صورت گسترده تبادل نظر شده باشد.
ژان بروکس منتقد سایت گاردین به فیلم «24 فریم» چهار ستاره داد و دربارهٔ فیلم نوشت: «عباس کیارستمی با فیلم «مثل یک عاشق» در سال 2012 به بخش رقابتی فستیوال فیلم کن آمد، فیلمی که باعث میشد آدم سرش را بخاراند و طوری تمام میشد که مخاطب را آویزان رها میکرد. آن موقع، این کارگردان ایرانی از این کارش پشیمان هم نبود؛ میگفت صندلیهای سینما باعث میشوند مخاطب تنبل بشود و علامت سؤال «بخشی از نشانگذاری زندگی است». حالا، تقریباً یک سال پس از مرگش در 76 سالگی، کیارستمی با یک پروژه حیرتانگیز برگشته و به نظر میرسد با تأخیر، او به کن یک پایان دادهاست.»
این یادگار 114 دقیقهای کیارستمی در حالی در ایران در پشت در اتاق معاون نظارت و ارزشیابی مانده و پروانه نگرفته که اساساً برای تماشای فیلمها و سریالهای روز دنیا، میتوانید سری به سامانههای ویدیوی درخواستی (VOD) بزنید و همه آثار که بدون نیاز به پروانه نمایش عرضه شدهاند، را تماشا کنید. این مواجهه دوگانه در نوع خود قابل تامل است و ظاهراً از نظر برخی مسئولان وقت سازمان سینمایی که از سوی رئیس کنونی سازمان سینمایی تغییر نکردهاند، فیلم ایرانی از فیلم خارجی خطرناکتر است.